Veulen zwart, bruin of koffievos?

Moderators: C_arola, Nicole288, Coby, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Nies_
Berichten: 18300
Geregistreerd: 25-12-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-16 08:54

Mijn eerste gedachte is ook zwart wildkleur of een andere verdunning, maar dat kan niet. Dan zou ik toch gewoon zwart denken.

Als de veulenvacht er af is zie je het vaak wel, maar bij sommige volwassenen paarden is de juiste kleur op het oog niet te bepalen.

Ibbel

Berichten: 49331
Geregistreerd: 01-09-04
Woonplaats: West-Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-16 08:55

Valk of smokey zou misschien inderdaad wel kunnen als de vader niet zwart maar smokey is. En dat zie je soms niet goed (en als het een bonte met veel wit is, wordt het nog moeilijker). Maar ik hou het vooralsnog echt op zwart. Bruine veulens zijn veel roder van kleur, en zwarten worden nu eenmaal muisgrijs geboren, en die kunnen wel degelijk dan ook een bruine gloed hebben.

Mijn eigen theorie is trouwens dat zwarten die als veulen een bruine gloed hadden later 's zomers ook een bruine gloed krijgen (dus niet 'lichtecht' zijn)

karuna
Drukke kabouter

Berichten: 37458
Geregistreerd: 14-05-03
Woonplaats: Ergens waar het rustig is FrNl

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-16 08:57

mooney schreef:
karuna schreef:
In eerste instantie zou je zeggen zwart. Maar daarvoor is de kleur grijs voor mijn gevoel te licht en zouden de beentjes donkerder moeten zijn. Ook lijkt het kleurverschil tussen manen en lijf te groot.

Bruin zou al beter zichtbaar moeten zijn denk ik. Ondanks de onlogica zou valk toch nog kunnen. Of schimmel maar dat is ook niet logisch met een haflinger en een tinker die homogyzoot is, :o?

Valk en schimmel kunnen beiden echt niet aangezien de ouders die genen moeten hebben om dat door geven en die hebben deze ouders niet.


Daarom zeg ik ook de onlogica. Maar zonder de kleurachtergrond van de ouders zou valk de eerste inzet zijn bijna,

Iris82

Berichten: 39873
Geregistreerd: 04-10-02
Woonplaats: Tilburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-16 09:04

Koffievos kan sowieso niet.

Vader is EEaa, moeder ee??.

Dus veulen altijd Ee en dus zwartbasis. Dan rest nog de vraag of moeder agouti draagt. Heel veel haflingers zijn AA dus homozygoot agouti. Maar het hoeft niet.

Schimmel en valk kan niet, dat kan niet verborgen meegedragen worden.

Edit: kleurcode hengst gevonden op website eigenaar dus vermoedelijk getest.

Bubbleee

Berichten: 875
Geregistreerd: 23-04-11

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-04-16 09:50

Vandaag met daglicht even foto's gemaakt, denk dat dit de 'kleur' het beste weergeeft

Staart en manen zijn zwart, bij de oren/hoofd zie je de 'bruine gloed' het best, achterbenen zijn spierwit.


Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Over de kleurcode van de hengst: Dat staat inderdaad op de website, maar die is (waarschijnlijk) niet te vertrouwen. Desbetreffende persoon die die website heeft gemaakt, heeft tegen Mirjam, van wie Pride nu is, gezegd dat ze hem niet getest hebben.

Dus óf ze heeft gelogen tegen Mirjam, óf de informatie op de website klopt niet.

Nies_
Berichten: 18300
Geregistreerd: 25-12-05

Re: Veulen zwart, bruin of koffievos?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-16 09:57

Weet je ook de kleur van de ouders van de hengst?

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Berichten: 110977
Geregistreerd: 08-08-03
Woonplaats: Haaren (NB)

Re: Veulen zwart, bruin of koffievos?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-16 16:42

bruin :j

Eileen_

Berichten: 4822
Geregistreerd: 16-02-11
Woonplaats: Omgeving Zwolle

Re: Veulen zwart, bruin of koffievos?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-16 17:06

Ik denk een bruine, vind het hoofd te bruin voor een zwarte.
Bruin is mogelijk omdat de vader zwart is, en de moeder agouti kan dragen. Agouti toont alleen niet op vos, toont alleen op zwart.
Dus als de vader t zwart doorgeeft, en mams agouti heb je bruin. Zwart+ agouti= bruin.
Valk is niet mogelijk omdat je daar cream voor nodig hebt, en beide ouders hebben dit gen niet.
Wildkleur is ook niet mogelijk, zelfde verhaal.
Schimmel is t ook niet, weer zelfde verhaal. + schimmel toont niet op een veulen (alleen rond de ogen soms.)
(Koffie)vos zal het niet zijn, omdat hij zwarte manen en staart heeft.


Dus ik gok op een bruine omdat zn hoofd zo bruin is. Zwarten worden vaak als grijs geboren, maar hebben niet zo veel bruine gloed zoals jouwe heeft.
T zwarte om de benen krijg je alleen als ze ouder zijn. Wanneer ze hun veulenvacht verliezen :)

karuna
Drukke kabouter

Berichten: 37458
Geregistreerd: 14-05-03
Woonplaats: Ergens waar het rustig is FrNl

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-16 18:47

Omdat ik er toch over blijf nadenken even in de voorgangers van papa gedoken. Een goed terugspitten maar Blue Horse komt uit een chesnut merrie samen met Bullseye. Blue Horse lijkt hoe dan ook stekenharig te zijn. Niet duidelijk te zien of hij zwart of heel donker grijs is met wit. Dan heeft er in de voorgangers van papa een vos gezeten. Dan is het een iets grotere verrassing wat daar uit gaat komen. :D

Ik zoek nog even door

Edit Bulls eye de vader van Blue horse komt ook uit een vosbonte merrie.

