Zeldzame en bijzondere kleurtjes: de theorie

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

Fotsy

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-15 17:52

Ik denk geen schimmel wel duidelijk sabino, leuk paardje en met een heterozygoot schimmel heb je 50 procent kans op schimmel, met een homozygoot 100 procent :P

DubbelFun

Re: [KG]Zeldzame en bijzondere kleurtjes: de theorie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-15 18:31

Dat ene voorbeen schreeuwt Sabino :D

Fotsy

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-15 21:36

:)) echt wijs he

keona

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-15 06:43

Wat een leuke paarden fokt ze die laatste sabino echt geweldig.en schimmel fokken is toch zo makkelijk,zelf zou ik nooit kiezen voor schimmel te fokken..vind schimmels minder aantrekkelijk omdat ze kans op melanomen hebben

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-15 09:25

Ik vind schimmels op zich best mooi, maar het poetsen en de melanomen houden me idd tegen.

Hannepan

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-15 09:49

hallo, ik heb ook nog een vraagje...
mijn merrie is sabino, ze heeft hoge witte benen, buik en hoofd. Haar vlekken zijn erg onregelmatig "afgebakend". Daarnaast ook, vooral in de zomer, "roaning",naarmate ouder word krijgt ze steeds meer witte haren en haar manen + staart lijken ook lichter te worden. (op foto is ze drachtig :) )
Afbeelding

Ze heeft nu een veulen gehad dit jaar. Ik weet dat er nog veel onbekend is over sabino, overerving ervan en welke genen het veroorzaken. Hengst is ook sabino (en palomino, waardoor je het minder duidelijk ziet).
Had dus wel verwacht dat veulie ook wat wit zou hebben :P Ze heeft nu dus een bles, wat wit onder haar hoofd, 3 witte benen en ook enkele witte vlekken onder haar buik, maar deze zijn veel regelmatiger en mooier afgelijnd dan haar moeder; heb niet echt een super duidelijke foto (er staan ook nog wel fotos in mijn profiel denk ik):
Afbeelding

Vroeg me dus af of dit dan wel "dezelfde" sabino is en waardoor dat verschil in aflijning wordt veroorzaakt?

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-15 09:55

Er is nog veel niet helemaal verklaard in de kleurenleer/bontpatronen :D Dus op sommige dingen bestaat gewoon nog geen antwoord.
Bij Frame zie je het ook wel; het ene paard heeft 'harde' randen en bij de ander lopen de kleur en het wit net 1,5 cm in elkaar over (frosting meen ik).

mooney

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-15 10:05

Hammeke schreef:
Hoi kleurkenners van Bokt :D

Ik kom hier even een vraagje stellen voor de dochter van stal, zij probeert al jaren een schimmel te fokken maar helaas geeft mams voornamelijk donkerbruine veulens met meestal 4 witte hoge voeten :P
Nu denkt ze dat het veulen van dit jaar wel eens een schimmel kan worden, al heb ik daar mijn twijfels bij. Hij is donkerbruin geboren met 4 witte voeten waarvan de rechter voorvoet hoog wit oploopt.
Nu met de zomer is hij al wat lichterbruin geworden en hij krijgt her en der witte haren.
Ik ben benieuwd wat jullie ervan denken.

[ Afbeelding ]

[ Afbeelding ]

[ Afbeelding ]

[ Afbeelding ]

Ohja, het was niet simpel om deze foto's te nemen, paardje komt weinig in de hand en staat alleen dus af en toe ging ie zijn grenzen even uittesten, anders had ik geprobeerd wat close ups te maken :)

Dit is de afstamming van moeders : http://www.hippomundo.be/horses/pedigree/line/263707
Vader was dacht ik Der Senaat, het was wel een schimmel in elk geval.

En hieronder zie je de halfzus (vooraan) en halfbroer (achteraan) nog.
[ Afbeelding ]

Ohja ik zelf denk niet dat hij gaat schimmelen omdat hij niet de kenmerken heeft zoals het brilletje rond de ogen, ik denk eerder aan stekelharig met een beetje sabino(?) wat de vlek onder zijn buik zou verklaren.
Brand los :D

Over de veulens is al voldoende uitgelegd, maar ik vraag me Door de post een beetje af of er wel schimmel hengsten worden gebruikt?
Dat de vader van de merrie schimmel is, is namelijk niet relevant. De merrie is geen schimmel en kan dit dus ook niet doorgeven.
Dus voor een schimmel veulen moet je vriendin wel een schimmel hengst erop zetten.

Jorex

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-15 19:29

Hallo, ik krijg een tweede shet erbij, weet al een beetje welke. Maar nu is zijn moeder en hijzelf heel erg licht zweetvos waarvan een leek zou zeggen dat ze palomino zijn. Ik neem betere foto's als hij van mij is(pftewel wanneer ik zeker weet dat hij aan mij wordt verkocht). Maar dit is dus zijn kleur:
http://i.imgur.com/PwBBAwA.jpg

Zijn moeder is geboren uit twee zwarte ouders, maar t zou toch niet zo kunnen zijn dat een smokey black verward wordt met een gewone zwarte?
Ook hebben ze een zwartejaarling die geboren is met zweetvos manen, kan dit door flaxen zijn? Het is geen zilver want beide ouders zijn zwart en zij heeft nu ook gewoon zwarte manen.

keona

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-15 11:42

Fennadev schreef:
Hallo, ik krijg een tweede shet erbij, weet al een beetje welke. Maar nu is zijn moeder en hijzelf heel erg licht zweetvos waarvan een leek zou zeggen dat ze palomino zijn. Ik neem betere foto's als hij van mij is(pftewel wanneer ik zeker weet dat hij aan mij wordt verkocht). Maar dit is dus zijn kleur:
http://i.imgur.com/PwBBAwA.jpg

Zijn moeder is geboren uit twee zwarte ouders, maar t zou toch niet zo kunnen zijn dat een smokey black verward wordt met een gewone zwarte?
Ook hebben ze een zwartejaarling die geboren is met zweetvos manen, kan dit door flaxen zijn? Het is geen zilver want beide ouders zijn zwart en zij heeft nu ook gewoon zwarte manen.

