Zeldzame en bijzondere kleurtjes: de theorie

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Fotsy

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-15 20:18

_/-\o_ bedankt weerom, jij zegt het tenminste verstaanbaar, pfff die boeken soms 8)7 maar begrijp het concept, verdunners verbleken en je krijgt een ander kleur, modifiers wijzigen het uitzicht alleen en zijn ook afhankelijker van de sterkte/gradatie? zoals sabino en rabicano?
En sooty het 'spy' gen is ook een modifier? maar dan geen wit toevoeger uiteraard maar maakt donkerder? of is dit nog iets anders, al is het ook gegradeerd van licht aanwezig tot echt zwart

misschien werken sommige niet op een bepaald kleur omdat ze 'vasthangen' aan hetzelfde locus, zo zou Mu kunnen vasthangen aan het e en dat is recessief en recessieve genen tonen alleen in homozygote vorm, is pearl ook niet zo dat die alleen werkt in homozygote vorm maar dan op een ander gen zit of zo ik zeg maar wat, net zoals waarom zilver alleen bij zwart en bruin werkt dus op E zit of kunnen vossen silver dragen en doorgeven?

xZiva_

Re: [KG]Zeldzame en bijzondere kleurtjes: de theorie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-15 22:25

Ben er achter gekomen dat overgroot opa en oma beide zwart zijn (moeders kant) opa die daar dus uit gekomen is was ongeveer dezelfde kleur als moeder (dus donkerbruin met lichte(re) manen)

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-15 09:26

Zwart op papier of door iemand zo benoemd die niet beter weet....
Zeker weten doe je het pas met een test.

Gigixponys

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-15 17:59

Fotsy schreef:
_/-\o_ bedankt weerom, jij zegt het tenminste verstaanbaar, pfff die boeken soms 8)7 maar begrijp het concept, verdunners verbleken en je krijgt een ander kleur, modifiers wijzigen het uitzicht alleen en zijn ook afhankelijker van de sterkte/gradatie? zoals sabino en rabicano?
En sooty het 'spy' gen is ook een modifier? maar dan geen wit toevoeger uiteraard maar maakt donkerder? of is dit nog iets anders, al is het ook gegradeerd van licht aanwezig tot echt zwart

misschien werken sommige niet op een bepaald kleur omdat ze 'vasthangen' aan hetzelfde locus, zo zou Mu kunnen vasthangen aan het e en dat is recessief en recessieve genen tonen alleen in homozygote vorm, is pearl ook niet zo dat die alleen werkt in homozygote vorm maar dan op een ander gen zit of zo ik zeg maar wat, net zoals waarom zilver alleen bij zwart en bruin werkt dus op E zit of kunnen vossen silver dragen en doorgeven?

Ja, vossen kunnen zilver dragen. :)

Fotsy

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-15 11:25

ah ok, dus die theorie klopt niet :P

KellyDV

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-15 22:11

Weet toevallig iemand, wat dit is? Zilver?

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Set_Elkol

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-15 22:12

Rabicano

Fotsy

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-15 07:34

Of misschien gulastra staart? Of komt dit enkel bij veulens voor

Coloured

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-15 10:03

Ik denk een vorm van sabino of DW. Heeft hij/zij toevallig ook een witte buikvlek?

Set_Elkol

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-15 10:37

gulastra plume inderdaad fotsy, die was ik even vergeten!

Fotsy

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-15 11:17

En lijkt ook alsof het er aan het uitgroeien is dus als het paardje in kwestie nog jong is dan zou het echt een gulastra staart zijn en zal die jammer genoeg met de jaren verdwijnen. Was dit nog meer als veulen zo grijs ?

KellyDV

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-15 21:24

Het is de Goedgekeurde Welsh NWR hengst Vlagberg’s Carway.
Inderdaad is ie nog jong, hij is nu 6 Jaar. Ik kan geen veulenfoto's vinden, maar als 3 Jarige lijken de plukken hoger te zitten.
https://www.youtube.com/watch?v=XFT8O6b6jZk

marjolein88

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-15 23:15

Onze bruine hengst di caprio had dit ook in staart en manen, maar is na zijn 6e a 7e helemaal uitgegroeid

Peterina

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-15 15:28

Vermoedelijk is het wit in de staart eerder verbonden aan een van de White genen dat het pony draagt.

Rabicano zie ik niet meteen zitten ??

Coloured

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-15 15:43

Peterina schreef:
Vermoedelijk is het wit in de staart eerder verbonden aan een van de White genen dat het pony draagt.

Dat dacht ik ook. Daarom was ik ook benieuwd of er een witte buikvlek was o.i.d. TS??

KellyDV

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-15 21:36

Coloured schreef:
Peterina schreef:

Dat dacht ik ook. Daarom was ik ook benieuwd of er een witte buikvlek was o.i.d. TS??

