Kleurencalculator + bespreken van uitslagen

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

Cynthia82

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-09 19:36

Dat weet ik ook niet.
Ik ga morgen bij hem kijken. Wat zou ik haar kunnen vragen om een zo'n duidelijk mogelijk beeld te krijgen van wat er uit kan komen?

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-09 19:42

Saporos OX is ook bruin, dus heeft ook agouti. Van bruine veulens uit die kombi met je merrie weet je dus niet of ze het van de moeder of de vader hebben. Testen is dus de enige mogelijkheid om erachter te komen.
Sabino x Sabino heeft de neiging elkaar te versterken, dus kun je extra veel wit verwachten. Maar ook dat is koffiedikkijken :D

Als je morgen bij Zippo MacQ gaat kijken kun je vragen of hij gestest is op welke vorm van homozygoot dan ook. Men moet de uitslag daarvan op papier hebben.
Is hij bijv. niet homozygoot op Tobiano (bont) dan heb je dus 50% kans op een niet-bont veulen.

Cynthia82

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-09 19:46

Kan een Perlino-hengst ook Sabino hebben?

Nu je dit zegt, weet ik dat Zippo niet homozygoot is voor bonte veulens, om het zo maar even te noemen. Zijn bazin gaf namelijk aan dat ik ongeveer 50% kans op bont heb.
Maar is dat met mijn Haflinger dan sowieso vosbont?

Die Perlino-hengst die jij net noemde; heb je enig idee waar hij nu staat? Op internet kom ik verschillende dingen tegen, dus ik weet niet wie ik moet mailen :+

DubbelFun

Re: Uitslagen Kleurencalculator

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-09 19:51

Nee ik weet niet waar die Perlino hengst nu staat.
Vosbont is je paard als hij het tobiano bontpatroon meekreegt mét het roodgen (vos), dus niet de kleuren die Zippo heeft.

Een Perlino hengst kan ook Sabino hebben, maar door zijn hele lichte kleur is dit moeilijk te zien.
Dan krijg je dus zoiets
http://www.dreamhorse.com/photos/may/1314706a.jpg

Cynthia82

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-09 19:53

Grappig beest! Maar dat kan toch niet uit een Perlino-hengst met mijn Haflinger?

Dus ik zou morgen moeten vragen of Zippo MacQ het vos-gen draagt. Zo niet, krijg ik geen vos-bont veulen, want mijn merrie heeft dan gen sowieso niet.
Klopt toch?

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-09 19:56

Een Haflinger is vos met Mealy/Pangaré, dus de kans op vosbont is wel aanwezig met Zippo als die niet-homozygoot op zwart is.
En met zijn 50% kans op Bont hebt je dus ook 50% kans op een gewoon vosje.

Uit jouw merrie met Perlino kan geen Perlino komen nee :D
Het was als voorbeeld hoe moeilijk je wit op Perlino kunt zien.

Cynthia82

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-09 20:01

Hoe lang heb je erover gedaan om alles over de kleurvererving bij een paard te snappen? Pffffffff.... Ik vind het knap van je!

Ik heb een advertentie gevonden van die Perlino-hengst: http://www.zoekertjesweb.be/perlino-(creme)-hengst-ter-dekking--379804.html

Er staat dat hij aan iedere merrie minstens een valk of palomino veulen garandeert.
Kan palomino uit Haflinger? Voor zover ik begrepen heb uit mijn kleur-verervingsboek kan dat niet..

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-09 20:06

Veel erover lezen en 2 interessant gekleurde paarden hebben ;)

Uit jouw Haflinger en een Perlino kan wel degelijk een palomino komen. Immers jouw Haflinger draagt Vos) en als de Perlino niet homozygoot op zwart is draagt die ook Vos.
50% kan dus op een palo (= vos + enkel creme).
De link die je geeft is niet een Perlino, maar een Cremello hengst, dus 100% een palomino met jou merrie.
Cremello = 2x vosgen + 2x cremegen

Cynthia82

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-09 20:10

Da's raar!! Ik stuurde echt de link van die Reckless-hengst. Maar ik zag dat die advertentie niet meer beschikbaar is, alleen die van die cremello-hengst. Maar dat is geen goede voor een valk-veulen, toch?

