Zeldzame en bijzondere kleurtjes: de theorie

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Charlottemv

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-16 09:16

Set_Elkol

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-16 09:17

Somatic mutation misschien?

mooney

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-16 09:20

Pascalle90 schreef:
http://www.dehoefslag.nl/tag/reversed-brindle

Deze heeft het ook aan 1 kant van z'n lichaam en dit noemen ze toch reversed brindle ..

Reversed brindle is niets anders dan witte strepen op een donkere vacht. Normaal brindle heeft dat andersom (dus donkere strepen).

Maar ik zie er ook bloody shoulder in een geen brindle.

DubbelFun

Re: Zeldzame en bijzondere kleurtjes: de theorie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-16 09:23

In het artikel wordt ook duidelijk gezegd dat het chimerisme is. De term reversed brindle komt uit iemand zijn dikke duim :D

Charlottemv

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-16 09:23

Maakt mij ook niet uit wat het is, ben gewoon nieuwsgierig!

Fotsy

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-16 18:53

heb ook weer eens een vraagje voor de kenners hier, kan ik concluderen dat creme eigenlijk de sterkste verdunner is, in die zin dat het eigenlijk het enige gen is dat in homozygote vorm een andere kleur geeft, of ben ik mis daarin.
ttz een homozygoot dun verschilt die eigenlijk in kleur dan van zijn heterozygote vorm? of champagne of zilver

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-16 19:00

Dun is sowieso erg verschillend van kleur, maar homo-bay-duns zouden beduidend lichter(geler) zijn dan de hetero-bay-dun.
Ook in homo en hetero champagne zit veel tint-verschil (vergelijkbaar bij CrCr versus Cr).
Bij zilver zouden vooral de manen lichter zijn, maar homo-zilver is men niet zo weg van ivm oogziektes die dan de kop op steken.

Zamora

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-16 19:05

homozygoot zilver geeft ook een lichtere vachtkleur. Tenminste ken aardig wat homozygote zilvers en daarbij is het duidelijk te zien :j

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-16 19:06

Hebben die ook last van de ogen ?? Of is dat niet 'vast' gekoppeld aan het homo-zijn ??

timokyana

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-16 19:11

Ik heb een homo- zilver ( getest) en zij heeft geen last van de ogen.

Zamora

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-16 19:14

Ik ben zelf al paar jaar niet meer actief mee bezig. Heb zelf gefokt met Mountain Horses. Volgens mij is er nog steeds niet uitsluitsel over of die oogziekte(s) vast hangen aan het homozygoot zijn. Een paard kan ook drager zijn maar moet wel van beide kanten meekrijgen om lijder te worden.
Zover ik weet is er ook niet of amper op te testen? Maar ik weet niet hoe het er tegenwoordig voor staat met onderzoeken.

Tinniie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-16 19:14

Ja maar zowel dun, champagne als zilver geven toch niet zó'n groot verschil als homozygoot creme.. Je hebt toch altijd een test nodig om het zeker te weten.

Ik ken ook homozygote grullo's waar je op het zicht echt niets van kan zeggen.

Fotsy

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-16 19:19

dus de tint in homoz vorm zou toch verschillen van de tint in heterozygote vorm dan, maar niet met het oog zo zichtbaar zoals bij creme, of wel?
of Zou je ze dan toch fenotypisch ook anders categoriseren zoals in de cremesoorten of eerder voorzichtig mee zijn want ja de ene perlino is ook de andere dan weer niet.

ja net als ik dacht Tinniie, fenotypisch kan je niet zien wat ze genotypisch zijn, terwijl dat bij creme wel het geval is

het is ook wel zo dat er alleen voor dubbel creme aparte benamingen werden gegeven of zit de wetenschap op dat vlak nog niet ver genoeg

mooney

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-16 20:58

Eigenlijk is crème juist minder sterk dan de andere verdunningen. Als je het al zo wilt stellen natuurlijk.

Verdunningen zoals dun of zilver zijn namelijk compleet dominant. Dat betekent dat ze het recessieve allel compleet overheersen. Net zoals zwart compleet dominant is over vos.

Bij crème heb je bij een heterozygoot een zogenaamd intermediair fenotype. Dit houdt eigenlijk in dat het crème allel het 'gewone' allel niet helemaal weet te overheersen, waardoor het uiterlijk een beetje in het midden ligt van de twee homozygote vormen.

