Zeldzame en bijzondere kleurtjes: de theorie

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Tinniie

Re: Zeldzame en bijzondere kleurtjes: de theorie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-16 22:16

Papa was een silver dacht ik he pandakaas?

Fotsy

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-16 22:17

papa was valk, dacht ik :o

Tinniie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-16 22:19

Aaahja juist :D mama idd. In het veulen topic zie je idd wel beter dat mama silver is.

Als beide ouders crème dragen is de kans dat veulen smoky is natuurlijk best wel groot.. Maar zekerheid krijg je alleen door te testen vrees ik

Fotsy

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-16 22:22

inderdaad testen, het blijft zo moeilijk iets te zeggen over een kleur waarbij de uitingsvormen zo verschillend zijn, zeker als veulen.

AstridJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-16 00:42

Ik kom hier even binnen vallen. :o Ik volgde op Facebook een discussie van een veulen waarvan men zich afvroeg of het een dun is. Het is een halfbroer van mijn veulen. Deze heeft een streep over de kont en is classic cream champagne en net zo donker van kleur als mijn Classic champagne was bij de geboorte. Nu kan in mijn ogen dat veulen nooit dun zijn omdat hij dan niet zo donker kan zijn met ook nog creme erbij. Mijn veulen Jaycee heeft ook zo'n streep, die nu na een jaar nog steeds te zien is. Nu las ik hier iets over nd1 en nd2. Zou dat betekenen dat ze toch dun zou kunnen zijn maar dan met weinig markings? Misschien toch laten testen daarop... :+

Hier is de streep te zien als veulen
Afbeelding

En hier zoals ze nu is, 1 jaar oud.

Afbeelding

mooney

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-16 06:47

astridklomp schreef:
Ik kom hier even binnen vallen. :o Ik volgde op Facebook een discussie van een veulen waarvan men zich afvroeg of het een dun is. Het is een halfbroer van mijn veulen. Deze heeft een streep over de kont en is classic cream champagne en net zo donker van kleur als mijn Classic champagne was bij de geboorte. Nu kan in mijn ogen dat veulen nooit dun zijn omdat hij dan niet zo donker kan zijn met ook nog creme erbij. Mijn veulen Jaycee heeft ook zo'n streep, die nu na een jaar nog steeds te zien is. Nu las ik hier iets over nd1 en nd2. Zou dat betekenen dat ze toch dun zou kunnen zijn maar dan met weinig markings? Misschien toch laten testen daarop... :+

Hier is de streep te zien als veulen
[ [url=m/zuSjiB.jpg]Afbeelding[/url] ]

En hier zoals ze nu is, 1 jaar oud.

[ [url=m/lcr3Oj.jpg]Afbeelding[/url] ]

Ik kan je foto's niet zien, maar ik kan wel verheldering scheppen over nd1 en nd2. ND betekend juist NO DUN, waarbij het bij het ene type heel duidelijk is (dus geen markeringen) en het andere type lijkt op dun maar is het niet (bijvoorbeeld countershading).

AstridJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-16 12:25

Ah oké, bedankt voor de verduidelijking! Heb het niet goed gelezen dan. :o Dan is Jaycee geen Dun. Ik kreeg de foto's gisteren niet geplaatst, kijken of het nu wel lukt.

Afbeelding

Afbeelding

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-16 12:34

Loopt de aalstreep niet door over de rug??

AstridJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-16 13:52

Niet helemaal nee, dat kan je hier zien.
Afbeelding

AstridJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-16 13:54

Zo ziet ze er nu uit trouwens, foto van gisteren.

Afbeelding

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-16 15:40

Dan is het idd countershading. Wel een hele mooi kleur trouwens.

Coloured

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-16 18:51

Heel gaaf kleurtje, ik ben helemaal fan van haar! <3 <3

Hoop ooit zelf een classic champie te fokken. :j

AstridJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-16 19:00

De kans op een classic was maar 9%, dus ik heb er veel geluk mee gehad. Ik vind dit zelf ook de mooiste champagne kleur. Maar als ze dun zou zijn dan zou ze lichter moeten zijn net als haar vader.

Dit is haar vader, ook classic champagne maar dan met Dun.

Afbeelding

Pandakaas

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-16 22:04

Bedankt voor jullie meningen! :j We gaan het gewoon testen dus dan zien we het wel. Ben toch wel blij met hem, welke kleur het ook mag zijn :D

Rennie89

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-16 15:27

Oke, een vraagje. '

Ik kwam op MP een dekhengst tegen met dit als kleur: AA/ee/NCR/NCH

Dan zou het toch betekenen dat deze geen creme en champagne bezit?

Maar hij word aangeboden als een Gold Cream Champagne en hij lijkt ook duidelijk wel champagne te kunnen zijn. Dit is de hengst:
Afbeelding

Of lees ik NCR en NCH fout? Ik dacht dat de N stond voor "niet aanwezig".
of staat het voor heterozygoot? Dus dan is het een vos met een creme en champagne gen?

s6801881

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-04-16 16:12

Volgens mij wordt een afwezigheid van een gen met NN aangeduid, dus dan zou NCr inderdaad heterozygoot zijn. Maar hierover lijken afspraken wat te wisselen onder de niet-wetenschappelijke rapportages.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-16 16:14

Ik heb liever dat men een éénduidige weergave zou gebruiken, EE bij homozygoot zwart en CR/CR bij homo-creme.
Zoals ik dit nu lees is hij homo-agouti en vos, geen CH en geen CR (dus ch/ch en cr/cr).
Magic Power Special was iig een buckskin, het veulen daaruit (de moeder) MAGIC EYED POWER wordt als een CR weergegeven en de vader DC COOL GOODYS CHAMP als een CH, maar de moeder hiervan BELLES GOOD LOOKIN is een vos. Dus homo-CH kan hij nooit zijn.
Ik gok dus dat ie CH/ch en CR/cr is.

s6801881

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-04-16 17:19

Wat ik ook zeg, er zijn geen eenduidige afspraken over rapportage, dus daarom ook variabiliteit. Zo ook voor genetische defecten als CA, SCID, LFS, etc. Meestal wordt in AV land de aanduiding N/N gebruikt voor vrij. Maar als een paard drager is kiest men er nogal eens voor om creatief Chinees te gebruiken.

