Zeldzame en bijzondere kleurtjes: de theorie

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

DubbelFun

Re: Zeldzame en bijzondere kleurtjes: de theorie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-16 10:27

Die kat heeft wel een serieuze dead wish...

Fotsy

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-16 19:18

:D , braaf paard en vriendjes met de katten, een van de andere deed altijd haar dutje op haar rug en deze kat heeft mijn andere pony zadelmak gemaakt :P alleen was de auto haar grootste vijand.

dus hermelijkvlekken zijn erfelijk net als andere modifiers? of zitten de witvlekken, ( ze is wel negatief Sabino1) hier voor iets tussen of zien we ze alleen niet als ze geen witte sokken hebben?

Tinniie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-16 19:21

Tinniie schreef:
Haren van Crome zijn onderweg voor de agouti test :P
En die van Jade voor Dominant White :)

Evelyne, daar gaat de theorie al, Crome is AA :P
Resultaat van jade's DW test zaten er nog niet bij.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-16 19:25

Fotsy schreef:
dus hermelijkvlekken zijn erfelijk net als andere modifiers? of zitten de witvlekken, ( ze is wel negatief Sabino1) hier voor iets tussen of zien we ze alleen niet als ze geen witte sokken hebben?

Geen idee of ze erfelijk zijn en ook geen idee of ze ook onder zwarte beharing voor komen.
Ik heb iig nog nooit een vos gezien met zwarte vlekjes, maar ook nooit rode Ermin Spots gezien.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-16 19:29

I stand corrected :D
Afbeelding

Femke_Tweety

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-16 19:39

Even nagekeken.

Maar Tweet (valk dus) heeft in ieder geval kleine witte vlekjes op een zwart deel van zijn benen, en voor zover ik het van de foto's kon zien ook een zwart vlekje in het witte deel net voor zijn kootholte.

(en ja, ik ben dus zo iemand die dit op moet zoeken van de foto's, van mijn eigen paard notabene...)
Dat hij een paar gestreepte voeten had wist ik wel....

Fotsy

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-16 19:42

DubbelDun schreef:
I stand corrected :D
[ Afbeelding ]

:D
mijn merrie's veulen haar hermelijkvlekken zijn palo van kleur net al haar vacht dus ze gaan wel mee met de kleur en vossen kunnen ze dus ook hebben, zal straks even foto proberen maken

waarom Tinniie, crome is zeker geen aa zoals ik dacht, AA zijn toch rode vossen en zij heeft ook sooty denk ik, oh maar nu kan je wel geen zwarte uit haar fokken -O-
das wel snel zeg, mijne zijn naar VHL verstuurd maar staat nog altijd in wacht voor monster, zit er nu alleen aan te denken of ik wel voldoende gefrankeerd heb :o

Fotsy

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-16 20:51

Afbeelding
hier een poging gedaan, natuurlijk met vuile voeten en een palo kleurtje zijn ze niet zo duidelijk als de zwarte vlekken bij mijn merrie, maar ze zijn er wel en dat zie je ook in de strepen die ze maken.

Janinevv

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-16 21:59

Wat zijn die vlekken nou precies?

Fotsy

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-16 23:26

Hermelijnvlekken of ermin spots, duidelijk palo kleur toch? Bij haar mama zijn ze zwart en dubbeldun foto hebben ze ook de vachtkleur toch opmerkelijk

AbbyBlues

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-16 14:22

Zijn alle gestreepte hoeven dan een teken van hermelijnvlekken? De mijne heeft zwaar behang dus die vlekje zie je echt niet zitten maar ze heeft wel duidelijk gestreepte hoeven.
Afbeelding

Tinniie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-16 18:22

Tinniie schreef:
Tinniie schreef:
Haren van Crome zijn onderweg voor de agouti test :P
En die van Jade voor Dominant White :)

Evelyne, daar gaat de theorie al, Crome is AA :P
Resultaat van jade's DW test zaten er nog niet bij.

Jade n/n voor dominant white.. Dus haar stekelharigheid blijft een mysterie :P

chimello

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-16 18:34

Mijn Tinkers hebben ze ook, kleine zwarte vlekjes wel.

Jorex

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-16 23:56

Bij mij komt de mysterieuze stekelharigheid ook weer terug, meneer is vacht aan het wisselen.

_maaike_D

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-16 22:33

Ik hoop dat ik hier mijn vraag mag stellen?
Ik heb 2 gewone bruine paarden.
1 daarvan, de hackney uit mijn profiel (oude foto's) heb ik vanaf dat ze 2 jaar oud is.
Ze is redelijk licht bruin met zwarte manen en staart.
Wel sabino gen (grote bles, witte onderlip, 2 vlekken op buik en 3 hoge witte benen)
Nu kreeg zij vorig jaar na het uitharen van haar wintervacht een donkere vlek aan weerskanten van haar hals.
1 donkere baan met lichte appeltjes er in.
Nu is zij inmiddels weer uit haar wintervacht en is een veel groter stuk donker geworden. Bijna zwart zelfs, met lichte appeltjes.

