Zeldzame en bijzondere kleurtjes: de theorie

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Rennie89

Re: [KG]Zeldzame en bijzondere kleurtjes: de theorie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-13 18:50

Je shet is dan al helemaal geen valk met zulke ouders...

Peterina

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-13 19:20

Fotsy schreef:
Ze heeft Nederlands stamboek, en papa was vos met witte manen en staart, grandioso v. Wegnam en mama Valetta L.H zwart, (geen foto te zien) grootvader langs papa zijde was Adam v. Spuitjesdom een donkerbruin met ook zwarte manen en staart en grootvader langs mama zijde is kismit v. Bunswaard, vos met witte manen en staart, kan je daar iets mee, van de anderen op haar stamboek krijg ik geen foto te zien.

Uit een vos x zwart kan nooit een valk/buckskin komen ... of de papa is de papa niet!!! Minstens een van de ouders moet creme dragen om een enkel verdunning, bijvoorbeeld valk, te geven.
Enige andere mogelijkheid in dit voorval is dat de moeder niet zwart is maar in feit een smokey black is ... maar hier ook hetzelfde redenering: een van haar ouders MOET dan creme dragen.

Jetta

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-13 20:10

Heel interessant topic. Ik leer er steeds iets bij. En dit hier mijn grote vriend...een aparte kruising, goed gelukt, maar wel een toverbal.
Afbeelding

Streepjes aan de enen flank...vooral zichtbaar in de zomer. {:}
Afbeelding

Een donkere "band" aan de andere kant...Ook in de zomer, dit jaar alweer beter zichtbaar dan op deze foto. Mensen vragen mij steeds waarom hij daar "nat" is. Hij is droog, dit is zijn kleur, en dan gaan ze aan hem voelen!
Afbeelding

Moeder schijnt een Haflinger te zijn, of ze raszuiver is, weet ik niet. De vader een ( waarschijnlijk Amerikaanse) appaloosa. In zijn vacht vind ik vos, grijs, zwart, wit, donkerbruin.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-13 20:22

Vos en zwart gaat nooit samen :)
Je hebt een Appaloosa met hele duidelijke kenmerken.
Weet je wie de vader is ??

Jetta

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-13 20:30

OK, dan is het misschien donkergrijs/ donkerbruin. Is ook moeilijk te zien vaak.
Ik weet zijn vader niet. Nooit achter gekomen. Het is een hengst die op een gewezen paardenmelkerij heeft gedekt.

Fotsy

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-13 20:37

Peterina schreef:
Fotsy schreef:
Ze heeft Nederlands stamboek, en papa was vos met witte manen en staart, grandioso v. Wegnam en mama Valetta L.H zwart, (geen foto te zien) grootvader langs papa zijde was Adam v. Spuitjesdom een donkerbruin met ook zwarte manen en staart en grootvader langs mama zijde is kismit v. Bunswaard, vos met witte manen en staart, kan je daar iets mee, van de anderen op haar stamboek krijg ik geen foto te zien.

Uit een vos x zwart kan nooit een valk/buckskin komen ... of de papa is de papa niet!!! Minstens een van de ouders moet creme dragen om een enkel verdunning, bijvoorbeeld valk, te geven.
Enige andere mogelijkheid in dit voorval is dat de moeder niet zwart is maar in feit een smokey black is ... maar hier ook hetzelfde redenering: een van haar ouders MOET dan creme dragen.

Ze lijkt eigenlijk sprekend van kleur op haar grootvader is me opgevallen (donkerbruin maar geen kastanjebruin) zelfs nog iets bleker maar de vraag is nog steeds heeft ze sooty, denk je? Gaat ze zwart worden?
Uit wat valt dan een valk, ti's maar dat ik aan het proberen fokken ben met mijn ander paard, en die is toch volgens jullie valk met heel veel sooty en de hengst is dunskin, kzou er toch niet graag een vos zien uitkomen, (niet slecht bedoeld hoor).

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-13 20:45

@jetta: Kan Olan Wonderful Luck of een papierloze zoon van hem zijn geweest.

Fotsy

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-13 20:46

Kben niet zot van appaloosa maar deze heeft toch wel heel mooi kleurtje, goed gelukt met de verfpot zou ik zeggen. :D

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-13 20:48

Die Appie draagt niet veel Appaloosa-bloed. Het grootste percentage is TB en Quarterhorse.

Fotsy

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-13 20:50

Sorry hoor maar TB?, ik ben maar leek in de terminologie. Lijkt me een of andere ziekte :D grapje.

Rennie89

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-13 21:02

engels volbloed :P

Jetta

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-13 21:02

DubbelDun schreef:

Ik weet het niet...mijn paard komt uit Brabant, zijn moeder was een paardenmelkerij merrie, die is opgehouden te bestaan, paarden verkocht en deze merrie was drachtig bij verkoop.
Daar is mijn knapperd uitgekomen. Hij heeft ook "mensenogen en strepen op de hoeven en stippels rond de geslachtsdelen en een paar stipjes bij de mond.. Gelukkig geen roze randjes langs zijn ogen. Dat vind ik zelf nl niet zo mooi.
De mensen van wie ik hem kocht, zeiden dat hij half Quarter was, maar met die stippen is hij toch meer half appaloosa :P
Laatst bijgewerkt door Jetta op 05-08-13 21:06, in het totaal 1 keer bewerkt

Fotsy

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-13 21:06

lifaya schreef:
engels volbloed :P

Dank je! *D

Jetta

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-13 21:08

Klopt Dubbeldun:

Onderkant van stamboom stopt op allbreed bij Bel Perle (2 generaties terug). Buiten Kaskaskia Chico en Brother Luck (3 generaties terug) vind ik niks terug over presterende dieren in de stamboom van Olan Wonderful Luck. Erna lijkt vooral gefokt te zijn op het appaloosa patroon. Is het niet treffend dat de 2 dichtste presterende paarden in die stamboom overwegend van niet-appaloosa origine zijn? Kaskaskia Chico 5/8 TB, Brother Luck 6/8 QH – 1/8 TB.

