Zeldzame en bijzondere kleurtjes: de theorie

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Peterina

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-13 21:54

Arabieren hebben ze bij verschillende 'rassen' stamboeken gebruikt om die ras te veredelen, oa Haflinger, Fries, en ook het KWPN.
Maar discussie over rassen heeft weinig te maken om 'kleurtjes'.

wittepit

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-13 19:50

Ik denk dat de natte "vlek" op de flank van het paard van Jetta te verklaren is door het fenomeen wat bij dit paard op de hals te zien is:
Afbeelding bron: stalpalousa.nl
Ik kan zo gauw even geen plaatje vinden van een appie waarbij op dezelfde plek als bij Jetta's paard op de flank alle stippels zo dicht op elkaar liggen maar je ziet het vaker. De rest van de vacht wordt beinvloed door wit in meer of mindere mate, maar de stippels hebben de basiskleur.

Jetta

Re: [KG]Zeldzame en bijzondere kleurtjes: de theorie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-13 23:24

Wat leuk dat je ernaar op zoek bent gegaan. Bij Storm lijken het geen stippen die dicht op elkaar zitten, maar echt een donkere band, wat donkerder dan de basiskleur en niet stekelharig. Er zitten in die band weer donkere vlekjes...ik heb het nog nooit bij een ander paard gezien. En op.zijn andere flank heeft hij donkere streepjes.

wittepit

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-13 10:08

Die streepjes zou ik niet kunnen verklaren, de vlekjes in de band zijn mogelijk van die Bend Or spots, Afbeelding en hebben niets met zijn appaloosavlekken te maken.
Heb nog eens naar je foto van de band zitten gluren maar qua belijning denk ik toch nog steeds wel aan zo'n stippel-kluit. Er moet een beter voorbeeld te vinden zijn maar ik kan 'm niet vinden! (zie de foto zo voor me, maar waar...)

Jetta

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-13 19:21

Wittepit, ik heb de donkere band nogmaals intensief bekeken en ja...het is een soort stippelexplosie op sommige stukken en op andere stukken lijkt het een verdonkering van de basiskleur.
Die streepjes, noem je dat niet " brindle"?
In de zomer is het allemaal heel zichtbaar, de wintervacht is anders. Egaler.

Rennie89

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-13 21:14

kan ook een bloody shoulder marking zijn? :)

Amado7

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-13 21:20

Leuk zo'n topic erbij! :D

Ik ga ook eens even meelezen!
Iemand een idee wat voor kleur dit is? Ik heb werkelijk geen idee, en hoor verschillende dingen, dus wou eens weten hoe jullie er over denken.

zomer:

Afbeelding

Winter :

Afbeelding

Zomer

http://www.mijnalbum.nl/Foto550-KZB4OVJ6.jpg

Jetta

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-13 22:42

Een appelige bloody shoulder...

Jetta

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-13 22:43

Jolandeee, het lijkt mij een lichtbruine.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-13 09:25

Mij lijkt het ook een bruintint met Mealy/Pangare (meelsnuit).

wittepit

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-13 12:35

Was de bloody shoulder niet bij arabische schimmels?

Mijn zwartpanterbonte ruin heeft precies naast zijn staart een bruine stip, en iedere keer tuin ik er weer in en denk ik dat het ontveld is... Niet dus.

Coloured

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-13 21:23

Peterina schreef:
Een van mijn favorieten koffievosse ... "Callaho's Benicio" ... een goede voorbeeld van sooty op vos (hoop ik te kunnen gebruiken op mijn wb cremello merrie):
[ Afbeelding ]
[ Afbeelding ]

Waar staat deze hengst ter dekking eigenlijk?

Rennie89

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-13 21:38

wittepit schreef:
Was de bloody shoulder niet bij arabische schimmels?

