Bruin paard van bonte ouders?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

sallandval

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-15 18:41

cp112 schreef:
Hoe kom je aan die wijsheid? Een effen kleurige, ookal komt deze uit bonte ouder, heeft géén bontgenen. Want dan was hij wel bont geweest.

Een bont paard kan wel effen dragen en geven. Een effen paard kan NOOIT bont dragen of geven (tenzij met een bonte gekruist maar dat is logisch natuurlijk, dan komt het bonte gen bij de bonte weg en niet de effen).

Er zijn serieus mensen die bovenstaande uit jou quote namelijk voor waar aannemen. Heb het meegemaakt op de boktmarkt. Ging om een effen zwarte minihengst. Maar hij droeg een bont gen hoor want hij had een bonte nakomeling (uit een bonte merrie).

Wat jij hier stelt dacht ik ook, tot ik van twee effen honden (franse bulldog) één bont pupje kreeg :Y). Toen ben ik me gaan inlezen en het kan toch echt wel (bij paarden heet het een cropout):
https://en.wikipedia.org/wiki/Cropout

Waarschijnlijk is het niet maar we kunnen niet garanderen dat TS's paard nooit een bont veulen zou kunnen geven.

LukieBradley

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-15 18:56

cp112 schreef:
LukieBradley schreef:
Ik heb er ook eentje.
Zwart bonte ouders en een donkerbruin veulen met zwarte manen en uit mijn hoofd even .. 1 witte sok

En dat kan niet ;) qua kleur bedoel ik dan. Uit 2x zwart kan geen bruin komen. Dan is een van de ouders bruin of de nakomeling zwart (eventueel in de zomer bruinige gloed, maar blijft basiskleur zwart).

helaas voor jou waren ze beide zwart bont.
Ik kende de ouders en weet echt wel wat ik voor pony heb :')

cp112

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-15 19:00

LukieBradley schreef:
cp112 schreef:

En dat kan niet ;) qua kleur bedoel ik dan. Uit 2x zwart kan geen bruin komen. Dan is een van de ouders bruin of de nakomeling zwart (eventueel in de zomer bruinige gloed, maar blijft basiskleur zwart).

helaas voor jou waren ze beide zwart bont.
Ik kende de ouders en weet echt wel wat ik voor pony heb :')

En toch is dat echt genetisch niet mogelijk. Lees maar even in op agouti.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-15 19:03

cp112 schreef:
ikke schreef:
Yep, die ken ik hier ook eentje :j
Zo'n effe gekleurd paard uit bonte ouders noem je gewoon een-kleur bont (als variatie op drie-kleur bont) }:)
Want, ja, wat voor paard je met zo'n paard kruist, er zit een bontfactor in de genen, dus er KAN weer een bont paard uit komen. :D

Hoe kom je aan die wijsheid? Een effen kleurige, ookal komt deze uit bonte ouder, heeft géén bontgenen. Want dan was hij wel bont geweest.

Een bont paard kan wel effen dragen en geven. Een effen paard kan NOOIT bont dragen of geven (tenzij met een bonte gekruist maar dat is logisch natuurlijk, dan komt het bonte gen bij de bonte weg en niet de effen).

Er zijn serieus mensen die bovenstaande uit jou quote namelijk voor waar aannemen. Heb het meegemaakt op de boktmarkt. Ging om een effen zwarte minihengst. Maar hij droeg een bont gen hoor want hij had een bonte nakomeling (uit een bonte merrie).

Omdat het uiterlijk niks zegt over het genetisch materiaal.
Ik ken diverse paarden die ogenschijnlijk een kleur hadden, maar die in werkelijkheid bont waren (genetisch) en dat ook doorgaven. Ik ken in ieder geval een Tinker; het komt daar dus weldegelijk voor maar inderdaad, je ziet het niet zo vaak.

