Kleurencalculator + bespreken van uitslagen

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Laureas

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-25 13:33

En waarom niet "gewoon" smokey black tobiano? Ik zie er geen zilver in maar wel créme, en met een valk moeder is dat toch wel een mogelijkheid?

Dustinlover

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-25 13:49

Laureas schreef:
En waarom niet "gewoon" smokey black tobiano? Ik zie er geen zilver in maar wel créme, en met een valk moeder is dat toch wel een mogelijkheid?

Vanessa omdat mij altijd geleerd is dat je smokey niet kan zien.. Heb zelf een smokey black staan en enige wat ik daar aan zou kunnen zien zijn misschien haar lichte bruine ogen. Dat heeft deze merrie ook.

F_T

Re: Kleurencalculator + bespreken van uitslagen

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-25 15:35

Soms zie je smockey wel iets is mijn ervaring.

Hoeft niet, kán wel.

Ik vermoed hier ook smokey black.

Ben benieuwd naar de uitslagen.

Laureas

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-25 18:34

Klopt, sommige smokey zien er chocolade kleurig uit, ik heb hier nu toevallig zo´n gastmerrie staan.

Laureas

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-25 15:19

Vannacht weer een uitslag ontvangen. Ember is negatief getest op splash. Geen verrassing, dat had ik wel verwacht, maar ik had de test toch meegenomen in het combipakket dat je tegenwoordig via Combibreed zelf kan samenstellen omdat de prijs dan toch meeviel. Superhandig trouwens!

Voor Ember moeten nu enkel nog Appaloosa en Agouti getest worden, dus we zijn er bijna! (appie zal ook wel N/N zijn) :D .

Samen met Ember had ik ook een extra pakket besteld voor een ander veulen. Daarvan heb ik voorlopig nog minder resultaten teruggekregen. Blijkbaar komen de uitslagen stap voor stap binnen, ik had eerlijk gezegd niet verwacht dat het zo traag en gespreid zou verlopen. Geduld is duidelijk een schone deugd, zeker bij kleurtesten. (Bij animal genetics in Engeland gaat het toch wel sneller.)

CharmFaith

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-25 04:38

Hoihoi, ik heb de test resultaten binnen gekregen maar hoe spreek je deze kleur volledig uit met deze test resultaten ?
Afbeelding

Afbeelding

Nog foto van het veulen zelf <3
Afbeelding

F_T

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-25 05:20

Champagne en bruinbont

Ik denk dat het dan Amberchampagne bont wordt, als je het in één klap wil benoemen.

mooney

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-25 08:01

Amber champagne tovero (die is wel verwarrend ondat overo hier staat voor splash en niet frame overo) of amber champagne splash tobiano

CharmFaith

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-25 09:38

Dankjullie wel ! De tovero naam is inderdaad dan wel wat verwarrend omdat ze niet overo is dus denk dat je beter splash kan zeggen dan of niet

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-25 09:41

Splash valt nu eenmaal onder Overo 'bont'soort, maar met fokken is het wel verwarrend om het frame uit te kunnen sluiten. Dus handig dat je het op papier hebt :)

Dustinlover

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-25 08:14

Afbeelding

Jullie hadden inderdaad gelijk. Mijn test is terug gekomen. e/E CR/cr :D

Jillzie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-25 19:05

Ik wil toch eens meer meningen horen. Mijn merrie is zwartbruin op papier. Maar ik vroeg me af of ze bruin of zwart is genetisch. Want ze heeft in de winter momenten dat ze echt zwart is, maar in de winter verkleurd ze behoorlijk. Ik heb wat recente en oude foto's toegevoegd. Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

LaDonna75

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-25 19:33

Ze ziet er wel heel zwart uit. Bruine paarden hebben vaak een lichtere snuit en flanken en dat zie ik niet. In de zomer kleuren veel zwarte paarden wat bruin (zie bijvoorbeeld bij Friezen) Maar het kan lastig zijn. Testen is dan de oplossing ;)

Jillzie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-25 19:47

LaDonna75 schreef:
Ze ziet er wel heel zwart uit. Bruine paarden hebben vaak een lichtere snuit en flanken en dat zie ik niet. In de zomer kleuren veel zwarte paarden wat bruin (zie bijvoorbeeld bij Friezen) Maar het kan lastig zijn. Testen is dan de oplossing ;)

Nee ik las idd ook over de bruine flanken en bruin bij ogen en neus, maar dat heeft ze niet. Alleen in de zomer kleurt ze heel bruin.

Gigixponys

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-25 21:56

Ziet er mij ook zwart uit. Bruin in de zomer komt door de zon.

Tinniie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-25 07:29

Femke_Tweety schreef:
Soms zie je smockey wel iets is mijn ervaring.

Hoeft niet, kán wel.

