Zeldzame en bijzondere kleurtjes: de theorie

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

CoreMeltdown

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-15 22:32

Eigenaar van bovenstaande komt zich melden :).

Er is mij ook maar via via gezegd dat het een somatische mutatie is, er is helemaal niets bewezen ofzo.
Ik heb volgend artikel doorgekregen: http://www.whitehorseproductions.com/ecg_basics4.html

Als je dan kijkt naar het veulen (3e foto onderaan), dan zijn de gelijkenissen toch erg sterk. Dus ik ging er maar van uit dat het een somatische mutatie was.

En de vlek is echt pikzwart, niet wijnrood. Verder ook niet getest, ik heb haar nog maar een paar maanden.

Gigixponys

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-15 22:33

Bruin-zwart samen is nog niet bewezen, maar lijkt mij ook wel mogelijk.
Hier zou ik ook eerder aan een mutatie denken. Aangezien ik zou denken dat een chimera niet gewoon 1 vlek heeft, maar meerdere vlakken die elkaar afwisselen..

CoreMeltdown

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-15 22:34

Ik zorg voor nog wat meer foto's zo meteen. Hier nog een fotoshoot van bij de vorige eigenaresse, al wel heel wat jaren geleden: https://www.paulregan.co.uk/m/viewAlbum ... 97&start=0

Op de foto van de vlek lijkt het bruin er wat door te komen, maar ondertussen is het echt wel zwart

CoreMeltdown

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-15 22:38

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Fotsy

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-15 22:40

oh niet op de benen gelet Kat ;)
inderdaad vond het bruin er wat doorkomen, bij een schimmel zou het iets duidelijker zijn :D
als het echt zwart is dan kan het zeker chimera zijn, waarom zou dit in vlakken moeten zitten? kan zich toch ook uiten in 1grote vlek, lijkt me :P

Leuk en vooral apart paardje heb je coremeltdown, zou me niet te veel zorgen maken over de bulten, je kan ze wel koelen met water

Set_Elkol

Re: [KG]Zeldzame en bijzondere kleurtjes: de theorie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-15 22:46

stoer hoor, sorry voor het zomaar bespreken van je paardje maar we zijn dol op moeilijke zaken hier :D

CoreMeltdown

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-15 22:49

Ik was sowieso net van plan om haar hier eens voor te stellen ;). En toen zag ik net dat jullie het over mijn Varoen hadden :D. En ik vind het superinteressant om de discussies te lezen, ik heb namelijk heel weinig kennis hierover, 't is mijn eerste paardje :).

Gigixponys

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-15 22:11

Fotsy schreef:
waarom zou dit in vlakken moeten zitten? kan zich toch ook uiten in 1grote vlek, lijkt me :P

Ik heb nergens gezegd dat dat moet. Lijkt me gewoon logischer aangezien 2 individuen versmelten, ga ik er van uit ze toch redelijk 50/50 voorkomen, ook in kleurverdeling. Ik vind dit gewoon redelijk weinig, maar zal vast wel kunnen..

Eigenlijk jammer dat het zo weinig voorkomt, anders was er vast al veel meer over bekend. :)

Azmay

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-15 18:32

Azmay schreef:
Ik werd in mijn topic op dit topic gewezen en zou graag de link plaatsen als het mag. Reacties mogen ook hier, als men dat liever heeft ;)

[F-AM] [KG] Heb ik een rabicano PRE?

Ik weet nu waar ze het vandaan heeft, haar moeder(die ik net gekocht heb) heeft het ook *\o/*

CoreMeltdown

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-15 21:48

In verband met bovenstaande foto's: ik heb de vlek nu eens echt goed in het zonlicht bekeken, en er zijn een paar plekken waar het bruin er heel zacht door komt. Vooral op de borst en onderaan. Zou het dan wel een bloody shoulder kunnen zijn?

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-15 16:51

Ondanks de naam hóeft het niet alleen op de schouder voor te komen :D

Fotsy

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-15 21:38

heb nog eens een foto genomen van mijn pony haar vlek, zou dit misschien gewoon een bend or spot kunnen zijn of kan dit dan ook een bloody schoulder zijn vermits dit ook niet zelfde voskleur is en het eigenlijk op de witte plaat zit en grillige van vorm lijkt te zijn?

Afbeelding

Peterina

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-15 20:25

Dit is geen bend d'or spot of een bloody schoulder.
Er is meer bezig hier ... tobiano en stekelharigheid dat door een andere gen veroorzaakt wordt. Deze laatste heeft dit veroorzaakt.
Wat het stekelharigheid heeft veroorzaakt ... gis werk maar rabicano? sabino? een van W-genen (en dan krijgt je ook van die grillig aftekeningen).

