Zeldzame en bijzondere kleurtjes: de theorie

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Fotsy

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-16 15:19

op sommige foto's, als google het juist heeft, lijkt haar paps wel schimmel

KittyDylan

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-16 16:12

Blackhill Picallo is ook niet haar vader ;)
Haar vader is Islyn Buzz, die wel schimmel is (tenminste, is mij verteld). Ik doelde naar Picallo, omdat hij roan is? Of het door heeft gegeven? (Ik heb érgens een blaadje liggen met waar haar roan vanaf zou komen, maar waar.. iig van vaders kant)

Ik vond dat Fflur ook licht werd om de ogen, dus begon ik te twijfelen. Maar kan het met bijna 10 maanden nog beginnen, dat ze schimmel word?

Jorex

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-16 19:12

Ik ben even in haar stamboom gedoken en haar overgroot vader heeft 1 schimmelgen van de moeder, die overgroot vader zijn vader is Blackhill Picalo en die heeft dus geen schimmel. Haar vader heeft het schimmel gen niet geërfd van zijn vader. Wel t roan gen maar dat kan ook via zijn moeder geweest zijn want die is ook roan. Fflur is dus alleen een roan.

Haar papa is wel een knappe roan:
Afbeelding

KittyDylan

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-16 19:20

Maar hier lijkt hij wel meer schimmel? (foto 2)
Meende echt dat die schimmel was. Fokker zei ook, dat het nog afwachten was of Fflur roan bleef of toch schimmel werd :o

Jorex

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-16 22:45

Zolang dat ene voorste onderbeen nog zwart blijft en niet grijs verkleurd, ben ik ervan overtuigt dat hij gewoon een extreme roan is. Wel een hele mooie trouwens.

s6801881

Re: Zeldzame en bijzondere kleurtjes: de theorie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-03-16 22:49

Niets zo veranderlijk als het roan patroon. Een donker hoofd en onderbenen zijn duidelijke aanwijzingen dat het om roan gaat.

nienke555

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-16 11:09

KittyDylan schreef:
Maar hier lijkt hij wel meer schimmel? (foto 2)
Meende echt dat die schimmel was. Fokker zei ook, dat het nog afwachten was of Fflur roan bleef of toch schimmel werd :o

Lijkt me gewoon roan :j

Peterina

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-16 13:08

Is idd 'gewoon' een roan ... maar ik denk ook dat hij rabicano draagt waardoor de witte haren nog eens extra tot uiting komen in zijn vacht.

Peterina

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-16 13:09

Fennadev schreef:
Hier even een foto van de pony die of roan of grey is:
http://i.imgur.com/KcaVncI.jpg
http://i.imgur.com/pA0yexA.jpg

Waren beide gemaakt in de zomer van 2015, aangezien ze in de winter vos is, zou dat eigenlijk wel kunnen met grey of wordt dan de wintervacht ook wit.

t Kan nog best wel dat Flurr nog gaat schimmelen, ze is wel erg wit om haar ogen.

Edit; Blackhill picalo is geen schimmeltje dus als die haar vader is kan t geen schimmel zijn.

Deze is schimmel denk ik.
Roan vergrijst niet op het gezicht, schimmel wel.

Fotsy

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-16 22:32

dacht ik ook peterina :j

heb ook nog eens een vraagje, soms zie je vaak paarden met een kleine bles die dan samen een veulen geven met een grote bles, of bonte paarden die dan een veulen geven met heel veel wit.
Zou het kunnen dat sommige DWgen of sabinogen of tobiano in homozygote vorm, de witafbeeldingen van de ouderdieren verdubbelen, of is dit puur toeval en hebben de witaftekeningen van het veulen geenenkele link met de witafbeeldingen van de ouderdieren en erft men het gen zonder te kunnen voorspellen hoe veel bont/wit ze zullen zijn?

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-16 08:57

Het is geen wetenschappelijk bewezen wet, maar het komt wel vaker voor.

KittyDylan

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-16 08:59

Nog even over mijn pony, haar vader is echt schimmel. Ik heb de stud hierboven een mailtje gestuurd :o

Jorex

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-16 13:35

Heeft die de hengst dan getest op Gray? Anders geloof ik t nog steeds niet, in ieder geval niet van deze foto's.

