Zeldzame en bijzondere kleurtjes: de theorie

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Femke_Tweety

Re: [KG]Zeldzame en bijzondere kleurtjes: de theorie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-13 19:52

Bij mij op stal staat een paardje dat volgens mij ook echt dun is. (Niet getest) Maar zijn aalstreep loopt ook niet volledig door. (In de winter wel, zomer niet)
Als het geen dun is, zou het een -zeer lichte- valk moeten zijn, maar ik kan me dat minder goed voorstellen. (Quarter, dus zowel dun als Cr komen volgens mij voor binnen het ras)

Ik zal daar binnenkort ook een foto van plaatsen. Hij is vandaag op fotoshoot geweest dus de foto's komen eraan.

In hoeverre kunnen de dun-kenmerken nog weer verdund worden, of minder duidelijk aanwezig, door bijvoorbeeld een andere verdunning?
Cr?

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-13 21:58

Als een paard Cr of CrCR heeft dan zal Dun zeker ook verdund worden en bij schimmel kan hij ook verdwijnen met de jaren. Verder kan een Dun zo donker zijn dat een aalstreep niet echt opvalt. En heel smal waardoor hij ook nauwelijks zichtbaar is.

Traiectum

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-13 09:39

Hallo allemaal,
Aangezien er hier zoveel kennis over kleuren te vinden is, wil ik jullie eens vragen om jullie mening te geven over de kleur van mijn veulen, geboren 27-5-2013. De keuzes zijn beperkt, vos of red dun, maar ik kom er niet uit :D

Eerst wat info over de ouders: vader is vos, moeder is red dun. Dit is haar vierde veulen. De eerste twee zijn dun, de derde vos. Moeder is dus heterozygoot voor dun. Voor de geboorte wist ik dus al dat ik 50% kans had op red dun, 50% op vos. Een van haar dun veulens heeft zelf weer twee dun veulens gegeven. En al deze veulens hadden zodra ze opgedroogd waren al duidelijk wat dun kenmerken. Een duidelijke aalstreep, en een ‘afwijkende’ (vale) vachtkleur. Moeder zou eventueel nog sooty kunnen zijn, vader gegarandeerd niet.

En dat brengt me bij veulen nummer 4, de mijne. Toen hij opgedroogd was, dacht ik vrij zeker te weten dat hij vos was. Hij heeft wel een aalstreep, maar deze is nauwelijks donkerder dan zijn vacht en vooral op zijn rug behoorlijk vaag. Het lijkt meer op countershading – mijn vorige pony had een soortgelijke streep en die was 100% zeker vos. Zijn vacht lijkt gewoon vos. Maar nu hij bijna 2 maanden is, begint me op te vallen dat het gedeelte van zijn manen en staart dat gegroeid is sinds zijn geboorte wel zwart lijkt te zijn. Iig extreem donker. Hij heeft dus donkere manen met rode punten, net als zijn moeder. Om zijn ogen, waar hij z’n veulenvacht begint te verliezen, komt ook een hele donkere (vos)kleur tevoorschijn, een soort chocoladebruin. Hij heeft geen zwart op zijn benen, die zijn lichte vos. Op dit moment lijkt ‘ie nog het meest op een vos met red dun manen, maar ik weet dat dat niet kan :D Ik heb nog geen duidelijke foto's sinds ik z'n veranderende kleurtjes heb ontdekt, maar die kan ik vanavond maken.

Dus, wat heb ik? Een gewone vos, een koffievos, vos met sooty, een red dun? Of zijn er nog andere opties waar ik nog niet aan gedacht heb?

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-13 10:48

Ik gok vos, want die hebben de neiging eerst donkerder te worden voordat ze uiteindelijk hun echte voskleur houden.
DUn moet je idd al meteen bij de geboorte zien.

Traiectum

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-13 11:09

Dat dacht ik ook, ik laat ook vos op z'n papieren zetten, maar ik twijfel om te testen. Niet dat het uitmaakt, de kleine aardappel wordt toch ruin.

Kan het dan wel dat zijn manen zo donker zijn dat ze zwart lijken? Ik dacht eerst dat ze echt zwart waren, maar dat is genetisch onmogelijk. De reden dat ik over dun begon te twijfelen is toch die aalstreep, en zijn moeder heeft precies dezelfde manen. Eigenaar van de moeder dacht dun bij de geboorte, vanwege z'n streep.

