Zeldzame en bijzondere kleurtjes: de theorie

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

Set_Elkol

Re: [KG]Zeldzame en bijzondere kleurtjes: de theorie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-15 07:01

Mooie valk :j ik houd juist van de buttermilk valk dus ben erg blij met mijn bleekscheet :D

vanspeijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-15 23:23

Ik kom eventjes binnenvallen :o ik wil graag weten of mijn twee merries [moeder en dochter] sooty zijn of niet, maar ik weet niet goed waar ik deze vraag kan stellen? Voordat ik een topic in een verkeerd subforum plaats. Het zijn allebei chestnuts [koffievos] dus ik zal hier ook geen foto plaatsen aangezien in de OP staat dat dat niet is toegestaan. Als iemand mij wil helpen, graag! :)

chimello

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-15 23:31

Zonder foto kunnen we niet veel zien he ;)

vanspeijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-15 23:36

chimello schreef:
Zonder foto kunnen we niet veel zien he ;)

dat snap ik, maar dit staat in de OP, vandaar dat ik niet zeker weet of het is toegestaan := :

s6801881 schreef:
Het is hier ook niet de bedoeling foto's te plaatsen van doorsnee kleuren zoals koffievos, bruintinten, appelschimmels etc., kortom: basiskleuren niet toegestaan :')

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-15 09:41

Sooty is geen basiskleur :D Dus als jij denkt dat je koffievos Sooty is mag je die plaatsen.
Overigens ben ik benieuwd naar het verschil tussen een koffievos mét en zonder Sooty, want volgens mij zie je Sooty niet op een donker paard.

Set_Elkol

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-15 09:47

Plaats maar hoor :j

vanspeijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-15 12:38

Ben benieuwd *\o/*

Het gaat om twee chestnuts dus, de moeder komt uit een palomino vader en onbekende kleur moeder. Haar veulen dus uit chestnut met buckskin vader.

Zowel moeder als dochter hebben manen en staart donkerder dan het lijf. Ook hebben ze allebei een 'halve aalstreep' [loopt vanuit staart over het kruis, en vervaagt daar].

Deze vlekken gaat het me om:

Afbeelding
Afbeelding

Het dier in kwestie is echt een toverbal. Hier als veulen: klik
Vorig jaar zomer was ze ontzettend donker: klik [Hier zie je ook een donker vlekje linksboven in/naast haar bles. Haar moeder heeft ook een aantal van zulke vlekken, voornamelijk op de schoft en het kruis, helaas geen foto's van].
Deze zomer: klik
klik

De moeder heeft het een stuk minder, je kunt het niet echt zien op de foto's [je moet er echt met je neus bovenopstaan wil je de zwarte [donkerbruine?] haren door haar vacht zien] maar toch maar even een paar linken voor de compleetheid:

Deze zomer: Klik Ze is voornamelijk donkerder op haar knieen en bovenbenen, maar dat is niet echt bijzonder volgens mij.
Vorige zomer: klik Oh bij deze foto kun je wel zo'n vlekje zien als je goed kijkt, bij het kruis boven het been dat op rust staat. Ook zie je de vervagende 'aalstreep' een beetje.

mooney

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-15 13:19

Dat vlekje op de kont is 'gewoon' bend or spots, heeft mijn vosje ook op verschillende plekken.
De rest zie ik niet goed genoeg op mobiel, maar ik zie er niet echt scooty in Op het eerste gezicht

vanspeijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-15 13:35

Gewoon normale kleurvariatie dus? Die vlekken op de benen van de driejarige had ik nooit eerder gezien nl. Maar ik geloof je graag :D

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-15 13:56

Bij het jonkie lijkt het wat op Marbling, maar verder zie ik het ook als een kleurvariatie. Veulens zijn sowieso al toverballen en voeding/nieuwe huisvesting kan ook een hoop doen.

EmmaVZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-15 14:27

Ik denk dat dat veulen eigenlijk wel sooty is. Soms kan sooty ook de vacht gewoon al een tint donkerder maken en die appeltjes op de billen en onderbenen vind ik wel sooty ogen.