Set_Elkol

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-15 20:28

leuk dat je reageert Peterina, wat denk jij eigenlijk van die merrie op de vorige pagina/die hier boven nog besproken word? Uit het topic over grote bulten dat ik hier heb gelinkt.

Peterina

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-15 20:49

Die met de zwarte schoulder? Lijkt mij chimera of een somatische mutatie.

Set_Elkol

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-15 21:03

Ja die :j oke

Fotsy

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-15 21:56

Peterina schreef:
Dit is geen bend d'or spot of een bloody schoulder.
Er is meer bezig hier ... tobiano en stekelharigheid dat door een andere gen veroorzaakt wordt. Deze laatste heeft dit veroorzaakt.
Wat het stekelharigheid heeft veroorzaakt ... gis werk maar rabicano? sabino? een van W-genen (en dan krijgt je ook van die grillig aftekeningen).

Dank je, leuk dat je komt kijken :D , eindelijk eens een verklaring want kon er niks van maken, stekelharigheid ja zou kunnen ze heeft nog wel meerdere witte uitspattingen over haar lichaam dat geen bont is, zou splash hier ook voor iets kunnen tussen zitten want ik ga ze erop laten testen vermits haar veulen dit jaar 1 maanoog heeft en grote witte bles dat toch niet over het oog komt.
Dus dan toch beter eens laten testen op sabino ook.

Peterina

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-15 13:25

Probleem met op sabino testen is dat er verschillende zijn en niet voor elk een test beschikbaar is.
Hetzelfde geldt voor de W-genen.

Zijn de ouders beide bont? Ik zou ook kijken of er rabicano in de familie zit.

Luna2006

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-15 11:15

Kunnen vossen op latere leeftijd ook doorkleuren?
Marley is echt rood geboren en nu echt donker. Welke kleur vos is het dan?

Afbeelding

Afbeelding

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-15 12:34

Koffievos :)

Peterina

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-15 21:00

Buiten de genetisch bagage dat een paard mee krijgt, hebben klimaat, huishouding, voer, leeftijd, gezondheid .... allemaal invloed op tint van kleur.

Luna2006

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-15 21:27

Oh dat wist ik niet peterina! Dacht dat het genetisch vast hing.
Roanige is door het scheren neem ik aan?

Peterina

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-15 20:30

De basis kleur en patroon liggen genetisch vast, maar de tint kan beinvloed worden door externe factoren die ook op hun beurt invloed kunnen hebben op gezondheid.

Het 'roanige' in de pony hierboven is niet roan op zicht maar een uiting van een of andere White gen.
Het is wel typisch voor Rabicano en Sabino, Komt niet zo veel voor bij tobiano.

Femke_Tweety

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-15 20:34

Mijn paard, dat genetisch gezien natuurlijk gewoon gelijk blijft, verandert ook echt per jaar, per seizoen en met hoe hij in zijn vel zit fysiek en mentaal gezien.

Die verschillen zijn echt heel groot vind ik.

Hammeke

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-15 17:36

Hoi kleurkenners van Bokt :D

Ik kom hier even een vraagje stellen voor de dochter van stal, zij probeert al jaren een schimmel te fokken maar helaas geeft mams voornamelijk donkerbruine veulens met meestal 4 witte hoge voeten :P
Nu denkt ze dat het veulen van dit jaar wel eens een schimmel kan worden, al heb ik daar mijn twijfels bij. Hij is donkerbruin geboren met 4 witte voeten waarvan de rechter voorvoet hoog wit oploopt.
Nu met de zomer is hij al wat lichterbruin geworden en hij krijgt her en der witte haren.
Ik ben benieuwd wat jullie ervan denken.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Ohja, het was niet simpel om deze foto's te nemen, paardje komt weinig in de hand en staat alleen dus af en toe ging ie zijn grenzen even uittesten, anders had ik geprobeerd wat close ups te maken :)

Dit is de afstamming van moeders : http://www.hippomundo.be/horses/pedigree/line/263707
Vader was dacht ik Der Senaat, het was wel een schimmel in elk geval.

En hieronder zie je de halfzus (vooraan) en halfbroer (achteraan) nog.
Afbeelding

Ohja ik zelf denk niet dat hij gaat schimmelen omdat hij niet de kenmerken heeft zoals het brilletje rond de ogen, ik denk eerder aan stekelharig met een beetje sabino(?) wat de vlek onder zijn buik zou verklaren.
Brand los :D