Kleurencalculator + bespreken van uitslagen

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

danaderese

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-17 14:10

DubbelDun schreef:
Achter de schoft is de aalstreep toch net even té onduidelijk m goed een doorlopende streep te zijn. Heeft ie verder geen kenmerken op hoofd, benen etc ?

hij heeft redelijk hoge zwarte sokken dus zebra strepen zijn (bijna) niet zichtbaar

Afbeelding

hoofd en wangen is zwarte en valk haren gemengd maar niet echt cobwebbing zoals je ze vind op google, schouders heeft hij ook zwarte en valke haren maar daar overheersen de zwarte wat

DubbelFun

Re: Kleurencalculator + bespreken van uitslagen

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-17 14:25

Misschien toch eens specifiek op D laten testen :)

Colorstable

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-17 18:33

Ik heb mijn hengst enige tijd laten testen op LWO. Hier heb ik als uitslag gekregen: N/O. Aangezien ik altijd best zeker was van het feit dat dit positief is begin ik nu erg te twijfelen!! Wie kan mij het definitieve juiste antwoord geven of het nu positief is of negatief? :)

mooney

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-17 18:39

karen1982 schreef:
Ik heb mijn hengst enige tijd laten testen op LWO. Hier heb ik als uitslag gekregen: N/O. Aangezien ik altijd best zeker was van het feit dat dit positief is begin ik nu erg te twijfelen!! Wie kan mij het definitieve juiste antwoord geven of het nu positief is of negatief? :)

n/O is positief, heterozygoot (n = niet + O = frame overo) aangezien homozygoot LWO niet goed gaat. n/n had er gestaan bij een negatieve uitslag.
Zie ook: http://www.animalgenetics.us/Equine/Coa ... Overo_(LWO).asp

Colorstable

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-17 18:42

mooney schreef:
karen1982 schreef:

n/O is positief, heterozygoot (n = niet + O = frame overo) aangezien homozygoot LWO niet goed gaat. n/n had er gestaan bij een negatieve uitslag.
Zie ook: http://www.animalgenetics.us/Equine/Coa ... Overo_(LWO).asp

Dus als ik het goed begrijp is hij LWO+? (Frame) Maar frame is toch als het wit niet over de rug doorloopt? Hij is eerder Sabino in mijn ogen maar aangezien LWO alleen bij frame voorkomt... ik snap er ff helemaal niks meer van! Haha...

Colorstable

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-17 18:50

mooney schreef:
karen1982 schreef:

Maar hij is iig positief dan... N= Heterozygoot, O= Frame Overo. Hij heeft een gen voor Frame Overo en LWO... Hij hoeft het zelf niet te zijn maar kan het wel doorgeven... nu zeg ik het volgens mij goed...??

mooney

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-17 18:51

LWO = frame overo. De andere type overo's zijn weer andere genen. Als zijn testresultaat n/O was dan is hij inderdaad LWO+.
De mate van expressie verschilt heel erg, het is misschien interessant voor je om dit topic te bekijken waar de minimaal frame overo merrie van Tinniie in staat (daar onder term olws ipv lwo). [KG] [FOTO] kleur geteste paarden . Het zou daarnaast natuurlijk mogelijk zijn dat hij sabino (of W20) draagt, maar hij is sowieso frame overo volgens de test.

EDIT: nog even reactie op je laatste post: N is niet hetzelfde als heterozygoot. Heterozygoot betekent twee verschillende allelen, dus eentje 'wel-LWO' en eentje 'niet-LWO'. Daartegenover staat homozygoot, dat is twee maal hetzelfde (dus 2x 'niet-LWO' of 2x 'wel-LWO' waarvan de laatste dus overlijdt kort na geboorte). LWO is dominant, dus hij is frame overo (maar waarschijnlijk toont hij dus minimaal) en hij geeft het in 50% van de gevallen door aan zijn veulens.

