Zeldzame en bijzondere kleurtjes: de theorie

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Set_Elkol

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-16 09:05

Is dat evy (ananda?) ofzo? Haar vorige eigenaar heeft haar geplaatst of ben jij van naam veranderd

mooney

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-16 09:43

Set_Elkol schreef:
Is dat evy (ananda?) ofzo? Haar vorige eigenaar heeft haar geplaatst of ben jij van naam veranderd

Ze is van naam veranderd, wordt wel een beetje een gek verhaal zo.
Want evy is toch van haar dacht ik? En de kleur van evy varieert ook naarmate van wat goed uitkomt, in het topic in het onderschrift is ze zilver bruin appaloosa en hier weer zilver zwart. Appaloosa weet je ook niet zeker, niet elk dier met gemarmerde huid is een appaloosa. Of is dat al getest ondertussen?

Set_Elkol

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-16 10:05

Oke dat maakt het wel ingewikkeld ja :')
Dan heb je hier in september 2014 al naar haar gevraagd. Twee jaar later hebben we echt niet meer antwoorden behalve testen.

Memere

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-16 10:16

Staat toch nergens zilverzwart ook niet in mijn volgtopic trouwens of ik kijk serieus mis.

Vroeger dacht k dat ja maar iedereen zegt silverbay.. Appaloosa is ze zeker hoor: ze heeft alle 'dingen', overal stippen over haar hele lichaam incl gestreepte hoeven,mensenogen, gevlekte geslachtsdelen,ogen en neus. Ik ben inderdaad verandert van naam maar dat doet er niet toe en dat ik hier eerder gepost heb over haar heb ik pas gisteren opgemerkt na het posten (toen k even keek), zoals eerder gezegd: ik volg de topics nooit blijvend en ontstip ze dan ook altijd, na jaren weet ik ook niet meer wat of waar ik iets geplaatst heb.

En wat mij goed uitkomt, sorry maar ik trek foto's zonder enige nabewerking, dat ze verandert van kleur kan ik niets aan doen en vind het ook raar dat ze steeds verandert van kleur. Nu is ze bv na het scheren letterlijk muisgrijs.

Met de tijd komen er ook andere mensen bij die zich ook wat gaan inleren over (kleuren)genetica, niet altijd de zelfde mensen. Maar goed toch bedankt voor het antwoorden :D

Set_Elkol

Re: Zeldzame en bijzondere kleurtjes: de theorie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-16 10:30

Ze is inderdaad een prachtige toverbal

Zamora

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-16 16:33

Mijn AMHA veulen van dit jaar. Beide ouders zijn negatief getest op creme en haar moeder zou Red Dun kunnen zijn(is schimmel dus niet te zien, niet getest nog). Veulen laat ik nog testen want ze is bont en meerendeels wit. Of is ze overduidelijk Dun? :+

En met het grijzige rond de ogen kan ik er wel van uit gaan dat ze schimmel is?

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-16 16:47

Die maantjes zijn wel een beetje donker voor een 'rooie', maar als er ergens agouti/zwart aanwezig is zou het een (bay)dun kunnen zijn.

Zamora

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-16 08:13

Ja dan Bay Dun inderdaad. Haar moeder kan Red Dun zijn (daar de moeder van was Grullo) dus daar zou Dun vandaan kunnen komen (plus agouti).

Moragh

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-16 12:12

Ik zou ook denken bay dun, puntjes oren zijn ook zwart. En heeft ze echt witte haartjes rond ogen? of ook creme...
Zou leuk zijn als ze niet schimmelt....

Zamora

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-16 07:38

Zal eens kijken of die haartjes echt wit zijn of niet :j
Zou zeker leuk zijn als ze niet schimmelt :D

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-16 09:22

Het haar rond de ogen is niet wit, want dan zou ook de huid wit(roze) moeten zijn. Als het geen creme is dan heb je kans op het schimmel-gen, maar persoonlijk vind ik de randen daar niet licht genoeg voor.

xBostonx

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-16 11:32

Ik vroeg me af wat jullie denken van mijn merrie. Ikzelf ga ervanuit dat ze valk is. Wel heeft ze wat zilvergrijze haren tussen haar manen. Dat is echt maar een klein gedeelte in haar manenkam.

