Kleurencalculator + bespreken van uitslagen

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

mooney

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-16 21:23

Dat is eigenlijk te weinig om er echt iets zinnigs over te zeggen, maar we kunnen een poging doen.

We beginnen met schimmel, als de merrie heterozygoot is dan heb je 50% kans op schimmel, met homozygoot zal het veulen altijd een schimmel zijn.
Met een marmerbonte appaloosa ouder heb je 50% kans op een marmerbont veulen.

Dan de basiskleur: met een bruin x vos basiskleur heb je in principe kans op vos (als de merrie niet homozygoot zwart is), zwart (zolang 1 vd ouders niet homozygoot agouti is) en bruin.

Omdat er zoveel onbekende factoren inzitten is het berekenen van verdere kansen eigenlijk zinloos. Maar over het algemeen dus kans op vos, bruin en zwart en dan wel of niet in combi met schimmel en/of appaloosa.

rocymax

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-16 21:28

Dankjewel, als ik fotos heb zal ik ze plaatsen, misschien dat dat iets meer helpt?

mooney

Re: Kleurencalculator + bespreken van uitslagen

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-16 21:38

Vooral de merrie zorgt voor veel onzekerheden qua kleur. Een foto zal dat niet verhelpen omdat je van de buitenkant niet kan zien of ze homo- of heterozygoot is voor schimmel en welke kleur ze was toen ze geboren was. Van de ouders weet je dus niets? Of eventuele nakomelingen? Dat (of een kleurentest) is eigenlijk het enige waar we bij haar wat aan hebben.

Bij de hengst kan een foto helpen om te kijken of hij marmerbont is, maar in principe maakt dat niet heel veel uit voor de berekening. Zolang het geen fewspot/snowcap is blijft het 50% kans op appaloosa, en die twee verschillen teveel van marmerbont om je erin te kunnen vergissen.

zivazoef

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-16 15:39

De kleur van mijn hengst staat niet in de lijst. Silver smoky black roan. Hoe zou ik dat dan het beste kunnen uitrekenen wat de kleurkansen van zijn veulens zijn?

Set_Elkol

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-16 15:42

Silver smoky black inullen en roan is 50% behalve als hij homozygoot is, dan 100%

Crines

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-16 16:06

Ik wil er me graag in verdiepen, maar ik vind het zoooo ingewikkeld. Ofwel ben ik gewoon heel erg blond :o?

Kleurengenetica heeft me altijd wel geïnteresseerd, al van toen we in het middelbaar moesten de kleurkansen berekenen bij kippen en konijnen :+

Bij paarden is het toch net weer wat ingewikkelder.

Hier is 6 mei een veulen geboren uit twee zwarte ouders die beiden een 'vosgen' ('' want ik heb gehoord dat een vosgen eigenlijk niet bestaat) dragen.

De kleine spruit is zoals zoveel zwartjes muisgrijs geboren. Hetgeen me wel enorm opvalt is de overduidelijke streep over heel zijn rugje. Die streep lijkt ook door te lopen in zijn staart.
Zal wel een duidelijk geval van contourshading zijn veronderstel ik, want in zijn afstamming zou er nergens verdunning zitten.
(dit is de afstamming van zijn volle broer)
http://www.lgancce.com/lgpreancce/asp-p ... 1sgYnzzZQ=

Nuja, eigenlijk ging mijn vraag over de moeder: Imperiosa XXIX. Ik zou graag een speciaal gekleurd veulen fokken. Liefst een champagne, valk of palomino.
Als ik het goed begrijp zou dat mogelijk moeten zijn door gebruik te maken van een hengst met dubbele verdunning of een valk of palomino? Of ben ik nu verkeerd.
PRE hengsten die APTO zijn en een dubbele verdunning hebben lopen niet dik gezaaid. Bovendien zijn de dekgelden dan torenhoog en zijn er maar weinigen die morfologisch goed bij mijn merrie passen.
Mocht ik zeker zijn van een speciaal kleur, zou ik echter overwegen om sperma uit Spanje te laten over komen.

Kan iemand me een zicht geven op die kansen en voor welk kleur hengst ga ik best? Ik heb verstaan dat er ook bij de verdunningen sprake is van homozygoot en heterozygoot? Of ben ik nu verkeerd? Welke invloed heeft dat?

Mijn droomveulen is Champagnekleurig :o

linda2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-16 16:36

je hebt PB

mooney

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-16 17:03

Ik zal later op de computer uitgebreider antwoorden. Maar nu even kort.
Voor een garantie op champagne heb je een homozygote champagne hengst nodig; ik weet niet of die er zijn. Heterozygoot champagne geeft je 50% kans op champagne veulen.

Crème is een ander gen, dat zorgt voor oa valk en palomino. Met een cremello/perlino heb je 100% kans op een crème veulen. Moet je wel rekening houden dat je met een zwarte merrie ook kans hebt op smoky black.

Crines

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-16 18:54

Hmm een Champagne PRE zal al heel lastig te vinden zijn, laat staan een homozygote, die dan ook nog eens past bij mn merrie en geen stuk van mijn lijf kost 8-) *bergt die droom al maar vast terug op*

Met een perlino/cremello kan ik enkel een palomino of smokey fokken hé? En mocht ze geen vosgen hebben dan enkel smokey?

