Zeldzame en bijzondere kleurtjes: de theorie

Moderators: C_arola, Nicole288, Coby, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
DubbelFun

Berichten: 89002
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Re: Zeldzame en bijzondere kleurtjes: de theorie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-17 17:27

Ja, waarom niet :D Schimmel is een 'kleur', bont een patroon en appaloosa een ras. Nadeel is dat je na wat jaren zowel het bont als de stippels niet meer ziet :)

Janinevv

Berichten: 13246
Geregistreerd: 12-01-16

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-17 17:33

Haha okee, ze lijkt precies op mams alleen met bont :D

Afbeelding
Afbeelding

Haar vlekjes komen terug naar de winter vacht :)

Met paps
Afbeelding

En net geboren, dag oud
Afbeelding

DubbelFun

Berichten: 89002
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Re: Zeldzame en bijzondere kleurtjes: de theorie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-17 17:48

Heerlijk die kleintjes :D

Janinevv

Berichten: 13246
Geregistreerd: 12-01-16

Re: Zeldzame en bijzondere kleurtjes: de theorie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-17 17:56

Jaa en ik verwacht vol broertje/zusje van haar dus ben heel benieuwd!
Ze is heel lief en nuchter maar wil ner zoals paps overal in bijten wat niet mag haha.

Ben benieuwd hoe lang dat bont zicht baar blijft :D

DubbelFun

Berichten: 89002
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Re: Zeldzame en bijzondere kleurtjes: de theorie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-17 18:03

Ik ken een palomino die met 6 maanden al weinig kleur meer had, maar deze is donkerder dus misschien duurt het dan wat langer.

Jorex

Berichten: 10036
Geregistreerd: 18-05-12
Woonplaats: inmiddels in dr88

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-17 18:09

Kunnen paarden dan tot over een jaar na het veulen af zijn gele hoeven houden ipv grijze? Aangezien ik dacht dat gele hoeven alleen door witte aftekeningen veroorzaakt kunnen worden. Hij heeft tot ongeveer het begin van dit jaar compleet gele hoeven gehad zonder grijs. Ik heb het van de roze huid nog niet echt gecheck't bij de hoeven, vanwege de grote hoeveelheid vacht die nu eindelijk afneemt.

Wat een droppie, Janine, wel jammer dat ze wit wordt. Maar als je haar dan wast dan zie je het kleurverschil in de huid nog wel.

Ik had overigens vlak voor de foto Jorie zijn hoofd een poging tot wassen gedaan vanwege zweetoren, vandaar dat ie zo'n sneue blik maakt. Verder vindt hij het wassen prima.

Janinevv

Berichten: 13246
Geregistreerd: 12-01-16

Re: Zeldzame en bijzondere kleurtjes: de theorie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-17 18:52

Haar moeder is ook nog grijs en niet wit en is 8 :)

Duurt lang :o

Ik heb een bonte merrie met gele hoeven.

Moragh

Berichten: 1997
Geregistreerd: 11-08-04
Woonplaats: Heelsum

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-17 12:44

Dustinlover schreef:
Nee hengst is niet getest maar zijn vader weer wel. En zijn moeder is een gewone zwarte. Kan ook geen smokey zijn. Dus het moet eigenlijk gewoon champagne zijn. Het lichte veulen heeft ook echt bruinige maantjes. Geen zwart zoals je bij een valk ziet.


Je veulentjes hebben wel de ogen die je bij een champagne verwacht maar de neusjes en oogleden zijn veel te donker...
De vader hengst zou ik wel Champagne schatten al zijn zijn ogen als volwassen paard wel echt blauwer dan normaal dus ik denk dat daar de splash invloed van geeft?
Hoe zijn genitaliën qua kleur? Want op de neus kan je weinig zien...
Soms kan Zilvervalk champagne achtig aandoen, en in combi met de blauwe ogen?

Wie is vaders vader?

