Zeldzame en bijzondere kleurtjes: de theorie

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Tinniie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-13 13:34

Iemand ervaring met roan+dun?
Kan het zijn dat roan de dun-kenmerken wat 'verstopt' ?

Dit is moeder en dochter, bay roan en red roan. (beide ook mealy/pangaré)

Hun wintervachtje:
Afbeelding

Ze lijken ook beide dun te dragen, maar niet het hele jaar door...?
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

A_man

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-13 13:37

ik heb een valk met 2 blauwe ogen

moeder smokey black
vader gewoon standaart bruin met zwarte manen/staart ( de goede ree now or never )

Afbeelding

LadyMadonna

Re: [KG]Zeldzame en bijzondere kleurtjes: de theorie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-13 13:42

Tinni, ik heb een grullo roan gehad (zie prifiel )en die raakte ook haar streep kwijt

Peer12

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-13 12:11

Een stille meelezer met interesse in kleurvererving meldt zich hier ook even...
Ik vraag me al een tijdje af wat nu de verschillende tinten bij een palomino veroorzaakt?
Waarom is de ene palomino goudkleurig met witte manen en staart en de andere heel licht gekleurd met dezelfde manen en staart? (en dan bedoel ik dus geen cremello of iets)

Is er iemand die dat weet?
Moet ik bv. denken aan het flaxen gen of is dit afhankelijk van de voskleur van de ouders?

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-13 12:25

Hetzelfde als dat de ene vos gewoon vos is, de ander kofgievos en de volgende koolvos

jillhorses

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-13 12:28

Peer12

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-13 12:32

@Stef; dat heeft toch te maken met sooty en flaxen?
bv; vos + flaxen wordt zweetvos en vos + sooty wordt donkerder
Gaat dit bij palomino's dan ook zo?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-13 12:46

Ik heb heel vermoedelijk een vos+sooty.. staart is aan de binnenkant bijna zwart aan het worden, tussen haar manen verschijnen zwarte haren, ook bij haar benen (kogel, knie gewricht) en daar tussen iets minder maar daar verschijnen zwarte haren tussen haar vacht.. vind het wel mooi!

L1sanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-13 13:30

Wat een super interessant topic zeg! Moet het toch maar eens goed gaan doorlezen.
Wordt er op het gebied van kleuren genetica ook hier in Nederland onderzoek gedaan?

JoSav

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-13 14:53

Splash of frame veroorzaakt in dit geval de blauwe ogen van je valk, A_man. Splash is vaak niet duidelijk zichtbaar en dan wordt er ineens een veulen geboren met een wat onregelmatige bles en blauwe ogen. Dit is heel vaak het gevolg van splash. Bij Akhal-Teke komen 1 of 2 blauwe ogen ook heel vaak voor en dit is het gevolg van splash (frame komt bij de AT niet voor). Hoe het met jouw paard zit is afhankelijk van zijn genen en dat ligt aan het ras en frame is bovendien te testen.

Verschillende kleurtinten worden ook door diverse zaken veroorzaakt, net zoals de ene bruine de andere niet is en idd de ene vos de andere niet is. Is bij palomino's en valken niet anders en wordt zeker niet altijd bepaald door bijv. sooty. Niet alle allellen die kleurvariaties bepalen zijn geïdentificeerd. Bij bruinen en valken speelt ook de invloed van agouti (wat van een zwart paard een bruin paard maakt) en hoewel een vos wel agouti kan dragen toont het niet op een vos (ee) omdat het zwart (E) beïnvloedt. Flaxen en sooty hebben idd invloed op de tint van een vos, maar zijn niet de enige modifiers die van invloed (kunnen) zijn. Het heeft iig niet puur te maken met modifiers als sooty, flaxen of pangaré, maar met allerlei allellen die van invloed kunnen zijn op kleur(tint) en vererving waarvan nog lang niet alle in kaart gebracht zijn.

Peterina

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-13 18:32

Peer12 schreef:
@Stef; dat heeft toch te maken met sooty en flaxen?
bv; vos + flaxen wordt zweetvos en vos + sooty wordt donkerder
Gaat dit bij palomino's dan ook zo?

