Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
DubbelDun schreef:Laat je merrie testen op agouti. Als ze heterozygoot is heb je 50% kans, is ze homozygoot dan heb je 0% kans op een grullo.
Bella schreef:De merrie is brunblakke, wildkleur over bruin, dus over het agoutigen beschikt ze zeker weten.
Al is er de mogelijkheid dat er via Anton zijn rodblakke gen (maar daarvan weet je dus niet of ze die meegekregen heeft) nog een rodblakke uit kan komen i.c.m. Drafur, want die heeft ook het allel voor rodblakke. (zowel rodblakke - wildkleur vos als gra - wildkleur zwart zijn recessieve kleuren, over de dominante kleur brunblakke - wildkleur bruin) Daarnaast is rodblakke weer heersend boven gra geloof ik.
Iorrr schreef:Misschien kan iemand mij helpen...
Ik heb een zwarte panterbonte appaloosa merrie die gedekt is door een gewone bruine hengst.
Haar vader is ook zwart panterbont, de moeder is vospanterbont. Zijn vader is vos en zijn moeder is bruin.
Wat kan ik verwachten? En waar heb ik de meeste kans op??
zitake schreef:Ik ben eens benieuwd. Mijn merrie (schimmel, vos(sabino?) geboren) is dit jaar gedekt door een bruine hengst. (zie afstamming voor verdere kleuren).
Mijn merrie als veulen:
Hengst is bruin met een meer bescheiden bles.
http://www.allbreedpedigree.com/foal10 dit zou de afstamming van het veulen moeten worden. achter de moeder zit vos, schimmel en palomino, achter de hengst bruin, zwart roan, palomino,.... Ik heb de kleurcalculator ingevuld, maar wat moet ik met agouti en red factor (en sabino bij merrie) doen bij hengst en merrie. Ik ben duidelijk slecht in kleurgenetica