Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
lifaya schreef:Fotsy ik vond jouw shetlander geen valk met sooty hoorwel je andere paard. Je shetlander vond ik aan de hand van de foto's die jij plaatste meer bruin met meelsnuit. dit kan natuurlijk ook sooty hebben.
lifaya schreef:waarom zou dat niet kunnen? de pony lijkt een meelsnuit te hebbenik heb dat zelf enkel nog op bruin gezien. maar kan het fout hebben hoor. weet even niet zeker of haflingers en fjorden het ook hebben
Peterina schreef:De 'tinten' van alle kleuren kunnen veranderen over de jaren ... ook sooty.
Dit kan niet alleen met de kleur veranderingen te maken hebben ... bijvoorbeeld palomino's en soms valken worden iedere jaar donkerder tot ze +/- 4 jaar zijn en hebben dan pas hun 'volwassen' kleur ... maar kunnen ook met gezondheid/conditie, voeding en klimaat te maken hebben.
Sooty expressie is in mijn ervaring heel erg onderhandig aan gezondheid/conditie, voeding en klimaat. Waarom en de hoe is niet geweten ... of tenminste nog nooit wetenschappelijk onderzoekt.
Ik heb is ooit foto's gehad van een merrie die over de 5 jaar als volwassen pony zo vaak veranderd was van tint, mede door sooty, dat je ze niet zou erkennen als je niet wist dat het over dezelfde pony ging. Ook heb ik een foto van een geheel 'zwarte' palomino ... door sooty ... deze is als 'vuile' palo gekleurd veulen geboren maar toch duidelijk als palo, en daarna gewoon geleidelijk aan zwart geworden. DNA getest als palomino.
Fotsy schreef:Ik heb foto's geplaatst in fototopic, shet is toch wel duidelijk sooty, ze wordt donkerder met de dag ondanks het goede weer, lijkt me toch niet echt zuiver bruin ondanks meelsnuit. Van bruin naar buckskin naar zwart op schouders met bloemetjes en beetje vos in de manen. Ik weet echt niet wel kleur ze heeft.
pluklief schreef:Fotsy schreef:Ik heb foto's geplaatst in fototopic, shet is toch wel duidelijk sooty, ze wordt donkerder met de dag ondanks het goede weer, lijkt me toch niet echt zuiver bruin ondanks meelsnuit. Van bruin naar buckskin naar zwart op schouders met bloemetjes en beetje vos in de manen. Ik weet echt niet wel kleur ze heeft.
Als je de ouders weet kan je ook kijken welke kleuren die hebben, dan kan je misschien al wat uitsluiten.