Zeldzame en bijzondere kleurtjes: de theorie

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Coloured

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-13 12:05

zou bijna denken dat het een silver is, al weet ik wel dat het niet zo is. :)
Laatst bijgewerkt door Coloured op 30-07-13 12:17, in het totaal 1 keer bewerkt

DubbelFun

Re: [KG]Zeldzame en bijzondere kleurtjes: de theorie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-13 12:10

Dat is een hele mooi choclat-Haf :D
Die verdient idd wel het WOW-woord :)

Eilatan

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-13 12:16

Bij ons op stal stond ook een ras echte haf die zo donker was (maar manen nog steeds wit)

Is het echt nog een vos met flaxen of telt er nog een ander gen mee dat ze zo donker worden? Is flaxen soortgelijk aan choclate gen?

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-13 12:17

Nee, dit wordt veroorzaakt door Sooty in een zeer sterke vorm.
Flaxen is dat de manen/staart heel licht tot wit worden.

Peterina

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-13 12:18

Flaxen vos met HEEL VEEL sooty!

Hetzelfde effect krijgt je koffievossen (sooty op vos) of heel donker bruin (sooty op bruin).

Peterina

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-13 12:19

Fotsy

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-13 17:40

Ik zie jullie schrijven over sooty en volgens fototopic zijn mijn twee schatjes sooty buckskin, maar van waar komt die sooty en wil dit zeggen dat ze uiteindelijk zwart gaan wordenzoals haf?
Flo is al behoorlijk donker en wordt met de jaren donkerder in de zomer. Zou niet erfelijk zijn?
Mijn shet die is van heel licht deze zomer nu aan het verdonkeren, tot zwart op de schouders en haar poep vanboven.
Is wel raar ik zou juist denken dat ze in de zomer bleker zouden worden door de zon.
Iemand een beetje verduidelijking hierover? Want deze materie is toch nog altijd Chinees voor mij maar ik ben wel nieuwsgierig.

Peterina

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-13 18:27

Sooty heeft in feite niets met de basis kleur te maken ... het kan in minimale vorm maar ook in maximaal vorm (zoals bij de haflinger hierboven) voorkomen ... het is erfelijk, maar is in minder mate dominant zodat het niet altijd overduidelijk toont.

Je moet sooty zien als een deken die je over de basis kleur legt ... hoe donker de sooty ligt aan hoe dik de deken is ... is de deken erg dun dan kan het zelfs voorkomen dat je het sooty 'effect' niet ziet, daar in tegen als de deken erg dik is dan hebt je een erg 'verdonkering' van de basis kleur. Heel simplistisch uitgelegd maar dan hebt je een idee van hoe het werkt.

Fotsy

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-13 23:03

Begrijp ik, dank u voor verduidelijking, vandaar dat haar eerste veulen wit geboren is en nu tien jaar later ook bijna zwart is, want het kan dus op elk kleur voorkomen.
Is dit een genetische fout?

Femke_Tweety

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-13 23:32

Wel genetisch bepaald, geen genetische fout.

Net zoals bruine ogen of blauwe ogen genetisch bepaald zijn, maar een fout kun je het niet noemen. Eerder een genetisch feit.
Of blond haar, bruin haar, zwart haar, rood haar.

Fotsy

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-13 23:12

Dus, shoot me if I am wrong, maar het deken (sooty) is bepaald zoals iemand blond haar heeft, en verandert niet naargelang de leeftijd of zo? Het komt en gaat niet, het is er gewoon en beïnvloed telkenmale de kleur na de ruif.
Die haf is altijd zo geweest en dit zal nooit meer terug weggaan?
Pfff.
Kga misschien toch eens boek over lezen, lijkt me interessante materie.

Rennie89

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-13 00:59

Fotsy ik vond jouw shetlander geen valk met sooty hoor ;) wel je andere paard. Je shetlander vond ik aan de hand van de foto's die jij plaatste meer bruin met meelsnuit. dit kan natuurlijk ook sooty hebben.

Fotsy

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-13 09:07

lifaya schreef:
Fotsy ik vond jouw shetlander geen valk met sooty hoor ;) wel je andere paard. Je shetlander vond ik aan de hand van de foto's die jij plaatste meer bruin met meelsnuit. dit kan natuurlijk ook sooty hebben.

