Zeldzame en bijzondere kleurtjes: de theorie

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Fotsy

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-15 19:48

_O- :')

DubbelFun

Re: [KG]Zeldzame en bijzondere kleurtjes: de theorie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-15 19:55

Quarter x IJslander gebeurt meer dan je denkt :) Alleen zit er dan geen AQHA-papier bij en is het geen échte Quarter meer :D

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-15 19:58

Overigens is het logisch dat ik er geen een kan vinden, want het is geen officiële kleur bij de AQHA :D

Fotsy

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-15 20:09

vandaar :D en het is heel zeldzaam ook, zelfs in de shetlanders dus vandaar dat het echt verwonderlijk is als iemand eentje zou hebben, buiten de stoeterij die Peterina zegt en die die ik ken, zijn er nog geen te vinden, denk ik, wel jammer -O- vind het wel iets hebben :D en toch weer wat geleerd vandaag ;)

Peterina

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-15 20:22

Er zijn er wel, maar in 99% van de gevallen weten de eigenaren niet wat ze hebben wat kleur betreft, en zijn de ponies verkeerd opgeschreven wat kleur betreft.

Ik meen dat er ook een stoeterij is in Liessel (NL) die deze kleur in zijn kleurrijke verzameling heeft.
Tenminste ik 'zie' verschillende kleuren wanneer ik telkens voorbij rij op weg naar Beau.

Coloured

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-15 22:27

chimello schreef:
Ik wilde net zeggen die lijkt wel silver :+ Die pony die ik dus geplet zag worden in het bos is dus ook mushroom want die had exact die kleur!

Sorry hoor, ik moet hier zo om lachen, vind dat je het zo grappig neerzet over dat pletten! _O- :D :D
(Het pletten zelf vind ik natuurlijk helemaal niet leuk!)

Coloured

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-15 22:29

Hahahaha, ik lig nog steeds in een deuk! :D :D :') :')

Fotsy

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-15 22:31

Ik ook, zie hele rare dingen voor me zoals een geplette pony eruit zou zien :')

Coloured

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-15 22:40

Fotsy schreef:
Ik ook, zie hele rare dingen voor me zoals een geplette pony eruit zou zien :')

:j :j :D :D

Fotsy

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-15 20:36

heb nog eens een vraagje, kwestie topic beetje levendig te houden :P

over sooty, volgens velen zou voeding een invloed hebben op sooty maar welke, weet iemand dat?
mijn merrie haar veulen werd net gespeend en dus krijgt ze water en brood, dus eigenlijk een arm rantsoen en dan krijg je dit, valk die zwart wordt -O- , dus zou eiwitrijk eten de sooty dan onderdrukken ofzo? wat denken jullie ervan

Afbeelding

chimello

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-15 20:51

Is het niet ook deels aanleg? Ze zeggen dat botermelk valk/dun ook aan voedig kan liggen maar Guess is van 6 maanden oud hier en altijd licht gebleven ondanks hij hetzelfde eet als onze valk(en). Shiki heeft twee sooty ouders, ben benieuwd of zij ook donker wordt. Ik hoop niet te donker ik wil wel haar dunkenmerken blijven zien :o

Fotsy

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-15 21:07

zou kunnen hoor, jammer dat ik geen foto's heb van toen ze net geboren was en haar eerste levensjaren ofzo dan pas kan je echt goed zien of ze altijd zo donker is geweest. Ze verkleurt wel duidelijk per seizoen maar daar zal de zon dan weer een rol inspelen want ooit eens zomer op training gestaan en ze was ook zwart. Sooty is mooi Chimello maar niet bij een valk :') , vind die lichte zooooo mooi.

chimello

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-15 21:16

Sooty bij palo is schitterend maar valk vind ik jammer als ze te donker worden. Maarja kun je weinig aan doen he als ze het in erge mate hebben.

Femke_Tweety

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-15 21:20

DubbelDun schreef:
@fotsy: met die kleine aantallen is het eerder een kwestie van geluk hebben en dat heeft hij dus blijkbaar niet.
Homo-MU + Hetero-MU geeft 25% kans op HOMO-MU.

Even los van vos of niet,

50% dan toch?

Van de homo-ouder 100% zeker het gen.
Van de hetero-ouder 50% kans.

Geeft
50% kans op homo veulen (en dus zichtbaar indien vos)
En 50% kans op hetero veulen (en dus sowieso niet zichtbaar)

Volgens mij heb je 25% kans dat het toont (en dan enkel op vos uitetaard), indien beide ouderdierenheterozygoot zijn.

Ik ga er hier voor het gemak wel vanuit dat we niet met gekoppelde genen te maken hebben.

Fotsy

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-15 21:29

had ik ook :P

net zoals ik nog niet weet wat er met heterozygoot vos bedoeld werd want ging over extention gen,
in een ander topic noemen ze agouti het vosgen, ik kan soms echt niet meer volgen :D want vosgen :roll: :roll: ???, een paard is vos omdat het geen zwart heeft en niet omdat het een recessief extentiongen heeft :P en of hij nu agouti heeft of niet maakt hem toch niet vos 8)7
toch? pfff weet het soms niet meer maar in de oude boeken heb je alleen zwart (extention) en rood (agouti)
en rood maakt zwart bruin en als je geen zwart hebt dan rost (vos dus)

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-15 21:51

Femke_Tweety schreef:
50% dan toch?...
Je hebt gelijk, ik was even niet goed bij de les :D

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-15 21:55

Een heterozygote vos is een paard met één vosgen. Het dier is dus om te zien geen vos (kan alle tinten hebben gebaseerd op zwart(E).

