Kleurencalculator + bespreken van uitslagen

Moderators: C_arola, Nicole288, Coby, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
xSannee

Berichten: 4393
Geregistreerd: 02-03-10
Woonplaats: Renkum

Re: Kleurencalculator + bespreken van uitslagen

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-21 12:37

Haha ik heb zelf ook een valkje (een lichte :P ) dus vind het altijd interessant!

Klopt agouti zal je moeten testen, op vos toont dat niet; maar het zit er vaak wel onder verstopt.
Hij kan dus aa, Aa en AA zijn.
Je merrie heeft soweiso Aa, maar kan ook AA zijn.

Mocht 1 van de twee AA zijn, is er geen kant meer op zwart/smockey black.
Is de hengst aa dan wordt de kans op zwart/smockey black iets groter.
Maar in alle gevallen blijft vos of bruin basis de grootste kans

AM_Horses

Berichten: 2683
Geregistreerd: 10-05-16

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-21 02:22

Hoi allemaal.
Ik ben vrij nieuw in de kleurtjes en hoor graag jullie ervaringen en meningen.
Sinds kort heb ik een cremello hengst. Hij wordt eind juli 3 jaar.
Nu wil ik de kleur genetica weten. Waar kan ik hem het beste laten testen en op wat of welk pakket?
Afbeelding
Afbeelding

stal_HD
Berichten: 3093
Geregistreerd: 25-08-08
Woonplaats: kerkenveld

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-21 08:56

Hij heeft zowiezo dan dubbelcreme. En is dubbel vos. Mogelijkheid is dat hij bruin kan dragen (heterozygoot of homozygoot)
Vaak zie je de bont patronen niet meer of niet goed. Dus mogelijk op een bont patroon. Maar als je foto's van de ouders hebt, kun je al een heleboel uitsluiten...

mooney

Berichten: 7803
Geregistreerd: 07-05-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-21 10:17

Vergeet ook niet dat cremello er vaak random op wordt geplakt. Dus tenzij beide ouders palomino zijn zou ik even een combi pakket pakken voor extension/vosfactor en agouti.
Dan weet je gelijk of hij echt vosbasis is en de agouti status is ook handig (met homozygoot agouti geen kans op smoky black wat vaak de minst gewenste verdunde kleur is).
Als je hem voor de fok wilt gebruiken en ouders zijn dubbel verdund, schimmel of onbekend dan zou ik ook schimmel even testen. Dat zie je vaak niet op een dubbel verdunde.
Andere kleurgenen zou ik er enkel bij pakken als de ouders nog iets aparts dragen.

mooney

Berichten: 7803
Geregistreerd: 07-05-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-21 10:22

EllyC schreef:
Dank je wel, ik vind het knap hoor als je wat snapt van die kleurenleer. Elke x denk ik het weer te begrijpen maar dan toch weer niet.

Agouti kom je alleen maar achter door hierop te laten testen toch?

Nog een aanvulling hierop, testen is de snelste weg. Maar nakomelingen kunnen ook al wat vertellen. Als ze een zwarte (dus niet stiekem donkerbruin) nakomeling hebben gekregen dan valt AA af als optie.
Heeft de hengst een keer een bruine nakomeling gegeven uit een zwarte merrie dan valt aa voor hem af.
Dus er valt soms wat weg te strepen aan opties als ze voldoende nakomelingen hebben gehad en ze zijn goed terug te vinden.

Lotte_Wessel

Berichten: 3587
Geregistreerd: 12-05-08
Woonplaats: Amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-21 10:26

Altijd zo interessant om hier mee te lezen over alle kleuren.

Ik heb een cremello jaarling uit een cremello vader X palomino moeder.

Mijn merrie:
Afbeelding

Afbeelding

Vader - cremello:
Afbeelding

Moeder - palomino:
Afbeelding

AM_Horses

Berichten: 2683
Geregistreerd: 10-05-16

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-21 11:10

Het is uiteindelijk de bedoeling om met hem naar de hengstenkeuring (welk stamboek weet ik nog niet, hij is zelf een oldenburger) te gaan. Beide ouders zijn dubbel verdund. Zijn vader is weissgold. Ik las dat hij idd geen smoky black geeft.
Van zijn moeder weet ik dit niet
Afbeelding

mooney

Berichten: 7803
Geregistreerd: 07-05-06

Re: Kleurencalculator + bespreken van uitslagen

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-21 13:07

Kijk daar kan je veel mee. Vader is ee AA getest. Betekent dat die van jou sowieso e- A- is.
Moeder ook gecheckt, die heeft sowieso een vosbasis (palomino moeder en vader met twee palomino ouders). De agouti status is daar niet te herleiden.

