Zeldzame en bijzondere kleurtjes: de theorie

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-16 23:34

@ xZiva: zilver komt niet voor bij shetten, zeker niet met die afstamming . Dus de jouwe is gewoon vos.

xZiva_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-16 23:51

Volgens mij is daar hier een discussie over geweest waaruit bleek dat silver wel degelijk bestaat bij shetten.. :o

Ik heb zeker het doel om met hem te fokken (maar alleen als hij goedgekeurd word natuurlijk) :j

Hoor van veel mensen verschillende dingen, dus ga dan toch die test laten doen zoals jij beschrijft fotsy!

mooney

Re: Zeldzame en bijzondere kleurtjes: de theorie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-16 23:57

Als ik jou was zou ik Dennis wel geloven, die heeft het beste zicht op de Shetland fokkerij in dit topic. Ik ken zelf de lijnen niet, maar had ook al zo'n vermoeden.
Uit de eerdere discussie was gebleken dat de Amerikaanse Shetlander wel zilver kan hebben, maar dat is een heel ander ras en type. Van de 'normale' Shetten van het NSPS heb ik nog geen gevallen van zilver gevonden.

Zag in een ander topic ook foto's van hem langskomen, als dat geen vos is dan eet ik mijn sokken op.

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-16 23:59

Hier in NL zijn geen zilveren shetten. En aangezien hij uit NL ouders komt :j.
AMHA en amerikaanse shetten wel, maar dat is deze niet.

Jorex

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-16 12:51

Ik denk toch dat mijn grote een Rabicano is, heb toch wat witte haartjes in zijn staart aanzet gevonden. Hij is nu weer volledig vos, kan pas in mei foto's maken, want dan wordt hij geschoren (anders komt ie pas in Juli uit zijn wintervacht en begint hij in Augustus weer). Maar valt Rabicano ook te testen?

Verder ziet de shet van xZiva eruit als Jorie in een donkerdere tint, dus die is gewoon zweetvos.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-16 13:26

Volgens mij is er geen test op Rabicano; als het er is dan zie je het al kan het minimaal zijn.

Zamora

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-16 18:10

Mijn AMHA is negatief getest op Frame Overo en geloof zo uit mn hoofd Sabino 1. Ze heeft 1 blauw oog. Ik denk erover haar op splash te laten testen. Of kan dit nog ergens anders vandaan komen?

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

butengeweun

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-16 18:22

Misschien gewoon het tobiano gen of een sabino die nog niet te testen is?

Gigixponys

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-16 18:45

Als ik haar zo zie, zou ik op tobiano testen!

Phen

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-16 18:49

Ik zou de pony niet testen op tobiano, want dat is ie overduidelijk al.
Tobiano veroorzaakt van zichzelf geen wit op het hoofd. Dus ik zou testen op splash als frame en sabino negatief zijn.

Gigixponys

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-16 18:52

Phen schreef:
Tobiano veroorzaakt van zichzelf geen wit op het hoofd. Dus ik zou testen op splash als frame en sabino negatief zijn.

Ochja, dat is ook wel waar. Ik heb momenteel examens, dan ben ik voor de rest niet zo slim. :')

Maar een blauw oog kan toch ook door tobiano komen?

Phen

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-16 18:54

Gigixponys schreef:
Phen schreef:

Ochja, dat is ook wel waar. Ik heb momenteel examens, dan ben ik voor de rest niet zo slim. :')

Maar een blauw oog kan toch ook door tobiano komen?

Nee tobiano veroorzaakt geen blauwe ogen, want tobiano veroorzaakt geen wit op het hoofd. Blauwe ogen worden veroorzaakt door de overo's(frame en splash). Doorgaans niet sabino.
Laatst bijgewerkt door Phen op 20-01-16 19:00, in het totaal 1 keer bewerkt

Fotsy

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-16 18:56

Ik zou testen op splash, alleen zijn er vier soorten te testen en wordt dan wel heel duur.

Zamora

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-16 19:10

Sorry vergeet te melden dat ze homozygoot Tobiano is. Dat Tobiano geen blauwe ogen geeft wist ik inderdaad.

4 soorten splash dus? Ik zag dat je op 3 kan testen? Wat dan in 1 test zit geloof ik.

Phen

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-16 19:16

Ik dacht ook drie testen, SW1, SW2 en SW3?

Fotsy

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-16 19:19

Duur grapje dan vind ik en ja kan ook drie zijn weet het niet zo meer zeker

Tinniie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-16 19:25

Zamora

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-16 19:45

Wilde al zeggen zo duur is die test niet.

Dan ga ik dat binnenkort eens doen. Heeft geen haast.

chimello

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-16 20:12

Ze zal wel splash hebben met dat maanoog.

