Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
mooney schreef:Ik heb even snel in mijn literatuur biebje gezocht en in de genoom browser, je hebt gelijk. Extension is het MC1R gen wat op het derde chromosoom ligt en W20 is een mutatie binnen het KIT gen en dat ligt ook op chromosoom 3.
Dus dan heeft Arany inderdaad op 1 chromosoom e in combinatie met W20 en zijn andere chromosoom E zonder W20. Dus als we het geval van crossover even uitsluiten (dan kruisen de chromosomen en 'verwisselen' ze een stukje, komt niet super vaak voor en moet dan ook nog op precies de goede plek zijn) geeft hij inderdaad alleen W20 aan de nakomelingen die van zijn kant vosfactor hebben gekregen.
Weer wat geleerd! Dankje.
Het is dus gelinkt in de zin dat ze op hetzelfde chromosoom zitten en je dus door de lijn heen dezelfde combinatie door blijft geven. Dus als je begint met een E+n/e+W20 paard dan wordt het lastig om een zwarte met aftekeningen te fokken tenzij je hem een partner geeft die combinatie E+W20 heeft.
EDIT: bedenk me net dat ik een uitzondering weet! Die loopt hier in de wei haha. Vader is heterozygoot W20 en Ee, vosbasis zoon is homozygoot W20. Vader zou dus W20+e , n+E moeten zijn. Hier een vos dochter van hem met dikke witte aftekeningen maar W20 negatief getest.
Dus of 1 van die nakomelingen is een cross-over of er klopt nog iets niet
mooney schreef:Want bij Arany is het dan toevallig de koppeling met e en W20 op 1 chromosoom, maar het kan (in een ander individu) even goed E en W20 zijn op 1 chromosoom en dan krijgen juist de zwart basis weer wel W20 mee.
mooney schreef:Waar specifieke genen liggen kan je checken in het paardengenoom dat online te doorzoeken is (staat er wel allemaal super technisch, maar voor chromosomen is het voor de 'leek' nog wel te overzien.
https://genome-euro.ucsc.edu/cgi-bin/hg ... e.ucsc.edu
Voor extension geef je dus bij search term MC1R (wetenschappelijke naam voor het extension gen) op en dan kom je op de juiste sequentie. En dan staat er dus: chr3:36,259,305-36,260,258. Wat het chromosoom aangeeft en de specifieke locatie op dat chromosoom.
Om te reageren op je andere bericht. Ja er is geen vaste connectie over de populatie bekeken, als dat wel zo zou zijn dan zouden er dus nooit homozygoot zwarte, W20 positieve paarden kunnen zijn. Maar dat is wel over de populatie gezien.
Voor mijn voorbeeld pak ik even extension met tobiano, dat typt wat fijner. Stel je kijkt naar een bepaalde lijn waarmee je fokt dan kan het dus wel statischer zijn. Als jij begint met een zwarte tobiano die heterozygoot is voor tobiano en zwart en 1 chromosoom is bijvoorbeeld E + TO en de andere e + to. En jij zet er steeds een effen vos op in de hoop op een vosbonte. Dan kan je dus fokken tot je een ons weegt, maar dan krijg je alleen zwartbonten of effen vossen (even agouti vergetend). En ook uit die nakomelingen ga je dus geen vosbonte fokken tenzij je een partnerdier toevoegt met de combinatie e + TO. Tenzij er dus cross over plaatsvind.
Een ander voorbeeld, stel er komt een nieuwe mutatie in het KIT gen wat zorgt voor een nieuw bontpatroon. Dat noemen we even patroon X. En dat dier was toevallig een vos, dus in de hele populatie bestaat alleen de combinatie e + X. Dan kunnen dus alleen vossen en vosdragers dat bontpatroon hebben. Tot er ooit toevallig een crossover plaatsvind in een geslachtscel van een heterozygoot zwarte waardoor het bontpatroon X samen op een chromosoom komt te liggen met E. Als dat is gebeurd EN dat dier krijgt toevallig ook nog veel nakomelingen dan heb je kans dat het vervolgens dus in beide combinaties voorkomt.
Hoe vaak zulke crossovers succesvol (en op een 'nuttige' plek) plaatsvinden, ik heb geen idee bij paarden. Ik weet dat ze bij bepaalde vogels daar wat meer op letten en dat er daar toch wel specifiek rekening wordt gehouden met de kans op cross over.
Het is dus best een ingewikkeld verhaal, maar wel heel interessant. Zou de kleurberekeningen ook nog specifieker kunnen maken.
Al heb ik dus sowieso al 1 lijn gevonden waarin er of 1 of meerdere keren crossover heeft plaatsgevonden, of die deze theorie ontkracht. Wat weer raar is, want hij is super logisch vanuit mijn biologische kennis bekeken. Is het interessant als ik die 'casus' even bespreek hier?