Uit interesse stel ik mijn vraag ook hier, hoop dat hij hier thuishoort
Kan iemand mij uitleggen wat "splash" inhoudt en hoe het werkt? Een vriendin van mij heeft een zwartbont (tinker) veulen, met veel wit op het hoofd en twee blauwe ogen. De vader is Janesho (1 blauw oog, veel wit en kan sabino(/blagdon) doorgeven) en de moeder is een zwartbonte merrie die waarschijnlijk ook sabino draagt (vermoeden gebaseerd op grillige aftekeningen op haar benen en onder haar buik).
Is splash iets dat samen hangt met sabino? Of juist totaal niet? Zouden de blauwe ogen dan van iets anders dan splash kunnen komen? Bijvoorbeeld doordat hij toevallig een hele brede bles heeft? Het gaat om dit veulen:
Janinevv
Geplaatst: 27-06-17 19:59
Hoihoi! Hoe kan het dat mijn bonte een donkere vlek heeft in zijn vlek? Zie schouder en billen.
Nog vraagje is deze kleine man zwart wild kleur? Of andere wildkleur?
Bedankt alvast
SergeantRoos
Geplaatst: 27-06-17 22:17
@Janinevv, is een van de ouders wildkleur? Ik heb er niet zoveel verstand van hoor, maar gezien de duidelijke streep op zijn rug kan ik me voorstellen dat hij wildkleur is, en daarbij kunnen donkere "vlekken" (schaduwen) in de vacht vallen volgens mij. Maar misschien heb ik het verkeerd hoor
Edit: ohh ik dacht dat beide foto's hetzelfde veulen waren Te snel geweest, sorry. Vergeet mijn post maar weer
@janine: Bij zulke jonge dieren is het vanwege het veulenhaar nog niet duidelijk te zien. Ik gok op Bay.
Donkerder vlekken in een kleur is mogelijk door een ophoping van de kleur op een bepaalde plek. Bij vossen zie je het vaker.
pretty
Geplaatst: 28-06-17 10:16
Ik denk eigenlijk dat het 2e veulen wildkleur + zilver is. Maar dan moet ik nog eens een goeie foto zien van mama + papa.
Veghel
Geplaatst: 28-06-17 10:21
Ik heb een mooie grullo appaloosa merrie
Janinevv
Geplaatst: 28-06-17 12:12
pretty schreef:
Ik denk eigenlijk dat het 2e veulen wildkleur + zilver is. Maar dan moet ik nog eens een goeie foto zien van mama + papa.
Moeder
Vader
Veulen vorige jaar zelfde ouders.
pretty
Geplaatst: 28-06-17 14:15
Heeft de moeder een aalstreep? Dat kan ik niet zien? De vader lijkt ook geen te hebben? Het appaloosagen komt er ook door natuurlijk. Zilver is het ventje zeker. Op de geboortefoto leken de maantjes 2-kleurig,zijn die nu éénkleurig? (gezien jouw eerste foto van die reeks van 4) Anders zal hij toch eerder zilver zijn met countershading misschien. Moeilijk te zien.
Janinevv
Geplaatst: 28-06-17 15:38
Nee beide ouders geen aalstreep.
Als weer weer beter is zou ik eens proberen om zijn manen goed op de foto te krijgen.
Trouwens kan niet van moeders kant komen beide ouders waren vos staat ook op dekbewijs etc.
Fotsy
Geplaatst: 15-07-17 22:41
Heb ook nog een leuke, zou ze Baydun bont zijn?
Al vind ik de aalstreep niet goed doorlopen in de manen, die zijn wel wit natuurlijk Maar van algehele kleur lijkt ze wel verdund en geen gewoon bruin. Ze heeft ook zo een schattig palominokleurig vlekje op haar hals.
Op wat zou ik best testen, moest ik het echt willen weten?
Laatst bijgewerkt door Fotsy op 15-07-17 22:45, in het totaal 1 keer bewerkt
Ik ook wel en hoop het ook beetje, leuke aanvulling op mijn collectie, verder kan je geen andere tekenen vinden natuurlijk, ze heeft vier hoge witte benen
Janinevv
Geplaatst: 21-07-17 12:59
Hoi, De meesten dachten dat dit mannetje een wildkleur is, maar wat voor kleur exact? Hij word wel wat donkerder rond zijn snoet.
Of is het nog even wachten na zijn eerste verhaar sessie?