Kzal straks nog eens nieuwe foto nemen maar ze kan bruin zijn maar zeker sooty, ze is echt van heel licht naar zwart aan het gaan en heeft bovendien veel wit haar ook in haar vacht zitten, bij bruin is dit toch niet het geval?

Rennie89

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-13 09:14

waarom zou dat niet kunnen? de pony lijkt een meelsnuit te hebben :) ik heb dat zelf enkel nog op bruin gezien. maar kan het fout hebben hoor. weet even niet zeker of haflingers en fjorden het ook hebben

Femke_Tweety

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-13 09:22

De kleur kan wel degelijk iets veranderen. Maar als een paard het gen voor sooty heeft, dan heeft hij dat idd zijn hele leven.

Zie het maar net als een mens dat blond is. Die kan in de zomer soms een lichtere kleur haar hebben dan in de winter. Of een donkerbruin of zwart paard, die kan soms ook wat lichter worden. Maar de mens blijft blond, het paard blijft donkerbruin of zwart.
Een kleur kan in de loop van de jaren sowieso wat veranderen, ik heb een valk, en die is ieder jaar weer wat anders van kleur.

Heeft te maken met genotype en fenotype.
2 ingewikkelde woorden die in feite vrij simpel zijn.
Basic zit het zo. (even kort door de bocht, om het begrijpelijk uit te leggen)

Het uiterlijk (en dus ook de kleur) wordt bepaald door de genen, alle erfelijke informatie / DNA.
Dat deel noemen we Genotype.

Daarnaast heeft de omgeving/leefomstandigheden ook invloed. Dat deel wordt wel het fenotype genoemd.

Een een-eiige tweeling is genetisch in principe gelijk.
Toch kan de een er anders uitzien dan de ander. Als de een bijvoorbeeld net terug is van vakantie Nasr een zonnig oord, terwijl de ander thuis is gebleven, dan kan de huid van de ene bruiner zijn dan van de ander.
Terwijl hun genen gelijk zijn.

Als een dier sooty heeft, dan heeft hij dat altijd! Het is namelijk een deel van het genotype. Het zit in zijn genen.
Hoe duidelijk het toont, dat kan wel wisselen.
Ook is het zo dat andere genen (dus wel genotype) nog een invloed kunnen hebben op dat sootygen.

Dit is vrij zwart/wit uitgelegd er speelt nog wel wat meer mee, en ieder stukje genetische info heeft nog weer zijn eigen eigenschappen. Maar dit bovenstaande stukje maakt het misschien wat duidelijker.

Tinniie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-13 14:54

lifaya schreef:
waarom zou dat niet kunnen? de pony lijkt een meelsnuit te hebben :) ik heb dat zelf enkel nog op bruin gezien. maar kan het fout hebben hoor. weet even niet zeker of haflingers en fjorden het ook hebben

Ik heb er 2 bruine met meelsnuit en 1 vosse, zal er nog eens een foto van in het andere topic zetten.

En het palomino tobiano veulen van mijn merrie lijkt ook sooty te worden :) Merrie draagt het en onze hengst volgens mij ook. Die zal ik ook ineens plaatsen :)

Peterina

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-13 16:37

De 'tinten' van alle kleuren kunnen veranderen over de jaren ... ook sooty.

Dit kan niet alleen met de kleur veranderingen te maken hebben ... bijvoorbeeld palomino's en soms valken worden iedere jaar donkerder tot ze +/- 4 jaar zijn en hebben dan pas hun 'volwassen' kleur ... maar kunnen ook met gezondheid/conditie, voeding en klimaat te maken hebben.

Sooty expressie is in mijn ervaring heel erg onderhandig aan gezondheid/conditie, voeding en klimaat. Waarom en de hoe is niet geweten ... of tenminste nog nooit wetenschappelijk onderzoekt.

