Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73
Silly1972 schreef:Nou om heel eerlijk te zijn ben ik op zoek gegaan, maar ik heb ze nog niet gevonden hoor, ik vind alleen maar Tobiano's met 4 witte benen
Silly1972 schreef:Nou om heel eerlijk te zijn ben ik op zoek gegaan, maar ik heb ze nog niet gevonden hoor, ik vind alleen maar Tobiano's met 4 witte benen
Peterina schreef:Silly1972 schreef:Nou om heel eerlijk te zijn ben ik op zoek gegaan, maar ik heb ze nog niet gevonden hoor, ik vind alleen maar Tobiano's met 4 witte benen
In de bloedlijnen die beschikbaar zijn in Nederland zou het best kunnen dat alleen de 'kleur' verdeling, dwz het wit, alleen te vinden is met 4 benen. Maar dat wilt niet zeggen dat het een vaste regel is van het genetica van Tobiano ... in welke ras dan ook.
Het is ook best mogelijk dat er tobi's zijn (in NL bijvoorbeeld) die maar 2, of 3, witte benen hebben en de andere twee veroorzaakt worden door een andere wit gen. Zo krijgt je zoiets als een dubbele lading met twee wit patroon genen die toevallig alle benen dekt.
Zetta schreef:Silly1972 schreef:Nou om heel eerlijk te zijn ben ik op zoek gegaan, maar ik heb ze nog niet gevonden hoor, ik vind alleen maar Tobiano's met 4 witte benen
Dan moet je eens op mijn profiel of site zien. Ik heb een bruin tobiano shetlander ruintje met 2 bruine benen.
Verder weet ik ook niet zeker wat het veulen in de startpost is. Heb hier momenteel zelf ook een veulen die normaal enkel tobiano is maar ook een hele speciale buikvlek heeft.
, daar heb ik dit niet bij gezien.Peterina schreef:Deze is natuurlijk geen warmbloed ... maar voorbeeld om te laten zien dat alles is mogelijk in het genetica van Tobiano:
DNA getest, heterozygoot tobiano: het wit is wat je ziet!
[ Afbeelding ]
Deze, ook getest, 2x wit benen, 2-kleurig staart:
[ Afbeelding ]

butengeweun schreef:Inderdaad een sabino vorm.
Weet zelf 2 tobianos met een zwart been.
Deze merrie stond te koop
[ Afbeelding ]
en bij Hetty kanters de merrie (tourtorellea)
[ Afbeelding ]
Dit is een positief getest paard op SB1
[ Afbeelding ]

Coloured schreef:Het tobiano-gen in de warmbloeden die Jan bedoelt, is natuurlijk hetzelfde tobiano-gen dat wordt aangetroffen in bijvoorbeeld de APHA-painthorses.
Denken in onze warmbloeden is verwarrend tenzij je duidelijk omschrijft wat onze warmbloeden dan inhoudt.
Wat vroeger sabino werd genoemd, is inmiddels al achterhaald. Sabino1 is inderdaad wel bestaand maar alle andere witte vlekken en benen komen dus klaarblijkelijk van andere genen af. (Buiten tobiano en LWO om.)
Hieronder een mooi voorbeeld:
een LWO positief merrieveulen.
Geen tobiano, géén Sabino 1 en géén SW1, SW2, SW3, drager
Niet getest op 1 van de DW genen, dus mogelijk wel Dominant White of nog iets anders dat nog niet gelokaliseerd en benoemd is.
[ Afbeelding ]
http://www.colouredhorses.nl/jonge-merr ... rlinde-ch/
TS: hoe zijn de achterbenen van je veulen gekleurd?
Ipsilonka schreef:[ Afbeelding ]
Hele oude foto maar duidelijk te zien witte onderlip en vlekken.
[ Afbeelding ]
Veel wit aan haar benen en grooooote witte buikvlek.
[ Afbeelding ]
En veel wit op haar hoofd.
Verder is ze stekelharig en heeft her en der kleine witte stippen.
Afstamming is puur tuigpaard Udo x Fabricius (daar komt het wit vandaan)
janderegelaa schreef:Coloured schreef:Het tobiano-gen in de warmbloeden die Jan bedoelt, is natuurlijk hetzelfde tobiano-gen dat wordt aangetroffen in bijvoorbeeld de APHA-painthorses.
Denken in onze warmbloeden is verwarrend tenzij je duidelijk omschrijft wat onze warmbloeden dan inhoudt.
Wat vroeger sabino werd genoemd, is inmiddels al achterhaald. Sabino1 is inderdaad wel bestaand maar alle andere witte vlekken en benen komen dus klaarblijkelijk van andere genen af. (Buiten tobiano en LWO om.)
Hieronder een mooi voorbeeld:
een LWO positief merrieveulen.
Geen tobiano, géén Sabino 1 en géén SW1, SW2, SW3, drager
Niet getest op 1 van de DW genen, dus mogelijk wel Dominant White of nog iets anders dat nog niet gelokaliseerd en benoemd is.
[ Afbeelding ]
http://www.colouredhorses.nl/jonge-merr ... rlinde-ch/
TS: hoe zijn de achterbenen van je veulen gekleurd?
Ik heb het verduidelijkt. Ik heb gezegd zonder de Amerikaanse bloedlijnen. Omdat die allerlei rare kleuren er doorheen hebben.
Het voorbeeld van LWO snap ik niet zo goed want LWO is overo x overo en dan moeten ze allebei drager zijn. Heeft niets te maken met tobiano.