Kleurencalculator + bespreken van uitslagen

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

mooney

Re: Kleurencalculator + bespreken van uitslagen

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-22 19:10

Klopt

Annash
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-22 21:12

Dat dacht ik al, bedankt! Hoe de combinatie verder zit qua hetero/homozygoot etc weet ik niet, maar kan er in ieder geval de basisberekening op los laten.

nieky1993

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-22 17:29

Even een vraagje. Mijn merrie is smokey black bont getest. Ze heeft 2 knalblauwe ogen. Haar moeder heeft bruine ogen, de grootouders langs moeders kant weet ik niet helaas. Haar vader heeft ook bruine en haar opa/oma langs vaders kant ook.

Ik heb geen idee van wie ze dit dus heeft. Maar ik ben zeer benieuwd of daar ook een soort test voor bestaat? De genetica achter blauwe ogen?

Bowo

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-22 17:42

Blauwe ogen komen vaak mee met het bontpatroon (en ook met sommige genen, maar die zijn volgens mij niet van belang in dit geval), dus daar kan je indirect op testen, maar er is voor zover ik weet geen test op blauwe ogen.
Is ook het type bont getest? En dat van de ouders? En lopen de aftekeningen bij haar en haar ouders over het hoofd of niet?

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-22 17:52

Als er veel wit rond de oren/ogen zit zie je vaak blauwe ogen, dat komt idd vaak door het bontpatroon.

nieky1993

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-22 17:57

Dit is haar moeder. Haar halfzus ( zelfde moeder) heeft trouwens geen blauwe ogen

Afbeelding

Afbeelding

Dit is haar vader. Hij is effen kleurig. Ik vermoed dat hij smokey black is geweest. Hij heeft een iets apartere kleurslag en iets lichtere ogen.

Afbeelding

En dit is mijn merrie:

Afbeelding

Afbeelding

Dit is er getest:

Afbeelding

Afbeelding

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-22 18:00

Een paard is niet smokey 'geweest'.... hij is het gewoon nog steeds :)
En het is nu duidelijk waar die blauwe ogen vandaan komen... veel wit er om heen. 'Wit' is kleurloos, dus ook geen 'kleur' in de ogen.
Overigens is hij dus ook smokey black.

nieky1993

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-22 18:05

DubbelFun schreef:
Een paard is niet smokey 'geweest'.... hij is het gewoon nog steeds :)
En het is nu duidelijk waar die blauwe ogen vandaan komen... veel wit er om heen. 'Wit' is kleurloos, dus ook geen 'kleur' in de ogen.
Overigens is hij dus ook smokey black.

Dankje, ik snap idd dat een paard smokey black blijft. Is meer dat ik geweest gebruik omdat het paard niet in mijn bezit is en ik voor de rest niks van hem weet. Manier van spreken zeg maar. Ben heel benieuwd of mijn merrie haar blauwe kijkers gaat doorgeven of niet. Dankjewel voor je antwoord

Bowo

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-22 18:06

Verschil is inderdaad dat bij jouw paard het wit bij de ogen zit en daardoor mee kleuren naar kleurloos. Bij de ouders komt het wit niet zo ver en kleuren de ogen dus niet mee

Femke_Tweety

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-22 18:08

50% kans dat ze bont doorgeeft.

Wanneer dat bont over de ogen loopt zoals bij jouw merrie: kans op blauwe ogen.
Anders onwaarschijnlijk.

Even puur wat ze zelf doorgeeft, eea kan nog wat anders worden ivm hengst.

Tinniie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-22 18:51

Je merrie draagt tobiano en W20, die boost bontpatronen, wat dus voor extra veel wit kan zorgen. Beide genen zitten op dezelfde locus, dus aan veulens zal zij telkens 1 van de 2 doorgeven, nooit beide.

nieky1993

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-22 09:25

Dankjewel voor de uitleg.. Ik vind die kleurengenetica echt super interessant :D
Ze zal overigens dit jaar gedekt worden door onze hengst die E/E aa W20/W20 getest is. Ben vooral benieuwd of dat W20 voor aparte dingen gaat zorgen.

