DubbelDun schreef:Bestaat er zoiets als een vliegenschimmelgen?? Volgens mij valt alles onder de noemer 'grey'.
De 'sproeten' zijn meestal een uiting van een laatste kleurspurt bij de oudere paarden, maar grey is toch een vreemde verouderings'ziekte' van het haar dus alles is mogelijk op elke leeftijd. Eén ding is zeker; wit gaat ie worden.
In de tijd dat ik dit topic opende zat ik er meer in, maar de artikelen waarin het genoemd wordt heb ik nog op een externe HD staan.
De werkhypothese is in ieder geval dat vliegenschimmels een ander genotype bezitten dan schimmels die wit blijven. Daarnaast, sproeten die ze eenmaal hebben verdwijnen nooit meer, het worden er eerder meer (bijvoorbeeld de AV Papilon of DF Malik Jamil). Er kunnen ook hele stukken vacht terugkleuren naar de oorspronkelijke kleur (en dat blijven), dat noemen ze een Bloody Shoulder marking (voorbeeld WH Justice, ik heb destijds ook een foto van Reindert op de bokt wiki gezet). Ook die markering wordt nooit meer wit. Gedacht wordt dat deze markering een toevallige uitingsvorm van vliegenschimmel is.
Ik denk dat je hyperpigmentatie voor het schimmelen verward met flea-bitten grey/vliegenschimmel.
Van horse genetics:
"Flea-bitten gray horses develop speckles in the original coat color. For example gray horses born chestnut develop chestnut "flea-bites". If this speckling starts soon enough the flea-bites can become quite large and numerous, with the horse developing to look a bit like a leopard spot appaloosa.
"Flea-bites" are thought to be controlled by a separate and probably recessive gene, not linked to the gray gene. It is possible that other colors of horse can have the flea-bitten genotype, but the speckles wouldn't show since they are the same color as the coat!"