Sabino of andere vorm van bont.

Moderators: C_arola, Nicole288, Coby, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
lailapri

Berichten: 22153
Geregistreerd: 09-05-03
Woonplaats: Heerhugowaard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-07-16 12:35

Ik neig heel erg naar de vos hengst. Er zit een lichte vlek en een zwarte stip op, dat is precies wat de vader van de vos hengst ook heeft.

Silly1972

Berichten: 14789
Geregistreerd: 24-06-08
Woonplaats: Almere

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-16 12:36

heb je foto's van beide potentiele vaders?

Peterina
Berichten: 9148
Geregistreerd: 13-06-03
Woonplaats: Neerpelt, België

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-16 12:38

Silly1972 schreef:
Nou om heel eerlijk te zijn ben ik op zoek gegaan, maar ik heb ze nog niet gevonden hoor, ik vind alleen maar Tobiano's met 4 witte benen


In de bloedlijnen die beschikbaar zijn in Nederland zou het best kunnen dat alleen de 'kleur' verdeling, dwz het wit, alleen te vinden is met 4 benen. Maar dat wilt niet zeggen dat het een vaste regel is van het genetica van Tobiano ... in welke ras dan ook.

Het is ook best mogelijk dat er tobi's zijn (in NL bijvoorbeeld) die maar 2, of 3, witte benen hebben en de andere twee veroorzaakt worden door een andere wit gen. Zo krijgt je zoiets als een dubbele lading met twee wit patroon genen die toevallig alle benen dekt.

Zetta

Berichten: 373
Geregistreerd: 27-06-10
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-16 12:41

Silly1972 schreef:
Nou om heel eerlijk te zijn ben ik op zoek gegaan, maar ik heb ze nog niet gevonden hoor, ik vind alleen maar Tobiano's met 4 witte benen


Dan moet je eens op mijn profiel of site zien. Ik heb een bruin tobiano shetlander ruintje met 2 bruine benen.

Verder weet ik ook niet zeker wat het veulen in de startpost is. Heb hier momenteel zelf ook een veulen die normaal enkel tobiano is maar ook een hele speciale buikvlek heeft. :P

Peterina
Berichten: 9148
Geregistreerd: 13-06-03
Woonplaats: Neerpelt, België

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-16 12:48

Deze is natuurlijk geen warmbloed ... maar voorbeeld om te laten zien dat alles is mogelijk in het genetica van Tobiano:

DNA getest, heterozygoot tobiano: het wit is wat je ziet!
Afbeelding

Deze, ook getest, 2x wit benen, 2-kleurig staart:
Afbeelding

Silly1972

Berichten: 14789
Geregistreerd: 24-06-08
Woonplaats: Almere

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-16 13:03

Peterina schreef:
Silly1972 schreef:
Nou om heel eerlijk te zijn ben ik op zoek gegaan, maar ik heb ze nog niet gevonden hoor, ik vind alleen maar Tobiano's met 4 witte benen


In de bloedlijnen die beschikbaar zijn in Nederland zou het best kunnen dat alleen de 'kleur' verdeling, dwz het wit, alleen te vinden is met 4 benen. Maar dat wilt niet zeggen dat het een vaste regel is van het genetica van Tobiano ... in welke ras dan ook.

Het is ook best mogelijk dat er tobi's zijn (in NL bijvoorbeeld) die maar 2, of 3, witte benen hebben en de andere twee veroorzaakt worden door een andere wit gen. Zo krijgt je zoiets als een dubbele lading met twee wit patroon genen die toevallig alle benen dekt.


Ik heb op Google gekeken, weet niet of dat alleen de bloedlijnen in NL betreft.
Nou ja ik hoop tenminste op een Tobiano met 4 witte benen :P

Silly1972

Berichten: 14789
Geregistreerd: 24-06-08
Woonplaats: Almere

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-16 13:04

Zetta schreef:
Silly1972 schreef:
Nou om heel eerlijk te zijn ben ik op zoek gegaan, maar ik heb ze nog niet gevonden hoor, ik vind alleen maar Tobiano's met 4 witte benen


Dan moet je eens op mijn profiel of site zien. Ik heb een bruin tobiano shetlander ruintje met 2 bruine benen.

Verder weet ik ook niet zeker wat het veulen in de startpost is. Heb hier momenteel zelf ook een veulen die normaal enkel tobiano is maar ook een hele speciale buikvlek heeft. :P



We hebben het hier over de grote warmbloeden ;), daar heb ik dit niet bij gezien.
Ik zeg niet dat het niet bestaat, daar heb ik te weinig verstand van voor

Zetta

Berichten: 373
Geregistreerd: 27-06-10
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-16 13:07

Silly1972 schreef:
We hebben het hier over de grote warmbloeden ;)


Weet ik maar naar mijn idee komt dit gewoon op hetzelfde neer. Denk niet dat shetlanders en warmbloeden een ander type tobiano gaan hebben. :)

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Berichten: 16011
Geregistreerd: 10-01-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-16 13:10

Peterina schreef:
Deze is natuurlijk geen warmbloed ... maar voorbeeld om te laten zien dat alles is mogelijk in het genetica van Tobiano:

DNA getest, heterozygoot tobiano: het wit is wat je ziet!
[ Afbeelding ]

Deze, ook getest, 2x wit benen, 2-kleurig staart:
[ Afbeelding ]

Ik heb ook gezegd in onze warmbloedfokkerij shetlanders vallen daar niet onder en paarden met Amerikaanse bloedlijnen ook niet.