Colorstable

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-17 18:57

mooney schreef:
LWO = frame overo. De andere type overo's zijn weer andere genen. Als zijn testresultaat n/O was dan is hij inderdaad LWO+.
De mate van expressie verschilt heel erg, het is misschien interessant voor je om dit topic te bekijken waar de minimaal frame overo merrie van Tinniie in staat (daar onder term olws ipv lwo). [KG] [FOTO] kleur geteste paarden . Het zou daarnaast natuurlijk mogelijk zijn dat hij sabino (of W20) draagt, maar hij is sowieso frame overo volgens de test.

EDIT: nog even reactie op je laatste post: N is niet hetzelfde als heterozygoot. Heterozygoot betekent twee verschillende allelen, dus eentje 'wel-LWO' en eentje 'niet-LWO'. Daartegenover staat homozygoot, dat is twee maal hetzelfde (dus 2x 'niet-LWO' of 2x 'wel-LWO' waarvan de laatste dus overlijdt kort na geboorte)

Dan had ik het toch goed! Ik had al iemand die wilde komen dekken maar had gezegd dat hij eerst zijn merrie moest laten testen op LWO (zijn merrie heeft een geheel wit hoofd) want dat wil ik niet op mijn geweten hebben als het fout zou gaan!! Maar ivm de kleur begon ik erg te twijfelen!! Maar goh, dat had ik nooit gedacht dat zo'n paard als op de foto LWO kon zijn!! Ik heb even een foto van mijn vriendje toegevoegd....
Afbeelding

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-17 20:40

mooney schreef:
Bedankt voor de foto! Moeder ziet eruit als vos basis. Dus dan klopt de bovenstaande lijst.

Hengst is wel wildkleur bruin zo vanaf de foto in combi met informatie ouders. Wildkleur zorgt ook voor een verdunning van de vacht, vaak iets minder geel dan crème
Er is een Wildkleur Bruinbont hengstje uitgekomen. :j

mooney

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-17 20:55

Gefeliciteerd KBK!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-17 20:56

Dankjewel! Jij ook!

stal_HD

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-17 21:13

Karen heb je hem volledig laten testen? Is hij ook homozygoot bont? TO/TO (tobiano).
Idd geeft hij 50% LWO door en hem mag je nooit gaan kruizen met een LWO+ merrie. Alle merries moeten zeker lwo- zijn.

Colorstable

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-17 21:43

stal_HD schreef:
Karen heb je hem volledig laten testen? Is hij ook homozygoot bont? TO/TO (tobiano).
Idd geeft hij 50% LWO door en hem mag je nooit gaan kruizen met een LWO+ merrie. Alle merries moeten zeker lwo- zijn.

Dan heb ik het toch het goed gedaan! (Gelukkig) Ik heb hem nog niet laten testen op kleur maar ik ben daar nu ondertussen wel heel erg benieuwd naar! Hihi...

KellyDV

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-17 00:02

Ik kwam deze tegen op facebook:

Afbeelding
Afbeelding

watnou1

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-17 19:39

Vraagje!

Als ik mijn cremello laat dekken door een vosje krijg ik palomino, dat weet ik.

Maar als de vader van de vos een valk is, zit er dan evt nog een verborgen Cr verborgen?
Moeder is gewoon een bruine.

Even nieuwsgierig!

Weet iemand dit?

Sjintoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-17 19:48

Cream toont volgens mij altijd. Dus had de vos een cream gen was hij palomino.

watnou1

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-17 20:05

Ah ok! Thx!

Met onze knappe cremello krijgen we zowiezo een palomino.

Maar was benieuwd of er zoiets bestond als "verborgen" gen hahaha

keona

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-17 20:16

watnou1 schreef:
Ah ok! Thx!

Met onze knappe cremello krijgen we zowiezo een palomino.

Maar was benieuwd of er zoiets bestond als "verborgen" gen hahaha

Dat bestaat ook maar niet bij creme

Pasha_2011

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-17 20:19

KoudbloedKim schreef:
mooney schreef:
Bedankt voor de foto! Moeder ziet eruit als vos basis. Dus dan klopt de bovenstaande lijst.

