Piekosjj schreef:Hier ook een mooi voorbeeld van een buckskin met 'aalstreep'. 100% buckskin want dun komt niet voor bij Tekes en ze gaf oa perlino veulens. Het blijft interessant hoe iets fenotypisch er hetzelfde uit kan zien, maar toch genetisch heel ergens anders vandaan komt!
[ [url=m/HVimsU.png]Afbeelding[/url] ]
Behalve dan dat je redenering niet helemaal klopt...
Wildkleur komt namelijk ogenschijnlijk wel voor bij de AT blijkens bijvoorbeeld de ruin Melenur die alle kenmerken van grullo heeft en ook als dun staat ingeschreven en raszuiver is uit een op papier goudvalk vader en zwarte moeder... dat is echter een discussie die hier niet hoort, maar in het andere topic. Bij de AT speelt iets ingewikkelds namelijk. Ik heb nog geen verklaring voor het fenomeen Melenur, behalve dat wildkleur blijkbaar gemaskeerd wordt achter bijv. valk.
Een valk heeft echter geen aalstreep. Een wildkleur valk (= wildkleur bruin met crème) wel, omdat deze wildkleur is. Echter, countershading kán heel erg lijken op een aalstreep en sooty kán soortgelijke maskers en dergelijke geven.
Als wordt gezegd mijn paard is valk is dat in dit geval ook niet volledig als je paard daadwerkelijk ook wildkleur is. Je paard is dan of valk (dus met countershading) of wildkleur bruin of dunskin (voor mijn part wildkleur valk = wildkleur bruin met crème, waarbij bruin met crème dus valk is). Duidelijkheid wordt hier erg op prijs gesteld, zeker gezien kleuren gevoelig liggen omdat er nog enorm veel onwetendheid heerst. Dan is het fijn om in een topic als deze duidelijk en bovenal volledig te zijn en een aalstreep kán niet bij een valk, behalve als die valk geen valk is maar naast crème ook wildkleur heeft. Net zoals het paard van Set Elkol geen valk is maar een zilvervalk. Belangrijk detail. En dat heeft niets te maken met de les lezen. Als ik zeg mijn paard is bruin valt iedereen daarover want dat kán niet. Dat ze bruin met crème is, is dan ook een niet onbelangrijk detail. Zie je het verschil?

Mijn "bruine" merrie (zwart met agouti met crème - valk dus - met in haar geval ook nog wat kleine dingen als frosting, metallic e.d.)
Ja... ik kom ook even binnenvallen.