Zeldzame en bijzondere kleurtjes: de theorie

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

s6801881

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-03-16 23:15

Werkhypothese. De meeste kleurgenetische ontdekkingen worden bij wijze van toeval gedaan in onderzoek met een andere kerntaak. De hypothese wordt tot op heden ondersteund door fenotypische observaties. Maar hoe de vork exact in de steel zit, daarover wordr vooral gespeculeerd.

Ben nu voornamelijk geinteresseerd in mensen met fenotypische observaties of kennis daarvan die misschien wat meer inzicht kunnen geven in de verwachte lijn van het verkkeuringspatroon van mijn knul. :D

GaelleS

Re: Zeldzame en bijzondere kleurtjes: de theorie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-16 18:28

Heeft er iemand een idee wat schimmel doet met appaloosa?
Veulen met schimmel en zwarte spikkelpoep. Zwart geboren. Nu is hij helemaal grijs, behalve de poep is nog wit en de vlekken er in nog helemaal zwart.

mooney

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-16 18:29

GaelleS schreef:
Heeft er iemand een idee wat schimmel doet met appaloosa?
Veulen met schimmel en zwarte spikkelpoep. Zwart geboren. Nu is hij helemaal grijs, behalve de poep is nog wit en de vlekken er in nog helemaal zwart.

Schimmel overheerst alles, dus op een gegeven moment zullen de appaloosa spikkels verdwijnen.

GaelleS

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-16 18:36

Hm had zo iets wel verwacht. Too bad. Ik zie zoveel mooie grijze appaloosa's met een stippelkont maar die zijn mss nog jong of niet echt schimmel. Maar ik zal het dan wel zien zeker haha :D

s6801881

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-03-16 18:55

Met een aanvulling: schimmel beinvloed alleen de vacht, niet de huid, dus roze huid met zwarte spikkels (denk aan oogleden, neus, rondom de geslachtsdelen en anus) zal wel zichtbaar blijven.

Belker

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-16 20:21

GaelleS schreef:
Hm had zo iets wel verwacht. Too bad. Ik zie zoveel mooie grijze appaloosa's met een stippelkont maar die zijn mss nog jong of niet echt schimmel. Maar ik zal het dan wel zien zeker haha :D

Weet je zeker dat het het schimmelgen is? Zover ik weet kleuren apoaloosa's de eerste jaren heel bijzonder en kan het ook het marmerpatroon zijn.

GaelleS

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-16 20:27

Zijn moeder is een boulonnais, en die was waarschijnlijk homozygoot schimmel :P Dus denk van wel :) Niemand kan zich herinneren of hij brilletje gehad heeft in het begin :)

KittyDylan

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-16 21:26

Zijn dit kenmerken van verschimmelen...? Of omdat ze roan is? Haar bles lijkt wel steeds meer witte haartjes rondom te krijgen?
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Haar vader (Islyn Buzz) is schimmel en haar moeder een vosje. 9 1/2 maand

Janinevv

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-16 23:13

Mag ik vragen wat verschil is tussen vos schimmel en blauw schimmel.

Ik dacht echt dat mijn shetlander blauwschimmel was maar staat in paspoort vosschimmel

s6801881

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-03-16 23:31

Basiskleur, een blauwschimmel is de grijze fase van een zwarte die schimmel wordt, jouw paardje heeft dus in de basis twee vosgenen en minstens een grijs gen.

Janinevv

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-16 00:03

s6801881 schreef:
Basiskleur, een blauwschimmel is de grijze fase van een zwarte die schimmel wordt, jouw paardje heeft dus in de basis twee vosgenen en minstens een grijs gen.

Okee! Ik ben echt niet thuis in de kleuren.
Zie nu dat ze echt wittig word behalve haar kopje en benen

StormMilagro

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-16 01:29

Janinevv schreef:
s6801881 schreef:

Dat klinkt als een roan

s6801881

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-03-16 09:34

Janinevv schreef:
s6801881 schreef:

Dat is geen schimmel patroon maar Roan. Is er altijd een fors licht/donker verschil in zomer- en wintervacht en de verkleuring niet progressief?

Blauwschimmel/roodschimmel vind ik zelf een wat onhandige term, omdat het naar een paard met Grey en een paard met Roan kan verwijzen. Aangezien we het nav mijn post over echte schimmels hadden (gray) ging ik ervanuit dat je ermee een echte schimmel duidde.

Jorex

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-16 10:27

@KittyDylan heeft de vader dan ook roan of een van zijn ouders aangezien je dat misschien wel niet weet omdat hij een schimmel is. Onze buren hebben ook zo'n schimmel/roan twijfelgeval.

KittyDylan

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-16 10:30

Roan heeft ze wel van vaderskant. Fokker heeft een gezegd welk paard, maar ik heb dat blaadje zo niet bij de hand (Blackhill Picallo? Als die roan was)
Zo is ze in het geheel..
Afbeelding

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-16 10:33

Ziet er wel heel erg Roan uit + Sabino.
Maar Rabicano kun je ook niet uitsluiten.