Onze tobiano's hebben allemaal wit aan alle benen. Misschien is er een uitzondering met 1 effen been maar ik ken ze niet.

lailapri

Berichten: 22153
Geregistreerd: 09-05-03
Woonplaats: Heerhugowaard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-07-16 13:35

Afbeelding
De bonte hengst

Afbeelding
De vos hengst

lailapri

Berichten: 22153
Geregistreerd: 09-05-03
Woonplaats: Heerhugowaard

Re: Sabino of andere vorm van bont.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-07-16 13:36

Afbeelding
Afbeelding
De vader van de vos.

lailapri

Berichten: 22153
Geregistreerd: 09-05-03
Woonplaats: Heerhugowaard

Re: Sabino of andere vorm van bont.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-07-16 13:38

Afbeelding
Hierbzijn wel beetje de sooty vlekken te zien. Pony heeft ook lichte en donkere stippen

butengeweun

Berichten: 3675
Geregistreerd: 15-01-06
Woonplaats: voorne putten

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-16 13:44

Inderdaad een sabino vorm.

Weet zelf 2 tobianos met een zwart been.
Deze merrie stond te koop
Afbeelding

en bij Hetty kanters de merrie (tourtorellea)
Afbeelding

Dit is een positief getest paard op SB1
Afbeelding

Iris82

Berichten: 39873
Geregistreerd: 04-10-02
Woonplaats: Tilburg

Re: Sabino of andere vorm van bont.

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-16 13:46

Wow, die met de zwarte benen. Dat is typisch. Vooral ook omdat ze dus wel bovenin wit hebben. En dan echt een heel donker been onder. Net alsof iets het weer omdraait. Heel anders dan een minimale uitingsvorm van tobiano.

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Berichten: 16011
Geregistreerd: 10-01-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-16 14:57

butengeweun schreef:
Inderdaad een sabino vorm.

Weet zelf 2 tobianos met een zwart been.
Deze merrie stond te koop
[ Afbeelding ]

en bij Hetty kanters de merrie (tourtorellea)
[ Afbeelding ]

Dit is een positief getest paard op SB1
[ Afbeelding ]

Maar dat zijn dus geen paarden uit onze warmbloedfokkerij.

butengeweun

Berichten: 3675
Geregistreerd: 15-01-06
Woonplaats: voorne putten

Re: Sabino of andere vorm van bont.

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-16 14:59

Nee maar wat is het verschil tussen de warmbloed tobiano en de koudbloed tobiano? Genetisch zijn ze precies hetzelfde op het kleurvak dan.

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Berichten: 16011
Geregistreerd: 10-01-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-16 15:52

butengeweun schreef:
Nee maar wat is het verschil tussen de warmbloed tobiano en de koudbloed tobiano? Genetisch zijn ze precies hetzelfde op het kleurvak dan.

Kleurtechnisch niet. Ze kunnen andere kleuren hebben net als de paints in Amerika.

Silly1972

Berichten: 14789
Geregistreerd: 24-06-08
Woonplaats: Almere

Re: Sabino of andere vorm van bont.

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-16 16:11

heeft het dat toch niet met bloedlijnen te maken?

Coloured

Berichten: 2828
Geregistreerd: 09-06-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-16 16:49

Het tobiano-gen in de warmbloeden die Jan bedoelt, is natuurlijk hetzelfde tobiano-gen dat wordt aangetroffen in bijvoorbeeld de APHA-painthorses.
Denken in onze warmbloeden is verwarrend tenzij je duidelijk omschrijft wat onze warmbloeden dan inhoudt.

Wat vroeger sabino werd genoemd, is inmiddels al achterhaald. Sabino1 is inderdaad wel bestaand maar alle andere witte vlekken en benen komen dus klaarblijkelijk van andere genen af. (Buiten tobiano en LWO om.)

Hieronder een mooi voorbeeld:

een LWO positief merrieveulen.
Geen tobiano, géén Sabino 1 en géén SW1, SW2, SW3, drager
Niet getest op 1 van de DW genen, dus mogelijk wel Dominant White of nog iets anders dat nog niet gelokaliseerd en benoemd is.

Afbeelding
http://www.colouredhorses.nl/jonge-merr ... rlinde-ch/

TS: hoe zijn de achterbenen van je veulen gekleurd?

Silly1972

Berichten: 14789
Geregistreerd: 24-06-08
Woonplaats: Almere

Re: Sabino of andere vorm van bont.

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-16 16:57

Wat is LWO?

Is dit niet gewoon een brede bles met 4 witte benen dan als hij nergens drager van is?

Coloured

Berichten: 2828
Geregistreerd: 09-06-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-16 16:59

LWO= frame overo maar dat geeft nu juist normaal gesproken géén 4 witte benen bij een zo minimaal "patroon".


