Bruin of vos, of toch bruin?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Bruin of vos?

Bruin
268 (73%)
Vos
95 (26%)

Totaal aantal stemmen: 363

Suzanne F.

Re: Bruin of vos, of toch bruin?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-23 08:05

Hm moeilijk. Ik was team vos maar ga wel twijfelen. Vroegere vriendin van mij had een hele aparte bruine, echt een ‘gouden’ bruine dus eigenlijk vosvacht maar met donkere manen en staart en donkere benen. Die was echt heel lichtbruin met een goudroden gloed erover. Ik zou nu bijna denken dat als dit een bruine is, hij zo’n soort kleur krijgt. Het is geen typisch normale bruine.

princequillo
Fotograaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-23 08:14

Nu ja, het is en blijft een veulenvacht hè. Dat zegt niet zo heel veel over hoe hij als volwassene gaat kleuren.

Muronia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-05-23 08:23

Tot nu toe vindt 70% hem bruin, 29% vos en waar die andere 1% is? Ik denk SjonnieZ met zwart _O-

mooney

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-23 08:30

1% zegt pimpelpaars met groene stippen

Raineri

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-23 09:13

Diddykong schreef:
Ik durf niet te stemmen :=.
Ik verander net zo vaak van mening als de foto's van TS :+.
TS ik vind wel dat je ooit het eindresultaat moet posten :D. Verkocht is geen excuus haha.

:')

Op die laatste foto heb ik het idee dat onder de semi vos vocht echt een bruin vachtje zit! :j

Maar hij is super knap zeg. Ben van de merries maar deze vind ik wel ontzettend stoer zeg

Raineri

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-23 09:54

Femke_Tweety schreef:
Avalanche schreef:
Bruin is dominant over vos. Een vos kan alleen maar vos doorgeven.

Graves also briefly reviewed the key terms "dominant" and "recessive." Dominant means that only one copy of the mutation is needed for it to be expressed outwardly, while recessive means that two copies of the mutation are needed for the trait to be expressed. If a horse carries two copies of the same allele for a gene, he is homozygous (for instance, E/E or e/e, with the lowercase letters indicating recessive genes, and capital letters signifying dominant) for that trait. If he carries one dominant and one recessive allele, then he is heterozygous (E/e) for the trait.

Base Coat Colors—Horses have three basic coat colors, Graves said: red (or chestnut), bay, and black, all of which are controlled by the interaction of two genes. The Extension (or E) locus gene is instrumental in allowing black pigment to be expressed and the Agouti (or A) locus gene controls the location of black in the horse's coat. Specifically, the E locus is located on gene MC1R and the A locus is located on gene ASIP. Graves explained that chestnut is a recessive trait, meaning that all chestnut horses have a homozygous (e/e) genotype for that color. The Eallele, which is dominant, permits the expression of black pigment; therefore, all black and bay horses have at least one copy of the E allele, Graves explained; they can be either E/E or E/e.

Bron: https://equine.ca.uky.edu/news-story/eq ... netics-101

Je zit écht mis hier, Avalanche.

Zowel Mooney als ik hebben een achtergrond hier in

Wilde je toch nog even wat vragen over deze discussie. Of Mooney. Of iemand anders met een achtergrond hierin. Even terug naar het feit dat vos recessief is. Zou het mogelijk zijn dat door epigenetica het gen voor bruin (bijvoorbeeld) gemethyleerd is waardoor enkel vos tot uiting komt?

mooney

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-23 12:56

Nee, de reden dat agouti (bruin) op vos niet te zien is, is als volgt: let op nu ga ik even los :+

De aanmaak van zwart pigment wordt geregeld door het gen "melanocortin 1 receptor" oftewel MCR1. In normale taal noemen we dat gen extension of vosfactor.
Als de werking van dat gen niet verstoort wordt, wat het geval is bij het wildtype"E". Dan kunnen pigmentcellen zwart en rood pigment maken.
Na een mutatie in dat gen is het allel "e" ontstaan. Waarbij het recept om zwart pigment te maken eigenlijk stuk is gegaan. Als een paard twee maal "e" is, dan is de functie om zwart pigment in de haren te maken verstoord en wordt het dus een vos omdat er alleen rood pigment wordt gemaakt in de vacht en manen. Huid kan wel zwart pigment aanmaken, maar ook daar zie je de verstoring dus vaak bij pasgeboren vosveulens, het duurt vaak enkele dagen voordat de huid rond ogen en neus echt donker wordt.

Dan heb je op een andere plek het gen agouti-signaling protein, oftewel agouti.
Bij dit gen is het wildtype A, waar de haren van een paard bruin worden gemaakt op de kern van het lichaam, maar zwart blijven bij de extremiteiten (benen, manen, staart, oorpunten).
Ook hier is in de geschiedenis een mutatie opgetreden, die wij "a" noemen. Hierbij gaat het aansturen van het omzetten van zwart naar rood pigment bij de aangewezen plekken eigenlijk "stuk". Dan zie je dus dat een paard met werkend extension E effen zwart wordt bij 2x aa in plaats van de bedoelde verkleuring naar rood op het lichaam.

