Zeldzame en bijzondere kleurtjes: de theorie

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Tinniie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-13 17:13

Anne_GTI

Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Re: [KG]Zeldzame en bijzondere kleurtjes: de theorie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-13 02:55

Stekelharige zilverappel sabino apart genoeg?

Fotsy

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-13 08:26

JoSav

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-13 11:15

Fotsy, dat niet. De quarter hierboven glanst prachtig, maar niet genoeg voor metallic. Metallic is qua glans echt als bijv. een gouden ring (vandaar ook dat het in Rusland goudvos, goudbruin, goudvalk en goudpalomino genoemd wordt) of metallic lak van een auto. Dat is niet te vergelijken met de gezonde zomerse glans van een hengst (stallion glow). Maar, ik heb wel quarters, Berbers en Iberische paarden gezien die flink glanzen, meer dan normaal. Of die dan een lichte vorm van metallic hebben zou misschien kunnen en dat is onder een microscoop te zien. De haren van een paard met metallic zijn nl. anders. Het kan dan misschien ook komen door een zeer dunne vacht. Bij mijn licht metallic paard lijkt er echter in de winter ook goudspray over de vacht te zitten en dat heeft dan dus niets meer van doen met een zomervacht. Hoe het dus precies zit weet ik ook niet, maar het is bij metallic dus evenwel een vacht of kleureigenschap zoals champagne, die de basiskleur beïnvloedt en in geval van metallic de haarkern hol maakt.

Rennie89

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-13 11:29

Nou ik vind de palomino juist mooi xD maar ik vind sowieso alle type quarters mooi :) pleasure reining cutting etc

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-13 11:52

@JoSav: Maar bij champagne is de haarkern ook hol, wat is dan het verschil met Metalic ??

JoSav

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-13 12:22

@DubbelDun: klopt. Het verschil is dat champagne een verdunningsgen is en metallic lijkt zich niet zo te gedragen. Immers, er bestaan 'gewoon' vossen en bruinen met metallic waarbij bijv. het zwart van een bruine en de basiskleur niet beïnvloed wordt. Champagne verandert dus echt de basiskleur en dat doet metallic niet. De verdere eigenschappen lijken wel op elkaar: holle haren betekent extreme glans, maar daar houdt denk ik de vergelijking ook op. Metallic zorgt nl. niet voor sproeten en roze huid en de oogkleur wordt er bij mijn weten ook niet door beïnvloed. Er is dus iets anders dat er voor zorgt dat de haren hol zijn en ook de mate ervan verschilt (van licht metallic tot extreem metallic). Daarom wordt ook gedacht aan de mogelijkheid dat hier sprake is van een gen vergelijkbaar met het satin-gene in veel andere huisdierrassen.

De champagne locus is geïdentificeerd, maar van metallic is nog bijster weinig bekend, behalve dat metallic AT geen champagne dragen (want dat is, evenals pearl, getest. Dat kan ik je met zekerheid zeggen). Het is wel duidelijk dat er parallellen zijn, maar het is blijkbaar niet hetzelfde omdat metallic de basiskleur niet verandert zoals champagne dat wel doet. Als je wilt kan ik een link plaatsen met microscopische foto's van haren van metallic AT.

Peterina

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-13 12:24

Het glans van de haren, wordt hier in volks mond 'Metallic' genoemd, heeft IN DIT GEVAL (ras) te maken met het structuur van de haren en niets met kleuren genetica.
Het gen, Champagne, beinvloed de kleur van de haartje en heeft een specifieke structuur ... maar de twee hangen samen : gen + structuur. MAAR ... niet alle champagnes hebben 'glans' en het (champagne) kan niet als 'metallic' beschreven worden.

Het ras AT is bekend voor deze zeer specifieke 'glans' dan eigen is aan het ras.

Gepost gelijk met die van boven.

JoSav

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-13 12:29

Klopt, het staat los van de kleuren zelf maar lijkt denk ik nog het meest op het satin-gene.
De holle haren zijn een eigenschap die de kleur beïnvloeden maar niet veranderen. Hoe het vererft (genetisch dus) is nog onbekend omdat er nog nauwelijks onderzoek naar gedaan is. Het 'metallic' komt specifiek voor bij Akhal-Teke en Turkoman en rassen die erdoor beïnvloed zijn, zoals bijv. de Don. Ik heb het ook gezien in directe partbreds en AT halfbloeden. Maar hoe het dan zit met de soms ook wel spectaculaire glans in Quarters, Iberische rassen en Berbers bijvoorbeeld, waarvan de specifieke individuen géén champagne dragen...? Want sowieso komt bij de eerste twee het champagne gen wél voor. Blijkt maar weer dat er over kleurengenetica en aanverwanten nog lang niet alles bekend is.