Zwart en smokey blck kunnen zeker verward worden

wittepit

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-15 12:20

Ziet er heel erg bruin uit. Misschien een domme vraag maar de merrie staat als bruin omschreven, de fokker heeft toch niet het idee dat ze schimmel kan geven omdat dat in haar afstamming zit? Wat voor hengsten dekt ze mee?

Hammeke

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-15 17:30

@Mooney, ik bedoelde dan ook dat de vader van het veulen een schimmelhengst was :)
Ik zie nu wel dat ik het inderdaad iets anders had moeten verwoorden dan.
De lichtbruine halfzus is van Der Senaat (schimmel springhengst) en de donkerbruine van Aaron (donkerbruine dressuurhengst)

Fotsy

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-15 20:11

Fennandev, je shet lijkt me toch meer vos dan palo en dit omdat de buik en flanken lichter lijken dan de rug, das meer typerend voor vos maar als veulen is dit sowieso moeilijk te bepalen hoor, ken een bont veulen waarvan je bij geboorte zou zeggen vosbont maar gezien paps perlino is, moet hij palo zijn en na 2-3maand begin je pas echt te zien dat hij palo is.

Jorex

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-15 21:20

Hij heeft idd een zeer sterke uiting van pangare net als zijn moeder. Hij lijkt donkerder op deze foto dan dat ie is, weet t pas zeker als ik zijn stamboek in handen krijg en kom dat morgen te weten of ik m kan kopen.

FemkeRoosje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-15 14:23

Omdat ik eigenlijk toch wel benieuwd ben heb ik een vraagje voor jullie.
Ik heb een palominobonte mini merrie met een 'streep', echter vraag ik me eigenlijk af of ze nu ook wildkleur draagt, ik vind haar streep vrij lichtjes maar ik kom op internet niet echt goede plaatjes tegen hoe de aalstreep van een palomino er uit zou moeten zien. Hopelijk kunnen jullie me hier een beetje mee helpen? :)

De streep komt op de foto niet helemaal goed tot uiting, in het echt is hij duidelijker.
Afbeelding

Rennie89

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-15 14:34

Geen aalstreep maar countershade

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-15 15:07

Idd countershading :D

FemkeRoosje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-15 15:09

Dat was mijn idee inderdaad ook! Ik vraag me wel af waar je het verschil aan ziet? Op internet lijken de dunalino's ook geen aalstreep te hebben die doorloopt in de staart/manen. Of is de al lichte streep genoeg om het verschil te maken? :)

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-15 15:14

Een dun heeft ook wel wat meer kenmerken dan alleen een aalstreep hoor en de meesten hebben dat niet :)

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-15 15:16

Perfect voorbeeld van een duidelijke Dunalino:
Afbeelding

Zeer duidelijke aalstreep die ophoudt in de staart, maar wel strepen op de benen

Jorex

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-15 14:08

Hier nog even de zwarte die met lichte manen en staart (flaxen?) geboren was. Ze is nu 1 jaar en het lijkt net of heeft ze haar manen gedip-dyed zijn, ben helaas haar veulenfoto's kwijtgeraakt doordat ik mijn mobiel liet vallen.
Afbeelding
Afbeelding
Ze is gewoon zwart, dat weet ik, maar toch apart dat ze dan met lichte manen geboren zijn. Haar twee zussen zijn zweetvos en volgens mij hebben ze alledrie dezelfde papa (een zwarte) en hun moeder is een zwarte. En 1 van de zussen is een lichte vos gebleven en dat is Jori zijn moeder. Ik heb nog geen betere foto's van Jori(zijn allemaal slechte kwaliteit, want in tegenstelling tot Heidi, komt hij niet snel naar het hek)

Edit; woord vergeten :D

Set_Elkol

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-15 15:12

ik vind het niet heel gek, volgens mij zie je dat wel meer bij zwarte shetjes

Femke_Tweety

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-15 15:19

Niet alleen bij shetjes.
En niet alleen bij zwart.

Ik ken heel veel paarden en ponys waarbij de manen aan de uiteinden wat verbleken.
Volgens mij vooral de paarden en ponys die veel in de zon lopen.

Mijn paard heeft het ook. Geen charmante foto, maar wel duidelijk.

Afbeelding
Geen idee hoe dat halstertouw loopt, by the way??

Niet echt iets voor in het speciale kleurtjes topic dus.

Rennie89

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-15 15:21

Is gewoon een zwarte, flaxen is enkel op vosbasis zichtbaar

Set_Elkol

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-15 15:24

jawel maar het er ook mee geboren worden bedoel ik Femke ;)