Kleurencalculator + bespreken van uitslagen

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Sarah_Elise

Re: Kleurencalculator + bespreken van uitslagen

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-17 20:55

Met welke kleur is de merrie zelf geboren?

De palomino draagt sowieso geen zwart maar alleen vos dus ee. Hij heeft 1 creme gen. Weet je ook of die agouti draagt?

rocymax

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-17 21:10

Ik geloof donkerbruin, bijna tegen zwart aan.

Wat is agouti?

Sarah_Elise

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-17 21:46

Dat is het gen dat een zwart paard bruin kleurt.

In de basis heb je zwart (E) en vos (e). Een zwart paard is dus Ee of EE en vos ee.
Agouti maakt een paard met een zwarte basis bruin. Bij een paard met een vos basis zie je niet of het paard agouti draagt.

Als je paard donkerbruin geboren is zijn dit de opties (hoe meer je weet van paps en mams, hoe meer je soms kan uitsluiten): EE AA, EeAA, EEAa, EeAa. En dan schimmel erover.

De hengst is dus sowieso ee, of die agouti draagt weet ik niet. Kun je soms wel uitzoeken.

Opties voor de kleuren van een veulen zijn heel groot zo, terwijl als je meer weet over de precieze kleur van de ouders je bijv een vos basis kan uitsluiten (als jouw merrie homozygoot zwart is dus EE) en de optie zwart kan je ook uitsluiten als één van beide ouders homozygoot agouti is (AA, geeft dus altijd een A door die voor bruin zorgt op zwarte basis).

rocymax

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-17 21:48

Dan zou ik even in haar papieren moeten neuzen, ik weet dat zo snel niet. :D

mooney

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-17 21:49

Het belangrijkste is misschien wel dat als ze bijna alleen maar schimmels in haar lijn heeft zitten, dat ze homozygoot schimmel zou kunnen zijn. Dan wordt je veulen dus uiteindelijk in 100% van de gevallen schimmel en heeft het dus minder zin om met een leuk kleurtje te fokken.
Als je merrie heterozygoot is dan heb je 50% kans op een schimmel veulen.

Je merrie kan sowieso een bruine of valk geven (al dan niet schimmel) met deze hengst en eventueel ook nog vos, palomino, zwart of smoky black.

rocymax

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-17 21:59

Ja, voor zover ik terug kan gaan in haar papieren, zijn ze allemaal schimmel. Ze is van de Candao stallen dus ik denk dat ze homozygoot schimmel is.

Maar als ik het goed begrijp , als de hengst homozygoot voor palomino is, is er een kleine kans dat er een ander kleurtje uitkomt?

mooney

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-17 22:04

Homozygoot palomino bestaat niet. Palomino is een vos met 1 creme gen, voor creme zijn ze dus per definitie altijd heterozygoot.
De basiskleur kan inderdaad speciaal zijn als de hengst zijn creme doorgeeft (50% kans), maar als de merrie homozygoot schimmel is zal dit altijd schimmel worden. Schimmel kan je zien als een verflaagje dat over de basislaag heen gaat, schimmel overheerst altijd als het aanwezig is.

Sarah_Elise

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-17 22:07

Ja dat is het nadeel van schimmel inderdaad..

Kijk met een palomino heb je grofweg 50% kans op een specialer kleurtje vanwege het ene creme gen (50% kans op het doorgeven daarvan -> smokey black, valk, palomino). Maar als je merrie toch altijd schimmel doorgeeft, heeft op de kleurtjes letten weinig zin. Dan zijn ze toch maar even die kleur voor de schimmel erover komt.

rocymax

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-17 22:14

Ah,ok nu begrijp ik het :) Best wel interessant om te weten :j Bedankt voor de uitleg!!

keona

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-17 22:56

Ik zou je merrie zo wie zo op schimmel testen dan weet je of ze hetro of homozygoot voor schimmel is

linda2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-17 10:05

Lieve kleurenkenners,

Wie weet hoe het zit met vererven van aftekeningen? Bij witte voeten bij een KWPNer is het heel normaal, maar bij de mini's hoor ik dat mensen vaak gelijk denken dat ze minimaal bont zijn omdat "het wit toch ergens vandaan moet komen"
Zijn aftekeningen erfelijk? En kan dat generaties overslaan??