Hengst is wel wildkleur bruin zo vanaf de foto in combi met informatie ouders. Wildkleur zorgt ook voor een verdunning van de vacht, vaak iets minder geel dan crème

Ik ben heel erg benieuwd naar of dat inderdaad ook zo is. Zo oogt hij niet op de foto's nl.
Ik zou hem eerder op red of bay tabiano zetten. Maar hoe dan ook, een erg leuk dier!

@KellyDV WOW wat een aparte verschijning! Zou dat iets met vos en pearl gen kunnen zijn? Of een aparte vorm van gold champagne. Dit is een lastige!

@danaderese ik zou het niet met zekerheid durven zeggen. Ik snap je twijfel bij deze heel goed.

_Zsazsa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-17 13:33

Ik kom binnen vallen met een vraag over mijn bruine Pre merrie met voskleurige vader. Zij is drachtig van een Zwarte pre hengst die tevens ook een voskleurige vader heeft. Die kleuren calculator doet het niet bij mij. ( blijft op schimmel staan) welke kleurenkansen zijn dan het grootst of aanwezig?

En als ik diezelfde merrie met een valk of Perlino wil dekken, waar heb ik dan kans op?

Femke_Tweety

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-17 13:43

Moeder EeA-
Vader Eeaa

Veulen kan EE worden (25%) of Ee (50%) of ee (25%)

Dus 25 procent vos (de ee)
De overige 75 % geeft zwart als basis.

Daf zwart zou zwart kunnen blijven, in geval van aa.
Of het wordt een bruine in geval van AA of Aa bij het veulen.

Van de moeder weet je niet zéker of ze AA is of Aa.

Is de moeder Aa, dan heb je 50% kans op bruin, en 50 % kans op zwart. (dat dus op die 75% kabs dat ze geen vos is, effectief dus 37.5% zwart en 37.5% bruin)
Totaal als moeder Aa is:
25% vos,
37.5% bruin
37.5% zwart.

Is de moeder AA, dan zal het veulen op op een zwarte basis altijd bruin worden. (totaal dan dus 25%vos en 75% bruin)
Totaal bij moeder AA
25% vos
75% bruin.
Laatst bijgewerkt door Femke_Tweety op 20-05-17 14:04, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-17 13:47

Pasha_2011 schreef:
[naam] schreef:

Ik ben heel erg benieuwd naar of dat inderdaad ook zo is. Zo oogt hij niet op de foto's nl.
Ik zou hem eerder op red of bay tabiano zetten. Maar hoe dan ook, een erg leuk dier!
Ik vermoed zelf ook dat het vos wildkleur bont is i.p.v bruinbont, wat de fokker dacht.
Hij heeft wel een duidelijke aalstreep en donkere oorpuntjes, maar we gaan hem sowieso nog laten testen voor het stamboek.

_Zsazsa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-17 14:11

Dankjewel Femke_tweety.

Ik weet Indd niet of de merrie AA is of Aa.
Er zit geen zwart in haar lijn voor zover ik kan zien. Wel veel schimmel.
Ik hoop op een vos of zwart. Zul je net zien dat er een bruine uitkomt haha.

keona

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-17 17:04

Schimmel vererft alleen als een van de ouders schimmel is anders kun je inderdaad bruin vos of zwart krijgen. Met valk heb je dan deze 3 kleuren Inc valk palomino of smokey black (moet vader en de moeder wel vos dragend zijn anders vervalt palomino en vos) . Want dat vererft alleen als veulen van bijde ouders het vos gen krijgt. Met een cremello altijd een crème veulen palomino,valk of smokey black (en palomino enkel als van bijde ouders vos gen mee krijgt)

rocymax

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-17 20:41

Ik heb een spaanse PRE merrie, waarvan alle ouders en voorouders zwart of donkerbruin geboren zijn maar uiteindelijk schimmelkleur worden.
We hebben een palomino hengst op het oog en ik zou eigenlijk willen weten wat voor kleur veulen daar eventueel uit zou kunnen komen.

Weet iemand dit eventueel?

Afbeelding