Zeldzame en bijzondere kleurtjes: de theorie

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Peterina

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-16 15:02

Vroeg me af ... moet die boek nog is open slaan.

Ik snap de redenering er achter ... klinkt logisch ... maar ken merries die 'aa' getest zijn die vuur-rood zijn met zeer donker manen, ken merries die AA getest zijn die 'gewoon' vos zijn.

En dan deze redenering ... om even op tafel te gooien ... Agouti is verantwoordelijk voor het verspreiden van zwart naar de uiteinden en niet voor 'intensieve' kleur bij zwart. Waarom zou diens werking anders zijn bij vos/rood? Logisch zou je denken dat het ook het 'kleur' verdrijft ipv het intensieve te maken. ?????

En dan .... waarom zou iemand een vos testen ... was toen destijds een aparte en Duurdere test .. op At ? Dus van die kan is het gewoon gissen.

chimello

Re: Zeldzame en bijzondere kleurtjes: de theorie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-16 15:16

Waren die agouti testen voor At/A+ etc niet uit de markt gehaald? Ik geloof dat een lab Pet-nog iets deze eerst aanbood en nu niet meer omdat ze verkeerde resultaten gaven? Dus is testen uberhaupt mogelijk nu?

miisshOrse

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-16 15:18

Ik dacht een keer gehoord/ gelezen te hebben dat Cremello x Cremello of Cremello x Perlino niet mag. Kan iemand mij vertellen hoe dat zit?

Peterina

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-16 15:34

miisshOrse schreef:
Ik dacht een keer gehoord/ gelezen te hebben dat Cremello x Cremello of Cremello x Perlino niet mag. Kan iemand mij vertellen hoe dat zit?

Dat was een 'oude verhaal' voordat men eigenlijk iets afwist van kleuren genetica.

Deze combinaties werden samen met OLWS in een potje gestopt en dacht men dat je dan erfelijke afwijkingen kon krijgen. Ook omdat de ogen blauw waren dat je minder zicht, of zelfs blinde veulens kon krijgen.

Gelukkig zijn die fabeltjes wat betreft dubbel verdunde gekleurde paarden nu achterhaald. :D

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-16 15:36

Al zijn er genoeg paarden met lichtblauwe ogen die wel degelijk last van fel licht hebben en zonder bescherming daar tegen door ontstoken ogen blind kunnen worden.
Maar dat kan met een paard met bruine ogen ook gebeuren.

Peterina

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-16 15:38

chimello schreef:
Waren die agouti testen voor At/A+ etc niet uit de markt gehaald? Ik geloof dat een lab Pet-nog iets deze eerst aanbood en nu niet meer omdat ze verkeerde resultaten gaven? Dus is testen uberhaupt mogelijk nu?

Test voor 'brown' (At) is inderdaad van de markt gehaald ... niet zo zeer omdat het verkeerde resultaten gaf maar omdat het afwijkend resultaten gaf. Afwijkend in de zin van: phenotype duidelijk 'brown', maar test was negatief.
Men is nu bezig men het verfijnen van deze test en het zal wel in de toekomst weer beschikbaar zijn.

Ook hier loopt de vraag of er niet meer Agouti's zijn.

Peterina

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-16 15:42

DubbelDun schreef:
Al zijn er genoeg paarden met lichtblauwe ogen die wel degelijk last van fel licht hebben en zonder bescherming daar tegen door ontstoken ogen blind kunnen worden.
Maar dat kan met een paard met bruine ogen ook gebeuren.

Maar vaak heeft die blauwe ogen niets met dubbel cream te maken, maar zijn maanogen of door beschadiging/onsteking die dan blind worden.
Het hebben van lichtblauwe ogen is niet een criteria om last te hebben of blind te worden.

Dubbel creams zijn misschien gevoelige voor licht schakelingen ... donker naar licht (uit stal komen naar buiten) of licht naar donker (van buiten naar binnen) ... maar veelal lossen ze dit op door even (paar seconden) stil te staan (kans om iris zich te laten aanpassen aan de verandering van licht intensiteit), en dan lopen ze door.

mooney

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-16 16:05

Ik heb ook zo mijn vraagtekens bij de theorie van vostint en agouti.

En om op de cremello's terug te komen. Het argument met gevoelige blauwe ogen zou je kunnen gebruiken tegen het fokken van cremello's, dus kruizen met twee dieren met enkele verdunning (palo, valk, smoky). Maar als je twee dubbele verdunningen kruist zijn ze wat dat betreft hetzelfde als de ouders, er zijn geen extra problemen.