Als ik je er niet mee verveel :o kan ik vanavond wel duidelijke foto's maken.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-13 11:14

Fotoos zijn altijd welkom, al was het alleen maar omdat het veulenfotoos zijn :D
Neem er ook eentje van achter zodat je de rug goed ziet.

Mijn Dun-veulen was zo licht dat ze bij de geboorte wel palomino leek inkl. haast witte manen en staart, maar met heel duidelijk alle Dun-kenmerken.
Die is later ook 'gewoon' RedDun geworden.

Traiectum

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-13 00:45

Oh fijn :D

deze foto's zijn van vandaag, 59 dagen oud. Valt nog niet mee, foto's maken als er drie nieuwsgierige veulens om je heen drentelen en twee merries staan te dringen om een snoepje :')

samen met moeder

Verharing bij zijn ogen, manen

Aalstreep of countershading?

Manen

zijn volle zus (vos) was overigens precies dezelfde kleur toen ze veulen was, alleen heeft zij geen aalstreep. Nu ik foto's aan het vergelijken ben valt me wel op dat ook zijn aalstreep iets donkerder geworden is. Niet zo extreem als z'n manen, maar het is wel duidelijker zichtbaar.

en omdat ik het niet laten kan, nog twee échte baby foto's
midden in de nacht, het eerste dutje nadat hij geboren was (ongeveer 4 uur oud):

Afbeelding

en eentje met moeder, zo'n 15 uur oud en voor het eerst buiten <3

Afbeelding

ik heb er zo'n drie uur over gedaan om de foto's uit te zoeken. ik heb er te veel :))

Rennie89

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-13 01:09

Heb je een close up van de benen? Lijk strepen te zien

Traiectum

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-13 01:22

Ik heb een aantal foto's op m'n computer flink uitvergroot, maar ik kan er geen strepen ontdekken. Ik zal morgen nog eens aandachtig kijken en foto's maken :) Zijn moeder heeft onduidelijke zebrastrepen in haar zomervacht, Daan niet. Hij heeft wel wat donkere 'vegen' op z'n achterbenen, dat zijn plekken waar hij aan het verharen is.

Rennie89

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-13 01:28

Ik zie het op de voorbenen maar misschien zie ik spoken lol

lailapri

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-13 07:01

DubbelDun schreef:
Mijn Dun-veulen was zo licht dat ze bij de geboorte wel palomino leek inkl. haast witte manen en staart, maar met heel duidelijk alle Dun-kenmerken.
Die is later ook 'gewoon' RedDun geworden.

De manen ook vos gekleurd nu? Wat jammer, dan zal de mijne dat ook wel gaan doen, al vind ik het nu juist zo mooi zo:
http://2.media.hyves-static.net/1538558 ... 58137.jpeg

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-13 09:29

@Traiectum: ik hou het nog steeds op Vos. De aalstreep vind ik te onderbroken om echt te zijn en voor de rest zie ik geen Dun-kenmerken.
@lailapri : nee de manen zijn zilvergrijs geworden. Waar dat vandaan is gekomen is me nooit duidelijk geworden. Paps was een palomino, maar ze is duidelijk Red-Dun.

Eilatan

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-13 09:53

Ontzettend interessant en leuk topic!!

Waar ik wel benieuwd naar ben; en misschien is het met alle info in dit topic te maken. Voor vele kleuren bestaan 1001 benamingen (verschillende talen etc) en sommige dingen waarvan ik dacht dat ze hetzelfde waren blijken dit toch niet. Is het mogelijk om; als samenvatting op het topic, een soort 'special color' lijst te maken met engelse/amerikaanse en nederlandse term + basiskleur/veranderingsgen?

