Moderators: C_arola, Dyonne, Sica, Nicole288, balance, Coby, Neonlight
_PantaRhei schreef:Ik ben stiekem wel benieuwd wat een test zou uitwijzen. Veranderlijke palomino's zouden ook wat mij betreft niks nieuws zijn, maar wat goeroe zegt over die schimmelwaas herken ik ook wel.
Maar ik vraag me af TS, omdat je zegt dat je hem kocht als palomino en ik de foto uit OP ook niet heel duidelijk vind, was die schimmelwaas er eerst nog niet? En is hij als palomino beoordeeld door een kenner? Het lijkt mij best lastig dat direct met zekerheid te zeggen als de moeder schimmel is en de vader onbekend. (Ben zelf heel nieuw wat kleurgenetica betreft, maar vind het wel erg interessant en ben zodoende ook gewoon nieuwsgierig naar zo'n beoordeling op zichzelf.)
goeroe schreef:Dierenartsen hebben vaak maar weinig verstand van kleuren, dus daar zou ik sowieso niet op vertrouwen. Ik heb hier zelfs wel eens een veulenschetser gehad die zich nauwelijks kon voorstellen dat mijn schimmel een schimmel was, maar als ik het dan toch zo zeker wist wilde hij het wel noteren... En dat was duidelijk zat. Schimmels verkleuren allemaal in hun eigen tempo, maar vaak worden ze inderdaad eerst donkerder en minder 'rood'. Dit is mijn kudde schimmeltjes (het veulen is verkocht):
[ [url=m/feIb2Z.jpg]Afbeelding[/url] ]
Achteraan de witste, maar die is dan ook al 20 jaar. Rechts staan haar twee nakomelingen, volle broer en zus, maar verkleuren totaal anders. Het veulen zal volgend jaar denk ik al vrijwel wit zijn, terwijl de jaarling rechts waarschijnlijk alle tijd neemt. Allebei zijn ze bruin geboren. De pony links kwam als vosje ter wereld, maar werd eerst ook heel donker. Die is van 2014 en is voorlopig ook nog lang niet helemaal wit.
Het schimmelgen lijkt me de meest logische verklaring voor de kleur van jouw veulen TS. Als de moeder schimmel is weet je dat die kans nou eenmaal behoorlijk groot (minimaal 50%) is. In combinatie met de manier waarop je veulen verkleurt is het een kwestie van 1+1=2. Als ik jou was zou ik er niet rouwig om zijn hoor. Er gaat niets boven schimmel.