Kleurencalculator + bespreken van uitslagen

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

Peterina

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-10 14:11

kelly007 schreef:
Ik had eigenlijk ook een vraag over welke kleur van veulen ik kan verwachten.

Mijn merrie is valkkleurig haar moeder is een vos en haar vader is ook een valk.
de hengst waardoor ze gedekt is donkerbruin die zijn moeder is ook donkerbruin en zijn vader is ook een valk.

Welke kleur zou het veulen eventueel kunnen hebben.

Is de merrie valk of valkkleurig? Het zijn genetisch wel twee verschillende zaken.
Indien valk: Ee A? CCr
Heeft zij al ooit een zwart gekleurd veulen gehad ... indien ja dan is zij Aa.

Hengst is: EE AA CC of EE Aa CC of Ee AA CC of Ee Aa CC
Heeft hij al zwart veulens gehad ... indien ja, dan is hij Aa
of vos veulens gehad ... indien ja, dan is hij Ee?

Zonder meer informatie is een berekening alleen algemeen met deze mogelijkheden:
- zwart
- vos
- bruin
- smokey black
- palomino
- valk

kelly007

Re: Uitslagen Kleurencalculator

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-10 14:27

mijn merrie is valkkleurig (heeft nog nooit eerder veulens gehad word haar eerste) foto's van haar in mijn profiel.

de hengst heeft tot nu toe enkel donkerbruine/bruine veulens gehad.

Peterina

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-10 14:52

kelly007 schreef:
mijn merrie is valkkleurig (heeft nog nooit eerder veulens gehad word haar eerste) foto's van haar in mijn profiel.

de hengst heeft tot nu toe enkel donkerbruine/bruine veulens gehad.

Je merrie's vader is hoogst waarschijnlijk (heeft tot nu toe geen zwart-basis veulens gegeven): Ee Aa CCr
Haar moeder is (heeft al zwart en bruin gekleurd veulens gegeven): ee Aa CC
Daaruit is gekomen: valk merrie = Ee AA of Aa CCr

Heeft de hengst al veel veulens gehad met vos merries?

kelly007

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-10 14:59

tot nu toe heeft hij enkel bruine merries gedekt.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-10 12:42

Ik heb een vraag over mijn hengst, hij is bruin en komt uit bruine ouders, heeft 3 nakomelingen en die zijn alle 3 bruin.
Hier een linkje naar allbreedpedigree voor zijn verdere afstamming; http://www.allbreedpedigree.com/af+bayro

Valt hieruit een berekening te maken of hij homozygoot is voor Agouti? En of hij vosfactor draagt?

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-10 13:08

Aan beide ouderkanten komt Chestnut voor, dus alleen een test kan 100% uitslag geven. Dit geldt ook voor agouti.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-10 14:00

Maar er komt geen zwart voor in de eerste 5 generatie's, geeft dat geen 99% zekerheid dat hij homozygoot is voor Agouti?

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-10 14:04

Nee :D hooguit dat de theoretische kans wat groter is, maar daar trekt Moedertje Natuur zich niets van aan :D.
Alleen een test kan je echt zekerheid geven.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-10 14:14

Dus ik kan daar nog niet uit halen dat hij wss wel homozygoot is...
Dat vosgen maakt me niet zoveel uit maar ik hoop erg dat hij heterozygoot is voor Agouti, dan kan hij nog zwarte veulentjes geven bij mijn vosschimmelmerrie en daar hoop ik op.
Maar al is hij niet homozygoot dan is de kans nog steeds maar 16% dat het veulen zwart wordt dus de kans is zowieso niet erg groot.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-10 14:30

Met een schimmel heb je sowieso 50% kans dat je weinig 'kleur' overhoud :D
Maar voor 35 euro oid weet je alles ;)

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-10 14:37

2x 35 euro dus ;)
Zekerheid hoef ik niet hoor, ik zou alleen wel willen weten of er een kans is op een zwarte, al dan niet schimmel.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-10 14:46

Kans op schimmel is er altijd als één van de ouders schimmel is. Zo ja, én die heeft ook ouders die beide schimmel zijn, dan loop je dus ook nog de kans op een homozygote schimmelouder, dus altijd een schimmelveulen.