Dus ee A- CrCr is nu bekend. Schimmel hoef je niet bang voor te zijn op basis van afstamming. Zou je eventueel nog agouti kunnen testen om die laatste "letter" te onthullen.

AM_Horses

Berichten: 2683
Geregistreerd: 10-05-16

Re: Kleurencalculator + bespreken van uitslagen

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-21 14:06

Dankjewel daar kan ik wat mee. Waar kan ik het beste haar naartoe sturen om dit te testen?

mooney

Berichten: 7803
Geregistreerd: 07-05-06

Re: Kleurencalculator + bespreken van uitslagen

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-21 18:25

Ik stuur het naar VGL UC Davis, Amerika dus. Daar ben ik erg tevreden over.

DubbelFun

Berichten: 89002
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-21 18:28


gewoonmarie

Berichten: 1147
Geregistreerd: 19-12-11
Woonplaats: Gasselte

Re: Kleurencalculator + bespreken van uitslagen

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-21 20:36

Ik heb net een test besteld bij combibreed.
Ik wil graag weten of mijn bruine paard vos factor heeft. Ik denk van niet, de fokker denkt dat ze het wel heeft.
Vos in de stamboom zit best ver weg.
Ik hoop wel dat ze de factor heeft. Haar moeder is bruin, haar vader zwart.
Er zijn 4 nakomelingen uit haar moeder, 2 zwart en 2 bruin. Allemaal van verschillende hengsten.

mooney

Berichten: 7803
Geregistreerd: 07-05-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-21 23:28

Gaat het om de Just Wimphof?
Just Wimphof is volgens mij geen vosdrager, maar de moeder van je merrie komt uit twee vosdragers (Ampere is een vosdrager en de moeder van moeder is een vos). Dus die kan best weleens zelf ook vosdrager zijn. Als het belangrijk is voor je dus inderdaad niet verkeerd om te testen, ze kan homozygoot zwart zijn maar op basis van deze stamboom zou ik het er niet op gokken.

gewoonmarie

Berichten: 1147
Geregistreerd: 19-12-11
Woonplaats: Gasselte

Re: Kleurencalculator + bespreken van uitslagen

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-21 00:34

Ja klopt voor de Just wimphof aangevraagd. Ik ga niet met kleur rekening houden in het fokken. Maar ik vind het interessant om te weten.
En zou het wel leuk vinden als ze ook vos kan geven. Maar zeker geen pre.
(Ook gewoon voor de afwisseling) anders is er alleen maar bruin en zwart mogelijk met een KWPN dressuurpaard vader.

mooney

Berichten: 7803
Geregistreerd: 07-05-06

Re: Kleurencalculator + bespreken van uitslagen

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-21 00:38

Snap ik helemaal! Ook het puur uit interesse testen, heb ik met agouti gedaan bij mijn vosmerries

Eclare

Berichten: 758
Geregistreerd: 11-06-08
Woonplaats: Hoeksche waard

Re: Kleurencalculator + bespreken van uitslagen

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-21 17:21

Hallo!

Ik heb geprobeerd er zelf wijs uit te worden maar hoop dat jullie me misschien nog iets verder kunnen helpen! Ik heb sinds vorige week een drachtige valk merrie (https://nrps.nl/database/528008130065213-iguazu) en ze is gedekt met: Peru`s Argument ( V. Peru`s Armani X Ster. Vivaldi)

Vorig jaar heeft ze al een veulen gehad van dezelfde hengst, kwam https://www.sporthorses.nl/advertentie/ ... /?pagenr=2 uit.

Ik heb Peru's Argument bestempeld als Zwart Appaloosa en haar als Valk (buckskin).
Vervolgens kan ik zien dat de merrie haar moeder vos was dus ''Red Carrier" (klopt dit?) en volgens mij is dit bij de Hengst ook zo.

Ik kom dan alleen niet uit het stukje hetero/homozygoot bij het appaloosa gen
en het Agouti gen bij de merrie.

Als ik het mis heb hoor ik het ook graag :+

xSannee

Berichten: 4393
Geregistreerd: 02-03-10
Woonplaats: Renkum

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-21 17:53

Apart, als jouw merrie een valk is, dan klopt er iets niet in de stamboom. Cremello (vader) x vos (moeder) heeft altijd palomino :+
Ik vermoed dan dat haar moeder bruin is geweest, want de hengst is volgens mij wel echt cremello.