Die brede witte bles en die 4 witte benen worden toch veroorzaakt door bepaalde genen...Daar ging het toch over? :+

Ipsilonka

Berichten: 5871
Geregistreerd: 08-09-02
Woonplaats: buiten Uitgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-16 17:03

Afbeelding
Hele oude foto maar duidelijk te zien witte onderlip en vlekken.

Afbeelding
Veel wit aan haar benen en grooooote witte buikvlek.
Afbeelding
En veel wit op haar hoofd.
Verder is ze stekelharig en heeft her en der kleine witte stippen.
Afstamming is puur tuigpaard Udo x Fabricius (daar komt het wit vandaan)

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Berichten: 16011
Geregistreerd: 10-01-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-16 17:05

Coloured schreef:
Het tobiano-gen in de warmbloeden die Jan bedoelt, is natuurlijk hetzelfde tobiano-gen dat wordt aangetroffen in bijvoorbeeld de APHA-painthorses.
Denken in onze warmbloeden is verwarrend tenzij je duidelijk omschrijft wat onze warmbloeden dan inhoudt.

Wat vroeger sabino werd genoemd, is inmiddels al achterhaald. Sabino1 is inderdaad wel bestaand maar alle andere witte vlekken en benen komen dus klaarblijkelijk van andere genen af. (Buiten tobiano en LWO om.)

Hieronder een mooi voorbeeld:

een LWO positief merrieveulen.
Geen tobiano, géén Sabino 1 en géén SW1, SW2, SW3, drager
Niet getest op 1 van de DW genen, dus mogelijk wel Dominant White of nog iets anders dat nog niet gelokaliseerd en benoemd is.

[ Afbeelding ]
http://www.colouredhorses.nl/jonge-merr ... rlinde-ch/

TS: hoe zijn de achterbenen van je veulen gekleurd?

Ik heb het verduidelijkt. Ik heb gezegd zonder de Amerikaanse bloedlijnen. Omdat die allerlei rare kleuren er doorheen hebben.

Het voorbeeld van LWO snap ik niet zo goed want LWO is overo x overo en dan moeten ze allebei drager zijn. Heeft niets te maken met tobiano.

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Berichten: 16011
Geregistreerd: 10-01-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-16 17:05

Ipsilonka schreef:
[ Afbeelding ]
Hele oude foto maar duidelijk te zien witte onderlip en vlekken.

[ Afbeelding ]
Veel wit aan haar benen en grooooote witte buikvlek.
[ Afbeelding ]
En veel wit op haar hoofd.
Verder is ze stekelharig en heeft her en der kleine witte stippen.
Afstamming is puur tuigpaard Udo x Fabricius (daar komt het wit vandaan)

Sabino dus.

Coloured

Berichten: 2828
Geregistreerd: 09-06-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-16 17:14

janderegelaa schreef:
Coloured schreef:
Het tobiano-gen in de warmbloeden die Jan bedoelt, is natuurlijk hetzelfde tobiano-gen dat wordt aangetroffen in bijvoorbeeld de APHA-painthorses.
Denken in onze warmbloeden is verwarrend tenzij je duidelijk omschrijft wat onze warmbloeden dan inhoudt.

Wat vroeger sabino werd genoemd, is inmiddels al achterhaald. Sabino1 is inderdaad wel bestaand maar alle andere witte vlekken en benen komen dus klaarblijkelijk van andere genen af. (Buiten tobiano en LWO om.)

Hieronder een mooi voorbeeld:

een LWO positief merrieveulen.
Geen tobiano, géén Sabino 1 en géén SW1, SW2, SW3, drager
Niet getest op 1 van de DW genen, dus mogelijk wel Dominant White of nog iets anders dat nog niet gelokaliseerd en benoemd is.

[ Afbeelding ]
http://www.colouredhorses.nl/jonge-merr ... rlinde-ch/

TS: hoe zijn de achterbenen van je veulen gekleurd?

Ik heb het verduidelijkt. Ik heb gezegd zonder de Amerikaanse bloedlijnen. Omdat die allerlei rare kleuren er doorheen hebben.

Het voorbeeld van LWO snap ik niet zo goed want LWO is overo x overo en dan moeten ze allebei drager zijn. Heeft niets te maken met tobiano.


Theoretisch zouden die rare kleuren, ik noem het liever wit-patronen, dus ook al in de KWPN fokkerij kunnen zitten via bijvoorbeeld de Saddlebreds...

LWO is de naam van het gen. Frame overo is meer de naam van het fenotype. Mijn voorbeeld veulen is LWO-positief maar is fenotypisch geen frame-overo. Je ziet bij haar helemaal geen gekleurd frame met wit aan de binnenkant. Als je een LWO positief paard kruist met een LWO positief paard heb je 25% kans op een lethal veulen. En inderdaad heeft dat niks te maken met het tobiano-gen maar volgens mij zeg ik dat ook nergens. :)
Laatst bijgewerkt door Coloured op 04-07-16 17:24, in het totaal 3 keer bewerkt