Fotsy

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-16 22:55

Zamora

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-16 12:53

Zit zelf niet in de appaloosa kleuren maar ik zie een mini hengst die aangeboden wordt ter dekking waarbij staat dat hij homozygoot is voor patrn 1 maar hij toont duidelijk een "gewoon" stippen patroon over het hele lichaam. Kan dit of toont appaloosa als homozygoot altijd als few spot etc?

mooney

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-16 14:55

Zamora schreef:
Zit zelf niet in de appaloosa kleuren maar ik zie een mini hengst die aangeboden wordt ter dekking waarbij staat dat hij homozygoot is voor patrn 1 maar hij toont duidelijk een "gewoon" stippen patroon over het hele lichaam. Kan dit of toont appaloosa als homozygoot altijd als few spot etc?

Dit kan. Je hebt dan alleen geen garantie dat het veulen appie wordt.
Patrn1 zorgt voor het patroon panterbont. MAAR je hebt het lp gen nodig om dat patroon te tonen. Een homozygote voor LP wordt fewspot.

Eilatan

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-16 17:39

En ik altijd maar denken dat sabino blauwe ogen gaf? Dat geeft toch juist excessief wit op het hoofd?
Of is dat splash?

Sabino was toch altijd een kenmerk ' lipvlek' ?

Ik dacht trouwens ook dat kleine spook zwart-tobiano was; die was compleet zwart met 2 blauwe ogen.....

En over Sooty..... Wij hebben hier een welshje staan,
Ik heb een veulen foto, en daar is hij zeer licht gelig (valk-tint) met witte manensprietjes, maar zwart bij maanaanzet. Benen staan helaas niet op de foto.

'nu' is hij een soort van donker grijs-bruinig, en roan, dus wit lijf in sommige seizoenen, zwarte knieen en maar ik zou het eerder als donkerbruin omschrijven dan zwart. Rabicinno kenmerken bij zijn staart (en dus grotendeels deels witte staart)
Hele brede witte bles en blauw oog.

Hij is als veulen getekend als Valk, waar ik ergens wel in kan komen gezien zijn veulenfoto. Moeder staat op papier als valk en is geen foto van en vader staat als vos op paspoort maar op de foto's lijkt ie donker bruin, met halve witte staart.

Is het nou zo dat hij idd valk is, met sooty, wat hem heel donker maakt, + roan, of is zijn roan kenmerk veroorzaakt door extreme rabbicino? Voor zover ik weet is geen van beide ouders roan?

En dat blauwe oog? Is het splash dan? Hij heeft wel ook hoge witte benen (zoals zoveel welshen) en flink wat hoofd-wit; doet spalsh dat?

foto's heb ik wel hoor, maar wil dit topic er niet mee vol spammen
Laatst bijgewerkt door Eilatan op 03-02-16 18:21, in het totaal 1 keer bewerkt

Phen

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-16 18:00

Sabino geeft geen blauwe ogen van zichzelf. Als voorbeeld de maximum sabino paarden die vaak bruine ogen hebben.
Een paard dat sabino is kan blauwe ogen hebben in combinatie met een ander wit-gen. Neem bijvoorbeeld de welsh pony waar je overspreekt. Sommige generaties van Welsh ponies dragen het splash-gen. Hoogstwaarschijnlijk heeft de pony in kwestie dus sabino+splash.

Crista

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-16 17:03

Hallo,

Al enige tijd ben ik mij fanatiek en intensief aan het verdiepen in de kleure genetica.

Ik wil mijn merrie waarschijnlijk volgend jaar laten dekken. Echter ben ik erg benieuwd hoe jullie over haar kleur denken... ik kom er niet uit namelijk.

Ik ben dus in het bezit van een appaloosa waarvan ik vermoed dat ze ook bont-gen drager is.

Eerder al via bokt.nl geconstateerd dat ze geen few spot is. Eerder near leonardo met een mengeling van varnisch en wat bont erbij.

Maaar nu mijn vraag, wat zou haar basiskleur kunnen zijn?
En heeft hier iemand ervaring met fokken met appel met crèmekleurige of perlino? Zag ergens namelijk op internet dat de kans op een doodgeboren veulen dan behoorlijk aanwezig is ivm het vele wit ofzo.
En ik wil natuurlijk niet bewust een veulen gaan fokken waarbij de kans op doodgeboren groter is als gemiddeld.

En in welke combinatie met mijn merrie zou de kans op een bont veulen het grootste zijn?

Ik weet dat er ALTIJD 50% kans is op een Appie veulen, zelfs als ik niet met een appaloosa hengst fok.

Als toelichting hier 2 foto's van mijn merrie.
Even ter verduidelijking, de "vlekken" die ze heeft op haar achterhand zijn echt duidelijk zwart.

Afbeelding
Afbeelding