Kleurencalculator + bespreken van uitslagen

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Tinniie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-16 11:36

Ik heb even verder gezocht naar de dominant white/white spotting genes, omdat ik mijn merrie er toch ergens nog van verdenk iets extra te dragen. Zij is smoky black solid, maar draagt frame overo en wordt in de herfst en lente enorm stekelharig, ze krijgt dan bijna witte liezen.

Haar moeder was een frame overo met 2 blauwe ogen en negatieve sabino1 test. Niet splash getest, maar zit ook niet direct in haar bloedlijnen.. In 2013 kreeg ze dan nog een veulen dat duidelijk meer dan alleen frame droeg: (=dus zusje van mijn merrie)

Afbeelding

Volgens de APHA zijn er tot nu toe maar 2 DW varianten die bij hen voorkomen, DW5 en DW10. De 5-lijn is puchilingui, die niet in haar bloedlijnen voorkomt, de 10-lijn GQ Santana zie ik echter wel wat gelijkenissen:
Afbeelding

En die van Broker/Jade
Afbeelding

De moeite waard om te testen?

kyrkelover

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-16 13:10

mooney schreef:
kyrkelover schreef:
Nou ik ben hier in ieder geval al heel blij mee! Ik blijf het moeilijk vinden met die agouti en vosfactor.

Ik kon het toch niet laten om het even met de hand te doen om net wat nauwkeuriger te kunnen zijn. Zonder testen wordt het niet nauwkeuriger dan dit:
45,7 % bruin roan
18,8 % vos roan
15,1 % bruin
10,6 % zwart roan
6,3% vos
3,5% zwart

Voor wie het leuk vind, hier hoe ik eraan kom:

[ [url=m/aCW2sP.jpg]Afbeelding[/url] ]

[ [url=m/IljMf7.jpg]Afbeelding[/url] ]

Veel kans op roan in ieder geval.
Eigenlijk ook wel normaal want die kleur is behoorlijk dominant.

mooney

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-16 13:21

Ga ik toch even zeuren, want 'behoorlijk dominant' is genetisch gezien onjuist. Een eigenschap is recessief of dominant en dit is niet echt een waardeoordeel.
Bij jouw veulen is de kans op roan erg groot omdat de ouders beide roan dragen, niet omdat roan dominant is.

Coloured

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-16 13:29

Tinniie schreef:
Ik heb even verder gezocht naar de dominant white/white spotting genes, omdat ik mijn merrie er toch ergens nog van verdenk iets extra te dragen. Zij is smoky black solid, maar draagt frame overo en wordt in de herfst en lente enorm stekelharig, ze krijgt dan bijna witte liezen.

Haar moeder was een frame overo met 2 blauwe ogen en negatieve sabino1 test. Niet splash getest, maar zit ook niet direct in haar bloedlijnen.. In 2013 kreeg ze dan nog een veulen dat duidelijk meer dan alleen frame droeg: (=dus zusje van mijn merrie)

[ [url=m/KVnB82.jpg]Afbeelding[/url] ]

Volgens de APHA zijn er tot nu toe maar 2 DW varianten die bij hen voorkomen, DW5 en DW10. De 5-lijn is puchilingui, die niet in haar bloedlijnen voorkomt, de 10-lijn GQ Santana zie ik echter wel wat gelijkenissen:
[ [url=m/BYMgIj.jpg]Afbeelding[/url] ]

En die van Broker/Jade
[ [url=m/TFL2f5.jpg]Afbeelding[/url] ]

De moeite waard om te testen?

Tinniie bedoel je dat in de pedigree van Jade dezelfde namen voorkomen als ik de pedigree van GQ Santana? Is dat vosveulentje een volle zus van Jade of is het van een andere vader?
Dat vosveulentje is zeker meer dan alleen LWO +. Ik zou Jade gewoon testen op DW. Ik denk dat ze dat ook draagt. (En dat het zwart alles heeft verdrongen/onderdrukt. :() Net als dat veulen van ons met die 4 witte benen. Waar moet het anders vandaan komen? Zeker als SW niet terug te herleiden is in de stamboom.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-16 13:50

mooney schreef:
Ga ik toch even zeuren, want 'behoorlijk dominant' is genetisch gezien onjuist. Een eigenschap is recessief of dominant en dit is niet echt een waardeoordeel.
Bij jouw veulen is de kans op roan erg groot omdat de ouders beide roan dragen, niet omdat roan dominant is.

En met beide ouders Roan is de kans op een abortie erg groot, want hoewel er mensen zijn die beweren dat dit achterhaald is ben ik nog niet overtuigd van die 'wetenschap'. IMO is homo-Roan nog steeds niet levensvatbaar.
Voor zover ik weet is er ook nog geen test op Roan.

Coloured

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-16 13:51

Volgens mij loopt er in duitsland een homozygote roan rond. Ik ga even zoeken.

Coloured

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-16 13:54

Coloured

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-16 13:58

http://www.sporthorse-data.com/d?showpic=10872513

Is trouwens wel een heel interessant gebeuren. Kijk maar eens naar de pedigree van dit veulen.
Als je de foto's van de ouders bekijkt, ziet het er niet echt uit als gewoon roan.