Peterina

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-16 16:16

De enige probleem dat cremello's, of dubbel verdunnde cremes, hebben met hun ogen is een licht gevoeligheid. En dat komt omdat het 'kleur' in hun ogen dusdanig verdund is dat er geen licht filters zijn tegen het inval van licht. Maar zij weten dit heel handig op te lossen met allelei trukjes (onder hun wenkbrouwen uitkijken, ogen beetje toeknijpen, enz). Mijn ervaring is wel dat ze veel beter 'snachts zien, in de donker dus, dan een paard met bruin ogen. Als het donker is en ik moet de mijnen binnen doen dan loopt de cremello voor op met de rest aan haar staat! :D Overdag is het precies andersom.

Maar hierook de vraag: waarom zou je dubbele verdunningen kruizen? :D Het verkrijgen van palomino's of valken of smokey blacks is veel leuker!

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-16 16:21

Kwestie van smaak :D , ieder zijn ding :)

Set_Elkol

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-16 16:23

Blue kan ook heel goed zien in het donker en vindt een zaklamp dan als vanzelf sprekend vreselijk haha.

chimello

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-16 16:35

Ik vind mijn valk toch even mooi als mijn cremello hoor :P Alleen dat wit wit houden...
Maar Bones knippert veel met z'n ogen als de zon erg fel schijnt. Vindt hij niet zo prettig volgens mij.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-16 16:37

Cremello is niet wit ;)

AbbyBlues

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-16 17:37

Even een snelle (en waarschijnlijk simpele) vraag tussendoor.
Flaxen, oftewel zweetvos. Is dat hetzelfde als pangare/mealy. Of kan een pangare eruit zien als een flaxen, of vice versa?
Ik lees namelijk dat pangare ook witte manen/staart kan veroorzaken in vossen, dat er dus uitziet als flaxen.

Met andere woorden. Heb ik een flaxen, of een pangare, of beide? :D
Ze heeft namelijk niet echt een duidelije witte buik of onderkant, maar wel heel lichtjes witte snuit.

Afbeelding
Afbeelding

Fotsy

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-16 18:58

maar ergens kan ik het toch wel volgen hoor van Agouti, het is waar peterina, het verdrijft het zwart naar de uiteinden maar volgens Liesbeth Dekkers wordt het rood gen genoemd en volgens jeannette beinvloedt agouti de productie van eumelanine wat verantwoordelijk is voor bruin en zwart en dit onder invloed van feomelanine, lijkt met logisch dat ze dan roder zijn.
En wat krijg je als je in een zwarte pot verf rood bij giet? juist bruin, hoe meer rood, hoe bruiner toch?
echt simplistisch gezien.
Jeanette is er echter heel sterk van overtuigd en ik denk nu ook niet dat zo zowaar tien vossen, tien zwarte, tien bruine heeft onderzocht he, zou anders jammer zijn :D

en ieders interpretatie van een rode vos is helemaal anders, das hier al duidelijk aan de foto's te zien :P
en eerlijk een echte kersrode vos, ook de manen en staart want zodra deze donker is, zegt jeanette dat ze aa zijn, ik heb in mijn leven er al veel gezien maar weinig echt kersrode, net zoals 1 'zwart' haar in de manen/staart en je hebt geen kersrode meer ;)

En ik ken een veulen dat AA getest is en inderdaad dieprood is van kleur.
Ben toch benieuwd of er ooit iets van gekend zou zijn, buiten jeanette haar theorie, maar zoals peterina zegt natuurlijk weinigen testen een vos he ;) alleen is het genetisch toch interessant, als je merrie AA is kan je nooit een zwarte of smokey fokken

duidelijk flaxen, pangare zou ik niet zo durven zeggen,

alleen is vos een van de meest beïnvloedbare kleur, flaxen, sooty en dan zie je fenotypisch niet meer wat het genotypisch is.
Zij gaat ook zelfs verder door te zeggen dat palo's met AA het meest aanleunen naar de ideale goudkleur, eigenaardig waar ze die theorie dan van haalt.

Maar zoals steeds het blijft een theorie natuurlijk, pas als alle vossen zijn getest, kan je een conclusie trekken. en inderdaad zijn er niet verschillende soorten agouti?
Stof tot nadenken :P

Ik vind mijn perlino ook mooi hoor en lekker gelig, maar ik zou nu ook niet fokken met cremello en cremello, de fun is er helemaal af dan :') maar dat vind ik met vos x vos ook :j

Peterina

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-16 14:50

Persoonlijk zou ik nooit L D in dezelfde zin melden met J Gower ... :x
Twee totale verschillende manieren om boeken te schrijven ... de ene manier door wel of niet overnemen van materiaal dat achterhaald is en dateert van 1970's, maar wel met leuke foto's, en de andere baseerd op jaren studie, veld en wetenschappelijk, en daarvoor een ere-doctoraat te hebben ontvangen.
Just saying ...

En het is niet alleen J.Gower die zegt dat Agouti de productie van eumelanine beïnvloedt ... dit is wat alle wetenschappelijk labo's die bezig zijn met kleuren genetica 'beweren'.

