Zeldzame en bijzondere kleurtjes: de theorie

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Set_Elkol

Re: Zeldzame en bijzondere kleurtjes: de theorie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-16 09:08

Ik vind zijn hoofd erg donker voor een schimmel in vergelijking tot zijn kont.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-16 09:09

Het is ook gewoon een slechte foto om iets goed te kunnen beoordelen.

Janinevv

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-16 09:11

Set_Elkol schreef:
Ik vind zijn hoofd erg donker voor een schimmel in vergelijking tot zijn kont.

Ik heb nog 1 foto van uit de verte.

Afbeelding

Janinevv

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-16 09:12

DubbelDun schreef:
Het is ook gewoon een slechte foto om iets goed te kunnen beoordelen.

Sorry ik heb niet meer foto's dit zijn de enige

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-16 09:17

Hier lijken zijn hoofd en onderbenen zelfs bruin te zijn. Dan zou het theoretisch nog een Roan kunnen zijn.

Janinevv

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-16 09:36

DubbelDun schreef:
Hier lijken zijn hoofd en onderbenen zelfs bruin te zijn. Dan zou het theoretisch nog een Roan kunnen zijn.

Hmm okee bedankt!

Jorex

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-16 11:51

Zo van deze foto's zou ik zeggen dat hij sowieso geen appaloosa, maar of silver apple bont of een donkere zweetvos met bont. Eventueel roan, rabicano of schimmel zie ik er ook niet in, alhoewel hij op de laatste foto wel als een roan toont. Kun je niet nieuwe foto's maken?

Janinevv

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-16 12:05

Fennadev schreef:
Zo van deze foto's zou ik zeggen dat hij sowieso geen appaloosa, maar of silver apple bont of een donkere zweetvos met bont. Eventueel roan, rabicano of schimmel zie ik er ook niet in, alhoewel hij op de laatste foto wel als een roan toont. Kun je niet nieuwe foto's maken?

De hengst is niet van mijzelf maar van de dierenarts! Die bood aan om hem bij mijn merries te zetten dus helaas.

Ik was benieuwd maar fotos zijn dus niet duidelijk genoeg.
Ik verwacht wel 3 veulens *\o/*

Rennie89

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-16 15:00

Kan je de dierenarts niet gewoon voor een wat duidelijkere foto vragen?
Maar je verwacht 3 veulens van deze hengst?

Set_Elkol

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-16 15:33

Ik blijf bij bruin of vos roan

Janinevv

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-16 15:57

lifaya schreef:
Kan je de dierenarts niet gewoon voor een wat duidelijkere foto vragen?
Maar je verwacht 3 veulens van deze hengst?

Zovaak komt ze hier niet. Als ze er weer keer is zal ik het vragen! Maar dat kan nog even duren.

Ja 3 van deze hengst ja!

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-16 16:00

Als je een hengst uit kies weet je toch minimaal wel welke kleur hij is? Net als maat, afstamming, prestaties enz.

Janinevv

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-16 16:02

Dennis schreef:
Als je een hengst uit kies weet je toch minimaal wel welke kleur hij is? Net als maat, afstamming, prestaties enz.

Nee dierenarts bood het aan omdat hengst van vorige jaar niets had gedekt.
Bij ons is het meer voor de fun en niet om de top te halen met de beste presterende hengsten.

Belker

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-16 16:06

Oftewel voor de salami.

Janinevv

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-16 16:07

Belker schreef:
Oftewel voor de salami.

Nou lekker aardig weer, als je ziet wat er allemaal wel niet op die paardenmarkten staan. Ook daarvan heb ik twee merries nou die lopen hier al 5 jaar met enkel een chip en geen stamboeken.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-16 16:13

Belker zegt het wat cru, maar echt een meerwaarde voor de fokkerij hebben de veulens dus niet. Ze zullen ook niet zoveel opbrengen dat je niet zonder dat geld kunt rondkomen en een echt fokbeleid heb je ook niet.
Feit is dat er al genoeg shetjes rondlopen, dus waarom er nog meer op de wereld laten komen.

