Zeldzame en bijzondere kleurtjes: de theorie

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

DubbelFun

Re: Zeldzame en bijzondere kleurtjes: de theorie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-16 17:10

Een veulen wat snel dood gaat omdat het 'wit' is heb je alleen als je met 2 ouders fokt die Overo-Frame zijn, dan kun je een Lethal White krijgen.
Als je zeker weten een bont veulen wilt moet je op zoek naar een homozygote Tobiano hengst. Dan zal het veulen genetisch zeker bont zijn. Waar en hoeveel vlekken je krijgt kan niemand van te voren vertellen.

Bont in combinatie met Perlino/Creme zou ik zelf niet doen omdat je met een enkele verdunning de vlekken al minder zit en met het Ap-gen er misschien bij kunnen ze helemaal optisch 'verdwijnen'.

Coloured

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-16 21:35

Even als vervolg op het dun-testen in het andere topic omdat ik daar geen antwoord geplaatst krijg:

Ik lees het zo:

D = dun dilution: verdunning van de vacht + primitieve markings zoals zebrastrepen, aalstreep en masker zijn aanwezig. De echte dun dus.

nd1 = not dun deluted: geen verdunning van de vacht. Primitieve markings zijn aanwezig alleen is de mate van aanwezigheid hiervan per individu verschillend. (Denk als voorbeeld aan alleen een duidelijke aalstreep op de rug.)

nd2 = 1,617 bp deletion: géén verdunning van de vacht én géén primitieve markings aanwezig.

Rekening houdend met variatie in de samenhang is D dominant over nd1 en nd2; nd1 is dominant over nd2.

Je kan dus een echte dun hebben: verdunning + primitieve markings óf eentje met alleen de primitieve markings.
Eentje die alleen verdund is zonder primitieve markings dus niet volgens mij. :)
Laatst bijgewerkt door Coloured op 10-02-16 21:51, in het totaal 2 keer bewerkt

Janinevv

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-16 21:38

Ik heb een vraagje!
Ik heb een bonte shetlander dame van 2,5 jaar. Ze is bruin bont. En in haar oog zit blauw. Niet helemaal. Dit is al vanaf haar geboorte dacht eerst dat het vanwege net de bevalling was maar nee ze heeft het nog steeds en als ik er langs zwaai ziet ze het wel.

Set_Elkol

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-16 21:45

En wat is de vraag

Coloured

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-16 21:46

Wat wil je vragen dan?
Of ze er wel goed mee kan zien?
Ja met blauwe ogen kunnen ze gewoon goed zien. Maanogen zoals het soms genoemd wordt, is iets heel anders dan maanblindheid.

Even nog over het dun gen. Op de site van UC Davis staat ook het volgende:

Dun is present in many breeds of horses including (but not limited to) Appaloosa, Bashkir Curly, Iberian horse breeds (rare, except in Sorraias)

Sorraias zijn toch juist black dun??
Wie kan mij dit uitleggen?

Afbeelding

Set_Elkol

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-16 21:56

Zeldzaam bij Iberische rassen maar juist niet zeldzaam, en dus wel voorkomend bij Sorraia

Janinevv

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-16 22:01

Oh nou wat kan dat blauwe zijn. Niks ergs lijkt me toch? Ze ziet na mijn idee goed, schrikt ook niet ofzo anders had ik wel eerder aan bel getrokken. Het is geen maan oog

Fotsy

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-16 23:12

is het iris denk ik wat je bedoelt, soms groter, soms kleiner, niet? geen zorgen maken, is normaal hoor, mijn merrie heeft door haar bruine oog ook een duidelijk donkerblauwe iris.

inderdaad Set zeldzaam maar dan ook weer niet bij Sorraia en dun en zwart is grullo toch?

Janinevv

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-16 23:15

Fotsy schreef:
is het iris denk ik wat je bedoelt, soms groter, soms kleiner, niet? geen zorgen maken, is normaal hoor, mijn merrie heeft door haar bruine oog ook een duidelijk donkerblauwe iris.

inderdaad Set zeldzaam maar dan ook weer niet bij Sorraia en dun en zwart is grullo toch?

Nou ik kan wel keer foto maken! Denk niet dat erg is ze doet het super in de groep maar vroeg het me af. Maar weet niet of het de iris is. Het zit onder in, een beetje blauw.