LukieBradley

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-15 19:09

Nou dan vertel mij maar waarom ik er toch eentje heb :)

cp112

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-15 19:12

LukieBradley schreef:
Nou dan vertel mij maar waarom ik er toch eentje heb :)

Omdat 1 van beide genetisch niet zwart is maar bijv agouti draagt pf het veulen niet bruin is.

@ikke, dat zijn inderdad uitzonderingen.maar die paarden zijn genetisch dus bont en.niet effen. En dus blijft de conclusie hetzelfde :)

LukieBradley

Re: [KG] Bruin paard van bonte ouders?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-15 19:15

Het ziet er beide zwart bont uit en het veulen is bruin.
Maar daar ging het niet over :')
Of dat er uit 2 bonte ouders een effen kan komen.
Dat is zeker gelukt _O-

Yootha

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-15 09:18

Waren ze wel echt zwart bij de geboorte dan? Want een echte zwarte wordt toch muisgrijs geboren? En ander is het een zwartbruine?

cp112

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-15 10:16

Huh waarom is mijn post verdwenen?

Peterina

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-15 18:11

LukieBradley schreef:
Dat is zeker gelukt _O-

Al je een bruin veulen uit twee zwart-basis gekleurde (wel of niet bont) ouders hebt .... dan is de papa niet de papa. Zo simpel is het. Twee zwart-basis kunnen geen bruin gekleurd veulen geven. Nimmer, Nooit!

Peterina

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-15 18:13

sallandval schreef:
Wat jij hier stelt dacht ik ook, tot ik van twee effen honden (franse bulldog) één bont pupje kreeg :Y). Toen ben ik me gaan inlezen en het kan toch echt wel (bij paarden heet het een cropout):
https://en.wikipedia.org/wiki/Cropout

Waarschijnlijk is het niet maar we kunnen niet garanderen dat TS's paard nooit een bont veulen zou kunnen geven.

Bij cropout zijn wel de genen aanwezig ... anders kunnen ze niet in eens te voorschijn komen (=crop out).

Peterina

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-15 18:17

troi schreef:
Caily schreef:
Een paard wat effen is zal nooit bont dragen en dus ook nooit bonte nakomelingen geven.

Dat klopt niet, heet slipped tobiano bij de amerikaanse rassen :)

Heet inderdaad 'Slipped Tobiano' en niet alleen bij de amerikaanse rassen.

Bij een Slipped Tobiano worden de vlekken nauwelijk of niet getoond ... paard 'lijkt' effen te zijn, maar genetisch kan het toch het TO-gen dragen en dus ook voor bonte nakomelingen dragen.

Heel vaak zie je met een Slipped Tobiano toch ergens op het lichaam een 'teken' van wit ... een witte vlekje, een paar witte haartjes in de manen en/of staart, witte voetje of zelfs vier witte voetjes! enz enz.

KimL86

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-15 18:22

Hier ook bonte ouders en van 7 veulens is er maar 1 bont. De andere 3 keer zwart en 3 keer bruin.

sallandval

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-15 22:00

Peterina schreef:
Bij cropout zijn wel de genen aanwezig ... anders kunnen ze niet in eens te voorschijn komen (=crop out).

Ja precies, tenzij TS het laat testen (of het een bont veulen krijgt van een solid papa) weten we dus niet of het paard genetisch bont is of niet.

LukieBradley

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-15 23:21

Peterina schreef:
LukieBradley schreef:
Dat is zeker gelukt _O-

Al je een bruin veulen uit twee zwart-basis gekleurde (wel of niet bont) ouders hebt .... dan is de papa niet de papa. Zo simpel is het. Twee zwart-basis kunnen geen bruin gekleurd veulen geven. Nimmer, Nooit!

Ik ga het nog 1x zeggen, ze zien er beide zwart bont uit.
Weet ik veel wat voor gen ze hebben.
En toch is hij de vader, helaas voor jou.
Ik ga de discussie niet meer aan, het punt was of er effen uit2x bont kon komen en dat kan.