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-16 16:14

Even offtopic: Ik ga mee met Belker.
Ik heb een kroon prestatie elite sport-AA merrie die ZZ dressuur en ZZ vaardigheid loopt. Heeft in het verleden wel veulens gehad (die goed presteren, fijne kinderpony's die het goed in de sport doen), maar doordat ze hele lichte zomer eczeem ontwikkeld heeft (pas als 13 jarige, nog steeds super lange manen en staat nog zonder deken) is deze merrie niet goed genoeg voor de fokkerij. Dochter van deze merrie (jonge prestatie merrie), word ook niet mee gefokt, pony heeft een nette 2e premie en is een super fijne sportpony, maar vind haar (nog) niet goed genoeg.

Waarom niet? Omdat er te veel on door dacht gefokt word (ook met papier, maar vooral papierloos). Bij een ander hadden beide merries ieder jaar waarschijnlijk vol gestopt omdat er een mooi papier bij zit met mooi vrij bloed.

Zijn jou merries en hun ouders veterinair gekeurd? Dat is ook wel een minimale eis voor een moeder dier ivm mogelijk erfelijke gebreken.
Wat is het doel met deze veulens?

s6801881

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-04-16 08:28

Cru is het zeker, maar er lopen al genoeg "voor de lol" gefokte shetlanders rond. En vaak zijn dat ponies met veel mankementen in de bouw. Je fokt zonder enig doel en zonder enige kennis drie van dat soort kleintjes, omdat je het zo leuk vindt. Dat vind ik wat egoistisch. En wat als je ze niet kan houden? Hengstjes gaan vaak gratis weg, maar komen lang niet altijd goed terecht.

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-16 09:00

Niet alleen hengstjes, merries zijn ook bijna niet te verkopen. Zelfs met fijn gefokte pony's is het moeilijk, juist door dit soort vermeerderen.
Dit soort veulens hebben gezorgd dat ik gestopt ben met de hobby waar ik zo veel plezier aan beleefde (1, soms 2, veulentjes per jaar, merries waar ik jaren opzoek geweest ben naar de juiste om mee te beginnen, merries waarmee ik jaren gewerkt heb om ze voldoende predikaten te laten krijgen, heel NL door zoeken voor de juiste hengst, met mijn veulens weer naar de keuring).

Muronia

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-16 09:18

Moderatoropmerking:
Hierbij het verzoek om ontopic te reageren (de theorie achter zeldzame en bijzondere kleuren) voor het overzicht. Een discussie kan elders op het forum gevoerd worden. Alvast bedankt!

Pandakaas

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-16 18:35

Er werd mij de tip gegeven het hier te vragen, dus als het mag heb ik een kleurenvraagje :) We willen
het nog gaan testen (merrie en veulen), maar we moeten nu de informatie door gaan geven aan het stamboek. Dus in een poging iets juist door te geven (achteraf wijzigen kan natuurlijk altijd) hier de vraag, welke kleur vinden jullie dit veulen?

De ene zegt zwart, andere zilverappel en andere zilver smokey black? Hij heeft witte wimpers, maar ik dacht dat zilverappel veel wittere manen heeft? Zijn staartje heeft wel witte/lichte haren. Er is ons verteld dat de merrie silver smokey black ( moeder zilverappel bont, vader classic champagne hengst met het zilver en creme gen) zou zijn en de hengst is een valk.

Afbeelding
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Afbeelding

Afbeelding

Set_Elkol

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-16 19:26

Ik gok merrie silver smoky Black en veulen smoky Black zonder zilver

Fotsy

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-16 19:48

Ik gok veulen ook smokey black en merrie silver smokey black, heb niet zoveel verstand van silver hoe dit zich werkelijk uit, nog te weinig voorbeelden gezien. :o

Euh classic champagne is zwart basis en zilverapple ook dus kan mams alleen zwart zijn of vos(eventueel)

Tinniie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-16 22:09

Veulentje is volgens mij zilver, heeft echt lichte wimpertjes, dat heeft een zwarte of smoky niet.

Fotsy

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-16 22:15

maar mams heeft dan geen lichte wimpers, dus als zij geen silver is, kan veulen het zeker niet zijn, toch? weet er echt niet veel van eigenlijk, silver moet me eens in verdiepen, als ik eens tijd heb ;)
en silver smokey black zien die er niet een beetje bruinig uit met wat lichtere manen, allez die die ik al gezien heb op foto, natuurlijk een silver bay ziet er dan ook weer zo wat uit, of niet?