Tinniie

Berichten: 4691
Geregistreerd: 02-12-10
Woonplaats: België

Re: Zeldzame en bijzondere kleurtjes: de theorie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-17 15:06

Ik ben geen champagne kenner maar vind ze ook eerder crème lijken.. met een bontpatroon in de mix worden die blauwe ogen natuurlijk ook weer verwarrend.. :)

Dustinlover

Berichten: 8742
Geregistreerd: 17-12-04
Woonplaats: Cromvoirt

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-17 23:58

Vader van de vader is classic reward beter bekend als jet welke zilver classic is getest.
Poeh naar zijn geslachtsdelen heb ik niet gekeken.
Vici zijn geslachtsdelen zijn ook gewoon donker.
Nog even een foto van het merrie veulen van dag 1:

Afbeelding

Vader is ook echt champagne zonder crème alleen met splash. Met crème zou die veel lichter zijn.

Van hengst veulen ook nog eentje.
:

Afbeelding

_xDyan

Berichten: 1351
Geregistreerd: 22-01-12
Woonplaats: Goor

Re: Zeldzame en bijzondere kleurtjes: de theorie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-17 14:56

Hoihoi, ik kom even binnen vallen met een vraagje :D

Ik zit in een discussie met mijn moeder en mijn zusje :P
Mijn zusje rijd een vos voor iemand. Dit jaar heeft ze een vos veulentje gekregen van een bruine hengst (action breaker)
De fokker wilde graag een bruin veulentje. Met deze keus heeft ze toch wel de grootste kans gehad op een bruine? En dat het bij dit veulentje nou net toevallig vos is geworden... Of zie ik wat over het hoofd? Volgend jaar wel een bruine uit deze combi?

mooney

Berichten: 7803
Geregistreerd: 07-05-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-17 15:06

De grootste kans op een bruine is met een bruine hengst die homozygoot voor zwart EN agouti is.

Deze hengst is dus sowieso niet homozygoot voor zwart, want hij draagt vos. Nog een keer deze combi is dus (indien hij wel homozygoot bruin is) 50% kans op vos en 50% kans op bruin. Als hij (en de merrie) niet homozygoot is voor agouti dan komt er ook nog een kans op zwart bij, dit verlaagt de kans op bruin en heeft geen invloed op de kans op vos.
Vooraf had je trouwens al kunnen zien dat er flinke kans was op vos, want de moeder van de hengst is ook vos. Als een bruine/zwarte hengst een vos ouder heeft of een vos nakomeling heeft gegeven dan weet je dus dat hij niet homozygoot is. Wel homozygoot valt niet te bewijzen aan de hand van nakomelingen of stamboom (wel een beetje te gokken bij een redelijk aantal nakomelingen), dat moet getest worden om 100% zeker te zijn.
Laatst bijgewerkt door mooney op 14-06-17 15:08, in het totaal 1 keer bewerkt

DubbelFun

Berichten: 89002
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-17 15:07

Als ze uit een vosmerrie 100% een bruine wil zal ze een hengst moeten zoeken die homozygoot is op zwart én op agouti.

_xDyan

Berichten: 1351
Geregistreerd: 22-01-12
Woonplaats: Goor

Re: Zeldzame en bijzondere kleurtjes: de theorie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-17 15:14

Thanks voor de reacties! Gelukkig kijkt ze niet alleen naar de kleur hoor, maar haar voorkeur heeft bruin.. Ik dacht dat de kans wel groot was maar dat valt wel mee dus :P heel interessant dit :D

Heb zelf een zwarte merrie (homozygoot agouti en heterozygoot vos) en een silverdapple pinto hengstje, dat wordt ook nog leuk haha

mooney

Berichten: 7803
Geregistreerd: 07-05-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-17 15:19

Als je merrie zwart is kan ze nooit homozygoot agouti zijn ;) Ze heeft juist geen agouti als ze zwart is (wat biologisch gezien homozygoot recessief heet, maar dat is net anders dan homozygoot agouti).

Net even gespiekt naar je merrie, toevallig ken ik haar ouders en fokker. Dat is inderdaad een zwarte, dus geen agouti.

_xDyan

Berichten: 1351
Geregistreerd: 22-01-12
Woonplaats: Goor

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-17 22:41

Afbeelding

Maar wat betekend de a/a bij agouti dan?

mooney

Berichten: 7803
Geregistreerd: 07-05-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-17 22:45

Hoofdletters en kleine letters maken grote verschillen in genetica. Het allel agouti is A, 'niet-agouti' is a. Ze is dus homozygoot 'niet-agouti', of in duidelijkere taal: ze draagt geen agouti. Homozygoot agouti was A/A geweest.
Agouti maakt een zwart paard bruin, vandaar dat een echt zwart paard nooit agouti kan dragen.