Peterina

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-10 14:58

anneliesdj schreef:
Dat vosgen maakt me niet zoveel uit maar ik hoop erg dat hij heterozygoot is voor Agouti, dan kan hij nog zwarte veulentjes geven bij mijn vosschimmelmerrie en daar hoop ik op.
Maar al is hij niet homozygoot dan is de kans nog steeds maar 16% dat het veulen zwart wordt dus de kans is zowieso niet erg groot.

Hij kan zelf homozygoot zijn voor zwart (EE), maar heterozygoot voor Agouti (Aa).
Als hij heterozygoot is voor zwart EN agouti (Ee Aa) dan is er op een vos merrie die heterozygoot is voor agouti 8% kans op een zwart gekleurd veulen; indien vos merrie homozygoot is voor agouti = 0% kans; indien merrie geen agouti (aa) dan is er 16% kans.
Bij de kans berekening zit je nog met een 50/50 kans op een schimmel (8% = 4% zwart/4% zwart-schimmel ... enz).

Als je laat testen is het labo in Engeland goedkoper. +/- 20 euro per test.

Cemlys

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-10 22:30

Ik ben eens benieuwd. Mijn merrie (schimmel, vos(sabino?) geboren) is dit jaar gedekt door een bruine hengst. (zie afstamming voor verdere kleuren).
Mijn merrie als veulen:
Afbeelding
Hengst is bruin met een meer bescheiden bles.
http://www.allbreedpedigree.com/foal10 dit zou de afstamming van het veulen moeten worden. achter de moeder zit vos, schimmel en palomino, achter de hengst bruin, zwart roan, palomino,.... Ik heb de kleurcalculator ingevuld, maar wat moet ik met agouti en red factor (en sabino bij merrie) doen bij hengst en merrie. Ik ben duidelijk slecht in kleurgenetica ;)
Want hoe ik het nu invul heb ik 30% kans op een bruin veulen, 30% op een sabinobruin, daarna vos en vos sabino, en zwart en zwart sabino. Dus is er geen kans op een schimmel (hoopt stiekem op een kleurveulen ;))

Cemlys

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-10 22:47

edit: en ik was dus schimmel vergeten in te vullen, dus schimmel staat op 1 met bruin als basiskleur ;))

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-10 00:17

DubbelDun schreef:
Kans op schimmel is er altijd als één van de ouders schimmel is. Zo ja, én die heeft ook ouders die beide schimmel zijn, dan loop je dus ook nog de kans op een homozygote schimmelouder, dus altijd een schimmelveulen.

Dat weet ik, daarom zeg ik dus ook; al dan niet schimmel, dat maakt me niet zoveel uit, van de merrie weet ik verder ook niets qua afstamming.
Peterina schreef:
anneliesdj schreef:

Hij kan zelf homozygoot zijn voor zwart (EE), maar heterozygoot voor Agouti (Aa).
Als hij heterozygoot is voor zwart EN agouti (Ee Aa) dan is er op een vos merrie die heterozygoot is voor agouti 8% kans op een zwart gekleurd veulen; indien vos merrie homozygoot is voor agouti = 0% kans; indien merrie geen agouti (aa) dan is er 16% kans.
Bij de kans berekening zit je nog met een 50/50 kans op een schimmel (8% = 4% zwart/4% zwart-schimmel ... enz).

Als je laat testen is het labo in Engeland goedkoper. +/- 20 euro per test.

Ik vond vorige week ineens een foto van de merrie van 6 jaar geleden en ik geloof toch dat ik me vergist heb, ze had destijds een nogal vaalbruine basiskleur en duidelijk zwarte manen/staart dus ze is zeker niet vos geboren.
Ik kan me herinneren dat we eerst dachten dat ze valk was toen we haar net hadden, toen was van het schimmel nog vrij weinig zichtbaar maar had ze wel een duidelijke aalstreep.
Wel vreemd dat ze nu, bijna volledig schimmel, ineens voskleurige stippen krijgt op haar hoofd, die zouden toch bruin moeten zijn als bruin haar basiskleur is?

