korte en rare enquête, over witte hoeven en benen...

Moderators: C_arola, Nicole288, Coby, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
GaelleS

Berichten: 1977
Geregistreerd: 06-08-10

Re: Extreem korte en rare enquête, over witte hoeven en benen...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-06-15 16:09

Ben benieuwd Varekaj, toon maar hoor als het lukt!
Dandy 200, 2 witte achtervoeten dus :D

Goh ja, soort van afwijking, want het loopt toch wel een klein beetje mis met die verdeling van pigment he. Hoe gedomesticeerder hoe raarder de patroontjes en hoe meer wit. Hoeft daarom geen negatief iets te zijn op de gezondheid, maar iemand beweerde ook dat koliekgevoeligheid hoger zou zijn met witte achtervoeten omdat de cellen die instaan voor de verdeling enzo ook wat met darmen zouden te maken hebben bv. Ik heb daar nog niets van gelezen zelf en ben daar wel benieuwd naar. Al zijn er nog 500 andere redenen waarom een paard koliekgevoeliger is (ontwormingsstatus, huisvesting , stressgevoeligheid, ras...)

Dandy200

Berichten: 855
Geregistreerd: 05-04-12
Woonplaats: Ergens aan de kust

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-15 16:16

GaelleS schreef:
Ben benieuwd Varekaj, toon maar hoor als het lukt!
Dandy 200, 2 witte achtervoeten dus :D

Goh ja, soort van afwijking, want het loopt toch wel een klein beetje mis met die verdeling van pigment he. Hoe gedomesticeerder hoe raarder de patroontjes en hoe meer wit. Hoeft daarom geen negatief iets te zijn op de gezondheid, maar iemand beweerde ook dat koliekgevoeligheid hoger zou zijn met witte achtervoeten omdat de cellen die instaan voor de verdeling enzo ook wat met darmen zouden te maken hebben bv. Ik heb daar nog niets van gelezen zelf en ben daar wel benieuwd naar. Al zijn er nog 500 andere redenen waarom een paard koliekgevoeliger is (ontwormingsstatus, huisvesting , stressgevoeligheid, ras...)


Mijn paard heeft wel snel last van zijn darmen. Misschien dat het er wel iets mee te maken heeft. Maar het lijkt me eigenlijk wel een raar idee. Omdat je paard witte achterbenen heeft, is hij dus ook gevoeliger? ik vind het maar apart.

GaelleS

Berichten: 1977
Geregistreerd: 06-08-10

Re: Extreem korte en rare enquête, over witte hoeven en benen...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-06-15 16:20

Het is moeilijk te begrijpen dat... Ben nu cursus embryologie aan het studeren en alles hangt wel ergens aan elkaar vast hoor...
Het is niet per se omdat die witte benen heeft maar afwijkingen hangen vaak samen. In een experiment om vosjes te domesticeren kregen ze ook allemaal leuke kleurtjes en wit patronen en floppy ears, terwijl floppy ears vaak ook niet echt een super evolutionair kenmerk is ( minder goede communicatie met soortgenoten en vaker oorontstekingen bv) . Alles hangt gewoon samen .

De vosjes:
https://www.youtube.com/watch?v=0jFGNQS ... e=youtu.be

cp112

Berichten: 14754
Geregistreerd: 08-03-05
Woonplaats: Zuidwolde (Drenthe)

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-15 16:22

Suzanne F. schreef:
Paarden die geen witte benen hebben, hebben ook geen witte hoeven.
Dus zwarte benen is zwarte hoeven, witte benen is witte hoeven. Als er bij de witte aftekening zwarte vlekken op de kroonrand zitten dan zie je ook zwarte strepen in de witte hoef.



Die vlieger gaat niet altijd op. Hier toch echt een met witte benen en zwarte hoeven.

Sizzle

Berichten: 35759
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Re: Extreem korte en rare enquête, over witte hoeven en benen...

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-15 16:25

Een wit been hoeft inderdaad geen witte hoef te geven.
Hier een met 4 hige witte benen maar 3 witte hoeven.

Marije_jiplover

Berichten: 25444
Geregistreerd: 14-01-02
Woonplaats: Ergens onder de zon...

