DubbelDun schreef:Kans op schimmel is er altijd als één van de ouders schimmel is. Zo ja, én die heeft ook ouders die beide schimmel zijn, dan loop je dus ook nog de kans op een homozygote schimmelouder, dus altijd een schimmelveulen.
Dat weet ik, daarom zeg ik dus ook; al dan niet schimmel, dat maakt me niet zoveel uit, van de merrie weet ik verder ook niets qua afstamming.
Peterina schreef:anneliesdj schreef:Dus ik kan daar nog niet uit halen dat hij wss wel homozygoot is...
Dat vosgen maakt me niet zoveel uit maar ik hoop erg dat hij heterozygoot is voor Agouti, dan kan hij nog zwarte veulentjes geven bij mijn vosschimmelmerrie en daar hoop ik op.
Maar al is hij niet homozygoot dan is de kans nog steeds maar 16% dat het veulen zwart wordt dus de kans is zowieso niet erg groot.
Hij kan zelf homozygoot zijn voor zwart (EE), maar heterozygoot voor Agouti (Aa).
Als hij heterozygoot is voor zwart EN agouti (Ee Aa) dan is er op een vos merrie die heterozygoot is voor agouti 8% kans op een zwart gekleurd veulen; indien vos merrie homozygoot is voor agouti = 0% kans; indien merrie geen agouti (aa) dan is er 16% kans.
Bij de kans berekening zit je nog met een 50/50 kans op een schimmel (8% = 4% zwart/4% zwart-schimmel ... enz).
Als je laat testen is het labo in Engeland goedkoper. +/- 20 euro per test.
Ik vond vorige week ineens een foto van de merrie van 6 jaar geleden en ik geloof toch dat ik me vergist heb, ze had destijds een nogal vaalbruine basiskleur en duidelijk zwarte manen/staart dus ze is zeker niet vos geboren.
Ik kan me herinneren dat we eerst dachten dat ze valk was toen we haar net hadden, toen was van het schimmel nog vrij weinig zichtbaar maar had ze wel een duidelijke aalstreep.
Wel vreemd dat ze nu, bijna volledig schimmel, ineens voskleurige stippen krijgt op haar hoofd, die zouden toch bruin moeten zijn als bruin haar basiskleur is?
Voor recente foto's; zie onderschrift.
Voor wie echt verstand heeft van kleurtjes herkennen en een gok wil wagen kan ik de foto wel even inscannen.
Dubbeldun, jij bent wel een kleurtjeskenner geloof ik, zou jij van een foto'tje kunnen zeggen of ze echt valk is of dat het zo lijkt doordat ze schimmel is?