Fotsy

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-15 19:54

zou ook zeggen sooty gezien de vlekken schakering die je erin ziet en de heel donkere manen en staart. Die vlekken heeft mijn merrie ook op haar billen en die is extreem sooty.
Heeft die ook appels soms?
Wat wel is, is dat veulens toverballen zijn.

Set_Elkol

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-15 20:10

Lijkt me beide sooty

Fotsy ze is nu geen veulen meer toch

Fotsy

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-15 20:17

nee denk het niet :D maar de veulenfoto en nu is een dag en nacht verschil dus dat kan wel, kijk maar naar jouw ventje, je zou hem zelfs niet meer herkennen op kleur :P

vanspeijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-15 20:18

Fotsy

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-15 20:26

ik denk nog meer dat hij sooty is, sooty maakt een paard heel donker, dus heb je in gradatie's, ik denk dat sooty iets is zoals rabicano of sabino, heb je ook in gradatie's, het is niet alleen de aanwezigheid maar ook de sterkte die bepalend is.
Kan je volgens mij niet testen.
Maar er wordt vaak gesproken dat voeding/omgeving er iets toe doet hoe sterk de sooty opkomt maar in welke zin, weet dit toevallig iemand? ik merk alleen veel verschil in seizoen maar of ze nu dik, dun (euhm relatief gezien dan ;) ), is geen verschil en al zeker niet als ze verplaatst is van omgeving, ieder seizoen komt dezelfde kleur terug gelijk waar ze staat of gelijk welke conditie ze heeft, nu ik spreek alleen uit eigen ervaring, heb ze nu tien jaar dus das relatief kort om er iets over te zeggen natuurlijk.

vanspeijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-15 21:23

Interessante theorie dat de mate van sooty afhangt van voeding. Wat me wel opvalt is dat beiden donkerder zijn in de zomer. Terwijl de meeste paarden donkerder zijn in de winter en in de zomer wat opbleken door de zon... misschien veranderende voedingswaarden in het gras o.i.d.?

Fotsy

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-15 21:34

das me gelijk ook al opgevallen, donkerder in de zomer dan winter, hier vooral donkerder bij het verharen dus lente en herfst, om dan swinters te verbleken en zomers te bruinen door de zon, want heb ze al eens ganse zomer in training gehad en toen was ze heel donker en geen gras en al eens in training gehad in de winter en toen was ze weer veel bleker en ook geen gras, heb er echt geen idee van.

Set_Elkol

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-15 21:39

Valken zijn vaak juist sowieso lichter in de winter, palomino's ook volgens mij

Splendesco

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-15 21:45

Coloured

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-15 22:06

volgens mij komt pearl niet voor bij ijslanders? Of heb ik het mis.
Ik denk dat hij smokey black is.

Set_Elkol

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-15 22:07

Dat kan :j mits een van de ouders Pearl draagt natuurlijk. anders had ik gedacht silver smoky Black.staat ik een vraagteken bij zijn kleur en volgens mij weten ze niet altijd even goed welke kleuren ze in handen hebben daar :o ze worden ook niet getest denk ik

chimello

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-15 22:20

Maar de ogen zijn bruin zegt de advertentie, kan sowieso geen "dubbel" dilute zijn?

Coloured

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-15 22:21

http://www.fjordenpaard.com/fotoboek/veulens-2012/

Eén van deze veulentjes zou het moeten zijn.

Milo zijn vader was 100% ijslander en zijn moeder 75% IJslander en 25 % Fries

Ik denk de middelste rij en dan de derde van boven. Die moeder lijkt wel dubbel verdund. Of ze is heel licht palominobont.

Annemiek73

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-15 22:53

Ik lees al een tijdje mee, vind de theorie over de kleurtjes reuze interessant. Naar aanleiding van de discussie over sooty heb ik nu een vraag. Is een koffievos misschien een vos met sooty?