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-15 16:28

Suzanne F. schreef:
Paarden die geen witte benen hebben, hebben ook geen witte hoeven.
Dus zwarte benen is zwarte hoeven, witte benen is witte hoeven. Als er bij de witte aftekening zwarte vlekken op de kroonrand zitten dan zie je ook zwarte strepen in de witte hoef.

Mijn haflinger heeft 4 witte benen maar geen witte hoeven.
Een hoef is gestreept, de andere 3 zijn zwart.

Azmay
Berichten: 18011
Geregistreerd: 01-01-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-15 16:29

Deze hoef lijkt donker maar de onderkant is wit:


Afbeelding

De enige witte voet van haar.

GaelleS

Berichten: 1977
Geregistreerd: 06-08-10

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-06-15 16:30

Alles waar wit is telt mee dan :P Geen pigment is geen pigment, punt :P

Azmay das wel een speciale aftekening ?

Azmay
Berichten: 18011
Geregistreerd: 01-01-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-15 16:32

GaelleS schreef:
Alles waar wit is telt mee dan :P Geen pigment is geen pigment, punt :P

Azmay das wel een speciale aftekening ?


Zelfde hoef:

Afbeelding

Haar halfzus had ook zoiets.

GaelleS

Berichten: 1977
Geregistreerd: 06-08-10

Re: Extreem korte en rare enquête, over witte hoeven en benen...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-06-15 16:34

Leuk :D

GaelleS

Berichten: 1977
Geregistreerd: 06-08-10

Re: Extreem korte en rare enquête, over witte hoeven en benen...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-06-15 17:39

Ben er ff achter waarom meer wit meer kans op koliek zou KUNNEN veroorzaken denk ik..
Kent iemand het lethal white syndrome? Bij 2x overo krijg je witte veulens die hun darmen niet goed bezenuwd zijn en sterven omdat ze verstopt raken en niet kunnen mesten ondere andere. Die cellen die zorgen voor verspreiding van pigment zorgen ook voor bezenuwing van oa darmen :)
Alles wat 'codeert' voor wit (of geen kleur) ontregelt de verspreiding van die cellen op een bepaalde manier (waardoor je random vlekken krijgt? en geen mooi schutkleur patroon zoals tijgerstreepjes ofzo, die wel perfect geregeld zijn en +- symmetrisch zijn) . Als die cellen ontregeld zijn is de kans dus groter dat ze de darmen slecht(er) bezenuwen en het mogelijk is dat ze meer kans hebben om verstopt te raken en koliek te krijgen dus :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-15 19:52

Hou op, nou krijg ik nog meer zin om alsnog diergeneeskunde te gaan studeren terwijl ik net mijn bachelor verpleegkunde probeer af te ronden :')

Goed, ik moest toch nog naar de weide dus even de boel bekeken. Diegene in de enquête is gewoon 2 witte hoeven waar hij wit voetje heeft. Niks bijzonders. Maar dan:

few spot appaloosa shetkruising, 4 witte hoeven met streeppatroon op paar voeten. 3 witte benen en 1 voskleurig/stekelvos met dus witte hoef en zwarte lijn.

Tinkerxhaflinger, 4 witte benen, bont gekleurd paard, ook hier 4 witte hoeven met zwarte lijnen

miniatuurpaardje, appaloosa bruin met wit snowblanket kont. als ik me niet vergis donkere hoefjes, waarvan 1 met subtiele witte lijnen erin.

Kan ze momenteel helaas niet op foto zetten, anders deed ik dat graag.

GaelleS

Berichten: 1977
Geregistreerd: 06-08-10

Re: Extreem korte en rare enquête, over witte hoeven en benen...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-06-15 20:45

Hahah vooral dooeeen! Ik heb hiervoor ook al 3 jaar prof bach gedaan, dierenzorg, en dan een jaar gewerkt, en dan een jaar hoefsmederij en nu ben ik aan diergeneeskunde begonnen :') Ik heb er wel zin in he? :P

Als ik het zo lees zou ik het zo invullen:
appie shetkruising: 4x wit
tinkxhaf: 4x wit
mini: 1x wit

Starbreeze

Berichten: 4581
Geregistreerd: 16-08-03

Re: Extreem korte en rare enquête, over witte hoeven en benen...