EDIT: in de andere verdunningen zijn er dus ook subtiele verschillen. Ligt dit ook zo vast als bij crème of zijn er uitzonderingen? Daar zou dan nog onderzoek naar gedaan kunnen worden, of er ook sprake is van een heel subtiel intermediair fenotype.
Bij mensen die heterozygoot zijn voor bruine-blauwe oogkleur zie je bijvoorbeeld ook vaak dat ze lichtere bruine ogen hebben dan de mensen die homozygoot zijn voor bruine oogkleur.

Fotsy

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-16 21:12

begrijpelijk ja intermediair ok kan ik iets mee, dan is het logisch als de andere verdunningen zo 'sterk' zijn dat ze vaak weinig fenotypisch verschil geven of ze nu genotypisch homoz of heteroz zijn.

je hebt dan ook verdunningen die enkel tonen in homozygote vorm zoals mushroom, pearl

mooney

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-16 21:17

Fotsy schreef:
begrijpelijk ja intermediair ok kan ik iets mee, dan is het logisch als de andere verdunningen zo 'sterk' zijn dat ze vaak weinig fenotypisch verschil geven of ze nu genotypisch homoz of heteroz zijn.

je hebt dan ook verdunningen die enkel tonen in homozygote vorm zoals mushroom, pearl

Klopt, dat zijn recessieve genen. Tenminste dat is bij pearl in ieder geval zo.
Mushroom is nog een beetje onzeker, omdat we dat nog niet precies op de kaart hebben. Maar als dat om 1 gen gaat dan is het ook recessief.

Janinevv

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-16 23:14

Zijn er eigenlijk nog veel verschillen in bont schimmels?

Ik had een hengstje staan dat officiel appaloosa is, maar geen stippen (geeft misschien aan na geslacht) als hij echt een appalossa is.

Maar hij had een best mooie kleur, maar wat voor schillen heb je in het bont schimmel?

Het gaat om een shetlander hengstje heb weinig verstand van kleuren haha.
Alvast bedankt

Afbeelding
Laatst bijgewerkt door Janinevv op 13-04-16 23:19, in het totaal 1 keer bewerkt

Rennie89

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-16 23:16

foto? verder snap ik niet helemaal wat je nou precies weten, maar kan liggen aan dat ik nogal gaar van werk ben :+

Janinevv

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-16 23:18

Afbeelding
lifaya schreef:
foto? verder snap ik niet helemaal wat je nou precies weten, maar kan liggen aan dat ik nogal gaar van werk ben :+

Hihi sorry!
Ik heb foto nog kunnen vinden maar das ook de enige.

s6801881

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-04-16 07:47

Wat wil je precies weten Janinevv? Ik kan uit je posts je vraag niet echt opmaken.

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-16 07:53

Een shet hengstje kan nooit appaloosa zijn omdat bij shetten appaloosa niet is toegestaan.
Dit ziet er een beetje grijsbont uit. Misschien zilver appel bont? Maar dan kom je weer bij het shet verhaal, shetten zijn niet zilver. Of wildkleur zwartbont, dat zou wel kunnen bij een shet.

Appaloosa en zilver kunnen wel bij een minipaard (kruising).

Set_Elkol

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-16 08:11

Vos roan bont misschien

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-16 09:05

Mij lijkt de pony gewoon een zwart/bonte die het schimmelgen draagt en dus steeds witter gaat worden.
Dat ie een witte staart en manen heeft kan ook gewoon door het tobiano-gen komen dat precies op die plekken 'bont' is.

Janinevv

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-16 09:06

Dennis schreef:
Een shet hengstje kan nooit appaloosa zijn omdat bij shetten appaloosa niet is toegestaan.
Dit ziet er een beetje grijsbont uit. Misschien zilver appel bont? Maar dan kom je weer bij het shet verhaal, shetten zijn niet zilver. Of wildkleur zwartbont, dat zou wel kunnen bij een shet.

Appaloosa en zilver kunnen wel bij een minipaard (kruising).

Oke! Ik geloof qua bouw niet dat het een echte shetlander is. Ik weet niet zoveel van de hengst hij oogt na mijn idee ook meer na een mini paard.
Maar dat zilver lijkt het wel beetje op, heb zelf een blauw schimmel.
Zijn kleur leek er op alleen de manen veel lichter en de bont kleur ook.

Mn vraag is wat het voor kleur het is.
Heb er niet zoveel verstand van

Janinevv

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-16 09:07

DubbelDun schreef:
Mij lijkt de pony gewoon een zwart/bonte die het schimmelgen draagt en dus steeds witter gaat worden.
Dat ie een witte staart en manen heeft kan ook gewoon door het tobiano-gen komen dat precies op die plekken 'bont' is.

Dat zou ook kunnen!
Ik heb echt 0,0% verstand er van