De roankleur die je terugziet komen in de bloedlijnen ziet er anders uit dan het roan dat ik voor ogen heb. Wat denken jullie hiervan?

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-16 14:07

Bedoel je deze??
Afbeelding
Afbeelding
Ik vind die hengst ook niet echt Roan, lijkt eerder een kombi van schimmel en appie te zijn.
Als ik ook kijk naar de oogranden bij dit veulen dan zie ik daar geen Roan in.
Maar omdat er dus voor Roan nog geen test is kan het dus zo zijn dat ook hier een onderverdeling is die we nog niet kennen. Overigens is het raar dat het dus bij de ouders niet voor komt c.q. zichtbaar is én ik heb deze tekeningen nog bij geen ander ras gezien waar Roan wel voor komt.

DubbelFun

Re: Kleurencalculator + bespreken van uitslagen

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-16 14:09

Die Shirley (moeder van de hengst) is imo geen Roan. Die heeft zelfs geen donker hoofd.

Tinniie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-16 14:24

Coloured schreef:
Tinniie bedoel je dat in de pedigree van Jade dezelfde namen voorkomen als ik de pedigree van GQ Santana? Is dat vosveulentje een volle zus van Jade of is het van een andere vader?
Dat vosveulentje is zeker meer dan alleen LWO +. Ik zou Jade gewoon testen op DW. Ik denk dat ze dat ook draagt. (En dat het zwart alles heeft verdrongen/onderdrukt. :() Net als dat veulen van ons met die 4 witte benen. Waar moet het anders vandaan komen? Zeker als SW niet terug te herleiden is in de stamboom.

Het vosveulentje is uit andere vader (onze Arany, die dus normaal ook geen bont-genen kan inbrengen..)
Ik heb nog wat verder gelezen en DW10 zou als genmutatie ontstaan zijn bij GQ Santana, dus dan gaat Jade zoiezo negatief testen aangezien hijzelf er niet inzit.. Maar zowel langs moeder als vaderskant dezelfde namen/lijnen. Misschien weer een andere mutatie ofzo? Maar ik denk dat ik zoiezo wel ga testen, ik ben toch veel te benieuwd haha :) Houden ze de haren eigenlijk bij? Want zij is bij AG al enkele keren getest. Of zou gewoon nieuwe opsturen?

Coloured

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-16 14:31

Van ons veulen had AG in de US het nog. Dus even geld overgemaakt en de volgende dag al de uitslag. Ik wilde het ook weten, dus Tinniie: gewoon testen. :)
Ik heb alles uitgesloten dus moest het bij ons veulen wel DW zijn (of liever White Spotting) Welk nummertje het dan heeft maakt mij niet meer zoveel uit. :)

Coloured

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-16 14:37

DubbelDun schreef:
Bedoel je deze??
[ Afbeelding ]
[ Afbeelding ]
Ik vind die hengst ook niet echt Roan, lijkt eerder een kombi van schimmel en appie te zijn.
Als ik ook kijk naar de oogranden bij dit veulen dan zie ik daar geen Roan in.
Maar omdat er dus voor Roan nog geen test is kan het dus zo zijn dat ook hier een onderverdeling is die we nog niet kennen. Overigens is het raar dat het dus bij de ouders niet voor komt c.q. zichtbaar is én ik heb deze tekeningen nog bij geen ander ras gezien waar Roan wel voor komt.

Die onderste bedoel ik. :D Dit zijn twee verschillende veulens, kijk maar naar de bles.
Dit staat op de site erbij geschreven: Limp Bizkit ist der erste homozygote Warmblüter in der Farbe roan. Das Testergebnis kam im Juli frisch aus der USA
Blijkbaar is hij dus wel getest, maar waarop dan? Vreemd.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-16 16:55

Het is nog steeds geen 'echte' marker test
Animal Genetics schreef:
Roan Zygosity Testing

Roan is inherited as a dominant gene but the specific mutation has not yet been identified, so there is no direct test for the gene. VGL has identified DNA markers in Quarter Horses and Paints associated with Roan that can be used to determine if a horse has the roan gene and how many copies. The following additional materials should be included to provide a complete analysis:

Materials

Hair sample from at least one parent
Color photo of the subject horse, labeled with the horse’s name
Three generation pedigree with color and patterns listed

Buiten de Roan-achtige verschijnselen kijken ze dus naar de ouders. Personlijk snap ik niet dat ze dit paard homo-Roan durven te noemen.

Coloured

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-16 17:08

Ik ook niet. Nou vind ik het toch ook al geen mooie kleur maar dat terzijde. :)

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-16 17:38

Een red en blue roan vind ik wel mooi, maar ze moeten geen wondjes krijgen. Die worden altijd zo lelijk donker :)
Dan krijg je van dit soort 'strepen' op je paard...
Afbeelding

Luna2006

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-16 17:40

ik vind die strepen nog niet zo lelijk stiekem. Alleen voor showpaarden niet zo interessant lijkt mij

mooney

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-16 18:08

DubbelDun schreef:
mooney schreef:

En met beide ouders Roan is de kans op een abortie erg groot, want hoewel er mensen zijn die beweren dat dit achterhaald is ben ik nog niet overtuigd van die 'wetenschap'. IMO is homo-Roan nog steeds niet levensvatbaar.
Voor zover ik weet is er ook nog geen test op Roan.