Wat rode kleur van vossen betreft ... buiten het wel of niet Agouti invloed ... tint van kleur is zo afhankelijk van seizoen, gezondheid, klimaat, voeding : zeg maar externe factoren, dat veel vuur 'rood' tinten echt niet toegewijd kunnen worden aan genetica alleen.
Laatst bijgewerkt door Peterina op 16-02-16 14:57, in het totaal 2 keer bewerkt

Peterina

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-16 14:55

AbbyBlues schreef:
Even een snelle (en waarschijnlijk simpele) vraag tussendoor.
Flaxen, oftewel zweetvos. Is dat hetzelfde als pangare/mealy. Of kan een pangare eruit zien als een flaxen, of vice versa?
Ik lees namelijk dat pangare ook witte manen/staart kan veroorzaken in vossen, dat er dus uitziet als flaxen.

Met andere woorden. Heb ik een flaxen, of een pangare, of beide? :D
Ze heeft namelijk niet echt een duidelije witte buik of onderkant, maar wel heel lichtjes witte snuit.

Heel simpel antwoord: nee Flaxen/zweetvos is niet hetzelfde als pangare/mealy.

Het zijn twee totaal verschillende genen, maar kunnen wel beiden aanwezig zijn in een dezelfde paard: denk aan Haflingers.

Pangare heeft geen invloed op manen en staart (tenminste heb ik niets van gehoord ivm studie), en treft meestal het onderbuik, binnen benen, rond de mond.

Flaxen wordt gekenmerkt door een verlichting (NIET verdunning!) van de manen en staart ... van geel-achtig tot bijna geheel wit gekleurd. Het heeft geen invloed op de kleur van het lichaam.

Fotsy

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-16 16:02

Peterina schreef:
Persoonlijk zou ik nooit L D in dezelfde zin melden met J Gower ... :x
Twee totale verschillende manieren om boeken te schrijven ... de ene manier door wel of niet overnemen van materiaal dat achterhaald is en dateert van 1970's, maar wel met leuke foto's, en de andere baseerd op jaren studie, veld en wetenschappelijk, en daarvoor een ere-doctoraat te hebben ontvangen.
Just saying ...

En het is niet alleen J.Gower die zegt dat Agouti de productie van eumelanine beïnvloedt ... dit is wat alle wetenschappelijk labo's die bezig zijn met kleuren genetica 'beweren'.

Wat rode kleur van vossen betreft ... buiten het wel of niet Agouti invloed ... tint van kleur is zo afhankelijk van seizoen, gezondheid, klimaat, voeding : zeg maar externe factoren, dat veel vuur 'rood' tinten echt niet toegewijd kunnen worden aan genetica alleen.

Helemaal waar mijn excuses om ze in 1 zin te zetten :') maar vind het als leek wel een goed boek, velen raken niet verder dan zwart, vos en bruin en dan is JG echt zware materie, heb zowaar drie keer moeten lezen voor ik het licht zag.
En inderdaad dat schrijft ze ook vos is zooooo beïnvloedbaar.
Maar ze heeft me toch getriggerd met haar theorie dus denk dat ik mijn merrie alvast eens laat testen :P wordt vervolgd ....

Tinniie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-16 22:20

Haren van Crome zijn onderweg voor de agouti test :P
En die van Jade voor Dominant White :)

Fotsy

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-16 17:04

even vraagje, is er al een gen ontdekt voor hermelijnvlekken?
Dit is zeker erfelijk. Mijn merrie heeft er redelijk veel en nu haar veulen van bijna 1jaar donkerder palomino wordt, valt me ineens op dat ze in haar minie sokjes ook twee hermelijkvlekken heeft zitten en dat viel me voornamelijk eerst op door de gestreepte hoef die ze krijgt.
Ja door haar heel lichte palo kleur bij geboorte kon je zelfs niet zien dat ze witte sokken had achteraan maar nu worden die steeds zichtbaarder en zag ik ook de hermelijnvlekken.

Rennie89

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-16 20:24

Wat zijn hermelijn vlekken? :+

Avelienvd

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-16 20:28

die donkere vlekjes in sokken aan de kroonrand

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-16 20:53

Ermin spots :D

Fotsy

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-16 22:50

sorry voor de kat :o die heeft hoogheidswaanzin
Afbeelding
maar zie je die twee zwarte vlekjes in de sok? dat zijn hermelijnvlekken, mijn merrie heeft er op alle sokken zitten en nu blijkbaar haar veulen heeft het ook, doordat zij al een zwarte hoef heeft zie je geen gestreepte hoeven maar haar veulen dus wel.

Janinevv

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-16 23:47

Mijn paard heeft ook zwarte vlekjes in de sokken? Is dat dan wat?