Peterina

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-13 12:41

Dat alles nog niet bekend is is zeker waar!

Veel al komen de 'spectaculaire glans' voor door goede huishouding en gezondheid. Op foto's moet ik helaas melden dat in 9 van de 10 gevallen het met photoshop te maken heeft.
Er zijn trucs genoeg om een paard te doen 'glanzen' ... ga maar naar de stallen tijdens een hengsten keuring : daar 'zie' je dan genoeg!!! ;)

JoSav

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-13 12:49

Ze zullen het vast een handje helpen om het nog spectaculairder te maken, maar om voor mijn eigen ras te spreken: ook AT die vies, ziek of mager zijn glanzen zo spectaculair - ik heb ze zelf gezien. Dat is dus puur de eigenschap van de haren zelf, maar dat is dan ook onder een microscoop te zien. Ik zou daarom graag de haren van andere mooi glanzende paarden willen zien, om te zien wat het verschil precies is. Zou het dan zo zijn dat mooi glanzende paarden van niet door AT beïnvloede rassen het voor een groot deel 'de natuur een handje helpen' is? De Berbers van bokker Zitouna glanzen bijv. ook best spectaculair, ook als ze vies zijn - misschien niet zo spectaculair als een extreem metallic AT... Nu bestaat ook de mogelijkheid dat Turkomans aan de basis van dat ras hebben gestaan maar dan nog...

Blijft interessante materie! :j

Rennie89

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-13 12:51

Glanzen AT paarden ook met hun wintervacht of niet?

JoSav

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-13 14:41

Kort gezegd: ja. Licht is echter van grote invloed op de glans, want dat is wat de haartjes reflecteren en in de winter is de zonkracht natuurlijk over het algemeen minder en in zomervacht glanzen alle paarden over het algemeen meer.
Wat voorbeelden:

Palomino in zomervacht.
Dezelfde palomino in wintervacht.
Valk met wintervacht, licht metallic.
Metallic cremello in wintervacht.
Zelfde cremello.
Valk.
Vos
Veulen, heel dik in de vacht.

Daarbij moet ik wel vertellen dat in deze gebieden de paarden 's winters 's nachts (over het algemeen) binnen staan en overdag bij temperaturen kouder dan -15 standaard een deken op hebben.

Moragh

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-13 14:56

Ik zou van die AT's dan eigenlijk "gewone" foto's willen zien. Niet doe mooie 9en mogelijk bewerkte) van de stoeterij of photoshoot...
Maar het is mooi hoor, dat zowiezo!

JoSav

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-13 15:03

Ik kan me voorstellen dat je je afvraagt hoeveel er aan bewerkt is. Begrijp ik hoor.
Het is wel moeilijk om foto's te vinden van AT die lekker vies, lekker dik in de vacht op een zonnige dag in de sneeuw spelen - want je kunt ook wel begrijpen dat zeker grote stoeterijen dat soort foto's niet zo snel online zetten. De foto van het veulen komt nog het dichtst in de buurt van een 'gewone' foto van een AT die echt enorm dik in de vacht zit (maar dat is ook wel weer een beetje veulen eigen). :j

Ik heb wel 'gewone' foto's met glans, maar dat zijn over het algemeen geen foto's van hartje winter. Ik kan eens zoeken als ik tijd heb naar 'gewone' foto's mét glans in wintervacht. :j

Deze foto is bijv. ook professioneel maar de paarden zitten wel aardig in de vacht en er is zo te zien ook niet eerst flink een borstel overheen gehaald.

Rennie89

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-13 17:52

Oke want de berbers die ik in tunesie had gefotografeerd hadden niet zo'n metalic glans toen :) ze glommen wel, absoluut, maar gewoon als een gezonde hengst, want hengsten schijnen sowieso al meer te glimmen door de hormonen ofzo (toch? )

Moragh

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-13 18:51

Oh, het hoeft van mij niet eens foto in wintervacht te zijn hoor, maar gewoon normale foto's om eens die shine te zien waarbij je eigenlijk zeker weet dat het niet bewerkt is.
Overigens zag ik aan het vosveulen in wintervacht niet veel metalic...

Fotsy

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-13 11:11

Peterina schreef:
Dat alles nog niet bekend is is zeker waar!