In het geval van een vos (ee) is het proces van zwart aanmaken al stuk, dus valt er voor agouti niets meer te regelen op dat vlak. En daarom zie je de werking van agouti dus niet op een vos, omdat de taak van dat gen wordt gedwarsboomd door een ander gen.

Wel super leuke vraag! En mogelijk wel toepasbaar op andere processen van kleurgenetica. Zo zien sommige fokkers bijvoorbeeld dat paarden met E minder witexpressie hebben bij een bontpatroon dan paarden met een vosbasis, dus de mogelijkheid is wel dat (puur hypothetisch) extension bijvoorbeeld op die manier wel inwerkt op genen zoals tobiano en overo.

Avalanche

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-23 13:22

Thanks mooney :D super interessant.

Vraag: Veronia (en veulen) hebben hoge witte benen, een bles en een witte vlek op de borst. Kan dat sabino zijn en hangt dat hiermee samen?

Muronia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-05-23 13:40

Veronia's moeder en oma waren/zijn sabino. Veronia heeft wel wat kenmerken, zoals de witte onderlip, maar geen hoge witte benen. Ik durf niet zeggen of zij sabino is of niet. Vader Löwenkönig verdenk ik er wel van en onze Leon (Löwenprinz) ook.

Avalanche

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-23 13:42

Leuk om te weten :)

Bij Shires zie je het ook veel, en verder vooral bij vossen. Vandaar de vraag dus (of mooney er verder op in wil gaan ook). Ik ben nieuwsgierig :)

mooney

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-23 13:58

Dat zou sabino kunnen zijn inderdaad, maar zeer waarschijnlijk niet de testbare vorm. Van witpatronen (en dan voornamelijk de blessen en sokken patronen) is nog ontzettend veel onbekend. De enige testbare genen die je zou kunnen testen die verband houden zijn sabino1 en W20.
Al met al ben ik zeer terughoudend met het gebruiken van de naam sabino, omdat er maar weinig paarden zijn die positief testen op sabino1 en het voor de rest dus eigenlijk een naam is om een uiterlijk te beschrijven zonder dat we dat kunnen koppelen aan een specifiek gen.
Bijvoorbeeld de shire. Het voorbeeld voor wat mensen sabino noemen en ze zijn gewoon allemaal negatief voor sabino1...

Zo ook mijn blessen + puntige sokken (en bij 1 buikvlek) familietje, negatief voor alle regulier testbare witgenen. Midden is moeder, twee dochters hebben ook bijna identieke blessen:
Afbeelding

Ik ben trouwens weer rustig haha, de verhitte discussie en drukke verhuizing knalden even samen. Fijn om weer leuk verder te kunnen!

Avalanche

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-23 14:21

Oh, ik neem dat niet persoonlijk op. Ik was alleen sowieso al moe van een stressvolle dag en ik kan dan wat verhit raken. Heeft niet zoveel met jou te maken hoor. Ik vind je een superleuk mens zelfs :D

Thanks voor de informatie! :D

kiki1976

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-23 14:57

Avalanche ik vind het echt heel netjes van je!

Verder vind ik het een onwijs leuk en interessant topic om te lezen.
Maar ik denk dat we allemaal wel over 1 ding eens zijn: Leon blijft een knappe kerel <3

Avalanche

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-23 14:58

Thanks Kiki wat lief <3

kiki1976

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-23 15:02

Negatief op elkaar reageren is zo makkelijk. Maar als iemand toegeeft dat die zelf iets te verhit heeft gereageerd en dat ook eerlijk toegeeft. Dat vind ik netjes en dapper, en dat mag ook gezegd worden

Avalanche

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-23 15:04

<3 dit maakt het ook makkelijk voor een volgende keer dus thanks <3 hihi ik bloos nu :o

Muronia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-05-23 18:41

Hij kijkt er gewoon zielig bij.
Afbeelding

Melzazu

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-23 19:02

Whaha hij weet het zelf niet meer. Nu al een identiteitscrisis :+ :D

daantjuhhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-23 19:05

Hij lijkt echt zielig te kijken inderdaad.

Ik was al team bruin. Maar na de laatste foto’s 100% team bruin.

Anna79

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-23 19:39

Hij kijkt een beetje zwart :(:) :')

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-23 19:54

Anna79 schreef:
Hij kijkt een beetje zwart :(:) :')

Die optie staat nog niet in de poll _O-

Ik blijf bij bruin. Echt overduidelijk!

Movement

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-23 19:58

Is er ook een mogelijkheid voor koffievos? (ik heb totaal geen verstand van kleuren :') ) maar als ik die donkere kleur er doorheen zie schemeren dan doet mij dat daaraan denken.

996981

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-23 20:16

De manen lijken steeds blonder :D

Avalanche

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-23 20:17

Ja, hij zou best wel flaxen kunnen hebben :D

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-23 20:30

Avalanche schreef:
Ja, hij zou best wel flaxen kunnen hebben :D