Wat het verwarrend maakt is dat ze bij alle dingen behalve red en agouti gebruik maken van N als het niet aanwezig is. a/a is eigenlijk hetzelfde als N/N in dit geval. Maar a/a is correcter en duidelijker.
Laatst bijgewerkt door mooney op 14-06-17 22:47, in het totaal 1 keer bewerkt

Dennis

Berichten: 31496
Geregistreerd: 23-05-01
Woonplaats: Slootdorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-17 22:47

Dat ze 2x geen agouti draagt.
Het staat er wel een beetje knullig. Alle andere kleuren met een n aangeven en vos en agouti met hun eigen letter.

Agouti maakt van een zwarte een bruine. Dus je zwarte kan nooit agouti dragen.

_xDyan

Berichten: 1351
Geregistreerd: 22-01-12
Woonplaats: Goor

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-17 22:56

Oh oeps Haha vandaar! Duidelijk, dank u! :o

Fotsy

Berichten: 6777
Geregistreerd: 29-04-13
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-17 23:06

Ik vind dit eigenlijk niet zo raar gezien ieder paard toch altijd de twee allelen bevat al dan niet in dominante of recessieve vorm terwijl bijvoorbeeld creme met n aangeduid wordt omdat het helemaal niet aanwezig is zelfs niet in recessieve vorm. Toch? Of zie ik dit mis?

mooney

Berichten: 7803
Geregistreerd: 07-05-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-17 23:18

Er zijn altijd (minimaal) twee allelen.
Het crème locus heeft bijvoorbeeld drie allelen: creme, 'niet-creme' en pearl. (daarom kan een paard dus nooit homozygoot creme + pearl zijn). Het verschil tussen creme en 'niet-creme' is 1 nucleotide, een zogenaamde puntmutatie. Het gen is dus altijd aanwezig, maar door de puntmutatie wordt er een ander eiwit aangemaakt in het geval van creme.

Het is dus echt ontzettend inconsistent (en voor mij als bioloog onlogisch). Maar ik denk dat het voornamelijk gedaan is om het makkelijk te houden, de eerste kleurtesten werden natuurlijk voornamelijk gedaan voor frame overo. Dan is het vaak voor 'leken' makkelijker te begrijpen dat een N/N uitslag betekent dat het paard vrij is, dan wanneer er o/o staat.
Dat pearl en creme los van elkaar worden neergezet snap ik ook niet :+

Fotsy

Berichten: 6777
Geregistreerd: 29-04-13
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-17 07:16

De logica is dus ver zoek :D

Tinniie

Berichten: 4691
Geregistreerd: 02-12-10
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-17 09:17

Oh weer wat bijgeleerd ik wist niet dat crème of pearl op dezelfde locus stonden, bedankt Mooney ;)
In Frankrijk is er een leuke homozygote splash hengst die ook pearl draagt. Die staat al eventjes op Mn lijstje voor mijn smoky black frame merrie :)

Is zoals tobiano, roan en Sabino1 die ook samen staan dan ? KIT locus?

Zijn er zo nog locussen (is dat het correcte woord :P ? ) bekend?

nienke555

Berichten: 4935
Geregistreerd: 16-05-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-17 11:45

Zou ik iemand een PB'tje mogen doen om te vragen of een pony zwart of bruin is? Aangezien het een normale kleur is kan ik denk ik niet in dit topic foto's plaatsen? De pony is in de winter zwart, dan heeft hij alleen wat rode plukjes in zijn manen, maar in de zomer is hij bruin.

In mijn onderschrift staan zomerfoto's van hem, daar is hij duidelijk bruin. Ik denk ook dat hij bruin is... Maar waarom is hij in de winter dan pikzwart?

DubbelFun

Berichten: 89002
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Re: Zeldzame en bijzondere kleurtjes: de theorie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-17 13:46

Ik denk niet dat ie zwart is, maar heel donkerbruin en dat de zomer en wintervacht die wisselende kleur geeft.