En wat grappig is Bullseye komt weer van the Boss/Bussiness wat weer familie is van die oude van mij in een lijn ervoor weer. :+

Eilatan
Berichten: 7198
Geregistreerd: 22-05-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-16 07:22

Op de fotos van de hengst vind ik de vlekken ook wel een beetje grillig met wazige randen, stekelharige randen, dus het zou zomaar kunnen dat die het Sabino gen of iets soortegelijks draagt, en dan is het veulentje gewoon bruin of zwart met stekelharigheid, daarbij zie je wel vaker witte veulenbeentjes.

Maar veulenkleur is soms echt totaal anders dan volwassen kleur, dus ik zou of testen, of nog even wachten met conclusies. Pony hier leek als veulen bijv op een haflinger qua kleur, witte benen, zandkleurige vacht, witte manen.

Afbeelding

En wat issie geworden? Op t oog heel donkerbruin, roan dus wit of donkere vacht, met donkergrijze manen, zwarte benen en een half witte staart.

Afbeelding

Valk is ze niet, pap is echt te zwart om een smokey te kunnen zijn.

Linnie050

Berichten: 11826
Geregistreerd: 20-04-11
Woonplaats: Putten

Re: Veulen zwart, bruin of koffievos?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-16 07:29

Ben heel benieuwd wat voor kleurtje dit gaat worden!
Hou je ons wel op de hoogte?

Ianrowan2009

Berichten: 1488
Geregistreerd: 26-10-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-16 07:34

Heb je al eens in de liezen gekeken?
Daar is ( voor nu ) de kleur te zien.
Ik kijk bij twijfel altijd in de liezen, die verraden de ware kleur altijd.
Maar beter kan je een kleur test laten doen om zeker te weten omdat hij (wat bij veulens altijd gebeurt)nu nog wat van kleur gaat veranderen.
Laatst bijgewerkt door Ianrowan2009 op 01-05-16 07:35, in het totaal 1 keer bewerkt

pol1
Berichten: 3832
Geregistreerd: 05-05-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-16 07:34

Ze zeggen toch dat je pas op 4 maanden de echte kleur kunt bepalen? En tot die tijd heb je een toverbal!

pol1
Berichten: 3832
Geregistreerd: 05-05-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-16 07:37

Ianrowan2009 schreef:
Heb je al eens in de liezen gekeken?
Daar is ( voor nu ) de kleur te zien.
Ik kijk bij twijfel altijd in de liezen, die verraden de ware kleur altijd.
Maar beter kan je een kleur test laten doen om zeker te weten omdat hij (wat bij veulens altijd gebeurt)nu nog wat van kleur gaat veranderen.


Maar dan zou dit veulen heel licht worden? Dat klopt dan weer niet met de donkere randen om oren, donkere streep over de rug?

Ianrowan2009

Berichten: 1488
Geregistreerd: 26-10-13

Re: Veulen zwart, bruin of koffievos?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-16 07:44

Ook met donkere randen om oren en donkere streep over de rug kan een pony/paard licht gaan kleuren :)
Maar omdat het nog zo jong is, kan je er voor nu niet vanuit gaan dat die kleur in de liezen gaat kloppen.
Bij de kleuren zwart, koffie vos, en bruin zijn de liezen vaak een oplossing als je geen kleurtest hebt gedaan. Maar dit alles is wel als het veulen al wat ouder is ;)

Tinkermuts

Berichten: 9399
Geregistreerd: 08-03-03
Woonplaats: Erichem

Re: Veulen zwart, bruin of koffievos?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-16 07:49

ik denk zwart of bruin maar neig het meest naar zwart, meeste zwarte tinkers worden muisgrijs geboren.

Tinkermuts

Berichten: 9399
Geregistreerd: 08-03-03
Woonplaats: Erichem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-16 07:52

op de site van mn hengst staan paar nakomelingen die muisgrijs geboren zijn en nu zwart zijn, bij sommige staan ook foto,s op oudere leeftijd.

staat ook bruine bij die toch anders qua kleur als die van jou is.

http://chakotay.dogwalkers.nl/

MallyBelly

Berichten: 3567
Geregistreerd: 23-12-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-16 08:22

Haflinger veulens maken het nog wel eens knap lastig. .
Het donkere merrietje werd geboren met haflinger vacht.. Zo blond als het maar zijn kan.
Afbeelding
Dit bleef er van over!
Afbeelding

Laten testen: gewoon zwart.... Een test kost 45e en dan weet je precies hoe en wat.

Ik denk dat er nog wel eens een mooi kleurtje onder vandaan komt.

Peterina
Berichten: 9148
Geregistreerd: 13-06-03
Woonplaats: Neerpelt, België

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-16 00:32

Bruin ....
Vader : homozygoot zwart EEaa
Moeder : vos ... maar meeste Haflingers zijn homoz agouti AA.
dus denk dat veulen EaAa is ... of te wel bruin-basis.