Jazeker! Sooty op palomino is de oorzaak van het tint genoemd 'chocolate palomino'.
Flaxen merk je niet met een palomino maar als die het draagt en toevallig doorerft aan een vosse nakomeling dan kan je wel is voor verrassingen komen te staan.

Peer12

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-13 12:17

Dus, als ik het goed begrijp...
- Een palomino kan sooty of flaxen dragen. Flaxen toont niet, sooty wel, je krijgt dan een donkere palomino
- Het is (nog) niet bekend waarom de ene palomino goudkleurig is en de andere licht

Bij valk kon ik me nog voorstellen dat het iets te maken had met de verschillende agouti genen (bay/brown/seal brown zoiets toch?), maar bij palomino heb je dat dus niet denk ik dan

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-13 13:17

Maar, peterina, een koffievos wordt niet standaard door sooty veroorzaakt toch?

Peterina

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-13 20:11

Je hebt verschillende tint van palomino EN valk, net zoals je verschillende tint hebt van vos, bay/bruin of zwart.

Boven op deze basis tinten kan je ook het sooty gen hebben waardoor je nog donkere tinten of 'vlekken' of schaduwen hebt.
Sooty verkleurd van over de bovenlijn naar beneden, kan gelocaliseerd zijn in een plek, of over de hele lichaam. Het staat helemaal los van de wel of niet aanwezig zijn van Agouti.

Een palomino kan sooty EN flaxen dragen. Maar omdat de manen en staart toch al wit zijn op een palo 'toont' flaxen niet. Als sooty aanwezig is dan toont dat wel ... zij het als een 'schaduw' op een bepaalde deel van het lichaam maar toch in 99% van de geval vanuit de ruglijn naar beneden, als een vage 'vlek', of als een 'deken' waarbij het hele lichaam verdondert is (denk hierbij aan chocolate palomino, of bijv. bij vossen aan koffievossen of zg 'black chestnuts').

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-13 20:34

Heel interessant, maar beantwoord mijn vraag niet :)
Laat ik het eenvoudiger stellen: draagt elke koffievos sooty? Gewoon een egale koffievos dus

Peterina

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-13 12:57

Ah zo ...

De wetenschappers 'vermoeden' van wel maar aangezien er geen DNA test er voor is blijft het 'vermoeden'.
Lijkt mij toch een sterke vermoeden omdat er geen andere gen is dat deze expressie zou kunnen geven op een vos. Tenminste geen bekende gen die aanwezig is in het genetisch bagage van een koffievos.

Peterina

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-13 13:10

Een van mijn favorieten koffievosse ... "Callaho's Benicio" ... een goede voorbeeld van sooty op vos (hoop ik te kunnen gebruiken op mijn wb cremello merrie):
Afbeelding
Afbeelding

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-13 16:39

Zooo wat een gaaf dier zeg, die draagt ook duidelijk sabino, kan nog verassend worden :j

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-13 16:55

Moragh schreef:
Chestnut vs sorrel is volgens my engels vs amerikaans en is voornamelijk de "gewone" roodkleurige vos?

Sponenberg is toch ook vooral theorieën aan het uitwerken, met hier en daar dus wel bewijs vanuit de bekende genetica, maar meer is dat toch ook niet. Zeker als er dus over sooty nog niet eens bekend is of het echt een gen is?
(Is dat bij Flaxen dan wel bewezen eigenlijk?)

En die shades is dan misschien meer die gloed waar ik het ook over heb?

Want vooral de vossen die wat anders dan alleen dat koperrode kleurtje hebben (dus wat donkerder zijn, maar weer niet helemaal koffie) kunnen het meest veranderlijk zijn door de seizoenen heen heb ik het idee?

Ik loop een paar pagina's achter, sorry als ik een hopeloos mosterd-na-de-maaltijdreactie post. Ben ijverig aan het bijlezen. Maar ik wilde toch graag vast reageren.