De 'wetenschap' uit de oude boeken kun je best maar heel snel vergeten :D

Femke_Tweety

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-15 21:57

Fotsy schreef:
had ik ook :P

net zoals ik nog niet weet wat er met heterozygoot vos bedoeld werd want ging over extention gen,
in een ander topic noemen ze agouti het vosgen, ik kan soms echt niet meer volgen :D want vosgen :roll: :roll: ???, een paard is vos omdat het geen zwart heeft en niet omdat het een recessief extentiongen heeft :P en of hij nu agouti heeft of niet maakt hem toch niet vos 8)7
toch? pfff weet het soms niet meer maar in de oude boeken heb je alleen zwart (extention) en rood (agouti)
en rood maakt zwart bruin en als je geen zwart hebt dan rost (vos dus)

Wordt ook wel vosfactor genoemd. En dat vind ik een mooie benaming.

E- is zwart
ee is vos.

Ee is zwart met vosfactor. (ofwel 1 vosgen)

Even volledig los van agouti natuurlijk. Dat is wat mij betreft een modificatie van zwart.

Fotsy

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-15 22:04

oh ja vind ik dan wel een goeie benaming vosfactor maar vosgen??
, recessieve genen zijn genen die niet werken, niks nada, ze zijn er gewoon en hebben geen werking.
dus waarom benoemen en zo moeilijk maken als het makkelijk kan ook, allez je zegt toch niet over een heterozygoot zwart paard dat hij heterzozygoot vos is :P maar inderdaad dat hij een vosfactor heeft, daar kan ik mee leven :D

kwestie van de duidelijkheid waar we over spreken he, en in boek van De Decker spreekt men ook alleen over zwart (E) en rood(A) dus zo oud is dit boek nog niet :o

Femke_Tweety

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-15 22:13

Het wordt nog weer lastiger als je genen hebt die niet volledig dominant of reccesief zijn, maar ook intermediate vormen geven.

Of waar meer dan twee allelen bekend zijn voor een paar genen.

En dat is bij veeeeeeel meer eigenschappen het geval dan dat vaak gedacht wordt.

De basis Mendel-overerving kunnen mensen vaak nog wel -deels- volgen. Wordt natuurlijk ook op middelbare scholen onderwezen.
Maar alles daarbuiten wordt vaak al lastiger.
Of men heeft het incorrecte beeld dat Mendel alles verklaard. Dat er niets meer is dan die basiswetten van Mendel. Op zich ook wel logisch dat dat beeld bestaat, verder dan de basis Mendelwetten gaat het op scholen vaak niet.
(terwijl het voor mij daarna pas echt interresant wordt...)

Fotsy

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-15 22:21

helemaal waar, vind ook zo interessant maar bitter weinig over te vinden helaas, ook iets met biologie gestudeerd?
Ben me meer en meer aan het inlezen want zou graag cursussen laten geven hier op de boerderij over de basis wel is waar (aan kennislozen :P) maar zal nog moeilijk worden want je bron moet echt wel betrouwbaar zijn en wetenschappelijk onderbouwd vandaar dat ze vaak oud zijn en internet is geen goede bron helaas.
Als ik foto's nodig heb, weet ik jullie te vinden he ;)

Femke_Tweety

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-15 22:27

Docent bio.

Genetica en embryologie was 1 van mijn favoriete vakken. Dat tentamen met een onfatsoenlijke 10 gehaald.....

Er zijn wel degelijk heel goede boeken over kleurvererving.

Jeanette Gower, de kleur van het paard, vind ik persoonlijk een aardig boekje.
Hoewel de allermodernste dingen er al weer niet instaan, het is een jaar of 10 oud denk ik.

Maar alle basiskleuren, en ook een groot deel van de verdunningen staat er prima in.

Allerlei witfactoren/versies, daarvan is de kennis nogal toegenomen de laatste 10 jaar, en die info is dan ook niet helemaal zuiver meer.

Fotsy

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-15 22:34

_/-\o_ _/-\o_ wow docent bio, kunnen we niet tegen op :') ,
licentiaat criminologie, antropologie en forensische geneeskunde mijn lievelingsvakken
Vind het nog steeds een eigenaardig woord tentamen (ben Belg :o ) maar klinkt goed :P

Femke_Tweety

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-15 22:44

Fotsy schreef:
_/-\o_ _/-\o_ wow docent bio, kunnen we niet tegen op :') ,

Nou, dat valt ook nogal mee....

Ik mag graag onder meer de posts van Peterina en Dubbeldun lezen. Die zitten veel beter in de paardenkleurvererving dan ik...

Ik ben me voor de paardenkleurtjes gaan interesseren toen ik mijn eerste paard kocht.
Die had een kleur die ik -toen in eerste instantie- helemaal niet zo mooi vond, maar de genetica vond ik wel interresant.

Overigens vind ik het diep gouden valk zonder sooty van Tweet inmiddels 1 van de mooiste kleuren

(naast koffievos met 4 gelijke witte hoge benen en een gelijkmatige brede bles...)

Afbeelding

Fotsy

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-15 22:55

Ik ook hoor vandaar dat ik peterina en dubbeldun vaak lastige vragen kan stellen :o altijd leer ik iets bij :D