1 van ons merries heeft overigens geen brede witte bles die over de ogen loopt maar wel 2 knal blauwe ogen en geeft dit ook door aan haar nakomelingen. Is dit dan vrij apart dat ze zo 2 blauwe ogen heeft terwijl haar bles niet doorloopt tot aan de ogen? De bles loopt wel over 1 neusgat uit overigens

Afbeelding

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-22 10:29

Je hebt blauwe (kleurloze/maan)-ogen en donkerblauwe ogen. Je ziet al aan de kleur dat die héél verschillend zijn. De ene is het ontbreken van pigment en de ander is 'gewoon' blauw, alleen komt dit -samen met groene ogen- bij paarden weinig voor. Standaard is bruin.

eshz

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-22 13:38

Helemaal niet thuis in kleuren, heb de calculator gebruikt maar daarbij neem je de ouders van de ouders niet mee. Ik heb een hele lichte palomino merrie gefokt uit een vospony(haflingerkleur zegmaar, stekelharig) X Springveer(palomino appaloosa) en ik denk er over haar te laten dekken door een kleine maat NewForest, Comm's Forest Dille. Deze heeft een bruine vader, en een vos moeder. Is dan de kans op een vos veulentje niet juist groot omdat beide omas vos zijn?
Ik hoop stiekem een valk, bruine of zwarte te fokken voor vernieuwing in mijn span dus wie weet hier meer van en kan me raden welke kleur hengst en kleur ouderdieren ik dan het beste kan proberen te zoeken?
Dank :)

Bowo

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-22 13:42

Een palomino heeft altijd ee (2x rood/vos) in de basis zitten. De hengst is Ee (1x zwart, 1x rood/vos). Dit betekent dat je 50% kans hebt op een vos basis en 50% op een zwarte basis.

Op die 50% vos kan dan nog de creme van de merrie komen. De zwarte basis kan zich onderscheiden in bruin en zwart (maar die verhoudingen zijn niet te zeggen met de gegeven info. Kans op bruin lijkt me wel een heel stuk groter) en daar kan ook weer creme overheen.

Dus ik zou zeggen
25% palomino
25% vos
25% valk (en mogelijk kans smokey black)
25% bruin (en mogelijk kans zwart)

eshz

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-22 14:47

Dankjewel Bowo. Zou een bruine hengst met alleen bruine voorouders (of een zwarte) een heel andere uitkomst geven of ongeveer gelijk?

Bowo

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-22 14:54

Als je een hengst vindt zonder vossen in de afstamming (of vos nakomelingen), dan is die waarschijnlijk EE en dan valt de kans op vos en palomino weg.
Zodra 1 van de ouders vos is of er een vos nakomeling is, is het altijd Ee. Wanneer de grootouders vos zijn, maar de ouders zelf niet en er zijn geen/weinig nakomelingen, dan wordt het gissen.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-22 15:07

Of testen :)

eshz

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-22 17:16

Super bedankt voor de info!

Luna2006

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-22 17:29

Wij hebben ook een kleurentestje uitgestuurd. Moeder is silver red dun tobiano + schimmel en vader Vos sabino. Red dun ben ik vrij zeker van maar benieuwd of hij ook zilver draagt :)
Afbeelding

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-22 19:23

Zijn de ogen daar niet te donker voor??
Leuke kleurenkombi bij de moeder, jammer dat daar schimmel bij zit.

leoenpat

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-22 12:07

Vraagje

Stel je hebt een few spot hengst en een moorkop schimmeltje met appaloosa kenmerken beide kleuren zijn dominant wat zou daar kunnen uitkomen ? Of is dat fiftyfifty?
Bedankt alvast !

Afbeelding

Afbeelding

Heb even een close up genomen Vd stippels ze heeft ook gestippeld geslachtsdeel en bij haar ogen en mond appaloosa

Afbeelding

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-22 13:28

De moorkop, is het echt een roan of een varnish roan(=appaloosa).

Je krijg met een fewspot altijd een appie.
Met roan gekruist 50% kans dat die stippel ook roan is.
Met een varnish roan gekruist heb je 50/50 tussen heterozygoot appie en homozygoot appie.
Ik ben niet thuis in de appaloosa patronen, dus daar moet maar een kenner voor rageren.

leoenpat

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-22 17:26

Dankje Dennis voor je antwoord !

Ik weet niet zeker maar ze is volgens mij een roan maar zit onder de stippels en heeft wel de bekende appaloosa kenmerken dus echt zeker weten doe ik dat ook niet
Ze gaat gedekt worden door een few spot hengstje dus dacht ik vraag het hier wat je dan kan verwachten qua kleur .

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-22 18:08

Wat is de afstamming van je merrie? En de kleuren daar achter.

Welke basis kleur heeft de vader?