Nu vraag ik mij af, gezien het stuk ieder jaar groter wordt, of dit iets genetisch is en of het een naam heeft.
En of het verder gaat over haar lichaam in de loop der jaren.

Afbeelding

KellyDV

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-16 23:14

Sooty!

Fotsy

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-16 10:06

Ok testen zijn binnen en Elsa blijkt geen agouti te dragen, dus volgens Jeannette zou ze koffie of levervos zijn >;) ik zie het niet, jullie :P

Afbeelding

Maakt mijn kleurkansen voor haar veulen, wat anders nu, 50procent smokey black
Laatst bijgewerkt door Fotsy op 10-03-16 10:07, in het totaal 1 keer bewerkt

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-16 10:07

Ik zie een gewone vos.

Fotsy

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-16 10:08

:j en natuurlijk zijn de zuivere vossen niet aaee?

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-16 10:16

Wel ee, de rest moet een test uitwijzen. In jouw geval dus idd aa-ee.

Tinniie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-16 18:06

De haren van Chexy zijn gisteren ook aangekomen in USA... ben zo benieuwd naar het resultaat van haar splash test.

Zijn er hier mensen die minimale splash paarden hebben?

s6801881

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-03-16 18:19

Ik kom hier eens een keer weer binnen vallen na ruim twee jaar niet te hebben gebokt. Inmiddels trotse eigenaar van een Arab met een Appaloosa complex :P Hij is namelijk vliegenschimmel. Ik vraag me af of hier mensen bekend zijn met de meer praktische evolutie van het vliegenschimmelgen (ik weet dat deze recessief is en dat het pigment komt doordat het Grey gen als het ware overstemd wordt door de vliegenschimmelgenen).

Mijn paard is nog maar 4, heeft nog pigment in zijn vacht maar zit al onder de sproeten. Opvallend vind ik wel dat zijn achterhand verdacht bruin blijft. Is dat een vergrijzingspatroon die past bij schimmels of kan dat het begin zijn van een Bloody Shoulder marking? In zijn gezicht zie ik een ander patroon optreden namelijk: eerst werd hij wit, en nu krijgt hij zodanig veel sproetjes dat hij daar bijna weer een solide vlek heeft zitten. Kan ik verwachten dat zijn achterhand dat patroon ook zal volgen (eerst witter worden en dan eventueel hoge dichtheid van sproeten/bloody shoulder marking), of kan het ook zo zijn dat hij daar nooit wit wordt? Ik zie nu ook dat hij op plekken waar hij bruin was in de zomervacht grijs met sproeten wordt.

Overigens zijn (extreme) vliegenschimmels zeker niet zeldzaam in zijn lijnen. Bloody shoulder markings zie ik minder voorbij komen, maar naar mijn weten is toeval daar een grotere factor dan genetica.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-16 18:34

Bestaat er zoiets als een vliegenschimmelgen?? Volgens mij valt alles onder de noemer 'grey'.
De 'sproeten' zijn meestal een uiting van een laatste kleurspurt bij de oudere paarden, maar grey is toch een vreemde verouderings'ziekte' van het haar dus alles is mogelijk op elke leeftijd. Eén ding is zeker; wit gaat ie worden.

s6801881

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-03-16 22:28

DubbelDun schreef:
Bestaat er zoiets als een vliegenschimmelgen?? Volgens mij valt alles onder de noemer 'grey'.
De 'sproeten' zijn meestal een uiting van een laatste kleurspurt bij de oudere paarden, maar grey is toch een vreemde verouderings'ziekte' van het haar dus alles is mogelijk op elke leeftijd. Eén ding is zeker; wit gaat ie worden.

In de tijd dat ik dit topic opende zat ik er meer in, maar de artikelen waarin het genoemd wordt heb ik nog op een externe HD staan.

De werkhypothese is in ieder geval dat vliegenschimmels een ander genotype bezitten dan schimmels die wit blijven. Daarnaast, sproeten die ze eenmaal hebben verdwijnen nooit meer, het worden er eerder meer (bijvoorbeeld de AV Papilon of DF Malik Jamil). Er kunnen ook hele stukken vacht terugkleuren naar de oorspronkelijke kleur (en dat blijven), dat noemen ze een Bloody Shoulder marking (voorbeeld WH Justice, ik heb destijds ook een foto van Reindert op de bokt wiki gezet). Ook die markering wordt nooit meer wit. Gedacht wordt dat deze markering een toevallige uitingsvorm van vliegenschimmel is.

Ik denk dat je hyperpigmentatie voor het schimmelen verward met flea-bitten grey/vliegenschimmel.

Van horse genetics:
"Flea-bitten gray horses develop speckles in the original coat color. For example gray horses born chestnut develop chestnut "flea-bites". If this speckling starts soon enough the flea-bites can become quite large and numerous, with the horse developing to look a bit like a leopard spot appaloosa.

"Flea-bites" are thought to be controlled by a separate and probably recessive gene, not linked to the gray gene. It is possible that other colors of horse can have the flea-bitten genotype, but the speckles wouldn't show since they are the same color as the coat!"

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-16 23:12

Interessant, maar zolang er woorden als thought to be en probably gebruikt is het nog verre van wetenschappelijk bewezen :D