Weet je toevallig meer Perlino's? Reckless is verkocht naar franstalig België.

Wat voor paarden heb je zelf dan?

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-09 20:12

Peterina

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-09 20:41

Cynthia82 schreef:
Da's raar!! Ik stuurde echt de link van die Reckless-hengst. Maar ik zag dat die advertentie niet meer beschikbaar is, alleen die van die cremello-hengst. Maar dat is geen goede voor een valk-veulen, toch?

Weet je toevallig meer Perlino's? Reckless is verkocht naar franstalig België.

Wat voor paarden heb je zelf dan?

Jeetje die hengst verhuist nogal!! In de laatste 1,5 jaar al 3 keer verhuist!

In Nederland staan er naar mijn weten geen perlino quarters op dit moment, er staat wel een WB perlino ggk hengst.
In Duitsland, Engeland and Frankrijk staan er een paar : halfbloed arabieren, lusitano, AQHA, paint, wb
In Belgie staan er ook.

Ligt er natuurlijk aan hoeveel dekgeld je wilt betalen (400 - 1200 euro) en welke doeleinden je het veulen wilt gebruiken.

Cynthia82

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-09 20:45

Ja, dat was mij ook al opgevallen!!

Wat is een WB perlino ggk hengst?

Ik wil het veulen voor mezelf houden. Recreatief mee rijden; bosritjes, af en toe een sprongetje en de basis dressuurdingetjes.
Het dekken moet leuk blijven, dus ik wil er niet al te veel aan uitgeven. Max. € 600,- ofzo.

Wat staat er in België? DunDun had een Perlino Welsh Cob gestuurd, die staat in België. Ken je er meer?

Is een Haflinger trouwens homozygoot vos? Ja, toch?

Peterina

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-09 22:11

Een haflinger is een vos en vossen zijn ALTIJD homozygoot.

WB perlino ggk = een warmbloed hengst in perlino kleur die goedgekeurd is = 'Baron', Kinsky Stable NL

In Belgie:
De perlino Welsh Cob is "Sublime Sponte", http://ysewynstud.webs.com/stallions.htm
De perlino Morgen = perlino (EeAaCrCr) = 'Memc ROYALTY at OBH' - geboren 2009 - eigenares: Diana Jasica- Belgium 0477/569.869 http://www.offborderhill.be/home.php?nav=3

Andere Perlino's in Europa:
In Duitsland staat Heclair d'Arbre Mort – geboren 1995 – 154cm – Berber Arab - Rhein/Westf/ZfDP – ggk – WB Bk.1 – www.heclair.de - dekgeld 500 euro
In Frankrijk staat Robador – geboren 2005 – 163cm – PSL Lusitano – IAAA/ACHR – ggk - samvdm.free.fr - dekgeld 1000 euro
In Frankrijk staat DBD WHITE KNIGHT (http://www.allbreedpedigree.com/dbd+white+knight) - 2006 - AQHA - (hölzel ina, Région Normandie, 14210 missy Tel 0682271997) http://www.equirodi.com/fr/saillie-a-ve ... 9ff1294461 - dekgeld 500 euro
In Engeland staan 3x WB perlino's.

Cynthia82

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-09 22:16

Tja, dat bedacht ik me ook, maar kon het toen niet meer wijzigen. Beetje dom van me.

Ik heb gekeken naar Baron, maar er staat op de site dat hij Cremello is. Zijn ouders zijn valk en palomino. Dus dan is hij toch cremello en geen perlino?
En met een cremello-hengst kan ik toch geen valk-veulens krijgen?

Peterina

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-09 22:25

Wat op internet sites staat hoeft niet altijd de juiste informatie te zijn!

Ik heb Baron gekeurd en uit jaren ervaring durf ik te zeggen dat hij perlino is en niet cremello. Maar bel gerust met zijn eigenares en vraag na.
En nee, natuurlijk kan je geen bruin-basis (= valk) veulen uit twee vos basis (= cremello en vos) krijgen!

Aangezien het nu niet dekseizoen is en je echt serieus ben, DNA test je merrie op agouti. De meeste haflingers zijn homozygoot voor agouti en als je geluk hebt ook die van jou, en met die informatie hebt je dan meer 'eliminatie keuze' in je hengsten keuze.

