Zeldzame en bijzondere kleurtjes: de theorie

Moderators: C_arola, Nicole288, Coby, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
DubbelFun

Berichten: 89002
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-16 09:08

Kan iemand dit stukje vertalen, want dat gaat mijn pet te boven :D

Citaat:
A team of researchers has recently shown that Dun dilution results from radially asymmetric deposition of pigment in the growing hair controlled by localized expression of the TBX3 gene in hair follicles. The absence of Dun dilution (more circumferential distribution of pigment in the hair) results from a 1,617 bp deletion of DNA that impairs TBX3 expression in hair follicle. An additional SNP change was shown to govern the presence or absence of primitive markings.

en dan met name de dikke woorden :)
Citaat:
Een team van onderzoekers heeft onlangs aangetoond dat Dun verwatering resultaten van radiaal asymmetrische afzetting van pigment in de groeiende haren gecontroleerd door gelokaliseerde expressie van het gen in TBX3 haarfollikels. De afwezigheid van Dun verdunning (meer omtrek verdeling van pigment in het haar) het gevolg is van een 1617 bp deletie van DNA dat TBX3 uitdrukking schaadt in de haarfollikel. Een extra SNP verandering bleek de aanwezigheid of afwezigheid van primitieve markeringen regelen.

mooney

Berichten: 7803
Geregistreerd: 07-05-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-16 20:22

DubbelDun schreef:
Kan iemand dit stukje vertalen, want dat gaat mijn pet te boven :D

Citaat:
A team of researchers has recently shown that Dun dilution results from radially asymmetric deposition of pigment in the growing hair controlled by localized expression of the TBX3 gene in hair follicles. The absence of Dun dilution (more circumferential distribution of pigment in the hair) results from a 1,617 bp deletion of DNA that impairs TBX3 expression in hair follicle. An additional SNP change was shown to govern the presence or absence of primitive markings.

en dan met name de dikke woorden :)
Citaat:
Een team van onderzoekers heeft onlangs aangetoond dat Dun verwatering resultaten van radiaal asymmetrische afzetting van pigment in de groeiende haren gecontroleerd door gelokaliseerde expressie van het gen in TBX3 haarfollikels. De afwezigheid van Dun verdunning (meer omtrek verdeling van pigment in het haar) het gevolg is van een 1617 bp deletie van DNA dat TBX3 uitdrukking schaadt in de haarfollikel. Een extra SNP verandering bleek de aanwezigheid of afwezigheid van primitieve markeringen regelen.

:D Komt mijn wetenschappelijke opleiding toch nog van pas haha.

In principe is de Nederlandse vertaling (beetje aan de zinsbouw gesleuteld om het wat lekkerder te laten lopen):
"Een groep wetenschappers heeft onlangs aangetoond dat de wildkleur (dun) verdunning wordt veroorzaakt door radiaal (=straalsgewijs) asymmetrische afzetting van pigment in het groeiende haar wat wordt gecontroleerd door de gelokaliseerde expressie van het TBX3 gen in haarfollikels. De afwezigheid van wildkleur verdunning (een meer rondgaande (als in gelijk verspreide) verdeling van pigment in het haar) wordt veroorzaakt door een 1617 bp deletie van DNA dat de TBX3 uitdrukking schaadt in het haarfollikel. De extra SNP verandering bestuurd de aan- of afwezigheid van primitieve markeringen."

Wat er dus staat met minder wetenschappelijke vaktaal:
De verdunning van kleur die je ziet in de 'echte wildkleur' verdunning wordt veroorzaakt doordat het pigment eigenlijk samen klontert in het midden van de haar. Waardoor je dus een lichtere haar krijgt met een donkere kern/stip (waardoor de vacht dus verdund wordt, maar op een andere manier dan creme). Dit wordt gestuurd door het TBX3 gen dat bij wildkleur dus aanstaat op de plekken waar de vacht licht moet worden.
Een 1617 bp deletie betekent dat er ten opzichte van het 'origineel' 1617 baseparen missen op dat punt. Paarden zonder de wildkleur verdunning hebben dus als het ware een pagina verwijderd uit hun genetische handleiding. 1617 klinkt heel veel, maar dat valt mee. Door die deletie werkt het TBX3 alleen niet meer, waardoor we dus een vachtkleur krijgen die we nu normaal vinden (maar dat vanuit evolutionair oogpunt nieuwer is dan wildkleur).
Een SNP (uitgesproken als snip) staat voor single nucleotide polymorphism (Enkel-nucleotide polymorfie) en is een type DNA variatie. Dat is dus 1 nucleotide in het DNA die is verschilt, dus 1 basepaar dat anders wordt. Heeeeeel miniem als je kijkt hoeveel baseparen er zijn, maar dat kan hele grote gevolgen hebben. Wat ze daar dus zeggen is dat het wel of niet hebben van primitieve markeringen een kwestie is van een verschil in 1 nucleotide.