Ik vermoed hier ook smokey black.

Ben benieuwd naar de uitslagen.

Echt he.. ik weet ook dat je het niet zou kunnen zien, maar ben bij mijn zwarte en Smoky Black veulens altijd al juist geweest met m’n gokjes. Zeker in de veulenacht zie je het vaak, en de ogen verraden het hier meestal.

En deze van een vriendin die ik fotografeerde vond ik ook een erg opvallende Smoky Black :

Afbeelding

Saul

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-25 18:15

Sorry Ik schop deze even omhoog.
Ik ben stiekem benieuwd naar de kansen van mijn veulen.

Al is het lastig te zeggen denk ik.

Moeder is zwart. Ik denk echt volledig zwart. Moeder van moeder is ook zwart. Vader van moeder is bruin geen idee of hij agouti draagt.

Vader is een valk. Ik weet niks over zijn ouders helaas. Al is daar wel aan te komen opzich.

Volgens de kleurencalculator kom ik hierop uit.
Maar dan is er dus geen rekening gehouden met smokey black of agouti oid.

Afbeelding

Ik ben heel erg benieuwd. Stiekem hoop ik heel erg op een valk.

F_T

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-25 18:50

Vader van de moeder heeft sowieso agouti, dat maakt hem van basiskleur zwart naar bruin

(Er zijn twee basis kleuren. Zwart en rood (vos) álle andere kleuren zijn effecten op zwart of rood ;) )

Moeder heeft de agouti níet, anders was ze bruin geweest.

In theorie kan ze verborgen het gen voor rood dragen (als ze 2x zwart gen hebben zie je zwart, hebben ze 1x zwart en 1x rood zie je nog steeds zwart als basis, bij 2x gen voor rood zie je rood als basis. Een rode kán dus verstopt aanwezig zijn)

Moeder is daarmee genetisch
EE (2x zwart) of
Ee (1x zwart 1x rood, maar je ziet zwart)

Vader is valk.
Dat is genetisch zwart, mét 1 of 2 x bruin gen (agouti), én 1x cream verdunning

Dus
EE of Ee
Mét minimaal 1x mogelijk 2x agouti
En zéker 1x cream (geen 2x, dan krijg je perlino en dat is hij niet

EE/Ee Agouti® (AA of Aa) en 1x Cr

Het veulen krijgt van de merrie een
E of mischien een e
Van de vader ook E of e (als je meer weet over diens genetische code valt e misschien uit te sluiten

Als het veulen van beide ouders A krijgt, is het homozygoot voor zwart, en heeft het een zwarte basiskleur
Als het van 1 van de ouders een E krijgt en van de ander een e is het veulen heterozygoot zwart. Het heeft dan een zwarte basis, maar draagt onzichtbaar wel ook rood. Dat zie je verder niet in de zichtbare kleur.

Mochten beide ouders e dragen én bij toeval krijgt het veulen ook precies van beide ouders e (kans is niet groot op basis van wat we weten maar ook níet volledig uitgesloten....!) dan is de basis rood.

Dan agouti,
Maakt bruin van basiskleur zwart.
Op basis rood doet het niets.
We weten dat de merrie dat niet heeft, de hengst wel.
Àls de hengst twee keer agouti heeft, weet je zéker dat het veulen het ook krijgt, 1x
Àls de vader het 1x heeft, dan heeft het veulen 50% kans om agouti te hebben en 50% kans om geen agouti te hebben

De hengst is valk, dat betekent 1x cream en 1x niet cream.
Het veulen heeft per definitie 50% kans om cream te krijgen.

Wat betekent dat voor de mogelijkheden;

Even uitgaande van dat het veulen zwart als basis krijgt (EE of Ee)
Dan kan het volledig zwart zijn indien het geen agouti krijgt van de hengst en geen cream krijgt van de hengst

Het kan bruin worden,
Als het van de hengst wél agouti krijgt en geen cream

Het kan smockey black worden,
Wanneer het van de hengst geen agouti krijgt en wél cream.

En het kan valk worden, wanneer het van de hengst agouti krijgt én cream.

Nu de mogelijkheden in geval dat her veulen een rode basis blijkt te hebben (kan dus alleen wanneer zowel hengst als Merrie onzichtbaar rood blijken te dragen, en in dat geval 25% kans. Anders níet)

Rood basis kan dan

Met agouti: blijft rood
Zonder agouti, blijft rood

Met cream: de kleur wordt palomino!
Zonder cream het veulen wordt voskleur

Zonder de exacte genetische codes van merrie en hengst kun je minder uitsluiten dan wanneer er wel meer bekend is
Mochten merrie of hengst al eerder nakomelingen hebben gekregen, dan kunnen de kleuren van de veulens mogelijk iets zeggen over de genetische code van de hengst of merrie.
Mocht er van de hengst bij de hengstenhouder toevallig al meer bekend zijn, of wellicht zijn volledige kleurprofiel, dan kan ik je veel nauwkeuriger vertellen hoe de kansen liggen.