In de winter:
Afbeelding
Afbeelding

In de zomer:
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-16 11:43

Duidelijk valk :)
Mooi dier !

xBostonx

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-16 12:02

Dankje! Dat dacht ik dus al. Haha ze is pas net 4 dus ze begint eindelijk een beetje vorm te krijgen, eerst was het net een giraf hihi :=

Zamora

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-16 13:40

heel mooi dier <3

Heb mn best gedaan foto's van haar ogen te maken
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Het lijkt wel of de witte haartjes die ik eerst zag nu meer crème kleurig zijn. Ze toont niet meer zo grijzig.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-16 14:04

Ik zie er geen schimmel in iig, maar wil je het zeker weten moet je testen.

Zamora

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-16 14:21

Ik heb alles klaar liggen om weg te sturen om te testen maar andere kant denk ik van ik zie het vanzelf wel...voorlopig blijft hier toch lopen :=

butengeweun

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-16 14:24

Schimmel zie je over een paar maanden vanzelf. Voor de verdunningen zou je kunnen testen

Cynthia82

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-16 19:26

Ik heb ook een vraagje.
Op 23 mei is mijn merrie bevallen van een valkmerrietje <3

Ik was er van overtuigd dat LaVie een palomino was tijdens de geboorte en vlak daarna. Totdat ik het vlies van haar achterhand haalde en er ineens een zwart staartje tevoorschijn kwam.

Ze is echt heel licht (heeft meer de tint van haar volle palomino broer dan van haar volle valk zus. Haar zus is nu 3 jaar en een vrij donkere valk. Foto's van broer en zus als baby en volwassenen staan in mijn profiel), maar dus wel zwart in haar staart, een paar zwarte piekjes in haar manen, zwarte puntjes aan haar oren en als je heel goed kijkt, zie je een grijzige gloed over haar beentjes. Dus echt valk, maar heel licht.
Iemand vroeg me of ze ook palomino met sooty kon zijn, maar dat denk ik niet.

Wat ook erg opvallend is, is dat ze blauw/grijzige ogen heeft en dat terwijl ze een heel bescheiden blesje heeft.

Ze is nu 6 weken en haar ogen verkleuren nog niet.

Nu is mijn gedachte dat ze heel weinig pigment heeft en daardoor zo licht van tint is en ook blauwe oogjes heeft.

Ik ben benieuwd wat jullie mening is over haar kleur en oogjes:
Afbeelding

Afbeelding

Palomino broer en twee valk zusjes op een rij
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Set_Elkol

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-16 19:29

Ik denk dat ze nog helemaal door kleurt naar gewoon valk en dat de ogen toch uiteindelijk helaas ook (licht)bruin zullen worden maar misschien heb je geluk en blijven ze licht.

Cynthia82

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-16 20:01

Misschien is mijn bericht niet helemaal duidelijk.
Ik ben benieuwd of er meer mensen zijn die denken dat ze palomino met sooty is (zelf ben ik overtuigd van valk), maar vooral vraag ik me af waar die blauwe oogjes vandaan komen.
Komt dat omdat ze zo licht van kleur is en dus weinig pigment heeft en dus óók weinig pigment in haar ogen?
Ik denk zelf ook dat haar ogen nog doorkleuren, maar ik had verwacht dat dat inmiddels al gebeurd zou zijn.

Haar palominobroer die dezelfde lichte tint had, maar wel een enorme bles die vlak langs zijn ogen liep, had gewoon bruine ogen.

Peterina

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-16 20:18

Zij is een valk.
Met dat zwart in de staart, op haar oortjes, en dat weinige dat je nu al ziet in haar koten, kan ze absoluut geen palomino zijn.
De ogen zullen verkleuren ... bij sommige gebeurt dit binnen een week na het geboorte, bij anderen duurt het een paar maanden.

Cynthia82

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-16 20:20

Precies wat ik dacht! En ik hoopte al op een reactie van jou :)

Heb je enig idee waarom TiSento met zijn vele wit geen blauwe ogen had en LaVie wel?

Peterina

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-16 20:22

Maar ik zie eigenlijk geen blauwe ogen. Ik zie 'baby blues' die al aan het verkleuren zijn. Misschien is de foto vertekend?

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-16 20:23

Ik denk niet dat het een 'gewone' valk is... de ogen van een veulen kunnen wel verkleuren, maar een valk hoort toch echt grijze onderbenen te hebben (of zijn die echt wit??) en zwarte maantjes. Ook in de staart hoort meer zwart te zitten.
In kombinatie met die aparte kleur ogen zou ik laten testen... maar ja waarop ??