DubbelFun

Berichten: 89002
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Re: Zeldzame en bijzondere kleurtjes: de theorie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-16 21:53

Super !! dank je +:)+

Eigenlijk zijn alle paarden van nature dus Dun (vandaar de naam 'wild'kleur), maar omdat ze geëvolueerd zijn is er een kleine genetische manipulatie geweest waardoor bij de meesten het 'Dun'-knopje is omgezet in 'niet-Dun' .

Zamora
Berichten: 8255
Geregistreerd: 22-11-03
Woonplaats: Kampen

Re: Zeldzame en bijzondere kleurtjes: de theorie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-16 22:39

Wat interessant zeg! :j

Jorex

Berichten: 10036
Geregistreerd: 18-05-12
Woonplaats: inmiddels in dr88

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-16 10:10

Kan iemand me uitleggen hoe het te zien is waar op de benen de witte aftekeningen precies beginnen bij een extreme pangare. Ik heb mijn jaarling nu al zo'n 8 maanden thuis, maar ik weet nog niet waar zijn witte aftekeningen overgaan in pangare. Hij is nu bijna helemaal uit de wintervacht.

Afbeelding

Afbeelding

DubbelFun

Berichten: 89002
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Re: Zeldzame en bijzondere kleurtjes: de theorie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-16 10:31

Echt wit haar heeft een roze/witte huid*. Pangare heeft een donkere huid.
*Mits er geen wit-gen in het spel is, maar daar ga ik even niet van uit :D

Jorex

Berichten: 10036
Geregistreerd: 18-05-12
Woonplaats: inmiddels in dr88

Re: Zeldzame en bijzondere kleurtjes: de theorie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-16 10:38

Geen witgen misschien rabicano hij heeft een paar witte haren op zijn kont, maar dat gaan er nog wel meer worden zoals bij Alex, want hij heeft t ook via de moederskant vererft en dan worden het met de jaren meer witte haren. Maar ik weet nog steeds niet helemaal waardoor die stekelharigheid komt.
Dat wordt dus even de haren opzij schuiven dan.

Janinevv

Berichten: 13246
Geregistreerd: 12-01-16

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-16 20:11

Hai!
Vraagje over mn veulen Floortje.
Haar hoofd word echt grijs maar is ze nu schimmel? Zoals haar moeder?

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Dit is ze samen met moeder.

Afbeelding

Rennie89
Berichten: 37322
Geregistreerd: 18-07-08
Woonplaats: Den Haag

Re: Zeldzame en bijzondere kleurtjes: de theorie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-16 20:25

Ziet er wel naar uit ja

Janinevv

Berichten: 13246
Geregistreerd: 12-01-16

Re: Zeldzame en bijzondere kleurtjes: de theorie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-16 20:28

Oke, maar ze heeft geen zwarte benen zoals haar moeder. Of hoeft dat niet perse?

DubbelFun

Berichten: 89002
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Re: Zeldzame en bijzondere kleurtjes: de theorie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-16 20:45

Ik zie er ook geen zwarte basiskleur in, dus dan heb je ook geen zwarte benen.

Janinevv

Berichten: 13246
Geregistreerd: 12-01-16

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-16 22:55

Oké!
En nog over Mattie is wel vaker voorbij gekomen. Zn achterbenen worden "wittig" en zijn streep zie je ook erg duidelijk.

Nog steeds dat hij zwart/bruin word?

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Of kan dat witte komen door misschien bont gen van de vaders kant? Omdat andere veulens ook bont tekenen.
Of noem je dat geen gen?