Mijn zwartpanterbonte ruin heeft precies naast zijn staart een bruine stip, en iedere keer tuin ik er weer in en denk ik dat het ontveld is... Niet dus.

bloody shoulder komt voor bij alle vliegenschimmels ongeacht ras, althans, dat is wat ik lees :P

Quebelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-13 22:13

Jetta, de donkere plek op de flank van jouw paard doet wat denken aan de vlek die mijn paard ook heeft op z'n linkerflank. Als is die bij hem veel lichter tegenover zijn 'normaal" kleur.
Net als de jouwe heeft hij ook bend or spots, wss ook sooty op vos.
Hij is echter wel een BWP, dus geen appaloosa invloeden.

Lichte wintervacht, geschoren aan de benen
Afbeelding

Jetta

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-13 09:12

Ja zeg! Het is die lichtere "vlek"? Apart hè? Bij mijn paard is het vooral in de zomer zichtbaar, maar appaloosa's zijn ook wel toverballen, hoor. Van de week spotten mijn dochter en ik opeens een wit stipje op zijn oor!

Quebelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-13 11:19

Ja, inderdaad die lichtere vlek.Net zoals bij jouw paard is het ook zo afgebakend precies, het dijnt niet uit naar de randjes.
Leuk toch, dat ze nog verder verkleuren? Zo heb je wat speciaals :j
De mijne heeft gewoon enorm veel zwart in zijn vacht zitten, daar waar zijn bovenvoorbeen geschoren is (veel donkerder) is een verkleuring, geen schaduw. Hij is daar echt zoveel donkerder dan op z'n onderbeen.

Peterina

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-13 12:13

Coloured schreef:
Peterina schreef:
Een van mijn favorieten koffievosse ... "Callaho's Benicio" ... een goede voorbeeld van sooty op vos (hoop ik te kunnen gebruiken op mijn wb cremello merrie):
[ Afbeelding ]
[ Afbeelding ]

Waar staat deze hengst ter dekking eigenlijk?

Gestüt Famos : hij staat vermeld onder frozen semen, maar aangezien hij daar nu terug gaat staan zal hij misschien beschikbaar zijn via verssperma ... http://www.gestuet-famos.de/cms/front_c ... p?idart=28

Coloured

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-13 20:09

Fotsy

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-13 22:44

Even toch nog eens vraagje. Iemand in dit topic maakte ooit eens de opmerking dat kleur niets met ras te maken heeft maar is dit echt zo?
Waarom hebben Haflingers, fjorden in de meeste gevallen dezelfde kleur?
Fries wordt altijd gekoppeld aan zwart
Belgisch trekpaard aan bruin roan
Valk zou niet voorkomen bij arabieren
Enz
Kan nog even doorgaan.
Bewijst dit niet het tegendeel dat kleur wel degelijk met ras te maken heeft? En dat door rasvermenging een kleurtafereel ontstaan is? Of is het juist omgekeerd?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-13 22:49

Afhankelijk van het ras klopt het wel wat je zegt.

Rassen als de Tinker (correct me if I'm wrong) en de Shetlander mogen praktisch alle kleuren dragen. Maar inderdaad, rassen als zoals de Fries ('rode' vos Friezen maakte ze af), Haflinger (maar 1 kleur erkend) en de Fjord (3 of 4 kleuren erkend) mogen er volgens het stamboek maar in de erkende kleuren voorkomen, willen ze opgenomen in ditzelfde stamboek. Hebben ze een andere kleur, bijvoorbeeld Kvit (dubbel creme of dun) bij Fjord, is wel een Fjord maar krijgt geen plek in het stamboek omdat deze kleur niet erkent/gewenst is.

xElienx

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-13 22:52

Bij shetten is appaloosa niet toegestaan

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-13 22:53

Is bij die Amerikaanse minipaardjes wel alles toegestaan?

xElienx

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-13 22:56

ja. nederlandse minipaardjes ook

JoSav

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-13 11:04

Even weer een bijdrage van mijn kant. :D

Bloody shoulder is het eerst gedocumenteerd en bekend geworden bij Arabische paarden, maar komt ook wel voor bij andere rassen. Het is geloof ik specifiek voor (vliegen)schimmels.

