Zeldzame en bijzondere kleurtjes: de theorie

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Coloured

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-15 14:34

alyel schreef:
Is "gewoon" een zweetvos volgens mij hoor... flaxen liver chestnut met wat extra sooty ? :D

Dat dacht ik ook. :)

mooney

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-15 14:50

Coloured schreef:
alyel schreef:
Is "gewoon" een zweetvos volgens mij hoor... flaxen liver chestnut met wat extra sooty ? :D

Dat dacht ik ook. :)

Ik ook.
Ik heb de stamboom al een beetje doorgekeken toen het voor het eerst werd gevraagd. Kwam toen geen zilver tegen.
Dat plus de info op allbreeds dat de merrie geen zilver was maar vos met flaxen leek mij wel voldoende info om aan te nemen dat er geen zilver in het spel is.

Fotsy

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-15 16:02

alleen vind ik het eigenaardig hoe de flaxen de sooty kan overheersen, vinden jullie dit niet?
Ik zou juist verwachten dat zo extreme sooty ook de manen en staart zou aandoen, zelfs als ze flaxen hebben. Van palo's is dit gekend dat ze grijze manen krijgen door de sooty maar van flaxen, heel speciaal. Gaat ze nog getest worden?

mooney

Re: Zeldzame en bijzondere kleurtjes: de theorie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-15 16:13

Ik moet zeggen sooty een beetje mijn zwakke punt is qua kennis, dus daar durf ik geen uitspraak over te doen. Maar ik had inderdaad de palomino's met grijze manen in mijn hoofd, als de grijze manen samenhangen met de vosbasis zou dat op een flaxen vos natuurlijk hetzelfde kunnen werken. Als het cream is die in combi met sooty grijze manen vormt, dan niet. Maar denk dat we daar geen literatuur over hebben of wel?

alyel

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-15 16:21

Rocky mountain paarde zien er zo ook wel eens uit..

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-15 16:53

Maar daar komt vrij veel silver voor :)

Peterina

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-15 17:46

Coloured schreef:
Dat ze heel donkerbruin + silver zou zijn is wellicht wat Peterina bedoelt, maar dan zou er silver in de lijn moeten zitten. Waar is Kelly DV met haar lijstje silveren welsh hengsten? :D

Precies wat ik bedoelde maar slecht verwoord.

Peterina

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-15 17:50

Van bokker Karina ... Welsh A silverbay getest:
Afbeelding

Ook niet wat je 'overduidelijk' silver getekend zou noemen.
Lang leve de DNA test!!

mooney

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-15 18:07

Peterina schreef:
Coloured schreef:
Dat ze heel donkerbruin + silver zou zijn is wellicht wat Peterina bedoelt, maar dan zou er silver in de lijn moeten zitten. Waar is Kelly DV met haar lijstje silveren welsh hengsten? :D

Precies wat ik bedoelde maar slecht verwoord.

Maar er zit geen zilver in de lijnen, wel veel koffievossen. Dus waarom dan toch blijven zoeken naar een manier waarop ze wel zilver zou kunnen zijn?
Opvallend trouwens dat het informatieblokje weg is waar aangegeven stond dat de merrie in kwestie geen zilver droeg :?

Die van Karina is inderdaad wel tof, op fenotype zou je die inderdaad snel wegschrijven. Al lijkt ze wel lichte wimpers te hebben? Geeft ze het toch een beetje weg. Zijn de testen er niet voor niets :j

Coloured

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-15 18:57

Peterina schreef:
Van bokker Karina ... Welsh A silverbay getest:
[ Afbeelding ]

Ook niet wat je 'overduidelijk' silver getekend zou noemen.
Lang leve de DNA test!!

En toch zie je het heel duidelijk aan de vacht van deze bovenstaande, is een heel andere tint dan die andere merrie.

Fotsy

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-15 20:16

omdat silver bij vos niet toont, dus een van de vossen zou eventueel toch silver kunnen dragen en ik vind ze nog steeds opmerkelijk als ze enkel vos zou zijn, en inderdaad sooty en creme, weet niet wat dit juist geeft en dan in combi met vos natuurlijk, want ik heb een sooty en creme merrie en die is bijna zwart :P maar op bruinbasis.

Tja coloured maar een foto bedriegt heel vaak :P en ook seizoen, want als ze sooty zou zijn dan moet er een duidelijk seizoensverschil in zitten en wat me ook opvalt sooty geeft appeling, ze heeft op die foto's geen appels.

Peterina inderdaad het zicht bedriegt vaak

Karina

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-15 01:26

mooney schreef:
Die van Karina is inderdaad wel tof, op fenotype zou je die inderdaad snel wegschrijven. Al lijkt ze wel lichte wimpers te hebben? Geeft ze het toch een beetje weg. Zijn de testen er niet voor niets :j

Meldt zich :)
Ja klopt, ze heeft inderdaad lichte wimpers!
Dit is ze in wintervacht:
Afbeelding
We hebben haar op basis van afstamming en een vage wintervachtfoto gekocht in de hoop dat ze inderdaad silver zou zijn, goed gegokt. Als het niet zo was geweest waren we er ook blij mee geweest hoor want het is een erg leuke merrie uit sterke lijnen, maar we waren wel blij met het extra kadootje. Ze is nu drachtig van een valk hengst.