Tinniie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-16 20:22

Of buckskin afhankelijk van de agoutistatus van de cremello/perlino :)
Perlino is altijd Aa of AA
Cremello kan aa Aa of AA zijn

Ja een homozygote champagne gaat niet simpel zijn, of je moest een Quarter nemen :P En dan nog, zo zijn er ook maar 2 of 3 hengsten in heel Europa te vinden :P

Bellarose

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-16 22:47

Ik heb ook nog een ingewikkelde (althans, voor mij :') ) combinatie!

Ik heb mijn perlino merrie (vader zwart (blijkt dus smokey) moeder schimmel) op date gebracht bij een bruine hengst (vader zwart moeder valk). Ik heb mij laten vertellen dat de merrie dus eigenlijk schimmel is, maar dat niet toont omdat ze perlino is, ofzo? :o?

Kan iemand mij vertellen wat mijn kleurkansen zijn? :)

Fotsy

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-16 22:50

heeft je perlino merrie een wat gelige benen, manen en staart? of is ze echt wit wit

Bellarose

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-16 08:15

Vergeleken met mijn andere perlino is ze vrij licht, manen zijn iets donkerder als haar vacht maar niet veel. ;)

Afbeelding

Fotsy

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-16 08:51

Volgens mij en op eerste zicht lijkt ze geen schimmel, dan zou ze helemaal wit moeten zijn.
Mijn perlino heeft ook gelige manen, staart en benen, schimmel heeft effect op elk gen omdat het een vergrijzing is

Set_Elkol

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-16 08:54

Maar het'probleem' is dat ze best wel prima stiekem schimmel kan zijn.
Dus je hebt dan 50% kans dat je mooie valk palomino of smoky black veulen schimmel wordt. Zonder testen weet je het niet zeker.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-16 09:21

Die merrie zou ik zeker laten testen op schimmel.

loeloemoekie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-16 10:40

Vraagje!

Ik ben niet zo thuis in de fokwereld, en al helemaal niet in de engelse benamingen van kleuren etc :')
Hopelijk kunnen jullie mij helpen bij wat ik voor kleur in moet vullen in de calculator voor Indy.

Indy is een haflinger x tinker, papa van Indy is heterozygoot bont. Indy zelf is bruin ( zie foto ).

Afbeelding

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-16 10:57

Bay qua kleur (Ee en AA of Aa) het bontgedeelte zou ik even vergeten, alhoewel het niet onmogelijk is.
Ee is heterozygoot zwart (vader zwarte basis, moeder vos-basis) en A is agouti, maar daar is zonder test niet van te zeggen of het hetero- of homozygoot is. Veel haflingers dragen Agouti, maar je hebt niet gezegd wat de basiskleur van de vader was :D

loeloemoekie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-16 11:08

DubbelDun schreef:
Bay qua kleur (Ee en AA of Aa) het bontgedeelte zou ik even vergeten, alhoewel het niet onmogelijk is.
Ee is heterozygoot zwart (vader zwarte basis, moeder vos-basis) en A is agouti, maar daar is zonder test niet van te zeggen of het hetero- of homozygoot is. Veel haflingers dragen Agouti, maar je hebt niet gezegd wat de basiskleur van de vader was :D

Wauw wat een termen allemaal :') Hoop dat ik er de helft van snap.

Vader is een zwart bonte tinker, als je dat bedoelt?

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-16 11:12

Dan is er alleen Aa (heterozygoot Agouti)
E is zwarte haarkleur (EE heeft de vader) de moeder is vos (ee). Indy is is dus als basis Ee.
A=Agouti zorgt er voor dat de lichaamskleur oplicht tot bruin (bay) maar de manen, staart en benen blijven onaangetast zwart.
Omdat de vader zwart is en dus geen Agouti draagt, komt dat dus bij de moeder vandaan en is Indy Aa (heterozygoot).
Haar vader heeft dus het zwarte gen doorgegeven en de moeder het Agouti-gen. Die 2 samen zorgen voor een Bay / bruin paard.

Fotsy

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-16 11:16

Testen geeft de enige zekerheid bellarose, alles is sowieso vaag als ze niet getest zijn.

loeloemoekie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-16 11:36

Aha, dus wt zou ik moeten invullen op de kleurencalculator ?

Iris82

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-16 11:55

AaEe. :) En verder niets. :)

Bellarose

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-16 12:27

Thanks voor de reacties! Zou wel 'zuur' zijn, komt er n mooie valk uit en dan wordt ie ineens grijs := Ach, gezond is t allerbelangrijkste, was gewoon benieuwd! Thanks!

mooney

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-16 12:45

loeloemoekie schreef:
Aha, dus wt zou ik moeten invullen op de kleurencalculator ?

Om het even helemaal uit te typen voor je. Eerste scherm moet je bay (en dan ernaast het op solid laten staan). Dan verder. En dan bij red factor: red carrier (Ee), en agouti: heterozygous (Aa)