Voor recente foto's; zie onderschrift.
Voor wie echt verstand heeft van kleurtjes herkennen en een gok wil wagen kan ik de foto wel even inscannen.
Dubbeldun, jij bent wel een kleurtjeskenner geloof ik, zou jij van een foto'tje kunnen zeggen of ze echt valk is of dat het zo lijkt doordat ze schimmel is?

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-10 09:35

anneliesdj schreef:
Dubbeldun, jij bent wel een kleurtjeskenner geloof ik, zou jij van een foto'tje kunnen zeggen of ze echt valk is of dat het zo lijkt doordat ze schimmel is?

Nee dat blijft gokken :D
Als je het zeker wilt weten zul je een haartest moeten laten doen en testen op creme-gen.
Schimmels hebben de neiging om een aalstreep te laten zien, maar dat is een fake dun-gen. Net als wanneer je een vos scheert, dan lijkt het ook net of hij een aalstreep heeft.
Om valk te kunnen zijn heb je minimaal één ouder met een creme-gen nodig (valk-palo-smokeyblack) en ook valkjes heb je in veel 'geel'tinten; van heel licht tot bruin (zeker als er sooty bijkomt).

Over het algemeen vergrijzen de verdunningskleuren snel als er schimmel aanwezig is, meestal voor het 2e jaar al, maar ook hier is dat geen 100% 'wet'.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-10 13:59

Over haar ouders weten we niets dus daar kan ik verder niets van zeggen.
We hebben haar gekocht als 4 jarige en toen was ze nog overwegend bruin, tikje roan erdoor, pas toen ze 6 was kwam het schimmel duidelijker naar voren, dus echt vroeg was ze daar niet mee.
Haar dochter was vlotter, na de eerste verharing al duidelijk schimmel en op 2/3 jarige leeftijd overwegend grijs, ze is nu 6 jaar (half zo oud als haar moeder) maar bijna net zo wit, haar zoon van vorig jaar lijkt dezelfde kant op te gaan.

Zeker weten hoef ik het niet, het verassingseffect blijft wel leuk maar ik ben toch nieuwsgierig of ik (wij) gedacht heb dat ze valk/dun is omdat het ook echt zo lijkt of dat het gewoon wishfull thinking was. (ik ben nogal een kleurtjesfan, met dat ze meer schimmel werd ben ik maar van 't idee afgestapt maar nu ik die oude foto weer zie vraag ik het me toch weer af)

Cody

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-10 23:37

Moeder bruin, vader valk, en dan de geboorte van dit veulentje.
Wat denken jullie dat het voor kleur zal worden?

Afbeelding
ook gelet op de pluis in de oren
Afbeelding
Een Smoky Black toverbal? Of iets anders?

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-10 09:09

Mijn zwarte merrie had ook geel pluis in de oren, dus dat hoeft niet iets te zeggen :D
Met een creme-gen als ouder kan het idd een donkere valk zijn, maar idd ook smokey-black, donkerbruin of zelfs zwart.
Laten testen op zwart, agouti en creme dus :D

Meavey

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-10 11:40

Agouti kan je wel laten die is overduidelijk zwart of smokey...

Peterina

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-10 14:38

Idd ik zou ook voor zwart of smokey black gaan, meer richting smokey ....
Als de ogen meer 'goud' kleuren dan bruin, meer richting smokey ....
Maar voor zekerheid zal je toch moeten testen, of wachten tot volgend jaar. ;)

Cody

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-10 18:12

Ze wordt in de flankjes en op de achterkant van de billen al wat lichter van kleur, er zit een apart gloedje overheen.
Ik ga het niet testen, maar zie wel of het een toverbal wordt :D

kelly19

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-10 20:37

Ik kom er niet uit met kleurencalculator maar ik heb dus een fjord merrie'tje maar die wil ik volgend jaar door een fjord hengst laten dekken maar het is een grullo (volgens mij) maar (bijna) al zijn nakomelingen zijn grullo. maar ik weet dus niet of grullo op haar kleur zal overheersen dus of ik dan een grullo fjord krijg
deze merrie:
Afbeelding

deze hengst:
Afbeelding

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-10 20:41

Laat je merrie testen op agouti. Als ze heterozygoot is heb je 50% kans, is ze homozygoot dan heb je 0% kans op een grullo.