Een Akhal-Teke met bloody shoulder op het hoofd
Hij heeft de toepasselijke bijnaam "Gorby" (naar Gorbatsjov). :D

Verder nog even terugkomend op onderbroken aalstreep bij wildkleur: zie dit stukje met foto's over onderbroken aalstrepen. Interessante materie.

Een rassendiscussie lijkt me verder niet relevant, en wat ik hier lees is bovendien incorrecte en verouderde informatie.
Bij appaloosa's is natuurlijk meer aan de hand qua kleur, omdat die ook andere modifiers kunnen veranderen en beïnvloeden.
Maar stippen an sich hoeven natuurlijk ook weer niet te duiden op appaloosa.
Zo heeft mijn merrie ook zwarte en bruine vlekjes en er komen er steeds meer. Bij haar gaat het waarschijnlijk om Bend Or spots, die natuurlijk bij haar extreem lichte vachtkleur extra opvallen. En ik maar poetsen! :)) Mijn paard is overigens een buttermilk buckskin.

Ik kwam een tijd geleden nog iets interessants tegen op de Russische facebook:
http://vk.com/topic-1235411_28435582

Waarschijnlijk geen bijzonder kleurtje, al moet je wel even twee keer kijken!
Het paard waar het om gaat, een Karachai (Karatsjai) merrie genaamd Legenda, heeft een aparte, ogenschijnlijke mutatie, aan de vacht. De betrokken dierenarts heeft enkele theorieën erop los gelaten maar had zelf nog nooit zoiets gezien.
Het vermoeden is dat het paard een schimmelinfectie heeft gehad waardoor er littekenvorming in de huid is ontstaan. Daar heb ik weleens eerder van gehoord en resulteert idd in een soortgelijke vacht. Dat zou dus heel goed kunnen.
Dit is echter niet met zekerheid te zeggen, aangezien de merrie in een halfwilde kudde van Karachai (Karakachan, Karachaeva) heeft geleefd in de Russische Kaukasus en er dus weinig bemoeienis is geweest. De Karachai is een bergpaard nauw verwant aan de Kabardin met deels gedeelde bloedlijnen.
Het zijn paarden die in taboenes leven dus zoals gezegd is er weinig bemoeienis. Een schimmelinfectie is natuurlijk wel het meest logisch.

In de posts in het Russisch wordt ingegaan op een legende over een hengst genaamd Buyan die zo'n kleur/vacht had en in de bergen van de Karatsjaj-Tsjerkessië leefde (in de noordelijke Kaukasus niet ver van Stavropol). Buyan kreeg zijn vacht als teken van god, zo zeiden de herders, doordat hij door de bliksem werd getroffen en het overleefde. (Wel een mooi verhaal trouwens).
Geen van zijn directe nakomelingen erfde zijn vacht, dus wellicht ging het hier ook om een schimmelinfectie. Deze merrie is zover ik begrepen heb een afstammeling van deze hengst.
De merrie bleek echter ernstig ziek, met hevige koorts, uitval van organen, ernstige ontstekingen en bloedwaardes waarvan de dierenartsen zich afvroegen of het wel om een paard ging dat nog leefde.

Dierenartsen stellen dat het vermoedelijk ontstaan is naar aanleiding van rain rot (regenschurft).
Verder wordt een lijst genoemd van de bij de merrie bestaande problemen op het moment van binnenkomst bij de kliniek.
Inmiddels gaat het weer veel beter met de merrie, die dus de naam Legenda (legende) heeft gekregen.

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Het ziet er evenwel bijzonder uit, ook al is het dus waarschijnlijk niet genetisch, maar witte haartjes als gevolg van een fikse huidinfectie. Wilde jullie de foto's niet onthouden.

JoSav

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-13 12:08

Afbeelding

Afbeelding
Ze hebben er inmiddels nog een vriendje bij gezet. De eigenaar van dit paard zegt dat deze het al vanaf de geboorte heeft, maar dat lijkt me stug. Alsnog lijkt me een schimmelinfectie logischer. Maar het ziet er natuurlijk wel apart uit, zeker zo'n tweetal. Het ziet er echt uit als littekenhaar.