Ja maar t gekke aan de shet van de buren is wel dat ze s winters gewoon een vos blijft haha. Hoe zit dat dan?

Peterina

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-16 17:48

Het komt wel voor, dat in verband met grote bles enz, maar is niet wetenschappelijk bewezen.
Raarste is ook dan zeer minimale ouders kunnen heel 'luid' nakomelingen geven en andersom ook, zeer 'luid' ouders geven zeer minimaal getekend nakomelingen.

Fotsy

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-16 21:28

is me ook al opgevallen peterina, zo heb ik ook een merrie die minimaal bont is en haar veulen heeft dubbel zoveel wit, natuurlijk paps was waarschijnlijk ook bont, dus lijkt alsof de patronen van beide zijn samengeteld en op het veulen zijn gesmeten :D ben benieuwd naar haar veulen van mijn effen perlino hengst.
Ze zouden er eens onderzoek moeten naar doen :o lijkt me heel interessant

KittyDylan

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-16 21:47

Fennadev schreef:
Heeft die de hengst dan getest op Gray? Anders geloof ik t nog steeds niet, in ieder geval niet van deze foto's.

Ja maar t gekke aan de shet van de buren is wel dat ze s winters gewoon een vos blijft haha. Hoe zit dat dan?

'T zal dan wel denk ik :)

Peterina

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-16 19:40

Fennadev schreef:

Als die shet van de buren zomers wit is en 'swinters gewoon gekleurd is (vos) dan is zij een roan en niet schimmel.

Charlottemv

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-16 07:31

Hoi hoi,
Ik heb niet het hele topic gelezen maar dit lijkt mij wel de juiste plaats om mijn vraag te stellen. Wat heeft mijn paard? Qua kleur dan he, hij heeft een aftekening en ik heb het eigenlijk nooit uitgezocht, maar na dat we zondag een fotoshoot hadden kwam het ter sprake en zei iemand dat het misschien wel brindle was.. Ik had er nooit van gehoord natuurlijk, maar toen ik het op zocht leek het er toch wel op. Ik ben er vrij zeker van dat het geen bloody shoulder is omdat de kleur niet rood is en hij het ook op z'n benen heeft.

Dus de vraag: Wie weet wat dit is? Hij heeft het aan 1 kant (links) en voornamelijk schouder, hals, binnenkant voorbeen en binnenkant achterbeen.

Charlottemv

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-16 07:32

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Sorry, hier nog de foto's. Ik zal kijken of ik nog duidelijkere fotos ervan kan maken

s6801881

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-04-16 07:53

Bloody shoulder is altijd in de basiskleur van het paard. Dus het hoeft niet rood te zijn. Daarnaast hoeft het niet op de schouder te zijn. De bloody shoulder marking wordt in verband gebracht met vliegenschimmels. Had jouw paard deze markering al meteen toen hij ging schimmelen (blijven staan als het ware), of is het in de loop van de tijd gekomen? Zijn de plekjes in zijn basis kleur? Ik weet het niet zeker omdat brindle uiterst zeldzaam is, maar meestal is schimmel sterker dan alle patronen. Dus het lijkt mij niet zo waarschijnlijk.

Charlottemv

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-16 08:19

Nee het lijkt mij inderdaad ook niet zo waarschijnlijk, vandaar dat ik de vraag hier stel want ik ben nu toch wel benieuwd naar wat het dan wel is!
Ik heb dit paard pas sinds september dus daar kan ik helaas weinig over zeggen. Ik ben wel heel benieuwd of dit patroon deze kleur blijft behouden naarmate hij steeds witter wordt.

Rennie89

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-16 08:21

Oef wat een gaaf dier zeg! Lijkt mij brindle maar moeilijk te zeggen met schimmel

Fotsy

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-16 08:40

Schimmels staan er natuurlijk voor gekend dat soms het pigment terugkeert naarmate men ouder wordt zoals vliegenschimmels. Hoe oud is je paard?

Charlottemv

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-16 08:55

Hij wordt binnenkort 6

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-16 08:57

Brindle komt over het hele lichaam voor, niet alleen op de schouder (of ander deel).
Het lijkt mij eerder een soort van bloody shoulder te zijn.