Je merrie is dan; heterozygoot Red (Ee) want vader = cremello (vosbasis)
Agouti kan zowel homo als heterozygoot zijn. Ik vond dat McJonnas Aa is, dus kan beide doorgegeven hebben, en bij de moeder van de merrie is de agouti dus even onbekend.

Volgens mij is de hengst heterozygoot Appie gezien zijn patroon, maar daar heb ik weinig verstand van

mooney

Berichten: 7803
Geregistreerd: 07-05-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-21 17:54

De merrie is inderdaad een vosdrager ivm vos moeder, de hengst ook ivm vos moeder. Dus dat klopt.
De hengst is heterozygoot LP (appaloosa), dat is te zien aan zijn patroon.

Agouti van de merrie kan Aa of AA zijn, dat is niet op te maken uit haar afstamming en nakomeling.

EDIT: Sanne scherp gezien!

Tirza_2379
Berichten: 122
Geregistreerd: 14-09-20

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-21 14:18

Hoi,
Ik vroeg me af, als je een vosbonte merrie kruist met deze pony, wat voor kleur krijg je dan? Ik twijfel namelijk over zijn kleur.

Afbeelding

De merrie heeft trouwens een voskleurige moeder en een bruin/zwart bonte vader.

Wat denken jullie?

Laureas

Berichten: 2082
Geregistreerd: 18-03-04
Woonplaats: Belgiƫ

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-21 14:34

Is die mini hengst een zilverappel shabrak appaloosa? Heb je zijn afstamming, daar kan je veel uitleren qua bloedlijnen en welke kleur de ouders kunnen hebben, om te zien of hij effectief een zilverappel is.

Tirza_2379
Berichten: 122
Geregistreerd: 14-09-20

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-21 15:15

Laureas schreef:
Is die mini hengst een zilverappel shabrak appaloosa? Heb je zijn afstamming, daar kan je veel uitleren qua bloedlijnen en welke kleur de ouders kunnen hebben, om te zien of hij effectief een zilverappel is.


Dit weten we helaas niet. :(

Eclare

Berichten: 758
Geregistreerd: 11-06-08
Woonplaats: Hoeksche waard

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-21 18:20

xSannee schreef:
Apart, als jouw merrie een valk is, dan klopt er iets niet in de stamboom. Cremello (vader) x vos (moeder) heeft altijd palomino :+
Ik vermoed dan dat haar moeder bruin is geweest, want de hengst is volgens mij wel echt cremello.

Je merrie is dan; heterozygoot Red (Ee) want vader = cremello (vosbasis)
Agouti kan zowel homo als heterozygoot zijn. Ik vond dat McJonnas Aa is, dus kan beide doorgegeven hebben, en bij de moeder van de merrie is de agouti dus even onbekend.

Volgens mij is de hengst heterozygoot Appie gezien zijn patroon, maar daar heb ik weinig verstand van



mooney schreef:
De merrie is inderdaad een vosdrager ivm vos moeder, de hengst ook ivm vos moeder. Dus dat klopt.
De hengst is heterozygoot LP (appaloosa), dat is te zien aan zijn patroon.

Agouti van de merrie kan Aa of AA zijn, dat is niet op te maken uit haar afstamming en nakomeling.

EDIT: Sanne scherp gezien!


Bedankt dames!

Ik kom dan op de volgende mogelijkheden
Offspring Color Probability

14.06% - Bay
14.06% - Bay Appaloosa
14.06% - Buckskin
14.06% - Buckskin Appaloosa
6.25% - Red (Chestnut/Sorrel)
6.25% - Red (Chestnut/Sorrel) Appaloosa
6.25% - Palomino
6.25% - Palomino Appaloosa
4.69% - Black Appaloosa
4.69% - Smoky Black
4.69% - Smoky Black Appaloosa
4.69% - Black

Ben benieuwd!

Rosje8
Berichten: 296
Geregistreerd: 30-08-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-21 23:54

Als een paard alleen dun heet in het Engels, welke kleur uit de beginpost moet ik dan kiezen?

wittepit
Berichten: 1278
Geregistreerd: 22-11-05

Re: Kleurencalculator + bespreken van uitslagen

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-21 00:05

Afhankelijk van wat de basiskleur is waar wildkleur op ingewerkt is.

Rosje8
Berichten: 296
Geregistreerd: 30-08-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-21 00:07

wittepit schreef:
Afhankelijk van wat de basiskleur is waar wildkleur op ingewerkt is.


En hoe zou ik dat kunnen achterhalen? Ik heb wel een foto (via pb) maar enkel 'dun' als naam voor de kleur via stamboom.