Rennie89
Berichten: 37322
Geregistreerd: 18-07-08
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-16 01:52

Het zou een grullo kunnen zijn.
Maar ook een bruine of zwarte .

Testen geeft je voor nu enkel antwoord ;)

DubbelFun

Berichten: 89002
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Re: Zeldzame en bijzondere kleurtjes: de theorie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-16 09:07

Grullo sluit ik ook niet uit.

Janinevv

Berichten: 13246
Geregistreerd: 12-01-16

Re: Zeldzame en bijzondere kleurtjes: de theorie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-16 12:09

Oke! Nog even wachten dus.
Bedankt.

Rennie89
Berichten: 37322
Geregistreerd: 18-07-08
Woonplaats: Den Haag

Re: Zeldzame en bijzondere kleurtjes: de theorie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-16 13:04

Janine heb je een duidelijke foto van vader nu hij van jou is? ( toch?)

Janinevv

Berichten: 13246
Geregistreerd: 12-01-16

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-16 13:36

lifaya schreef:
Janine heb je een duidelijke foto van vader nu hij van jou is? ( toch?)


Nee de vader is niet in mijn bezit. Heel misschien zie ik hem binnekort en zal ik eens wat duidelijke foto's maken.

Zetta

Berichten: 373
Geregistreerd: 27-06-10
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-16 20:31

Het eerste veulentje hierboven lijkt mij ook wel een schimmeltje te worden, en lijkt ook een silver d'apple te zijn. Alhoewel het schimmelgen de basiskleur wel goed kan laten verkleuren van het originele.

Het bruine veulentje er onder lijkt mij gewoon bruin/zwarte benen te hebben. Bruine veulens krijgen veelal bij het verharen echt heel licht tot bijna witte benen ookal zijn ze daar niet wit. Mijn 3 jarige bruine hengst wat duidelijk zwarte benen heeft krijgt na het scheren wel beige benen. Geen zicht iedere keer. :')

Ik heb hier ook een vraagje over mijn veulen. Ze komt een een (normaal) effen schimmel moeder en een zwartbonte vader die mij enkel tobiano lijkt maar zijn vader lijkt mij een overo te zijn.
Nu is mijn veulen zeker al tobiano maar ze heeft nog een speciale vlek op haar buik waarbij ik mij afvraag of dit door tobiano kan komen? Het is een hele lang uitgerekte vlek die erg grillig loopt. Hij loopt tot iets voorbij de helft van de onderkant van de buik.

Afbeelding

Hier zie je hem op haar zij beginnen
Afbeelding

DubbelFun

Berichten: 89002
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Re: Zeldzame en bijzondere kleurtjes: de theorie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-16 21:15

Het kan ook Sabino zijn. Is de vader Frame getest ?? Of bedoel je een andere Overo-soort ?

Zetta

Berichten: 373
Geregistreerd: 27-06-10
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-16 21:26

Nee mijn idee ging uit naar frame, alhoewel sabino samen met tobiano (die hij volgens mij ook is) ook zoiets kan geven.? Maar dat is grootvader die ik bedoel.
Vader zou enkel tobiano zijn, maarja je hoeft het natuurlijk niet altijd te zien. Ze zijn naar mijn weten beide niet getest.

Dit is grootvader
Afbeelding

En dit is vader
Afbeelding

DubbelFun

Berichten: 89002
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Re: Zeldzame en bijzondere kleurtjes: de theorie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-16 21:29

Beide lijken me niet Frame te zijn.

Zetta

Berichten: 373
Geregistreerd: 27-06-10
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-16 22:08

Wat zou je dan geven als bontpatroon voor grootvader (bovenste)?
Vader lijkt mij ook eerder gewoon tobiano, maar dan wel homozygoot.

DubbelFun

Berichten: 89002
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Re: Zeldzame en bijzondere kleurtjes: de theorie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-16 22:11

Een Tobiano met misschien nog een 'wit' gen er bij, maar zeker geen Frame.

Janinevv

Berichten: 13246
Geregistreerd: 12-01-16

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-16 18:35

Hierbij nog fotos van de hengst met appie snuit?


Afbeelding

Afbeelding

DubbelFun

Berichten: 89002
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Re: Zeldzame en bijzondere kleurtjes: de theorie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-16 18:42

Ook Appie-ogen zo te zien.