Zeldzame en bijzondere kleurtjes: de theorie

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

Pandakaas

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-15 22:15

Ik ben wel eens benieuwd wat de mensen hier zeggen over mijn merrie, kleur gaan we trouwens wel laten testen!

Haar moeder is een zilverappel bonte merrie en haar vader is een Classic Champagne hengst. (Deze is ook in bezit van het Cremè gen en het Silver gen)

Afgelopen winter kochten we haar zo
Afbeelding

In het voorjaar hebben we haar geschoren en kwam ze er zo onder vandaan. Links haar moeder trouwens.
Afbeelding

En nu begint ze weer wat te verkleuren naar haar eigen kleur denk ik
Afbeelding

Set_Elkol

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-15 22:17

silver smoky black misschien. geen champagne denk ik zo. Ik denk zwart met creme en zilver.

beide ouders zijn zwart basis, nakomeling lijkt me geen vos-basis dus ik gok zwartbasis ook. Ik zie er wel creme en zilver in.

Pandakaas

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-15 22:22

Champagne denk ik zelf ook niet nee. Mijn gok was ook silver smokey black :)

Fotsy

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-15 13:42

Jep lijkt een silver smokey black te zijn, geen champie al heb ik nog nooit eentje gezien die champagne, silver en creme heeft maar champie zie je aan de ogen toch?

Set_Elkol

Re: [KG]Zeldzame en bijzondere kleurtjes: de theorie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-15 18:35

Ik weet wel een met zilver en champagne, erg mooi.

Gigixponys

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-15 21:47

Duval van de Appelhoeve is een silver classic cream champagne mini.

Zijn vader is een bekende AMHA: Serenity Acres Cocoa's Double Lite. Die dezelfde kleur heeft. Deze hengst heeft meerdere nakomelingen in vergelijkbare kleuren, zoals Rosemary van Moragh hier op bokt.

Set_Elkol

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-15 21:51

bij mini;s zien kleuren er alleen soms anders uit dan bij grote paarden :D

Pandakaas

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-15 22:09

Bedankt voor jullie meningen :) Ik hou het dan voorlopig inderdaad maar op silver smokey black, wat ik ontzettend gaaf vind! Kan ook nergens champagne kenmerken bij haar vinden.

Fotsy

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-15 22:17

gixiponys eigenlijk is dit al teveel van het goeie :o

Set_Elkol

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-15 22:37

Hee hoo Evelyne we gaan niet klagen over twee verdunningen he :P

Chavalli

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-15 09:40

Ik zie dat hier een topic is over kleur vererving, ik vind dit heel interessant, maar weet er zelf helaas niets vanaf. Weet iemand of hier boeken over bestaan (Nederlands) ?
Verder heb ik nog wat vragen: Ik heb een jaarling Valk merrietje (Welsh A) in de toekomst lijkt het me leuk om een keer een veulentje met haar te fokken. Haar moeder is bruin en vader is perlino.
Zou ik op haar een valk hengstje kunnen zetten, zo ja wat voor kleur zou er uit kunnen komen ?
iemand zei tegen me, dat als je een vos op een valkje zet dat je dan veel kans hebt op weer een valkje.
Weet iemand hoe dit zit ?

wittepit

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-15 09:47

Als jouw pony valk is draagt ze het verdunningsgen één keer. Kruis je ze met een effen dier heb je 50% kans op een valk, palomino of smokey black, en 50% kans op een effen. Welke van de drie het wordt ligt aan of jouw pony hetero- of homozygoot is voor zwart en agouti. Is ze heterozygoot voor zwart zou er icm met een vos ook een vos of palomino uit kunnen komen, is ze homozygoot dan niet, alleen bruin of zwart. Is ze heterozygoot voor agouti zou er icm met een heterozygote of niet-agouti pony ook een zwarte of smoky uit kunnen komen.

Gezien de kleuren van de ouders (bruin icm perlino, mits dat klopt) is de kans op bruin (of valk) het grootst.

chimello

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-15 09:57

Een zwarte x valk heeft mij toch een palomino gegeven :P

Waarom fokken mini houders eigenlijk op dubbel zilver enzo want normaal gezien is dat toch niet goed? Of hebben mini's geen problemen als dubbel drager? Echt even oprecht een vraag :o

wittepit

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-15 09:58

chimello schreef:

Ja, da's heel simpel te verklaren toch?

