Zeldzame en bijzondere kleurtjes: de theorie

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

DubbelFun

Re: [KG]Zeldzame en bijzondere kleurtjes: de theorie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-15 13:16

Bruine benen bij een valk/buckskin-dun is idd niet 'normaal' . Die horen gewoon zwart te zijn.

SassyMoon

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-15 13:21

Ik zal morgen eens foto's uit de zon maken, dan komt de kleur misschien wat duidelijker over. Helaas heeft hij nog steeds gedeeltelijk die hele lichte wollige veulen/wintervacht. Daaronder is hij zandkleurig.

Zowel zijn wintervacht als zijn manen zijn overigens heel zacht en totaal niet waterafstotend terwijl hij nooit gewassen is. als het regent lijkt het net een verzopen katje, maar hij lijkt er geen last van te hebben. Die haarstrucktuur zal wel met zijn leeftijd te maken hebben? Hij is nu bijna een jaar oud.

Set_Elkol

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-15 13:40

Ik zie er ook echt geen zilver in. Ik gok een veulen vacht nog, ik heb wel vaker welshjes zo wit gezien

SassyMoon

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-15 14:32

Ik heb gezocht op foto's van valk schimmel en daar lijkt hij wel veel op. Maar dat betekend dus helaas dat hij wit wordt?

chimello

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-15 14:54

Yep, helaas wordt hij dan wit ja.

Vader van Guess is echt rodig valk dus, een silver buckskin. Wie weet he :P
Guess is trouwens een botermelk dunskin dus licht kan best licht zijn.

SassyMoon

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-15 15:26

Dat zou wel heel jammer zijn. Mijn andere paardje ( waar dit veulen als gezelschap voor aangekocht is) is ook al zo licht. Hij is kruising Haflinger x cremello KWPN en heel licht palomino. Hij was in wintervacht ook bijna wit en krijgt nu minimale kleur.

Set_Elkol

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-15 17:22

heb je niet wat meer foto's sassymoon? goede scherpe foto's?

SassyMoon

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-15 18:44

Ik zal morgen weer foto's maken Set. Moet ik nog ergens op inzoomen?

Set_Elkol

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-15 18:46

misschien foto's van hoofd, benen en manen en staart van wat dichterbij en gewoon wat duidelijkere foto's van de gehele pony :D

Fotsy

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-15 19:19

lijkt me ook een goed plan, eens wat duidelijke foto's :j

hier de vlekkenfoto :j , iemand? bend or spot, toch raar niet?, je ziet wat er had moeten zijn in het wit

Afbeelding

het is ook echt niet roanachtig of rabicano want zitten geen witte haren tussen en voelt ook niet speciaal aan, op foto ziet het wel iets lichter dan dat het werkelijk is maar heb foto ingezoomd.

Set_Elkol

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-15 19:20

bedoel je nou die driehoek bovenin :+ vind het nog niet heel duidelijk wat je bedoelt haha. Dat zit toch niet in het wit?

Femke_Tweety

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-15 20:08

DubbelDun schreef:
Bruine benen bij een valk/buckskin-dun is idd niet 'normaal' . Die horen gewoon zwart te zijn.

Mijn paard heeft in de zomer ook geen gitzwarte benen. Eerder heeeeeel donkerbruin.

Voor zover ik weet (maar niet getest) is hij gewoon valk.

Ik heb wel eens foto's van hem geplaatst met de vraag of hij enkel valk is, of valk met dun. De meeste mensen dachten toen echt valk...

(wel zebrastreepjes op zijn benen, wisselt per seizoen. meestal wel streep over zijn rug, maar wisselt ook per seizoen. Vaak donkerdere vlek bij zijn schouder, maar ook niet altijd even zichtbaar.)
Wel zeker ook rabicano, gezien de witte haren aan zijn staartbasis, en wat witte manen aan beide zijden van de manenkam.

Dus ofwel de mijne is gewoon valk, maar dan met heel donkerbruine benen ipv zwart.
Ofwel hij is toch zowel Cr als Dun, en in dat geval zorgt de Cr ervoor dat de dunkenmerken niet altijd even zichtbaar zijn...

Ben benieuwd hoe jullie (in dit topic) hier dan over denken?

Quote van DubbelDun omdat ik met name op dit stukje reageer, zeker niets persoonlijks dus, gewoon oprecht benieuwd hoe hier over gedacht wordt??

chimello

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-15 20:11

Zijn witte spots niet birdcatcher spots ofzo? Onze Quarter heeft zwarte bend or spots op z'n neus en kont.