©Ik gebruik voor agouti even de letter A voor wel en a voor niet.
Verschillende laboratoria gebruiken helaas verschillende letters voor agouti.
Daarom even wat ik nu gebruik in deze berekening

De berekening van de calculator houdt dus wel rekening met alle opties (ook agouti ;) )

Skyla

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-26 22:02

Iemand die mij kan uitleggen wat un/un en Tonne betekent?
Wilt het misschien zeggen dat de agouti test niet gelukt was? En Tonne moet waarschijnlijk To/nn zijn? Nog nooit zo'n uitslag gezien.
Paard in kwestie is zwart en is overduidelijk ook tobiano.

Afbeelding

F_T

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-26 02:22

Zit er niet een ergens tekst bij met een legenda?
Dus betekenis van de verschillende gebruikte afkortingen?

En/of een tekst met welke tests je aangevraagd hebt?

Skyla

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-26 11:40

Ik heb de test zelf niet aangevraagd maar enkel deze screenshot gekregen. Is van een paard waar ik misschien interesse in heb.

Isa_Sofie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-26 10:38

Ik heb het nog nooit eerder gezien. Daarom even aan ChatGTP gevraagd. Die geeft aan:

• un/un → geen dun-gen → geen wildkleur en geen primitieve aftekeningen (zoals aalstreep of zebrastrepen)
• Tonne → eigenschap van de vachtstructuur → vaak een dikkere, vollere (soms licht golvende) vacht, vooral zichtbaar in de winter
• nd2/nd2 → non-dun variant 2 (kan soms lichte primitieve aftekeningen faken, maar géén echt dun)
• SB1/n → drager van sabino 1 (witte aftekeningen)
• APHA testen allemaal n/n → geen bekende erfelijke Paint-ziekten
• DMRT3 zonder “gang” → geen extra gangen
• Temperament: Curieux → nieuwsgierig
• Vitesse: Sprint → aanleg voor korte, explosieve snelheid

Ik heb nog even doorgevraagd over waarom het dun-gen nu dan 2 keer vernoemd staat, maar daar had het niet echt antwoord op.

De uitslag is van Etalon Diagnostics (Frankrijk) volgens Chat. Als ik daar op de site zoek kan ik het ook niet precies vinden…

Ik weet dus niet wat ervan klopt, maar misschien dat jij de uitslag wel bij het paard herkent?

Skyla

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-26 13:41

Niet aan gedacht het aan chat te vragen. Al had ik nu ook niet echt vertrouwen in een correcte antwoord. :+

Chat weet het wel goed uit te leggen maar nog ben ik er niet zeker van. Opzich snap ik niet waarom de dun opgedeeld is en de Tonne nog nooit van gehoord. :') maar tegelijk komt étalon diagnostics wel steeds met wat nieuws af.
Maar het is bizar dat er niets over agouti en de tobiano die hij is in die test staat. En agouti staat veelal op kop en tobiano achteraan.
Tja zolang hij geen frame overo is en verder panel clear is ben ik al tevreden. :D

furioso

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 20:08

Dag allemaal!

Ik zag net deze hengst voorbij komen op facebook

Afbeelding

Afbeelding

Ik vroeg me af welk kleurkansen deze zou kunnen geven met mijn merrie haar genetica :D

Mijn merrie is valk
Haar moeder (BWP) is bruin, grootmoeder is bruin en grootvader zwart (Mil Ramiro)
Haar vader is perlino (PRE) Seductor MG

Afbeelding

Wie kan me hierbij helpen? _/-\o_

Alvast bedankt!

F_T

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 20:23

Oef, ik word niet dolblij van de bouw van die hengst.
Maar goed, dat is je vraag niet.

1x pearl en 1x creme is duidelijk, maar wat is de verdere kleurcode van die hengst.
Om iets zinnigs te kunnen zeggen over kleurkansen wil je dat eigenlijk wel weten.

Merrie is
gg
EE (of op basis van deze gegevens niet uit te sluiten Ee)
AA of Aa
Cr-

Maar van de hengst weten we niet veel over zijn basis onder de cream en pearl.

Persoonlijk wil ik geen cream x cream, maar goed ik weet dat dat heel veel gedaan wordt en niet door veel mensen als probleem gezien wordt.
Persoonlijk heb ik er bij verschillende dieren wel ellende van gezien, maar daar staat altijd een leger aan mensen tegenover die dat als onzin af doen.
Ik wil het toch melden omdat ik bind dat iedereen eigen keuzes moet maken op basis van alle info en niet eenzijdige jubel-info.