KittyDylan

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-16 10:36

Ze is Welsh Mountain, bont is niet toegestaan toch? Sabino is toch een vorm van bont of niet? :o

mooney

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-16 10:39

KittyDylan schreef:
Ze is Welsh Mountain, bont is niet toegestaan toch? Sabino is toch een vorm van bont of niet? :o

Sabino is toegestaan bij Welsh Mountain, zie je ook best veel. Sabino uit zich meestal in hoge witte benen, grote bles en soms een buikvlek

Ik heb zelf wel een beetje moeite met sabino moet ik zeggen, omdat niet elke fenotypisch uitziende sabino ook echt sabino is genetisch gezien.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-16 10:41

@ mooney: wat zijn ze genetisch dan ??

mooney

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-16 10:53

DubbelDun schreef:
@ mooney: wat zijn ze genetisch dan ??

Nou niet altijd Sabino dus. Nee beetje flauw, maar ik bedoel dus dat niet elk paard met hoge witte benen en brede bles sabino draagt. Andersom ook weer, er zijn ook dieren met alleen een heel minimaal blesje en die zijn dan toch positief voor sabino. Wat dan wel is nog een beetje de vraag, daar heeft de wetenschap nog niet altijd antwoord op. Nu heb ik het natuurlijk over sabino1, meer valt er nog niet te testen.

Even een paar voorbeeldjes van dieren die niet sabino1 zijn, maar wel voldoen aan het fenotype:
Afbeelding
Afbeelding
Shires en Clydesdales zijn eigenlijk de beste voorbeelden, hoe vaak lijken die wel sabino? En dat terwijl sabino1 dus helemaal niet voorkomt in het ras volgens studies.

Wat het dan wel is, waarschijnlijk een nog niet ontdekte vorm van dominant white (maarja daar zijn eigenlijk heel veel witvormen onder te schuiven). Wordt een nieuwe versie wel ontdekt wordt dit zeer waarschijnlijk sabino2 etc genoemd, dus moet je het in de tussentijd dan wel of geen sabino noemen?
Dat is de grond van mijn sabino-probleem.

Voor de lol ook nog wat dieren die wel sabino1 zijn getest:
Afbeelding
Afbeelding

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-16 11:12

Omdat ze niet Sabino-1 zijn kunnen ze nog steeds wél sabino zijn :D alleen heeft de wetenschap er nog geen naam voor. Of dat ook iets met Sabino of DW gaat worden maakt voor nu niet zoveel uit :D
En dat iets in minieme vorm ook kan voor komen is door het Tobiano en Frame al wel gebleken :)

mooney

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-16 11:48

DubbelDun schreef:
Omdat ze niet Sabino-1 zijn kunnen ze nog steeds wél sabino zijn :D alleen heeft de wetenschap er nog geen naam voor. Of dat ook iets met Sabino of DW gaat worden maakt voor nu niet zoveel uit :D
En dat iets in minieme vorm ook kan voor komen is door het Tobiano en Frame al wel gebleken :)

Nah daar ben ik het dus niet helemaal mee eens, voor berekeningen maakt het namelijk weldegelijk uit welke versie het is (en hoeveel genen erbij betrokken zijn). Dus ik denk dat je daar wel onderscheid in moet maken.
Daarnaast kan er een verschil in het fenotype zijn bij homozygote vorm (bij het draft type zijn homozygote paarden gelijk in fenotype als de heterozygoten, bij sabino1 niet). Dat is dus iets dat lijkt op sabino, maar niet hetzelfde is als sabino.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-16 12:47

IMO maakt het mbt erfelijkheid niet uit of iets fenotypisch is of niet; als het aanwezig is kán het doorgegeven worden. In welke vorm het zich dan uit (miniem of niet) maakt niet uit. Zéker met nare erfelijke 'bijwerkingen' is het iets om met de keuze van ouderdieren rekening mee te houden.

Verder snap ik even niet wat draft en sabino-1 met elkaar te maken hebben in je laatste zin ?? Een ras en een kleur staan los van elkaar.

mooney

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-16 14:09

DubbelDun schreef:
IMO maakt het mbt erfelijkheid niet uit of iets fenotypisch is of niet; als het aanwezig is kán het doorgegeven worden. In welke vorm het zich dan uit (miniem of niet) maakt niet uit. Zéker met nare erfelijke 'bijwerkingen' is het iets om met de keuze van ouderdieren rekening mee te houden.

Verder snap ik even niet wat draft en sabino-1 met elkaar te maken hebben in je laatste zin ?? Een ras en een kleur staan los van elkaar.

Dat zeg ik toch ook niet? Ik zeg dat er achter een ogenschijnlijk gelijk fenotype (zoals sabino1 en draft type sabino) een ander mechanisme kan zitten qua genetica wat dan weer invloed heeft op bijvoorbeeld kansberekening en keuze voor combinaties. Of een kleur door een enkel gen of door twee genen wordt bepaald kan invloed hebben op de berekening. Wanneer de ene vorm schadelijk is in homozygote vorm en de andere vorm niet moet je dus ook verschil maken ook al is het op het oog hetzelfde.

Draft type 'sabino' is het fenomeen van de op sabino lijkende aftekeningen in Shire en Clydesdale.

Jorex

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-16 14:55

Hier even een foto van de pony die of roan of grey is:
http://i.imgur.com/KcaVncI.jpg
http://i.imgur.com/pA0yexA.jpg

Waren beide gemaakt in de zomer van 2015, aangezien ze in de winter vos is, zou dat eigenlijk wel kunnen met grey of wordt dan de wintervacht ook wit.

t Kan nog best wel dat Flurr nog gaat schimmelen, ze is wel erg wit om haar ogen.

Edit; Blackhill picalo is geen schimmeltje dus als die haar vader is kan t geen schimmel zijn.