Zeldzame en bijzondere kleurtjes: de theorie

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Jorex

Re: [KG]Zeldzame en bijzondere kleurtjes: de theorie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-15 11:31

Nee, een koffievos is gewoon een hele donkere vos, dit komt door de grote kleur variatie in vossen. Zo ken ik ook 2 die lijken net palomino in mijn ogen, maar zijn net iets roder dus vos.

Gigixponys

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-15 17:30

Ik heb nu op school ook Genetica, dus benieuwd hoever we het gaan zien.

En koffievos kan toch ook vos + sooty zijn? Maar natuurlijk ook gewoon een tint vos.

KellyDV

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-15 22:01

Aangezien het thema hier op het moment Sooty is, dacht ik laat ik een foto maken van mijn Vos.
Een "echte" koffievos blijft volgensmij altijd koffievos, en dat wisselt niet. Mijn merrie veranderd het hele jaar door qua kleur.

Afbeelding

xZiva_

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-15 22:17

ik quote mezelf even omdat ik het in het verkeerde topic had gezet :o :
xZiva_ schreef:
Ik heb vorige week een pony gekocht, en ben heel benieuwd wat voor kleur zn moeder heeft, en of hij dit natuurlijk ook krijgt! :D (ben er echt verliefd op namelijk) mijn pony begint ook al donkerder te worden

Op het moment de enige foto die ik heb van de moeder:[ [url=m/whbUaG.png]Afbeelding[/url] ]

(Vader is trouwens vos met spierwitte manen :) )

foto: (moeder op de achtergrond, mijn pony vooraan)

Afbeelding

mooney

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-15 22:39

Heeft de moeder papier? En zo ja, wie zijn haar ouders, is het een Shet?

Zo op het eerste gezicht lijkt het me een hele donkere zweetvos, jouw veulen lijkt in ieder geval een zweetvosje.
Als er zilver in de lijn zit is dat natuurlijk ook een optie, maar zo op de foto lijken de manen daar te rossig voor.

xZiva_

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-15 22:59

moeder heeft papier ja, vader ook :) beide shets
ga zo in het paspoort kijken! :)
er werd mij verteld dat het een donkere palomino was, en daarna ook silver dapple , geloofde er al niet heel erg in :+

manen zijn bij de moeder trouwens echt wit! komen alleen niet goed uit op de foto (en zijn vies :o )

Edit:
Vader
Afbeelding

Moeder
Afbeelding

mooney

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-15 23:29

Dat het raszuivere shetten zijn maakt het makkelijk. Het zilver gen komt namelijk niet voor bij shetland pony's.
Dus het zijn zweetvossen (vos met flaxen ), moeder is dan een hele mooie koffievos met flaxen.

Coloured

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-15 23:47

mooney schreef:
Dat het raszuivere shetten zijn maakt het makkelijk. Het zilver gen komt namelijk niet voor bij shetland pony's.
Dus het zijn zweetvossen (vos met flaxen ), moeder is dan een hele mooie koffievos met flaxen.

Is dat zo mooney? Dit heb ik ooit gelezen in het boek van Wiersma en daar spreekt hij toch echt over silveren shetlanders. http://www.jkwiersema.nl/H23.pdf

xZiva_

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-15 23:47

Dat maakt een hoop duidelijk :D
Ik las dat flaxen recessief is? Zou dit icm. Een voshengst dezelfde kleur opleveren? Want ik hoop natuurlijk dat hij net zo knap als zijn mama word :))

Ik zag wel al dat zijn neusje al iets donkerder word, en rond zijn ogen ook iets maar verder is het afwachten :=

xZiva_

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-15 00:26

zag net een reactie over laten testen op silver, maar die is nu weg :o

is het het waard om te laten testen? en waar zou dat evt. kunnen?

mooney

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-15 07:16

Coloured schreef:
mooney schreef:

Is dat zo mooney? Dit heb ik ooit gelezen in het boek van Wiersma en daar spreekt hij toch echt over silveren shetlanders. http://www.jkwiersema.nl/H23.pdf

Je hebt gelijk denk ik. Ik had gelezen dat de zilver shetten na testen geen zilver bleken te dragen maar dat het donkere mushrooms bleken te zijn. Maar na even zoeken vind ik meer bronnen die zeggen dat zilver er wel in zit.