Tinniie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-15 10:03

Ja zelfs de kleine kansjes moet je rekening mee houden... Hier 3% smoky grullo en voila :)

pretty

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-15 10:03

chimello schreef:

Waarom fokken mini houders eigenlijk op dubbel zilver enzo want normaal gezien is dat toch niet goed? Of hebben mini's geen problemen als dubbel drager? Echt even oprecht een vraag :o

Ik doe voor de zekerheid geen silver op silver .
Er zijn er nog genoeg die het risico niet nemen hoor binnen de mini wereld.

chimello

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-15 10:06

Ja, maar er wordt hier gezegd een vos x valk is de grootste kans op valk, dat vind ik dus niet want mijn zwarte merrie gaf dus een palomino uit een valk, een vos x valk is dus alleen maar grotere kans op een rode. Dan zou ik eerder aanraden een zwarte x valk te kruisen of liefst een bruine x valk. Vandaar dat ik dat zei ;)
Daarbij was het totaal een verrassing want ik dacht dat mijn merrie EE was :o. Als je zwart x valk fokt ga je dan sneller uit dat je ook een zwart basis veulen krijgt, maar dat kan dus toch anders uitpakken.

En edit: worden die mini's ooit op hun ogen getest?

pretty

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-15 10:08

Echt zelden denk ik.
Ook is lang niet alles bekend nog over het risico silver x silver.
Maar ik neem het gewoon liever niet.

wittepit

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-15 10:09

@chimello: Nee, dat vind ik ook niet. Maar er zijn soms fokkerswijsheden die niet verklaarbaar zijn, zoals een voshengst gebruiken als je de kans op schimmel wilt verkleinen. Zal deze raad ook onder vallen ;-)

chimello

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-15 10:19

Ik had er nog nooit van gehoord eigenlijk, tegen mij is gezegd geworden voor de mooiste valken moet je zwarte merries gebruiken. Nu is mijn valk uit zwarte merrie wel een hele mooie :P

Ik zou het ook niet willen doen denk ik, ik heb dat ook van appaloosa gehoord maar die worden ook dubbel gefokt dus ik neem aan dat dat veiliger is?

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-15 10:28

Ik heb 4x schimmel x vos gedaan. Merrie had al veel schimmels gegeven van zwart(bonte) hengsten (ook een vosbont geboren schimmel en een aantal zwart geboren schimmels).
Maar bij mij waren de schimmels op :+ . Ik kreeg 2 zwarte merries, een vos hengst en een vos geboren schimmel hengst. Helaas niet de schimmel merrie die ik zo graag gehoopt had om haar op te volgen.

Pandakaas

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-15 11:03

Het silver x silver zou ook niet mijn voorkeur hebben. Weet er lang niet alles van, maar wel dat het voor oogproblemen kan zorgen. Heb er wel eens wat over uitgezocht, maar kan er zo 321 niet op komen.

Deze merrie heb ik dan ook zo gekocht, dacht in eerst instantie dat het silver bij haar moeder vandaan kwam, tot ik er achter kwam dat vader het ook droeg. Op dit moment is ze als het goed is (anders moet ze deze week weer hengstig worden) drachtig van een valk hengst. Ben ook wel erg benieuwd naar die combi!

Ik lees trouwens vaak hier stil mee, het is zo interessant en leerzaam al die kleuren en de theorie er bij :) Zou graag meekletsen, maar ik ben bang dat ik niet veel van waarde toe te voegen heb :Y)

_RobinA_

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-15 12:34

Welke kleur zou dit zijn, valk of wildkleur? De pony heeft een aalstreep.
Afbeelding
Ik dacht eigenlijk dat het een valk was, maar begin nu te twijfelen. Stel dat dit wildkleur is, welke kleuren nakomelingen kan ze dan krijgen met een vos- bruin- of zwartkleurige vader? Ook gewoon valk, palomino of is dat niet mogelijk?

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-15 12:38

Om zeker te kunnen beoordelen of het een dun(wildkleur) is zou ik een foto van de aalstreep en de benen moeten zien :)
Met dun op rood krijg je een reddun, op bruin een baydun en op zwart een grullo.
Maar dun en creme kunnen ook samen gaan en dan heb je nog meer kleurmogelijkheden :D

Set_Elkol

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-15 12:39

Lijkt een dun met die schouder vlek maar meer foto's zouden wel helpen. Heb je ook foto's van de ouders?