Ik heb is ooit foto's gehad van een merrie die over de 5 jaar als volwassen pony zo vaak veranderd was van tint, mede door sooty, dat je ze niet zou erkennen als je niet wist dat het over dezelfde pony ging. Ook heb ik een foto van een geheel 'zwarte' palomino ... door sooty ... deze is als 'vuile' palo gekleurd veulen geboren maar toch duidelijk als palo, en daarna gewoon geleidelijk aan zwart geworden. DNA getest als palomino.

Peterina

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-13 16:46

Heb even die 'zwarte' palomino opgezocht om als voorbeeld te geven van hoe sooty over de jaren heen uit uiterlijk van een paard kan veranderen:

Morgen stallion Heathermore Gold Banner
als twee jarige:
Afbeelding
als acht jarige:
Afbeelding

xElienx

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-13 20:10

ik heb er ook zo'n 1

Afbeelding

Afbeelding

Fotsy

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-13 21:36

Peterina schreef:
De 'tinten' van alle kleuren kunnen veranderen over de jaren ... ook sooty.

Dit kan niet alleen met de kleur veranderingen te maken hebben ... bijvoorbeeld palomino's en soms valken worden iedere jaar donkerder tot ze +/- 4 jaar zijn en hebben dan pas hun 'volwassen' kleur ... maar kunnen ook met gezondheid/conditie, voeding en klimaat te maken hebben.

Sooty expressie is in mijn ervaring heel erg onderhandig aan gezondheid/conditie, voeding en klimaat. Waarom en de hoe is niet geweten ... of tenminste nog nooit wetenschappelijk onderzoekt.

Ik heb is ooit foto's gehad van een merrie die over de 5 jaar als volwassen pony zo vaak veranderd was van tint, mede door sooty, dat je ze niet zou erkennen als je niet wist dat het over dezelfde pony ging. Ook heb ik een foto van een geheel 'zwarte' palomino ... door sooty ... deze is als 'vuile' palo gekleurd veulen geboren maar toch duidelijk als palo, en daarna gewoon geleidelijk aan zwart geworden. DNA getest als palomino.

Is echt waar, zal inderdaad afhankelijk zijn van externe factoren, waardoor de variatie zo groot is jaar per jaar. Dus eigenlijk zijn we niet altijd zeker als we een zwart paard zien of die echt wel zwart is.

Peterina

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-13 13:17

Klopt! Een fenotype (hoe het eruit ziet) zwart paard hoeft helemaal geen genotype (genetisch) zwart paard te zijn. ;)

En als je dan ook nog een paard hebt die gevoelig is voor de externe factoren die kleur tint beinvloeden kan je het helemaal zoeken. :D

Fotsy

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-13 23:03

Ik heb foto's geplaatst in fototopic, shet is toch wel duidelijk sooty, ze wordt donkerder met de dag ondanks het goede weer, lijkt me toch niet echt zuiver bruin ondanks meelsnuit. Van bruin naar buckskin naar zwart op schouders met bloemetjes en beetje vos in de manen. Ik weet echt niet wel kleur ze heeft.

Rennie89

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-13 23:16

Je kan het gewoon laten testen

pluklief

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-13 13:43

Fotsy schreef:
Ik heb foto's geplaatst in fototopic, shet is toch wel duidelijk sooty, ze wordt donkerder met de dag ondanks het goede weer, lijkt me toch niet echt zuiver bruin ondanks meelsnuit. Van bruin naar buckskin naar zwart op schouders met bloemetjes en beetje vos in de manen. Ik weet echt niet wel kleur ze heeft.

Als je de ouders weet kan je ook kijken welke kleuren die hebben, dan kan je misschien al wat uitsluiten.

Fotsy

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-13 18:31

pluklief schreef:
Fotsy schreef:

Als je de ouders weet kan je ook kijken welke kleuren die hebben, dan kan je misschien al wat uitsluiten.

Ze heeft Nederlands stamboek, en papa was vos met witte manen en staart, grandioso v. Wegnam en mama Valetta L.H zwart, (geen foto te zien) grootvader langs papa zijde was Adam v. Spuitjesdom een donkerbruin met ook zwarte manen en staart en grootvader langs mama zijde is kismit v. Bunswaard, vos met witte manen en staart, kan je daar iets mee, van de anderen op haar stamboek krijg ik geen foto te zien.