En ik kwam nog iets tegen, waarvan ik ooit heb gelezen dat het ook een bepaalde "tekening" is, maar ik kan het artikel nergens terug vinden. Wie kent dit?
Afbeelding

mooney

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-17 10:16

Aftekeningen zijn zeker erfelijk. Voorbeelden van genen die zorgen voor aftekeningen zijn sabino1 en W20, waarbij W20 vaak sabino wordt genoemd maar dus onder een andere 'genengroep' valt. Verder staan er nog wat vraagtekens open op dit gebied, dus er zullen nog wel wat nieuwe inzichten bij komen. De plaats en hoeveelheid wit is nog niet helemaal duidelijk en dit is ook niet 100% genetisch vastgelegd (zie klonen die net verschillende aftekeningen hebben).
De reden dat bij mini's sneller iets wordt weggeschreven als minimaal bont dan bij sportpaarden is dat bij sportpaarden bont gewoon veel minder voorkomt. Daarnaast lijkt het erop dat mini's op de een of andere manier vaak een soort 'supressor' dragen die ervoor zorgt dat patronen minimaal doorkomen (niet wetenschappelijk onderbouwd). Uit wat ik zie van de mini's is W20 en sabino juist zeer miniem aanwezig in de populatie, dus ik snap wel dat er eerder naar minimaal bont wordt gegrepen.

De foto: Ja ik ken het, het wordt Lacing genoemd (of Giraffe Markings, Cobweb of Marble). Wordt vaak pas op latere leeftijd zichtbaar en de oorzaak is niet helemaal duidelijk. Gedacht wordt dat het samenhangt met een huidziekte, maar het is ook niet uitgesloten dat het niet 'gewoon' een patroon is.

stal_HD

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-17 07:58

Mooi vertelt moony. Ik kan zoiets niet beter. hihi. Ben het dan ook met je eens. enkel de W20 ken ik niet.

Cambiar

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-17 19:08

Ik ga het nogmaals vragen, mijn valk kleurige kruising berber/Pre is nu 1 jaar oud en duidelijker qua aftekeningen, indien hij zebrastrepen op benen en schouders heeft, met duidelijke aalstreep, is hij dan dunskin of is hij gewoon valk en zijn die donkere aftekeningen countershading?
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Afbeelding

Ik vraag het nogmaals omdat ik ergens meen gelezen te hebben dat valk kleurige paarden die aftekeningen ook kunnen hebben zonder het dun gen in zich te hebben.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-17 19:19

Ik vind die aalstreep te duidelijk om countershading te zijn en samen met de strepen op de benen zou ik hem toch dun noemen. Niet alle dun-paarden hebben de 9 kenmerken van dun. (of waren het er 7 ?? ) :D

Cambiar

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-17 19:26

DubbelDun schreef:
Ik vind die aalstreep te duidelijk om countershading te zijn en samen met de strepen op de benen zou ik hem toch dun noemen. Niet alle dun-paarden hebben de 9 kenmerken van dun. (of waren het er 7 ?? ) :D

Ok, thx, bijzonder wel, had het niet gedacht...zijn papa berber was dus toch dunkleurig. Jammer dat hij gecastreerd is...ben buiten mijn Chawek en zijn moeder nog nooit een dunkleurige berber tegen gekomen. Hij was dus uniek...zonde...
Ja idd, dit valkhengstje heeft geen zwart masker zoals echte dun kleurigen, vandaar ook mijn bedenking of hij wel degelijk dun zou zijn. Misschien toch even uitzoeken welk labo dun onderzoekt...

Fotsy

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-17 19:34

ben je zeker dat die valk is? ik dacht op het eerste zicht aan baydun, overduidelijk verdund op de vacht maar niet zoals creme verdund, zijn oogranden, neus en oorranden zijn me niet echt typisch valk

Cambiar

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-17 19:37

Fotsy schreef:
ben je zeker dat die valk is? ik dacht op het eerste zicht aan baydun, overduidelijk verdund op de vacht maar niet zoals creme verdund, zijn oogranden, neus en oorranden zijn me niet echt typisch valk

Nu je het zegt....idd...dat kan ook nog een optie zijn...zoals van sommige sorraia's maar dan zonder masker....
Mama is bay en papa heeft soortig caramelachtig kleurtje met aalstreep. De fokster beweerde dat hij dun kleurig was, maar geloofde haar niet. Ze had dan misschien toch gelijk...de papa heeft 1 cream gen geerfd van zijn vader, die was palomino, vandaar dat ik aanvankelijk dacht dat jaarling dunskin/ valk was, door de verdunning van cream van de vader op bay van de moeder...

linda2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-17 06:28

Woogy, bedankt! Mooie duidelijke uitleg :)

Cambiar, ik zou ook bay dun denken misschien... maar het blijft een beetje gokken. Als je het leuk vind om te weten zou je natuurlijk altijd een testje kunnen doen :j

stal_HD

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-17 08:01

Ik zou ook bay dun zeggen, maar vind zijn hoofd weer te licht van kleur. Dan zou ik weer valk zeggen, maar dan ind ik de aalstreep weer te donker. Hihihi Ik snap de twijfel wel. Ik zou zeggen testen....

Iris82

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-17 08:20

Heb je een foto van de hengst?

mooney

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-17 08:35

keona

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-17 13:15

Ik zeg baydun, want onze dunskin toont toch anders

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-17 13:19

Bay-dun heb ik je in veel tinten. Sommigen zijn zo licht dat je denkt dat er creme in het spel is :)

keona

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-17 05:53

Maar bij deze vind ik niet dat je dat denkt