Toen ik mijn paard (inmiddels weet ik dat het een sooty is) kocht heb ik bij het stamboek nagevraagd welke kleur hij nou was, en foto's meegemaild. Bij het stamboek is iemand die heel veel over kleurgenetica weet en zij vertelde dat mijn paard een sooty is (aha!) en dat dat bij zijn -zwarte- vader vandaan komt. En dat er veel meer sootyveulens van die hengst zijn, maar ook effen vossen en zwarten (van zwarte paarden kun je sowieso aan het fenotype niks aflezen qua sooty maar deze hengst gaf ook vrij vaak vosveulens)

Ik had mijn vraag naar het stamboek gemaild vanwege mijn paard zijn aalstreep. Hij is veel te donker om leemvos te kunnen zijn, qua afstamming kan dat ook niet. Inmiddels weet ik dat die aalstreep, die alleen in het zomerseizoen goed te zien is, door sooty wordt veroorzaakt. Verder heeft mijn paard ook een edelvlek en veel grijze haren in staart en manen (en ook witte) Maar daarvan hoor ik wel van meer "gewone" (= sootyloze) vossen dat ze het hebben. Klopt dat?

FemkeRoosje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-13 20:31

Ontzettend interessant wat hier allemaal verteld wordt!

Nu las ik voer mealy/pangare, en vraag ik me af wat dit dan is? Is dit dan mealy?

https://fbcdn-sphotos-b-a.akamaihd.net/hphotos-ak-prn1/21798_266601083463434_1132397998_n.jpg
(Hier kan je het wit aan de binnenkant van haar achterbenen zien)
https://fbcdn-sphotos-f-a.akamaihd.net/hphotos-ak-snc6/735241_282793475177528_1261568493_n.jpg
https://fbcdn-sphotos-d-a.akamaihd.net/hphotos-ak-prn1/560366_188432447946965_2118958330_n.jpg
https://fbcdn-sphotos-e-a.akamaihd.net/hphotos-ak-ash3/58802_330979833692225_1413357887_n.jpg
(deze foto is ze wel aan het verharen, maar kan je wel de wat lichte plek achter haar ogen zien.)
https://fbcdn-sphotos-g-a.akamaihd.net/hphotos-ak-ash4/485270_330979837025558_859215189_n.jpg

EmmaVZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-13 09:18

FemkeRoosje schreef:

Dat lijkt mij eerder Seal Brown oid?

Faline

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-13 12:01

Ik zal mijn vraag hier ook nog even posten, had m ook al in het foto-topic gezet;

Mijn merrie van FS Don't Worry lijkt ook dun te dragen, wat is jullie kijk hierop?
Ik heb zelf nooit geweten dat Don't worry dun zou dragen, maar er zijn meer nakomelingen van hem te vinden die dun (lijken te) dragen. :j

Wat denken jullie, countershading of echt dun?
Haar afstamming: http://www.leunsveld.nl/index.php/pony- ... donnatella

Deze foto's gister met mobiel gemaakt:
Op deze foto lijkt de streep minder scherp dan irl, dan springt ie er echt meer uit.
Afbeelding
Afbeelding

Hier op deze keuringsfoto's van de vorige eigenaar vond ik het ook al wel opvallen.
http://www.leunsveld.nl/images/stories/ ... abcweb.jpg
http://www.leunsveld.nl/images/stories/ ... 670web.JPG
Laatst bijgewerkt door Faline op 15-05-13 12:45, in het totaal 1 keer bewerkt

Peterina

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-13 12:28

Overduidelijk zou ik zeggen Faline!

De benen duiden zeker kenmerken aan, zelfs als je zou twijfelen over de aalstreep, zijn de strepen op de benen het 'bewijs' :D

En FS Don't Worry is idd een red dun.

Faline

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-13 13:37

Het lijkt inderdaad ook overduidelijk, maar ik twijfelde nog omdat ik niet zeker wist of het bij Don't worry vandaan zou kunnen komen (hoewel ik al meer nakomelingen had gevonden die ook dun waren :P) en de moeder is een gewone palomino. En in de winter was het lang zo duidelijk niet zichtbaar. Maar toch een leuke verrassing, zeker voor een kleurtjesliefhebber als mij :D

Yellomofoon

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-13 14:44

En deze? Appaloosa met witte kringen rond de ogen?
Wordt hij schimmel of gewoon witter hoofdje maar behoudt hij zijn stippels?
Afbeelding