Ik kan op de foto's niet terug vinden dat ie een buikvlek heeft..

Coloured

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-15 01:27

Ik ook niet, daarom vraag ik het. ;) :P Misschien ken je hem en heb je eens onder z'n buik gehangen. :D

KellyDV

Re: Zeldzame en bijzondere kleurtjes: de theorie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-15 14:18

Hahaha nee :') Als ik hem een x zie ga ik het doen voor je :+ :+
Ben nu met zoektocht bezig naar Zilver Welsh Pony's. Ze zijn er, maar niet veel.
En meeste alleen A Cat.

Smurflin

Re: Zeldzame en bijzondere kleurtjes: de theorie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-15 10:08

Interessant topic! Valt nog niet mee : )

Fotsy

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-15 13:38

niet echt goed gelukt, oh ik en computers :o , kan iemand hier even foto van die merrie plaatsen?
Stalhanzehof schreef:
Hier foto van de merrie als veulen. Lijkt mij dat zilverappelzwart uitgesloten is.[ [url=m/Ir1wG3.jpg]Afbeelding[/url] ]

Als dit de merrie als veulen is, is het inderdaad zeker geen silver zwarte. Die zijn anders van kleur bij de geboorte. Blijft over vos of vos + silver drager.[/quote]

En toch vind ik deze veulen niet perse uitziet als een vos ... haar benen worden, desondanks de lichte vaal kleur, donker en zelfs zwart. Dit zou is een veulen met een bruin-basis kunnen zijn.[/quote]

Ben het toch eens met Peterina, die kan echt niet gewoon vos zijn, als ze geen silver draagt dan zou sooty palo toch ook nog kunnen?
Of ze draagt creme en silver, heb er al precies vos zien geboren worden van drie bokkers en toch silverbay zijn, eentje met creme bij.

Coloured

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-15 13:50

Coloured schreef:
Peterina schreef:
En toch vind ik deze veulen niet perse uitziet als een vos ... haar benen worden, desondanks de lichte vaal kleur, donker en zelfs zwart. Dit zou is een veulen met een bruin-basis kunnen zijn.

Op basis van zoals de merrie van Stalhanzehof er nu uit ziet, zie hieronder, is dat echt geen bruin basis.
Als ze niet silver is of draagt, blijft alleen nog vos over.

[ Afbeelding ]

Fotsy schreef:
Ben het toch eens met Peterina, die kan echt niet gewoon vos zijn, als ze geen silver draagt dan zou sooty palo toch ook nog kunnen?
Of ze draagt creme en silver, heb er al precies vos zien geboren worden van drie bokkers en toch silverbay zijn, eentje met creme bij.

Vervolg uit andere topic: Welke kleur heeft deze pony?
Het gaat over deze pony:

als veulen:

Afbeelding

volwassen:

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Eigenaar dacht zilverappel-vos. Maar dat bestaat fenotypisch niet.
Ik denk vos met sooty en flaxen of iets in die trant.
Geen bruin basis volgens mij en ook geen creme denk ik.

En dat bay silvers lijkend op vos geboren kunnen worden, heb ik afgelopen voorjaar live mee mogen maken, dat klopt.

Dat ze heel donkerbruin + silver zou zijn is wellicht wat Peterina bedoelt, maar dan zou er silver in de lijn moeten zitten. Waar is Kelly DV met haar lijstje silveren welsh hengsten? :D
Laatst bijgewerkt door Coloured op 13-11-15 14:03, in het totaal 4 keer bewerkt

Fotsy

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-15 14:01

moeilijk :') heel moeilijk, en heel speciaal want mams lijkt toch ook die zilveren manen te hebben.

Coloured

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-15 14:03

Ik vind mams nog meer op een vos lijken dat de merrie waar het om gaat. :)

Gevonden:

Fronbach Hello Charlie
Sinton Solomon

Er zijn nog een paar Welsh pony's die Silver gén dragen, maar die staan in het buitenland.

ShellCrest Dusty Gold
RosMel's Crème de Mint

Wie pluist uit of een van deze hengsten in de pedigree van de betreffende merrie zit? Fotsy, leuk werkje voor jou. :D

alyel

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-15 14:16

Is "gewoon" een zweetvos volgens mij hoor... flaxen liver chestnut met wat extra sooty ? :D
Laatst bijgewerkt door alyel op 13-11-15 14:18, in het totaal 1 keer bewerkt

Fotsy

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-15 14:17

ja das waar mams is toch anders maar niet overduidelijk en op eerste zicht vos mmm

zou wel willen maar ken niks van Welsh en moet eigenlijk dringend aan de afwas beginnen, zit al te lang op bokt :o