Ik heb zelf geen verstand van mushroom, ben wel benieuwd of dat een optie zou zijn.

xZiva ik denk dat je eigenlijk alleen zekerheid krijgt met testen. Zou wel even de reacties afwachten over mushrooms, want dat is nog niet te testen dacht ik.
Testen is dan eigenlijk vooral voor je eigen nieuwsgierigheid. Dus of dat het waard is. Mocht je gaan fokken zou het interessant kunnen zijn, helemaal omdat er discussie is of het schadelijk is voor een paard om homozygoot zilver te zijn.

timokyana

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-15 08:46

Waarom is het schadelijk homozygoot zilver?
Ik heb een merrie ie homozygoot is dus ben benieuwd.

Fotsy

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-15 08:49

In het boek van Jeanette spreekt ze ook over zilver bij shetten al lijkt de shet op haar foto 100 procent mushroom :P ik dacht ook gehoord te hebbendat silver niet voorkwam bij shetten maar of dit bewezen is, weet ik niet.

Xziva mushroom toont enkel op vos en in homozygote vorm dus je veulen kan alleen drager zijn eventueel van Mu maar mams lijkt me net iets te donker ervoor en manen te gelig, mushroom is zoals het woord al zegt een tint paddestoelkleur dus neigt meer naar grijzig. Ook de mannen staart
Of mams vos of palo is, maakt voor je veulen al niet uit want die is dan zowieso vos.
Timokaya enkel omdat bij homo zilver je kans hebt op een oogziekte ofzo maar das allemaal beetje voorbijgestreefd vind ik, vroeger waren ze bang van homozygoten denk ik :P zo omschrijft Jeanette cremello/ perlino als miserie, nou mijn perlinootje is een schatje hoor :D

timokyana

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-15 09:28

ik heb idd weleens opgevangen dat zilver met zilver geen goede combi is hierdoor... echter ik ken de combi in het echt en heb daar nog geen oog afwijkingen van gezien.
En mijn crempje is ook geen miserie tot nog toe ;-)

Luna2006

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-15 09:50

Mag ik mijn meisje ook nog eens plaatsen?
Kleurtest is besteld, dus ik ben heel benieuwd...
Ze zou dus gewoon zwart zijn maar denk meer en meer smokey black. Haar staart is langs de buitenkant erg blond.
Afbeelding
Maar binnenin is ie zo:
Afbeelding

Ze heeft ook een bruine gloed op der lijfje, en ook haar manen zijn heel licht.

Afbeelding

mooney

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-15 10:01

De moeder is een vos (dit is haar moeder toch? http://www.novastables.com/nederlands/index.htm )
En haar vader is een zwarte, ook gitzwart als veulen verder. Lijkt me een zeer kleine kans dat hij smoky is, zijn ouders zijn ook vosbont en zwartbont, geen crème. Dus de kans op smoky is zeer beperkt, dan moet het creme bij alle zwartjes 'verstopt' zitten.

Ik heb dus het vermoeden dat de test een beetje zonde is van het geld, heb je alleen op creme getest of totaal pakket?

Fotsy

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-15 10:04

Hoe was haar kleur bij geboorte? Smokey black's worden muizegrijs, roetbruin, pompoenkleurig of gelig geboren. Nooit zwart.
Ze heeft wel heel blonde manen en staart voor een zwarte :P
Als er geen creme bij de ouders is, kan ze nooit smokey zijn natuurlijk

Luna2006

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-15 10:11

Papa zou smokey black kunnen zijn, die is ook nooit getest. De opa is een smokey black bonte hengst, moeder van de vader is bruin. Dus die kans zit erin dat hij het creme gen draagt.

Maylinn als heel klein veulen. Ze is eerst muisgrijze geweest en daarna bruinig
Afbeelding
Afbeelding

Papa in wintervacht:
Afbeelding

Fotsy

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-15 11:01

heb ook nog eens een vraagje, nu we het toch hebben over silver

is zilverapple een modifier of verdunner, volgens Wiersema een modifier maar volgens Gower is taffy (zoals zij dit noemt) een verdunner.
Verdunners zijn creme en wildkleur, champagne?, modifiers zijn roan, bont, appie, enz
Soms spreken die boeken elkaar zo tegen maar ze zijn de enige waar ik echt info uit kan halen, internet is helaas geen betrouwbare bron.

