Kleurencalculator + bespreken van uitslagen

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Dais_

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-16 22:41

Dankjewel voor je reactie! :) Ik gok dat het dan optie 3 is :) Ik heb het inderdaad al meer gezien bij dit stamboek (ancce/PRE) dat donkerbruine paarden als zwart werden aangemerkt :)

DubbelFun

Re: Kleurencalculator + bespreken van uitslagen

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-16 08:55

Test het en je weet het zeker :D

Dais_

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-16 09:00

Wat test je dan precies? En waar kun je zo'n test doen? En wat kost het? :D

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-16 09:05

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-16 09:17

Als het veulen nu al seal brown toont dan hoef je die niet meer te testen, maar als je wilt weten of de vader / moeder ook SB is of niet zou die getest moeten worden.

mooney

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-16 10:06

Maar waarom zou ze haar paard testen DD? Naar wat ik lees heeft ze een volwassen paard (aangezien ze de moeder of foto's wilde zoeken). Ik lees ook niet dat ze wil fokken voor een bepaalde kleur.

Dan zou ik er eerder een DNA test uitgooien voor het bepalen van ouderschap. Dan weet je gelijk of de ouders ook echt de ouders zijn, mocht het pre iig een genetische database bijhouden.

Als ze de merrie test en ze blijkt inderdaad bruin dan heeft ze toch nog precies dezelfde vragen/opties als nu?

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-16 10:15

Voor een DNA-test heb je ook de ouders nodig om te vergelijken of het product/veulen wel uit die ouders komt ;) en dan nog zegt het niets over een foutieve kleur in het stamboek van (één van) de ouders.

mooney

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-16 10:24

Daarom ook mijn opmerking dat er dan wel een database moet zijn bij het stamboek om de gegevens de ouders op te halen.

Is dat er niet ben je inderdaad aangewezen op duidelijk beeldmateriaal en eventuele kleurtesten om de waarheid te achterhalen.
Maar ik zou een merrie die duidelijk bruin is (als dat idd het geval is) zelf niet gaan testen op kleur omdat de ouders zijn aangegeven als zwart. Dan heb je meer baat bij het opsporen van de ouders en kijken of die getest kunnen worden als het fenotypisch niet duidelijk is.
En als 'ouders' echt zwart blijken te zijn heb je nog niets omdat je dan op zoek kan naar de echte ouders.

Theoretisch een leuke casus, maar niet iets wat je zomaar uit gaat zoeken in de praktijk als je geen (kleur)fokwensen hebt.

Dais_

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-16 10:25

Mijn merrie is sowieso bruin, donkerbruin/sealbrown, hoe je het ook wilt noemen :D
*klik*

Ik heb een mail gestuurd naar het stamboek. Ze houden er sowieso een genetische database op na en het DNA is bekend bij het stamboek, maar of dat automatisch ook betekend dat alles klopt weet ik niet.
Ik geloof pas iets als ik het zelf heb gezien zegmaar :P

In de toekomst wil ik wellicht een veulen fokken en ik was aan het kijken wat de kleurmogelijkheden waren bij bepaalde kleur hengsten. Zodoende kwam ik er dus op uit dat 2 zwarte ouderdieren nooit een bruin veulen kunnen geven en toen begreep ik het niet meer :')

Ik heb het al meer gezien dat donkerbruine als zwart werden aangemerkt. Een lichtbruine neus, lichtbruin rond de ogen en flanken zien ze dan maar gewoon als bijkomstigheid?

Opzich maakt het eigenlijk ook allemaal niks uit, ik wist nu alleen niet goed wat ik in moest vullen bij de kleurencalculator, aangezien de gegevens die ik heb kennelijk niet correct zijn :D

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-16 10:32

Dais_ schreef:
Ik heb een mail gestuurd naar het stamboek. Ze houden er sowieso een genetische database op na en het DNA is bekend bij het stamboek, maar of dat automatisch ook betekend dat alles klopt weet ik niet.
Wat ik van de AQHA weet is dat de ouderdieren wel geDNA't zijn, maar dat er alleen in uitzonderlijke gevallen (of als je er voor betaald) een check wordt gedaan. Bij race-quarters is het meer standaard om dit te doen (parentage verification) en als iemand bijv. een veulenkleur doorgeeft wat écht genetisch niet kan kloppen wordt er om een kleur-test gevraagd voor het veulen wordt ingeschreven.

mooney

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-16 10:33

Klopt, zwarte paarden zijn vaak meer in trek en er wordt nog wel eens een donkerbruine als zwart weggeschreven.
Ik ken paarden die bruiner zijn dan die van jou en je moet de eigenaren eens horen als je zegt dat het geen zwarte is.

Voor nu weet je inderdaad nog geen specifieke dingen voor de calculator. Dus unknown voor red carrier en onbekend of ze homo of heterozygoot is voor bruin.
Als je uit kan vinden of 1 ouder bruin is en 1 zeker zwart dan is je merrie sowieso heterozygoot voor agouti.

Ben benieuwd wat je terug krijgt van het stamboek.

Cemlys

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-16 10:42

Over een week of 6 verwacht ik een veulentje, donkerbruine vader en (heterozygoot) schimmel moeder. Vader draagt geen vos en schimmel. Merrie is heterozygoot bay (denk ik)

In juli krijg ik nog een veulen van die hengst maar moeder daarvan is bijna zeker homozygoot schimmel, dus dat is weinig spannend. Bij de eerst hoop ik een beetje op een bruine.

