Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola
. Appaloosa heb ik wel pas laat in de reeks gepland, want hoewel het er erg leuk uitziet is het een minder leuk gen om uit te leggen ivm alle uitzonderingen overal
.
.
) en kan dus zowel appaloosa (LP) als 'niet-appaloosa' (lp) doorgeven. In het geval van Vu heeft hij dus niet-appaloosa lp doorgegeven.
mooney schreef:En dan gaan de Noren gek doen. Want je hebt voor zwart basis natuurlijk ook een creme variant, maar die ziet er op het oog hetzelfde uit als een gewone zwarte. Dus smoky black wildkleur noemen ze ook gewoon grå. Grå kan dus in principe twee verschillende dingen zijn, al denk ik dat een smoky black wildkleur (bijna) niet voorkomt omdat zowel Gra als een verdunning niet veel voorkomt. En met Kvit maken ze het helemaal bont, want dat is cremello, perlino en smoky cream op 1 hoop gegooid. De Fjorden benamingen zijn erg gebaseerd op wat je ziet, niet zozeer op de genetische achtergrond, vandaar de vreemde opeenstapeling van kleuren binnen 1 naam.
Ibbel schreef:Als Ullsblakk wolkleurige wildkleur betekent, is de conclusie dus dat er alleen (vaal-)bruine schapen op IJsland lopen?
Daar kan ik me trouwens de logica dan wel weer bij voorstellen, witte schapen in een grotendeels wit/lichtgrijs/grauw landschap zijn lastig te zoeken

Ik weet zelf al vrij veel over kleurgenetica maar vind het altijd wel interessant.
, daar doe ik gewoon niet meer aan
.
. Het 'probleem' met IJslandse benamingen is eigenlijk precies tegenovergesteld aan de Noorse benamingen, waar de Noren genetisch verschillende paarden onder 1 verzamelnaam schuiven hebben de IJslanders meerdere namen voor (genetisch gezien) 1 kleur. Tel daarbij op dat het natuurlijk een geïsoleerde populatie is en je krijgt al een redelijke puzzel. Mijn ervaring is ook dat er heel veel vragen leven bij mensen met IJslanders, maar dat er vrij weinig wordt geïnvesteerd in het testen waardoor het vaak bij theorieën en mooie namen blijft hangen zonder verdere onderbouwing. Dit is zeker geen anti-IJslander speech, want ik denk dat er best wat interessante dingen gebeuren bij IJslanders en dat je ook waarschijnlijk wel genen zal kunnen vinden die niet in andere rassen voorkomen. Maar dat blijft voor nu dus een beetje gokken doordat er vrij weinig draagkracht is voor onderzoek. Die lichte oren bij donkere IJslanders zie je inderdaad erg veel, ik heb er ook eentje getraind die dat had, al kleurde die niet zo spectaculair door in de tussenvacht. Dat paard heeft trouwens wel weer een 'gewoon' gitzwart veulen gegeven.
, echt super leuk dat je dit doet. Zo krijgen mensen, waaronder ik zelf, meer inzicht
Als ik kijk naar andere rassen e.d.
Kaatje_S schreef:Koper, misschien weet jij hier dan ook wel meer over door de lezing van Kim?

(er komt makkelijker wat bij
)