Bedankt Coloured, ben boek van Wiersema aan het lezen, meer mijn ding, vertrek van zwarte paarden :P is er geen zwart dan heb je vos en niet zoals sommige mensen vertrekken van vosfactor en dan heb je.... is groot verschil, vind ik

chimello

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-15 12:02

Maar zilver 'werkt' niet op vos, dan zou ik neigen naar modifier... Want het past iets aan op de kleur, maar verdund eigenlijk niet, toch? Maar ik gok maar nu :+

Fotsy

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-15 12:20

Good point ;) werkt niet op vos ja tuurlijk, ok kan ik al wat mee

Peterina

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-15 17:21

Coloured schreef:
mooney schreef:

Maar dan gaat het over 'Americaanse' shets ... en deze kan je in vraag stellen ivm ras-zuiverheid.

Peterina

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-15 17:38

Fotsy schreef:
heb ook nog eens een vraagje, nu we het toch hebben over silver

is zilverapple een modifier of verdunner, volgens Wiersema een modifier maar volgens Gower is taffy (zoals zij dit noemt) een verdunner.
Verdunners zijn creme en wildkleur, champagne?, modifiers zijn roan, bont, appie, enz
Soms spreken die boeken elkaar zo tegen maar ze zijn de enige waar ik echt info uit kan halen, internet is helaas geen betrouwbare bron.

Bedankt Coloured, ben boek van Wiersema aan het lezen, meer mijn ding, vertrek van zwarte paarden :P is er geen zwart dan heb je vos en niet zoals sommige mensen vertrekken van vosfactor en dan heb je.... is groot verschil, vind ik

Verdunners veranderen de basis kleur door verbleking ... kunnen ook partial of complete dominant zijn.
Zijn: creme, dun/wildkleur, champagne, pearl en zilver.

Modifiers veranderen het 'uitzicht' van de basis kleur, niet de teint ervan. En dan meestal in combinatie met wit.

Wiersema is een van de eerste boeken die ik ooit hebt gelezen over kleur ... maar dan bijna 30 jaar geleden. Super hoe hr. Wiersema zijn onderzoek en veld werk in een verstaanbare boek heeft gezet, en dat met kleuren foto's wat vaak veel duidelijk maakte. Helaas is nu wel de informatie erg achterhaald ... DNA bestond toen niet ... maar boek is een bron van info over kleur in Nederlandse warmbloed!

chimello

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-15 17:49

Dus het maakt dan niet uit als een kleur op een bepaalde basis niet pakt?

Peterina

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-15 18:16

Nee, denk het niet.
Eigenlijk is 'verdunner' gewoon een vertaling van 'dilute', en dat betekend verbleken ... van teint van kleur wel te verstaan.

Modifier ... 'veranderaar' ... is juist dat het veranderd het uiterlijk zicht van het paard ... bijvoorbeeld Agouti = hoofd modifier: veranderd een basis zwart gekleurd paard naar een bruin paard,
Alle 'wit' modifiers (tobiano, frame, splash, appy, schimmel): veranderen het uiterlijk plaatje en dan met wit, maar in principe veranderen niets aan de teint van de basis kleur ... alleen wit is toegevoegd.

Ik weet het lijkt hetzelfde maar met verdunners krijgt je een andere 'kleur', met modifiers (even agouti buiten beschouwing) krijgt je basis kleur + wit ... maar je ziet nog de basis kleur.

Dat zilver en pearl op bepaalde kleur niet toont, of pas in combinatie met andere verdunners zichtbaar zijn, is gewoon een andere dominantie. Waar modifiers indien aanwezig -altijd-! de verandering tonen.

Mushroom, bij shets, wordt eigenlijk ook als een verdunner gezien ... deze toont niet op zwart bijvoorbeeld.

Je zou je kunnen afvragen waarom bepaalde verdunners (of andere genen) wel of niet op bepaalde kleuren tonen. Nog zo'n voorbeeld: Flaxen ... wel op vos, maar niet op zwart!?