Cynthia82

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-09 22:29

Ik snap dat niet alles wat op internet staat juist hoeft te zijn, maar deze informatie haal ik van de site van Kinsky Stables, waar hij ter dekking staat. Zijn pedigree staat erbij. Juist op die site zou de informatie toch moeten kloppen?
Ik kan inderdaad wel even bellen van de week.
ar, gekke vraag misschien; Is een hengst van 1.70m met de bouw van Baron geen vreemde combi met een Haflinger van 1.45m? Komt daar niet iets raars uit?

Ik zit er inderdaad aan te denken om Dais te laten testen op Agouti. Dat kan in Nederland, maar in Engeland schrijnt het veel goedkoper te zijn, klopt dat?

savath

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-09 09:37

Een vraagje voor de kleurenkenners!!
Neem een haflinger moeder en een bruine arabische volbloedhengst,er is een veulen uit geboren en dat is zwart geboren,nu lijkt het volledig geel met zwart hoofd en wildkleur manen en aalstreep kan dat een grullo zijn?

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-09 10:34

Wat voor basiskleur heeft de hengst??
Overigen komt wildkleur bij arabieren niet voor - meen ik-, maar hebben die vanwege schimmelzijn vaak wel een countershading (nepaalstreep).

Peterina

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-09 18:17

Dun komt niet voor bij arabieren en ook niet bij haflingers .... dus uit deze combi kan geen grullo komen.
Zelden worden zwart geboren veulens zwart gekleurde volwassenen, meestal zwart-bruin gekleurden.
Wat het veulen betreft ... de gelig winter veulen vacht duidt al aan dat het uiteindelijk bruin zal zijn; de zwart hoofd heeft waarschijnlijk met sooty te maken; 'wildkleur' manen bestaat niet (wat bedoel je daarmee??); en zoals DubbelDun al aangeeft heeft de aalstreep, zeker bij een veulen, eerder met countershading (camouflage) te maken dan het Dun/Wildkleur gen.

patriciah

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-09 22:26

heb de betreffende vader gehad en die komt uit een zwarte moeder en een d-bruine vader

savath

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-09 09:03

Patriciah heb je het over mijn veulen?

Heb jij de vader ?

Het veulen is zwart met grijze schijn geboren,en is nu op elke uitgeroven plek moorzwart,behalve op de plaatsen waar haar haren nog lang zijn. daar is ze gelig bruin. de menen zijn zwart met aan de zijkanten zoals bv bij een fjord een de gele kleur. net zoals de staart .
Zal straks eens een foto zoeken.

Cynthia82

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-09 11:53

Weer even een vraag over mijn Haflinger-merrie. Ze heeft een brede bles met kinvlek. Houdt dit automatisch is dat ze Sabino is? (Hetero- of homozygoot?).
Ook heeft ze 2 witte vlekjes boven haar linkeroog.
Ze is stekelharig en krijgt ze sinds dit jaar ook witte vlekjes (ze is 14) en ze heeft 2 hoge witte achterbenen, die vanaf het spronggewricht (aan de voorkant) in een punt naar boven toelopen. Vanaf het spronggewricht zitten er bruine vlekjes in. Dit wit loopt door tot aan haar buik. Haar buik is ook wit, maar dat komt door haar Haflinger-zijn, denk ik.

Cynthia82

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-09 12:18

Hier wat foto's om te laten zien wat ik bedoel:

haar kinvlek
Afbeelding

haar witte achterbenen en stekelharigheid
Afbeelding

een paar van haar witte vlekjes
Afbeelding

Ik hoop dat iemand me duidelijkheid kan geven.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-09 12:40

Duidelijk Sabino :D Is niet te testen op Homozygoot volgens mij.

Cynthia82

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-09 12:45

Waar zie je dat aan? Alleen al aan haar kinvlek? Of hebben haar 'nieuw verworden witte vlekjes' daar ook mee te maken?
Indien niet te testen op homozygoot, betekent dat dat ik bij een dekking met een hengst met 'gewone' witte aftekeningen 50% kans op Sabino heb? Sabino is toch wel dominant?
Want een paard die heterozygoot voor sabino is, krijgt al sabino-kenmerken toch?