Kleurencalculator + bespreken van uitslagen

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

DubbelFun

Re: Kleurencalculator + bespreken van uitslagen

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-16 13:10

Maar zolang er geen echte test is op roan kan het nooit wetenschappelijk bewezen worden ;)
En die 'homozygote' roans in de VS zijn dus veelal uit rabicano ouders.

Tinniie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-16 13:38

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-16 13:40

En kijk nu eens hoeveel paarden daarvan een coontail hebben ;)

Tinniie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-16 13:57

Ja veel, maar niet allemaal en kan dat ook niet gewoon bij roan horen? Ik heb een bay roan shetje gehad en die had dit ook.
Er zijn toch ook een hele hoop van deze paarden uc Davis getest?

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-16 14:17

En allemaal een Zygosity test, géén echte marker test !!

Een echte Roan heeft geen coontail óf hij moet ook het Rabicano gen dragen.
Als beide ouderdieren een combinatie van Roan en Rabicano dragen zal er bij de nafok al snel gesproken worden van 'alles is Roan, dus homozygoot is mogelijk'.
Persoonlijk zou ik van deze 'homozygoten' een Rabicano-test willen zien... maar die bestaat dus niet :D

mooney

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-16 14:40

DubbelDun schreef:
En allemaal een Zygosity test, géén echte marker test !!

Een echte Roan heeft geen coontail óf hij moet ook het Rabicano gen dragen.
Als beide ouderdieren een combinatie van Roan en Rabicano dragen zal er bij de nafok al snel gesproken worden van 'alles is Roan, dus homozygoot is mogelijk'.
Persoonlijk zou ik van deze 'homozygoten' een Rabicano-test willen zien... maar die bestaat dus niet :D

Vertrouw je de dun test ook niet dan? Dat is ook een zygosity test.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-16 15:31

Niet 100% want ook die is niet wetenschappelijk.
Dat is pas wetenschappelijk als je van 100 veulens uit dezelfde 'homo' vader of moeder geen enkele niet-dun krijgt.

Tinniie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-16 16:15

De dun test is ondertussen toch ook marker test? 3 varianten zelfs al.
https://www.vgl.ucdavis.edu/services/dunhorse.php

En voor mij persoonlijk toch wel een bewijs dat hz best mogelijk is: 45 hengsten die hz roan zouden zijn, die samen meer dan 2000 veulens hebben, die allemaal roan zijn.. Maar het is waarschijnlijk toch een kwestie van tijd vooraleer die marker test er ook komt he.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-16 16:56

Citaat:
Three variants in DNA sequence explain phenotypes related to Dun dilution – D (presence of dun dilution and primitive markings), nd1 (not Dun-diluted; primitive markings are present but expression is variable), nd2 (1,617 bp deletion, not Dun-diluted, primitive markings absent). With respect to variant interactions, D is dominant over nd1 and nd2; nd1 is dominant over nd2.

Die is nieuw voor mij :D
Ik begrijp hier dus uit dat het oplichten van het haarkleed (dilution) en de wildkenmerken 'uit elkaar getrokken' zijn. Maw je kunt dus een paard hebben met een lichtere haarkleur, maar zonder wildkenmerken (dn1) en iets wat wij vroeger dun/wildkleur noemden (D).

Het zou maar zo kunnen dat er idd iets dergelijks met Roan ook aan de hand is. Dat bijv. de RN vorm niet levensvatbaar is, maar een Rn1 vorm samen met RN wel 'homozygoot' kan zijn... wat natuurlijk raar is want technisch is dat niet mogelijk :D

VenoSnorlax

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-16 10:13

Iris82

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-16 10:19

eeAa en dan nog 50% kans op splashed white en 50% kans op Sabino.

VenoSnorlax

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-16 10:21

Iris82 schreef:
eeAa en dan nog 50% kans op splashed white en 50% kans op Sabino.

Ik bedoel ook de basiskleur want die zie ik nergens de goede van staan
De merrie word een black tobiano

Iris82

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-16 10:58

Er staat dat hij agouti geeft. Hij toont het zelf niet dus vosbasis. Uit z'n foto's met name de veulenfoto's is het vrij duidelijk geen crème. Als hij zilver had gedragen hadden ze dat er vast bij gezet.

Ik vermoed dus gewoon een vos.