Dit uit een topic over de Olan stam. Even snel opgezocht.

Iris82

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-13 21:11

Jetta schreef:
DubbelDun schreef:

Ik weet het niet...mijn paard komt uit Brabant, zijn moeder was een paardenmelkerij merrie, die is opgehouden te bestaan, paarden verkocht en deze merrie was drachtig bij verkoop.
Daar is mijn knapperd uitgekomen. Hij heeft ook "mensenogen en strepen op de hoeven en stippels rond de geslachtsdelen en een paar stipjes bij de mond.. Gelukkig geen roze randjes langs zijn ogen. Dat vind ik zelf nl niet zo mooi.
De mensen van wie ik hem kocht, zeiden dat hij half Quarter was, maar met die stippen is hij toch meer half appaloosa :P

Leuke verrassing dan. :))

Jetta

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-13 21:18

Jazeker!

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-13 09:01

Mensen die niet zo'n verstand hebben van het western(paarden)wereldje gooien de verschillende rassen nogal eens door elkaar. Overigens zijn er zeer weinig pure Appaloosa's te vinden :)

Peterina

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-13 15:27

DubbelDun schreef:
Mensen die niet zo'n verstand hebben van het western(paarden)wereldje gooien de verschillende rassen nogal eens door elkaar. Overigens zijn er zeer weinig pure Appaloosa's te vinden :)

Omdat de Ras zeer beperkt vertegenwoordigt is in Europa, maar het kleur patroon wel in verschillende rassen te vinden is. ;)

Peterina

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-13 15:30

Fotsy schreef:
Peterina schreef:

Ze lijkt eigenlijk sprekend van kleur op haar grootvader is me opgevallen (donkerbruin maar geen kastanjebruin) zelfs nog iets bleker maar de vraag is nog steeds heeft ze sooty, denk je? Gaat ze zwart worden?
Uit wat valt dan een valk, ti's maar dat ik aan het proberen fokken ben met mijn ander paard, en die is toch volgens jullie valk met heel veel sooty en de hengst is dunskin, kzou er toch niet graag een vos zien uitkomen, (niet slecht bedoeld hoor).

Hebt jij het nog steeds over de shet merrie in je profiel? Want ik ben een beetje in de war. Deze is overduidelijk niet smokey black of zwart. Dus als die uit de combinatie vos x zwart komt dan is heel zeker de papa de papa niet.

Jetta

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-13 16:55

Peterina schreef:
DubbelDun schreef:

Omdat de Ras zeer beperkt vertegenwoordigt is in Europa, maar het kleur patroon wel in
verschillende rassen te vinden is.
;)

Heb ik toch iets bijzonders op stal. Qua kleurtjes en qua formaat. Hij nl uitgegroeid tot een BEER van een knol.

Fotsy

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-13 18:50

Nee sorry voor verwarring, ik heb nog een andere merrie halve quarter, staat ook in profiel en in fototopic, die volgens forum sooty buckskin is en die is onlangs geïnsemineerd door een dunskin hengst.

Er bestaan trouwens maar twee echt zuivere rassen, de Arabische volbloed en de Engelse volbloed, vandaar de naam vol- bloed.
In de oorsprong van de quarter, zie je ook Spaans bloed naast Engels.
Hoe kan je dan ooit weten of een quarter zoveel procent van iets is?

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-13 19:11

Fotsy schreef:
..Er bestaan trouwens maar twee echt zuivere rassen, de Arabische volbloed en de Engelse volbloed, ..

De Engelse Volbloed is alleen wel ontstaan uit één van de 5 Arabische arabieren ooit geïmporteerd vanuit Arabië als geschenk aan de Franse koning ;)

Fotsy

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-13 19:17

Ook juist, al vergeten, dus eigenlijk maar een echt zuiver ras.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-13 19:31

Er bestaat geen 'zuiver' ras :D Als je ver genoeg terug gaat dan zijn alle paarden kruisingen uit eerdere paardachtigen.
Pas toen er stamboeken in het leven zijn geroepen en er een rasstandaard werd vastgesteld mochten die paarden die daar aan voldeden zich aanmelden en krijgen de naam raspaard te zijn :)
Sommige rassen hebben bouwtypische eigenschappen al dan niet gericht op een bepaald gebruiksdoel (koudbloed = zwaar werk, rank = racerij e.d.). Er zijn zelfs 'stamboeken' die puur op kleur selekteren, zoals bijv. een Palomino stamboek.

Fotsy

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-13 21:16

Het paardenras, *D 'zuiver' paard :):)

Je begrijpt dat de Amerikaanse paarden, quarter, appaloosa, mustang en .... De grootste mix is van allemaal, dat zie je ook in de grote verscheidenheid tussen al die paarden, zie maar naar een pleasure paardje of een cutting. Ze worden er natuurlijk ook op gefokt.
Trouwens een Engels volbloedje dat een veulen krijgt van een quarter, kan het veulen in sommige gevallen en bij goedkeuring een full quarter papier krijgen.
Heb je bijvoorbeeld voor zover ik weet niet bij de haflingers, fjorden, Arabieren, noem maar op.