Marlenepony

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-15 14:14

Ik heb zelf een 11 jarige blauw bonte ruin van 1,56 :) Geen flauw idee wat voor ras hij is en wat er allemaal door heen zit, maar hij blijft apart om te zien.

Afbeelding
Afbeelding

Bovenstaande foto's is recent.

Afbeelding

Deze foto is van ong 5 jaar geleden.

Edit: Nog een hoofdfoto
Dit is van afgelopen zomer, zijn hele snuit kleurt ook, deze was eerst helemaal grijs.
Voor de rest worden de vlekken ook nog ingeruild door bruine stippen. :o

Afbeelding

chimello

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-15 14:43

Als je alleen foto's wilt laten zien lijkt me dat beter in het kleuren fototopic ;)

Marlenepony

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-15 14:49

chimello schreef:
Als je alleen foto's wilt laten zien lijkt me dat beter in het kleuren fototopic ;)

Ik wist niet dat dat daar in moest, vroeg me gewoon af of er meer mensen zijn met zon pony of er meer over weten, vandaar de foto's! I'm sorry ;)

elsemiekevm

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-15 22:16

hoeveel beinvloed de hoeveelheid voedingsstoffen/mineralen die een veulen binnenkrijgt een eventuele verkleuring??

Jorex

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-15 10:30

Geen idee, ik weet wel dat bij vossen dit aardig wat invloed kan hebben in het geval van lichter of donkerder worden.

Ik heb ook nog twee vraagjes, mijn veulen heeft nu na 6 maanden nog steeds witte hoefjes, betekent dit dat hij vier witte voetjes heeft en blijft houden? Zijn extreme pangare verbergt namelijk eventuele witte voetjes.
En heeft er iemand voorbeeld foto's van birdcatcher ticking? Want ik gok dat mijn grote dat heeft, omdat ik anders niet zou weten waarom hij zo stekelharig is over zijn rug en op zijn kont.

Set_Elkol

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-15 18:45

Jorex

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-15 20:17

Op het moment niet, het veulen heeft nu zwarte moddervoetjes en behalve aan zijn lichte hoeven valt er niet te zien of hij witte voeten heeft, want hij heeft sowieso heel extreem pangare. Hier is nog wel een foto van toen hij 4 maanden was:
Afbeelding

Mijn grote is op het moment ook in wintervacht, dus niet stekelharig, hij wordt alleen elke zomer witter over zijn rug en kont, ook heeft hij een stekelharige bles. Ik heb alleen foto's van toen hij 3 was helaas, de anderen zijn allemaal verloren gegaan toen mijn oude mobiel t loodje legde en hij is dit jaar nooit goed in zijn zomervacht gekomen.

Die is ook leuk ja, misschien toch silver? Dat uit zich soms toch ook in onvolledig grijs/zilver in de manen en staart. Alleen dan zouden de onderbenen ook lichter moeten zijn. Jammer genoeg zijn de namen van de stamboom onleesbaar op de foto.

Set_Elkol

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-15 20:19

bij gele hoeven zoals dat zijn ze inderdaad wit.

die welsh is niet zilver, rabicano is het volgens mij ook niet maar wat is ook alweer degene die op latere leeftijd verdwijnt, gulastra plume? dat is het ook niet denk ik. Misschien gewoon frosting.

Jorex

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-15 20:27

Top, nu hopen dat ie volgend jaar iets minder extreem pangare gaat vertonen, dan zie je het ook wat beter. Want ik vind 4 witte hoefjes en een blesje wel erg mooi om te zien.

frosting zit toch juist vaak aan de bovenkant van de staart en niet ergens in het midden. Ik vind gulastra plume er best op lijken trouwens, alleen dan zouden de manen niet beïnvloed worden.

Fotsy

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-15 00:08

ja gulastra maar lijkt alsof de top van de staart nog steeds wit is, dus wel rabicano? misschien toch vele haren op de gehele vacht maar dat zie je heel slecht op foto.
komt frosting ook voor bij niet valken?

xZiva_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-16 23:12

Tijdje geleden hier gevraagd of mijn pony toevallig het silver gen kon hebben of dat hij koffievos zou worden.
Ondertussen is hij een stuk donkerder geworden, en zag ik bij het uitpluizen van zijn staart (lees: modderklonten er uit halen :+ ) dat zijn staartwortel grijze/zwarte haren heeft.. misschien dat dit iets duidelijker is qua kleur..

Ik laat hem sowieso over een jaartje of 2 testen denk ik :)) (of zou dat het geld niet waard zijn? )

Fotsy

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-16 23:26

alles kan natuurlijk, alleen testen brengt de enige zekerheid en voor 70 euro kan je het combipakket nemen bij VHL, vind het nog best meevallen toch? als je natuurlijk geen fokdoel hebt, heeft het misschien niet zoveel zin om te testen.

mooney

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-16 23:31

Mijn gewone vos heeft ook grijze haren in de staart en manen, zegt dus niets.