Veel al komen de 'spectaculaire glans' voor door goede huishouding en gezondheid. Op foto's moet ik helaas melden dat in 9 van de 10 gevallen het met photoshop te maken heeft.
Er zijn trucs genoeg om een paard te doen 'glanzen' ... ga maar naar de stallen tijdens een hengsten keuring : daar 'zie' je dan genoeg!!! ;)

Hierbij een foto van mijn altijd glanzende merrie, getrokken in de stal, uit het licht, in het stof, niet gekamd, en geen Photoshop, gewoon puur natuur en bovendien was ze aan het herstellen van hoefbevangenheid dus niet gezond. Ze heeft gewoon altijd een glans winter zomer.
Ik denk misschien door de sooty want de zwarte stukken blinken toch sterk of misschien blinken donkere paarden meer dan blekere alhoewel mijn paintje van destijds ook wel op de witte haartjes een glans had, of misschien door te veel eiwitten? Allez te vet :D , voor ik op mijn donder krijg ze was toen schijndrachtig en is nu al 85 kg lichter, we zijn de goede weg op.
Je hebt wel van die paarden die nooit blinken? Hoe zou dit dan komen? Zou het toch niet ergens genetisch kunnen zijn zoals de metallic?

Afbeelding

JoSav

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-13 15:58

Klopt, Stallion Glow noemen ze dat wel eens.

Fotsy, die glanst idd behoorlijK! Heel anders dan metallic glans, maar glanst zeker!

Moragh: Oh kan wel hoor, heb ook gewoon heel snel wat bij elkaar gezocht. :+

Hm, geen idee wat je bewerkt vindt en wat niet. Als je in RAW fotografeert moet je de foto wel omzetten bijv. en dat is ook al bewerken (verkleinen eigenlijk al).

Maar, voor het idee even snel. Kan vast betere vinden, maar daar moet ik dan de tijd voor nemen...

Ongetwijfeld behoorlijk bewerkte foto.
Veel gewonere foto van hetzelfde paard. Uiteraard is het licht minder intens dus de glans sowieso ook al.

Weet sowieso wel wat gsm-kiekjes, maar gsms bewerken foto's ook dus die zul je ook wel niet accepteren?

Compliment.
Simpel genoeg?

Deze jaarling ongewassen en onbewerkt genoeg?

Anders een hele kudde? (Dit zijn Dons)

En anders filmpjes gewoon in de kudde met metallic en niet metallic door elkaar?

Wintervacht en ongepoetst.

De meeste zijn niet metallic, maar dat is dan ook geen echt selectie criterium.

Zoiets?
Je kunt in elk geval zien hoe het licht over de vacht speelt. Dat is dus specifiek doordat de haren hol zijn. Weinig dierenvachten hebben die eigenschap en daarom is het in die zin te vergelijken met champagne en met satin (zoals bijv. bij ratten, konijnen en katten voorkomt).

JoSav

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-13 17:20

Kleine toevoeging (en dan hou ik wel weer even op met spammen)...
Een pasgeboren veulen met metallic:

Vader van het veulen:

Of je hem mooi vindt is een tweede, maar metallic is ie wel.
Halfbroertje van deze hengst:

Metallic hengstveulen, behoorlijk vies en behoorlijk dik in de vacht.

Zelfde, maar dan dit jaar (als 2 jarige) en in zomervacht. Uiteraard best een verschil tussen winter en zomer.

Peterina

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-13 19:08

Dit is ook een goede voorbeeld van een zg 'metallic' glans (maar hier door gezondheid):
Afbeelding

Moragh

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-13 19:16

Filmpje van de kudde met en zonder is heel leuk en duidelijk!
Toch blijf ik het idee hebben dat die metalic meer voorkomt bij creme verdunningen...
Ik blijf het prachtig vinden overigens!

Mijn Amber champagne glimt overigens niet zo heel erg.

Rennie89

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-13 19:19

deze glimt ook van gezondheid :) is nog een ruin ook :P
Afbeelding

Sure_lee

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-13 19:28

Leuk topic! Ik lees ook mee.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-13 22:09

JoSav schreef:
Fotsy, dat niet. De quarter hierboven glanst prachtig, maar niet genoeg voor metallic. Metallic is qua glans echt als bijv. een gouden ring (vandaar ook dat het in Rusland goudvos, goudbruin, goudvalk en goudpalomino genoemd wordt) of metallic lak van een auto. Dat is niet te vergelijken met de gezonde zomerse glans van een hengst (stallion glow).

Toch vind ik de meerderheid van de paarden die jij laat zien nou niet zó enorm glanzen. Ze glanzen wel mooi maar ik ken genoeg paarden die met een goede verzorging netzo glanzen. Die zouden dan ook wel voor AT door kunnen gaan, niet een normale, maar echt zo'n gouden glans.