Jolandaa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-15 06:51

Ben wel benieuwd naar fotos van alle 3 de dieren.

KimL86

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-15 07:08

Even over zwarte ouders en een bruin veulen.
De eigenaar van mijn verzorgpaard heeft ook een hengst.
Die is zwartbont en heeft een zwarte merrie gedekt.
En het veulen is een vos.

Ik kan geen directe link kopiëren, maar als je hier sir Ziggy Chendo typt dan krijg je de goede.
http://ics-nederland.com/index.php/nl/online-stambomen

Beide ouders kun je dan ook zien.

cp112

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-15 08:12

KimL86 schreef:
Even over zwarte ouders en een bruin veulen.
De eigenaar van mijn verzorgpaard heeft ook een hengst.
Die is zwartbont en heeft een zwarte merrie gedekt.
En het veulen is een vos.

Ik kan geen directe link kopiëren, maar als je hier sir Ziggy Chendo typt dan krijg je de goede.
http://ics-nederland.com/index.php/nl/online-stambomen

Beide ouders kun je dan ook zien.

Ja maar vos is geen bruin he. Uit 2 zwarten kan prima een vos komen.

Maar echt never nooit een bruine. Een van de ouders moet dan bruin dragen en bruin toont altijd op een zwarte. Kortom, als een van de ouders bruin had gedragen was deze bruin geweest en niet zwart. Het kan dus echt gewoon niet. Genetisch onmogelijk.

Vos is wat anders. Een zwarte kan namelijk wel vos dragen zonder dat je het ziet (heeft mijn hengst ook) en als dan zowel papa als mama toevallig allebei dat vos gennetje doorgeeft komt er een vos uit (25% kans).

Jenkins

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-15 08:33

tadaaa haha
(silvester is trouwens 1.20...)

Afbeelding

Iris82

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-15 08:38

Nou dat is ook niet wat je zou verwachten! :D
Naja, natuurlijk wel want het betreft een schimmelmamma die dus agouti zou dragen.

Maar dat er zo'n bonk uit 2 van die prutjes komt? Weet je zeker dat dat de pappa is? :+

kwita

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-15 08:41

ja dat kan!bij een stal maatje hebben 2 tinkers een effen zwart veulen gekregen.

Ik zelf bleek een drachtige merrie gekocht te hebben effen van kleur en er kwam wel een bont veulen uit en de vader was zelf niet echt heel getekend/bont.

Als je pakketje is uitgepakt zie je het beste wat je hebt gekregen, fokken blijft gokken! ;)

Punz

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-15 08:50

@cp112: Ik leef met je mee :D :D |o

cp112

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-15 09:25

Punz schreef:
@cp112: Ik leef met je mee :D :D |o

|o[ genetica is lastig. Maar wie stug volhoud dat zwart x zwart bruin geeft neem ik niet meer serieus :Y) lees je even in ofzo.

Hierboven zal de schimmel agouti kunnen dragen, verklaard dus de bruine kleur van t veulen.

Maar dat terzijde, wat een allemachtig grote pony uit 2 van die kleinen?!

Eline91

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-15 09:53

Je hebt bij de paint horses toch ook solid breds :) Dus het kan zeker, als beide ouders heterozygoot zijn voor bont.

Als je uit twee 'effen' ouders een bont veulen krijgt, draagt een van de ouders toch waarschijnlijk een bont-gen. Soms uit zich dat enkel in een brede bles en/of een buikvlek.
Dat is het lastige van kleurengenetica natuurlijk, je ziet niet altijd aan het kleur van het paard wat voor genotype erachter zit :)

Sabinee__

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-15 10:01

Jenkins schreef:
tadaaa haha
(silvester is trouwens 1.20...)

[ Afbeelding ]

Ik heb echt 0,0 verstand van genetica, maar als ik deze combi zie, denk ik echt hoe dan :Y) ???