Voor dun kom je aan het testen. En cream ook. Wij kunnen niet veel zeggen zonder foto's en uiteindelijk moet je toch testen als je 100% je kleur wilt weten.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-15 20:52

@fotsy: ik vind het een hele rare vlek, vooral ook de vorm (driehoek). Je weet zeker dat ze daar niet een ongelukje gehad heeft waardoor de huid 'anders' (misvormd) is geworden ??
@Femke_Tweety: zwart kan in de zomer wel eens bruiner lijken, maar het is genetisch nog steeds zwart.
Een aalstreep hoort altijd duidelijk zichtbaar aanwezig te zijn (behalve als het paard daar wit heeft).
Er is geen 'echte' test voor (geen genetisch marker), maar een zygosity test (men bekijkt aan de hand van het dier en de ouders of het Dun is.

chimello

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-15 21:14

Animal Genetics kan een directe dun test uitvoeren?

Fotsy

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-15 21:15

DubbelDun schreef:
@fotsy: ik vind het een hele rare vlek, vooral ook de vorm (driehoek). Je weet zeker dat ze daar niet een ongelukje gehad heeft waardoor de huid 'anders' (misvormd) is geworden ??

nee heb nog gevraagd en voelt ook helemaal niet raar aan maar is wel rare vlek toch, allez een platenbont is de plaat toch wit? De driehoekvorm is toeval denk ik of ze is zot van meetkunde :+

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

flaxen heeft ze ook toch?

Tinniie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-15 21:21

Palomino tobiano zoon van mijn Cheyenne heeft dit ook. Je ziet het alleen niet zo goed op palomino :) En mijn Cheynneke heeft het ook en heeeel klein beetje

Kzal eens foto's zoeken..

Fotsy

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-15 21:24

volgens mij is dit een grote bend or spot, ze heeft er ook een aantal kleintjes die veel donkerder zijn, raar toch he dat het zo op het wit zit? Als ik papieren inorde krijg dan laat ik ze eens testen want denk dat ze misschien ook sabino draagt, haar veulen heeft mega bles oh en een maanoog

Tinniie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-15 21:26

Hij heeft het vanboven op zijn rug.. Het valt niet zo hard op, maar zie je dat het lichter is dan de rest van zijn palomino-kleur?

Afbeelding
Afbeelding

En Cheyenne heeft zo'n heel klein vlekje, hier links bovenaan:

Afbeelding

Fotsy

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-15 21:28

oh ja maar die is juist lichter he

Rennie89

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-15 21:40

Ik heb hier een aantal voorbeelden van valkjes

gewoon valk, kijk naar de achterbenen
Afbeelding

Zilver valk'
Afbeelding

gewone valk met bruine benen
Afbeelding

nog een valk met achter lichte benen
Afbeelding

typische valk met 4 zwarte benen
Afbeelding

kortom, geen 1 valk is hetzelfde :P nou zie je dat zilver dus ook de benen beinvloed, maar dat bruine benen etc gewoon kan

SassyMoon

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-15 21:56

Super al die uitleg en foto's. Ik heb net eens kritisch naar River gekeken en zijn benen zijn niet donkerbruin maar veel lichter zoals op die zilver valk. Niet dat ik denk dat hij zilver is hoor. Maar hij heeft ook geen ( zichtbare ) aalstreep of streepjes op de benen. Het is ook zo raar hoe snel zijn manen en staart nu bruin worden en ik heb het idee dat hij meer wit in zijn staart gekregen heeft. Zal morgen van alle details en hele veulen een foto nemen.

SassyMoon

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-15 21:59

Ik begrijp wat je bedoel fotsy, de huid is wit maar de haren vos kleurig. Ziet er heel apart uit, ik dacht ook meteen aan een beschadiging of litteken.

Femke_Tweety

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-15 22:11

Die aparte vlekken bij die 2 bonte paarden zijn best bijzonder. Het ziet er bij die ene haast uit of die plek geschoren is geweest. Maar dat is wel heel onwaarschijnlijk.

Even de beenkleur van mijn -voor zover ik weet- gewoon valk:
Geen spectaculaire foto's, wel foto's waar de beenkleur het best zichtbaar is. Ze zijn vrij recent, week of anderhalf denk ik. Net verse zomervacht zeg maar:

Afbeelding

Afbeelding

En niet echt een charmante foto, maar de rabicano staart wel duidelijk zichtbaar :

Afbeelding

En ook de -op dit moment slecht zichtbare- aalstreep, of liever countershading waarschijnlijk.

Femke_Tweety

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-15 22:16

Ha grappig, zie net dat Tweet ook al in het rijtje van Lifaya staat... :-)