Ik ben zelf ook gek op kleurtjes, heb in het verleden er ook boeken over gelezen maar moet zeggen dat het allemaal wat diep zit. Heb zelf nu mijn valkje (die ik al jaaaren wou, een mooie gouden valk), en een donkere Roan met sabino(of zelfs rabicino, gezien zijn staart). 'mijn' rijpaard merrie is een schimmel met bloedvlekken, alleen gelukkig niet zo groot zoals je inderdaad wel eens bij die arabieren ziet 'bloedschouder'. Bij haar is het net alsof je gewoon niet goed gepoetst hebt XD

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-13 09:56

En van welke taal wil je dan uit gaan :D

Traiectum

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-13 10:18

DubbelDun schreef:
@Traiectum: ik hou het nog steeds op Vos. De aalstreep vind ik te onderbroken om echt te zijn en voor de rest zie ik geen Dun-kenmerken.

Dat dacht ik ook, maar vragen kan geen kwaad natuurlijk. Ik vind het wel gaaf dat hij zo donker wordt :D al zal hij wel net als z'n zus 'gewoon' vos worden.

DubbelDun schreef:
En van welke taal wil je dan uit gaan :D

Ik zou zeggen Engels, omdat de meeste publicaties ook in het Engels zijn.

Eilatan

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-13 10:18

Juist beide naast elkaar genoemd zeg maar :D Als er teminste in beide talen een benaming is, want volgens mij is dat soms ook nog wel eens een probleem, heb ik het idee.

Wie kan mij (nog:P) eens uitleggen het verschil -of juist niet- tussen Dun/Grullo/Wildkleur?

Vindt grullo's persoonlijk erg mooi.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-13 10:59

@Toydoll : Wildkleur is de aanwezigheid van een aalstreep en meer van die kenmerken die bij Dun horen.
Grullo is wildkleur op zwart. Dun is de vertaling van wildkleur.

@Traiectum: dan beginnen we al meteen met een probleem :D Want de Engelsen vinden 'rood' een Chestnut en de Amerikaan zeggen Sorrel. De Amerikanen noemen iets een Chestnut als er een donkerder kleur rood is en/of omdat ze denken dat een Chestnut meer opbrengt dan een Sorrel. :D

Je kunt dus beter uitgaan van de basiskleuren zoals Zwart en Rood / Black and Red) en vandaar uit de Verdunningen erbij halen en de andere genetische modefiers.
Ik ben dus voorstander om de kleuren Sorrel en Chestnut te laten vervallen en dat allemaal Red te noemen :D

Traiectum

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-13 11:01

DubbelDun schreef:
@Toydoll : Wildkleur is de aanwezigheid van een aalstreep en meer van die kenmerken die bij Dun horen.
Grullo is wildkleur op zwart. Dun is de vertaling van wildkleur.

@Traiectum: dan beginnen we al meteen met een probleem :D Want de Engelsen vinden 'rood' een Chestnut en de Amerikaan zeggen Sorrel. De Amerikanen noemen iets een Chestnut als er een donkerder kleur rood is en/of omdat ze denken dat een Chestnut meer opbrengt dan een Sorrel. :D

Je kunt dus beter uitgaan van de basiskleuren zoals Zwart en Rood / Black and Red) en vandaar uit de Verdunningen erbij halen en de andere genetische modefiers.
Ik ben dus voorstander om de kleuren Sorrel en Chestnut te laten vervallen en dat allemaal Red te noemen :D

Laten we die gekke Amerikanen erbuiten houden :P sorrel, chestnut, allemaal één pot nat.

Eilatan

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-13 12:26

Dus wildkleur, dun en grullo zijn het zelfde, al dan wel niet grullo alleen op zwart?

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-13 12:29

Wildkleur en dun zijn beide de aalstreep, zebrastrepen en andere kenmerken. Die dus op vos, zwart, bruin, paars :+ enz voor kunnen komen. Dus wildkleur bruin of bruin-dun enz.
Grullo is dat speciaal op zwart.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-13 12:47

Dun op rood (vos) is Reddun, op zwart Grullo en op bruin of gewoon Dun of ook wel Bay-dun genoemd. Een palomino-dun wordt een dunalino en een valk+ dun een buckskin-dun.

lailapri

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-13 13:49

En dunskin toch?

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-13 15:02

Zo worden ze idd ook wel genoemd :D

Eilatan

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-13 22:09

Ja precies, top, dan is dat voor mij ein-de-lijk eens duidelijk :D

Peterina

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-13 11:50

Niet bepaald een 'zeldzame' kleur maar ik vind wel een WOW effect: die is een ras echte haflinger! dus een vos met Flaxen:

Afbeelding