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-15 20:53

Mijn paard heeft zwart/grijs gestreepte hoeven.

GaelleS

Berichten: 1977
Geregistreerd: 06-08-10

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-06-15 20:55

Telt voor mij als wit :P

voor de geïnteresseerden

Afbeelding

Als ik aan 1000 mensen raak die hem willen invullen zou leuk zijn :P

Starbreeze

Berichten: 4581
Geregistreerd: 16-08-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-15 21:03

Nee joh, is niet wit :)


Afbeelding

GaelleS

Berichten: 1977
Geregistreerd: 06-08-10

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-06-15 21:08

Als ik het zo zie zou ik maar 1x wit aanduiden idd :P
edit: en het is links achter hahah

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-15 21:14

Er doet me iemand dood als ik nog een zware studie aanvat (vriendlief haha), en ik denk niet dat ik diergeneeskunde zou aankunnen. Al heb ik misschien wel al wat voordeel door de basisterminologie bij anatomie, steriel werken, spuiten zetten etc... Maar da's dan wel alleen bij mensen.
Zit wel te tobben om de opleiding hoefsmid ook te doen, maar dan in avondles.

GaelleS

Berichten: 1977
Geregistreerd: 06-08-10

Re: Extreem korte en rare enquête, over witte hoeven en benen...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-06-15 21:37

Hahah.. Ik woon nog thuis dus dat voordeel heb ik wel. Mijn pa moest ook wel ff gaan zitten :P

Ja dat zal zeker wel een voordeel zijn, denk dat ik ook nog wel wat uit dierenzorg gehaald heb hoor :)
Het is moeilijk maar je moet ECHT gemotiveerd zijn. Als je gewoon 'ff wilt proberen' gaat het niet lukken vreesik... Ik ben eraan begonnen met 'ik moet gewoon DA worden want ik zie mij niets anders doen in mijn leven' en vanaf de eerste lessen fysica dacht ik 'ohhh nope nope nope' en heb elke week 2u bijles genomen daarvoor... De rest kon ik zonder hulp wel studeren als ik genoeg moeite deed... Als ik er niet helemaal voor wil gaan zou ik nu bv. al gebuisd zijn voor fysica en meer ... Ik hoop dat 2e sem even goed afloopt...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-15 21:42

Interesse is er zeker, ik werk enorm graag met dieren op zich en ook het OK bijwonen als studente verpleegkunde vond ik geniaal. Pathologie is minstens even leuk en technisch denk ik dat ik sterker ben met grote dieren dan met een mens :') Ben alleen geen held met medicatie en dat soort dingen uit elkaar houden, ben een chaoot (hallo protocols en stappenplannen) en ik doe gewoon mijn eigen ding. Niet echt de beste combinaties voor zo'n beroep :))

GaelleS

Berichten: 1977
Geregistreerd: 06-08-10

Re: Extreem korte en rare enquête, over witte hoeven en benen...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-06-15 21:47

Hehehe... denk er is over na he :P
Hier ook chaos hoor..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-15 21:50

Ik ben 31, tegen de tijd dat ik dan afstudeer ben ik er bijna 40 :')

Ilse_1987
Berichten: 226
Geregistreerd: 28-10-09
Woonplaats: Krommenie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-15 21:53

GaelleS schreef:
Oh Solleke ff gemist, het schijnt dat linksachter vaker wit zou zijn dan de andere voeten.


Hihi die van mij heeft juist drie witte voetjes maar allen links achter niet :')

tiwi1969

Berichten: 7699
Geregistreerd: 04-04-10
Woonplaats: in een huis met een tuintje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-15 21:55

Ik heb ingevuld LA RA


Afbeelding


Maar kijk met de geboorte, voorhoeven wit. Nu zijn de stralen nog wit en als je heel goed kijkt zie je ook witte streepjes in het zwarte hoorn.


Afbeelding

GaelleS

Berichten: 1977
Geregistreerd: 06-08-10

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-06-15 22:04

Varekaj je zou niet eens de oudste zijn daar :P

Echt Tiwi? die kleuren doen soms rare dingen toch...

Ilse, denk dat die van jou in de minderheid is :D