Ik was inderdaad ook al even gaan zoeken, omdat me iets bijstaat van letale homozygoot roan. Maar ik kwam eropuit dat het nog niet zo simpel is als het lijkt.
Naar wat ik vond zijn er waarschijnlijk meerdere vormen waarvan eentje lethaal is in homozygote vorm. En De andere dus niet. Het heeft waarschijnlijk ook verband met dominant White.

Zelf had ik de gok waarschijnlijk niet gemaakt inderdaad. Maar als je kijkt naar rassen die grotendeels roan zijn (Belgen, nokota's) dan zou het wel aannemelijk zijn dat het toch zou moeten kunnen. Animal genetics berekend ook gewoon inclusief homozygote roans

kyrkelover

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-16 21:48

mooney schreef:

Ik wist gewoon dat dit zou komen hha.
Ik wist zelf ook van de onjuistheid van mijn afspraak maar soms is gevoel anders als werkelijkheid/theorie hha.

kyrkelover

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-16 21:51

Ik verwacht geen veulentje, maar deze kruising gaat waarschijnlijk wel gemaakt worden. Ik heb ook in australie en Engeland wat navraag gedaan bij roan liefhebbers en daar worden deze kruisingen meer gemaakt.
Kijk ik dan weer naar de theorie/ mythe of net hoe je het noemen wil zou er in het ergste geval geen veulen geboren worden. Oftewel al vroeg geaborteerd. Je krijgt dus geen gehandicapten veulens oid want dat is iets waar ik überhaupt niet achter zou staan.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-16 10:36

Maar als de homozygote roans geaborteerd worden dan zijn de veulen díe geboren worden nooit homozygoot.

Verder zijn er 'roans' die overduidelijk Rabicano zijn, maar gewoon fout benoemd worden. Hierdoor wordt de indruk gewekt dat er homozygote veulens zouden bestaan.
De aanwezigheid van een coontail verraad die meestal ;)

Fotsy

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-16 11:03

maar als homozygoot roan lethaal zou zijn dan zou er in de Belgische trekpaarden toch heel veel dode veulens moeten gekend zijn? of het moet inderdaad een bepaalde variant van roan zijn want een belgisch trekpaard dient roan te zijn dus ga ik ervan uit dat de combi toch al heel vaak genomen is en dan heb je toch steeds 25% kans op homozygoot. Of is daar iets over geweten bij trekpaarden?

Het is natuurlijk wel waar wat dubbeldun zegt, als homoroan geaborteerd wordt, zal men het nooit echt weten en kunnen de veulens nooit homozygoot geboren worden. Maar dan is het eigenlijk niet echt lethaal he, de natuur vindt er van tevoren al iets op, ze worden namelijk nooit geboren. Dus is er eigenlijk niet zoveel risico aan, dat merrie's verwerpen is niet echt een rariteit, mijn merrie heeft ook al eens verworpen.

Tinne zou wel kunnen van Jade want inderdaad zwart onderdrukt wit heel erg, vandaar dat veel vossen vaak veel wit hebben.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-16 11:19

Als verwerpen wordt veroorzaakt door het homozygoot zijn, dan kun je het ook lethal noemen :D
Vaak wordt er gedacht dat een merrie gust is gebleven en wordt een abortie niet eens opgemerkt.

Tinniie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-16 12:56

Fotsy schreef:
maar als homozygoot roan lethaal zou zijn dan zou er in de Belgische trekpaarden toch heel veel dode veulens moeten gekend zijn? of het moet inderdaad een bepaalde variant van roan zijn want een belgisch trekpaard dient roan te zijn dus ga ik ervan uit dat de combi toch al heel vaak genomen is en dan heb je toch steeds 25% kans op homozygoot. Of is daar iets over geweten bij trekpaarden?

Het is natuurlijk wel waar wat dubbeldun zegt, als homoroan geaborteerd wordt, zal men het nooit echt weten en kunnen de veulens nooit homozygoot geboren worden. Maar dan is het eigenlijk niet echt lethaal he, de natuur vindt er van tevoren al iets op, ze worden namelijk nooit geboren. Dus is er eigenlijk niet zoveel risico aan, dat merrie's verwerpen is niet echt een rariteit, mijn merrie heeft ook al eens verworpen.

Tinne zou wel kunnen van Jade want inderdaad zwart onderdrukt wit heel erg, vandaar dat veel vossen vaak veel wit hebben.

Idd Jade is dan ook nog eens homozygoot zwart, dus mss extra onderdrukt.. Ik ga haar gewoon laten testen denk ik :P

Ik heb toch ook al geregeld hengsten zien voorbijkomen die als homozygoot roan worden geadverteerd in de USA.. eens kijken of ik er nog kan terugvinden..

Set_Elkol

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-16 12:58

Volgens mij was het een achterhaalde theorie dat roan homozygoot of roan x roan lethal zou zijn