Coloured

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-16 23:16

Set_Elkol schreef:
Zeldzaam bij Iberische rassen maar juist niet zeldzaam, en dus wel voorkomend bij Sorraia

Dank, nu snap ik het. :)

En zwart dun is grullo. Mijn favo kleurtje! <3 <3 <3

Fotsy

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-16 23:26

ja die zijn echt prachtig he die grullo's :~ :~

Tinniie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-16 22:06

Misschien moeten we de vos-discussie hier maar verder doen ipv DBT he Evelyne :P (hoewel het niet echt een discussie is, maar om het maar een naam te geven :P )

Dus agouti zou een invloed hebben op de tint vos volgens sommige theorieën?
Mijn heel donkere koffievos Cheyenne is Aa getest.
Afbeelding

Welke tint ik onze andere merrie Crome moet noemen weet ik niet zo direct, soms lijkt ze echt rood, dan weer donkerder.. Heft ook donkere manen en staart.
Afbeelding

Zij zou dan volgens die theorie AA moeten zijn? Ik ga morgen haren opsturen ben wel benieuwd, maar wilde toch zoiezo haar agouti status nog weten :P

Edit: even Cynthia's afbeeldingen erbij gezet
Afbeelding

Fotsy

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-16 23:20

Goed idee en volgens mij klopt het wel cheyenne is een standaard donkere vos At a dus klopt wel , agouti maakt niet donkerder of lichter maar roder, intenser van kleur dus vandaar dat een rode vosAA is, Chrome is lastig door haar donkere manen en staart ik zou toch eerder neigen naar Aa. De foto's van een rode zijn echt rood hoor zo kan je eens goed kijken naar Ro s veulen die is echt rood ook manen en staart. Natuurlijk staat ook overal meerdere malen vermeld dat men niet weet wat flaxen en sooty doet en dat veel koffievossen, seizoensvossen zijn en eten en klimaat ook bij vos veel invloed heeft op de kleur.

Net zoals At a bij bruine paarden het zwart meer wegdrukt, zijn At a vossen vosser dan Aa vossen

Coloured

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-16 23:47

Afbeelding

Deze is aa getest. Hardstikke rood om te zien, geen koffievos in ieder geval. :)
Ik weet dat het in dat boek van Gower staat maar volgens mij gaat het niet altijd op.

Fotsy

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-16 23:54

Ja maar volgens mij heeft deze niet ieder seizoen hetzelfde kleur en alleszins is zijn hoofd niet rood maar vaal van kleur, het hoofd verraadt heel veel.
Pas op in haar boek staan foto van drie soorten , alleen de schoft, heb me extra bril moeten opzetten om verschil te zien :P plus is vos het meest beïnvloedbare kleur, flaxen, sooty, wit aftekeningen enz
Ik geloof wel dat agouti het kleur versterkt of het zo echt is genetisch dan zou men alle paarden moeten testen he

En toch hij is nog niet zo rood als de mijne

Afbeelding
Laatst bijgewerkt door Fotsy op 14-02-16 23:57, in het totaal 1 keer bewerkt

chimello

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-16 23:55

Afbeelding
Hier nog een vos :P Helemaal wit. Met AA (en dubbel sabino).

Grapje hoor, maar denk dat tint toch ook wel gewoon willekeurig is toch. Genoeg Aa of AA vossen die nog steeds compleet anders van kleur zijn met dezelfde genetica qua kleur.

Fotsy

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-16 00:00

:') die is vos zeg :P

Tuurlijk chimello en ook voeding, gezondheid, en klimaat bepalen de kleur.

chimello

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-16 00:03

Het is wel interessant hoor, onze Quarter is bv echt heel rood en mijn Quarab Mello ook maar toch verschillen ze weer ietjes.

Fotsy

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-16 00:13

Allez iedereen testen zou ik zeggen :P kunnen we beter zien wat agouti doet want dit geldt natuurlijk niet alleen voor vos maar ook de goudgele palo, en ideale valk, agouti zou kleur intenser maken, dus de uitersten licht, donker zouden al niet AA zijn. Lijkt me wel een leuke theorie. :)

alyel

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-16 00:16

sprak er iemand over rood {:}

Afbeelding

chimello

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-16 00:17

Beide hebben geen fokdoel dus dan ga ik niet testen :P Ben ik te cheap voor haha

Femke_Tweety

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-16 08:16

Als je het dan over ècht rood hebt bij vossen,
Dan zou dit denk ik de echt diepe kleur valk moeten zijn?

Of bedoel dan een nog andere kleur?

Afbeelding

Peterina

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-16 14:41

Tinniie schreef:
[ [url=m/68btx1.jpg]Afbeelding[/url] ]

Interessante afbeeldingen.
Van waar komen die? En wat is de wetenschappelijk (bewezen) achtergrond van deze conclusies?

Coloured

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-16 14:46

Peterina schreef:
Tinniie schreef:
[ [url=m/68btx1.jpg]Afbeelding[/url] ]

Interessante afbeeldingen.
Van waar komen die? En wat is de wetenschappelijk (bewezen) achtergrond van deze conclusies?

Die komen uit het boek van Jeanette Gower Peterina, maar is volgens mij niet wetenschappelijk bewezen. In de praktijk klopt het in ieder geval niet altijd. :)

Iris82

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-16 14:51

Ben benieuwd in hoeverre het wel of niet zou kunnen kloppen. Want eigenlijk moet het of wel of niet kloppen. En niet 'voor 90%'.