R_M

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-16 11:24

Heb niet heel het topic doorgelezen :=
Maar wilde voor de grap even een berekening doen met de kleurencalculator.
Wat moet ik nu aanklikken voor een Cream dun bonte die ook zwart in zijn manen heeft en zwarte benen?
Heb de lijst al 3x doorgespit in de openingspost, maar zie geen Cream dun ertussen staan. Heb verder ook niet echt verstand van kleuren en benamingen :+

keona

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-16 11:28

R_M schreef:
Wat moet ik nu aanklikken voor een Cream dun bonte die ook zwart in zijn manen heeft en zwarte benen?
Heb de lijst al 3x doorgespit in de openingspost, maar zie geen Cream dun ertussen staan. Heb verder ook niet echt verstand van kleuren en benamingen :+

Denk dat je de kleur bedoelt die onze merrie ook heeft.
En zwarte benen duid dus op bruin

dus basis zwart, met agouti (homo of hetro dat weet je niet denk ik), hetrozygoot creme,en hetro of homozygoot dun( homo kan alleen als beide ouders dun waren).

mooney

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-16 11:29

R_M schreef:

Cream dun is ook geen echte benaming. Welke basiskleur heeft het paard, bruin? Dan is het een dunskin (valk met wildkleur )

keona

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-16 11:33

mooney schreef:
R_M schreef:

Cream dun is ook geen echte benaming. Welke basiskleur heeft het paard, bruin? Dan is het een dunskin (valk met wildkleur )

Ik denk ook dat ze dunskin bedoelt.maar zie net dat je geen basis kleur hoeft in te vullen dus je moet buckskin in vullen

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-16 11:35

Dunskin staat ook in het lijstje.

R_M

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-16 11:39

Voel m'n eigen even heel blond op dit moment, ben echt een leek op dit gebied.
Ik weet dat zijn vader een vos was, moeder is een raadsel maar die moet dan toch een dun gen hebben gehad begrijp ik?
Hoe kom ik achter de basiskleur? Is dit dan vos van vaders kant?

Luna2006

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-16 11:44

Hoelang duurt het meestal eer dat een test uitslag binnen komt trouwens?

mooney

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-16 12:50

R_M schreef:
Voel m'n eigen even heel blond op dit moment, ben echt een leek op dit gebied.
Ik weet dat zijn vader een vos was, moeder is een raadsel maar die moet dan toch een dun gen hebben gehad begrijp ik?
Hoe kom ik achter de basiskleur? Is dit dan vos van vaders kant?

Basiskleur is niets anders dan de kleur van je paard als je alle 'speciale' lagen erover weg denkt.
Als de vader een vos was dan moet de moeder dus zowel dun als crème (en bont) hebben doorgegeven. Heb je toevallig een foto? Het gebeurt nog weleens dat cream dun vals wordt geadverteerd, vooral bij de pony's.

Genetisch gezien zou je terug gaan naar vos of zwart (bruin is zwart met een agouti 'laag' erover.
Voor de calculator is het vos, bruin of zwart. Jouw paard heeft als je het wildkleur en crème wegdenkt een bruine vacht (bruine vacht, zwarte manen/staart).
Dan ga je dus de laagjes er weer bij denken. Een bruine + crème= valk (buckskin in het Engels). Dan valk + wildkleur = wildkleur valk (dunskin in het Engels).

Als je weet dat de vader een vos is, dan betekent dat dat je paard rood factor draagt (een vos kan alleen maar rood doorgeven). Dus bij het tweede scherm kan je heterozygoot invullen bij rood/zwart.

EDIT ik las dat ze ook nog bont was, dat kan je aangeven in het menu dat normaal staat op solid. Een platenbonte heet tobiano. Als vader effen was is ze sowieso heterozygoot

R_M

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-16 12:57

Bedankt voor de uitleg! Begin het eindelijk een beetje te snappen :D

Afbeelding
Voor de kenners ;)
Hij heeft een aalstreep op zijn rug deze is niet zichtbaar op de foto, zn manen hangen precies over het bruine stukje.

mooney

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-16 13:18

Graag gedaan. Wat een ontzettend toffe pony zeg!
Ik twijfel alleen of hij cream is. Het zou ook goed kunnen dat hij wildkleur bruinbont is, wildkleur maakt de kleur ook al lichter namelijk. Dunskin/valk is vaak wat geler.

Het is ook lastig dat zijn vlekken de kenmerken van dun verhullen. Echte zekerheid over zijn kleur krijg je alleen met een test ben ik bang. Met een beetje 'pech' is het een hele lichtbruine zonder speciale kleur. Al vindt ik hem daar toch te apart getint voor, en hij lijkt een masker te hebben.

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-16 13:25

Is het een stamboek shet? Wat is zijn naam? Wil wel ff in de database kijken wat hij echt kam zijn. Ik denk wildkleur bruin bont. Geen valk.

R_M

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-16 13:34

Dankje mooney! Zou heel goed kunnen wat jij zegt, in de winter zit hij namelijk echt tegen het bruine aan qua vachtkleur.

Dennis is het goed als ik je een PB stuur ivm privacy fokker?, weet niet of ik dat zo openbaar kan/mag zetten.
Hij komt van stamboek ouders en stamboek fokker af ben ik achtergekomen na een lange speurtocht, zit alleen geen papier bij.