Set_Elkol

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-16 17:27

Ik lees dat inderdaad als 1 champagne en 1 crème gen. Ik schrijf het zelf als N/Cr. Eentje wel eentje niet en dus heterozygoot. Anders is het N/N of CrCr

Fotsy

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-16 18:42

Lees het ook zo en eigenlijk vind ik het niet zo abnormaal, 1 creme en een Niet, 1 champagne en 1 Niet, is toch anders dan agouti en extention CRcr zou wijzen op 1 dominant gen en 1 niet dominant maar is dit effectief wel zo? Want dan zouden alle paarden homozygoot recessief creme zijn maar volgens mij hebben zij dit gewoon niet eens. Terwijl het agouti gen altijd aanwezig is, in recessieve/ dominante vorm. Of ben ik mis? :o

Rennie89

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-16 18:46

Ik zou eigenlijk dan eerder gewoon CR CH verwachten. of N/CR N/CH. maar NCH komt raar over :')

mooney

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-16 19:25

Fotsy schreef:
Lees het ook zo en eigenlijk vind ik het niet zo abnormaal, 1 creme en een Niet, 1 champagne en 1 Niet, is toch anders dan agouti en extention CRcr zou wijzen op 1 dominant gen en 1 niet dominant maar is dit effectief wel zo? Want dan zouden alle paarden homozygoot recessief creme zijn maar volgens mij hebben zij dit gewoon niet eens. Terwijl het agouti gen altijd aanwezig is, in recessieve/ dominante vorm. Of ben ik mis? :o

Je hebt het inderdaad een beetje mis, maar ik snap de verwarring.

Een bepaald gen krijgt gewoon een naam (in andere genetica velden vaak een afkorting+nummer zoals daf12), bij kleurgenetica gebruiken ze dan meestal een naam die gelinkt is aan het uiterlijk van de mutatie (want dat zijn alle kleurvariaties in principe).
Dus als voorbeeldje cream. Waarbij verdunning van de vacht wordt veroorzaakt door een dominante mutatie op het gen wat later cream is genoemd. Dit gen heeft dus twee variaties, het wildtype allel cr (wat recessief is en geen verandering in vachtkleur oplevert) en het mutant allel CR ((incompleet) dominant, wat de pigmentatie van de vacht beinvloed).
Alle paarden hebben dus het "cream gen" (wat in de literatuur vast ook een wetenschappelijkere naam heeft) maar alleen de paarden met de dominante mutatie hebben de kleur cream (palomino, valk, etc). En dat maakt het weer zo lekker verwarrend omdat wij dan weer cream gebruiken om aan te duiden dat een paard minimaal 1x CR is.

:+ Volgens mij maak ik het alleen maar ingewikkelder. Maar het komt er dus op neer dat de hoofdletters/kleine letters zijn gebaseerd op de benaming van het gen en niet op de allelen.

@lifaya: een enkele CR of CH zou juist verwarrend zijn omdat dit suggereert dat je maar 1 van de twee allelen weet (dus het zou CHCH of CHch kunnen zijn), al moet je bij onzekerheid eigenlijk een - zetten op de plek van een onbekend allel.
Die slash ertussen vind ik altijd maar vervelend, maar wordt bij lange afkortingen inderdaad weleens gebruikt in de literatuur.
Ik heb zelf de voorkeur voor alles direct achter elkaar (mits het afkortingen zijn van 3 tekens of minder). Dus CHch.
Het grootste probleem van de advertentie is dat als je de N wilt gebruiken, je hem beter achteraan kan zetten om verwarring te voorkomen (nd1 is bijvoorbeeld non dun type 1, dus je verwarring was niet helemaal onbegrijpelijk). Maar in de kleurgenetica wordt N eigenlijk zelden gebruikt. N wordt wel veel gebruikt bij het testen van gebreken, om aan te geven dat paarden vrij zijn (bijv. dwerggenen of pssm)

Fotsy

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-16 20:22

ik snap het ;) , dus toch, ja dan gebruikt men beter CRcr ;)

is inderdaad wel raar maar VHL gebruikt ook N/CR enkel verdunning en N/N als er geen creme aanwezig is. raar, waarom kan men niet allemaal dezelfde juist terminologie gebruiken, alsof het nu al zo eenvoudig is :D

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-16 20:57

Met bijv. CR/cr kun je ook aangeven dat het CR van de vader komt als je afspreekt dat die als eerste 'benoemd' wordt :D

mooney

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-16 21:08

DubbelDun schreef:
Met bijv. CR/cr kun je ook aangeven dat het CR van de vader komt als je afspreekt dat die als eerste 'benoemd' wordt :D

Op zich wel een mooie theorie, 'helaas' is dat één van de weinige dingen die wel vast staat. Je begint altijd met het dominante allel in geval van een heterozygoot. Dan zou het het dus juist alleen nog maar wisselvalliger gaan maken met nieuwe volgordes. (En hoe doe je het dan bij dieren met onbekende ouders)