Fotsy

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-16 11:06

je zou je bruine toch beter kleurtesten want zie vaak berekeningen langskomen en dan beweren ze dat een zwarte bijna niet kan en ze toch 1 kregen uit een bruin x vos maar als de ene AaEE is en de vos aaee dan is de kans op zwart juist heel groot en dan kan je beter geen kleurberekening doen vind ik.
Das de reden waarom ik mijn vos nu ook heb laten testen op agouti, zo kan ik tenminste echt berekenen.
En bruine paarden die AAEE zijn kan je nooit een zwart noch vos uitfokken.

Miran71

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-16 09:12

Ik heb van een paard middels DNA een vachtkleur check laten uitvoeren. Onderstaand de uitslag:

P807 Schimmel N/N
P907 Agouti a/a
P904 Vos-Factor E/e
P713 Cremello verdunningsfactor N/N

Kan iemand vertellen wat de juiste kleur van dit paard is? En kan dit paard zowel bruine, zwarte als voskleurige nakomelingen geven?

mooney

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-16 09:16

Miran71 schreef:
Ik heb van een paard middels DNA een vachtkleur check laten uitvoeren. Onderstaand de uitslag:

P807 Schimmel N/N
P907 Agouti a/a
P904 Vos-Factor E/e
P713 Cremello verdunningsfactor N/N

Kan iemand vertellen wat de juiste kleur van dit paard is? En kan dit paard zowel bruine, zwarte als voskleurige nakomelingen geven?

Dit is dan een zwarte (geen schimmel, geen agouti, geen crème).
Omdat ze wel vosfactor draagt kan ze dus vosveulens krijgen als de hengst ook vos draagt.
Agouti (bruin ) draagt ze niet, dus dat kan alleen als de hengst het wel draagt. Met een zwarte hengst krijg je nooit een bruine.

Miran71

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-16 09:19

Oke, dank je wel voor je reactie!!

Met een zwarte hengst dus 50-50 voor zwart-vos?

mooney

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-16 09:29

Miran71 schreef:
Oke, dank je wel voor je reactie!!

Als die vos rood draagt wel ja. Kan je checken wanneer de hengst een vos heeft als ouderdier of al voskleurige nakomelingen heeft. Dan is hij zeker heterozygoot. Heeft hij dit niet dan weet je het niet of hij wel of geen drager is.
Als hij homozygoot (getest) is voor zwart dan heb je 100% zeker een zwart veulen.

__Suzanne__

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-16 12:47

Miran71 schreef:

Met een voshengst 50% kans op een vos, en 50% kans op zwart (of bruin als de vos agouti draagt)

Met een zwarte hengst die vos draagt 25% kans op een vos, 75% kans op een zwarte

Miran71

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-16 13:58

Als de zwarte hengst E/e is en de zwarte merrie is ook E/e, dan heb je toch 50% kans op een zwarte en 50% kans op een vos?

Of bekijk ik dat te simpel?

Oh ja, een voshengst heeft als het goed is niet de hoofdletter E (voor zwart). Heb je dan met een zwarte merrie met E/e niet 25% op een zwarte?

Pfff, het gaat mij een beetje duizelen, haha.

mooney

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-16 14:06

Mijn excuses ik zat niet op te letten, Suzanne heeft gelijk.

Met zwarte vader (Ee) en jouw merrie (Ee)

Dan zijn de opties uit het kruisingsschema:
EE, Ee, Ee of ee.
De eerste drie geven zwart, laatste vos : dus 75% zwart, 25% vos.

Bij een vos (ee) en jouw merrie krijg je:
Ee, Ee, ee of ee.
Dus 50/50 kans.
(Maar als de vos stiekem agouti draagt wordt de 50% zwart weer verdeelt naar 25% bruin en 25% zwart of zelfs 50% bruin en 0% zwart bij homozygoot agouti)

Duizelt het zo minder? Ik kan ook even een schema voor je tekenen, als dat verduidelijking schept.

Miran71

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-16 14:34

Duizelt iets minder, bedankt!

Maar als ik dan ga bedenken hoe het zal zijn met een bruine of een donker bruine hengst.....??

Misschien is een schema wel handig :-)

rocymax

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-16 20:44

Ik heb ook een vraagje, wat voor veulen kan er komen uit de combinatie :
red-sorrel appaloosa en schimmel?

mooney

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-16 20:49

rocymax schreef:
Ik heb ook een vraagje, wat voor veulen kan er komen uit de combinatie :
red-sorrel appaloosa en schimmel?

Hoe meer informatie, des te nauwkeuriger kunnen we antwoord geven.
Welke vorm van appaloosa is het (panterbont, fewspot, shabrakbont, snowcap, marmerbont?)?
Welke kleur was de schimmel bij geboorte?
En heb je toevallig informatie over de kleur van de ouders van deze dieren?

Set_Elkol

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-16 20:50

Ligt eraan wat de schimmel mee geboren is

Edit wat mooney zegt, extended version

rocymax

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-16 21:06

Ik denk dat het marmerbont is.

de merrie is nu schimmel met hele kleine vlekjes, maar het kan heel goed zijn dat ze bruin geboren is. Meer weet ik eigenlijk niet van ze