[FOTO] Verzameltopic Bijzondere kleurtjes #3

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Faline

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-16 21:01

1,2,3 champies {:} Rose weer terug thuis van het beleren :D

Afbeelding

Gigixponys

Re: [FOTO] Verzameltopic Bijzondere kleurtjes #3

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-16 21:19

Zo jaloers op jouw bende! <3

Saintelette

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-16 21:20

Prachtige champies! <3

Fenrir

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-16 21:21

alyel schreef:
Een valk kan wel een aalstreep hebben. Mijn valk heeft dat namelijk. De vader is ook valk met aalstreep. Zeker geen countershading

Lezen is erg moeilijk geloof ik, ik ga niet eens meer met je in discussie sorry :+

alyel

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-16 23:15

Ja sorry, maar ik vat m echt niet.

Femke_Tweety

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-16 23:57

Even kort, omdat het een fototopic is, en geen infotopic.

Genetisch gezien heb je een aantal opties
Bv Wildkleur (in dit geval evt bruin dun) of Valk (bruin cream)

Bij wildkleur komt de echte genetische aalstreep voor.

Mensen die kleurengenetica interessant vinden, hechten nogal aan correcte termen.

De enige "kleur" die een officiële aalstreep heeft is wildkleur (dun)

Bij vrijwel iedere andere kleur kan ook een streep over de rug voorkomen (die er voor leken hetzelfde uitziet, maar die een tikkeltje andere eigenschappen heeft)

De kleurengenetica liefhebbers noemen deze "onechte aalstreep" countershading.

Dus een valk (bruin cream, géén dun) kan beslist zo'n streep hebben, maar dan heet het countershading. (heeft mijn valk bv ook)

Een wildkleurpaard (bv fjord) heeft de echte aalstreep, hoort bij dat gen)

Er bestaan paarden die zowel dun (wildkleur) als cream (cr) hebben, en als basiskleur bruin.

Die paarden worden dunskin genoemd, en kunnen dus wèl een echte aalstreep hebben (heeft immers het dun gen)

Dunskin is een samentrekking van
Dun (dat gen)
En buckskin (engels voor valk, bruin plus cream dus)

Overigens heb ik een valk (bruin met cream) mét countershading en zelfs wat primitieve aftekeningen (zebrastreepjes) en frosting en toch is hij vrijwel zeker alleen valk, geen dun. (hoewel nooit getest, als ik het 100% zeker wil weten zou ik moeten laten testen.)

Eventuele verdere vragen, uitleg, discussie over kleur etc. past beter in dit topic.

(één van mijn favoriete bokttopics)

[KG] Zeldzame en bijzondere kleurtjes: de theorie

En omdat het een fototopic is, sluit ik maar even af met wat foto's!

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Happinez

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-16 00:14

Afbeelding

Een 100% valk met Scooty.
Kijk wat erover zijn rug en op z'n schouders loopt....
Genetische is Dun niet mogelijk , dus echt puur valk maar toch die 'fake' uitingen die in verband worden gebracht met dun.

Piekosjj

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-16 00:54

Hier ook een mooi voorbeeld van een buckskin met 'aalstreep'. 100% buckskin want dun komt niet voor bij Tekes en ze gaf oa perlino veulens. Het blijft interessant hoe iets fenotypisch er hetzelfde uit kan zien, maar toch genetisch heel ergens anders vandaan komt!
Afbeelding

alyel

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-16 05:10

Wat dan met red duns of grullos? Dat is ook geen echte aalstreep maar coubtershading...rrriight... Ik kom niet meer op deze topic.

xSannee

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-16 09:03

alyel schreef:
Wat dan met red duns of grullos? Dat is ook geen echte aalstreep maar coubtershading...rrriight... Ik kom niet meer op deze topic.

Red Dun en Grullo hebben dus inderdaad het gen "dun", net als Dunskin (niet te verwarren met Buckskin). Die hebben dus inderdaad een Aalstreep *D Red Dun = vos + dun en grullo = zwart + dun

Jammer dat je zo gepikeerd reageerd. Er zitten hier een paar echte kleurenkenners en dat is alleen maar leuk om van te leren toch?

Ontopic, Aniek, al die Theke-kleurtjes zijn zo prachtig. Echt jaloers dat je daar hebt rondgelopen <3

Set_Elkol

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-07-16 09:07

Nergens voor nodig om boos te worden!

Het hele aalstreep gebeuren is vooral verwarrend door de verschillende termen die er gebruikt worden.de uitleg die hier gegeven wordt is zeker wel correct.
Misschien moet je Seker eens testen, dat lijkt me wel interessant!

En om on topic te blijven mijn blue

Afbeelding

Afbeelding

alyel

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-16 10:05

Ik zeg toch ook maar gewoon dat mijn paard dunskin is? Dat dat de kleur valk is, bruin met creme, en daar bovenop de wildkleur dus een aalstreep en geen countershading.

Ik kan er niet goed tegen wanneer mij de les wordt gespeld, terwijl ik niks verkeerd heb gezegd over de kleur van mijn paard.

Ik begrijp dat de kleur in vraag wordt gesteld, maar niet mijn kennis.

Fair

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-16 10:40

Mooie Blue! Ik vind blue op sommige foto's zelfs wel Smokey Cream lijken. :P

Rennie89

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-16 10:45

Alyel, heb even vanaf mobiel gekeken en het lijkt bijna een bay dun met sooty. Heeft een erg bruine gloed lijkt wel. Op die andere foto leek het een cauntershade te zijn foordat het niet een duidelijke streep leek, maar die kont foto laat toch wel een redelijke streep zien. Loopt die helwmaal door naar de manenkam?Wat voor kleur zijn zin ouders? Vind het een erg ruig paard teouwens

JoSav

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-16 10:46

Piekosjj schreef:
Hier ook een mooi voorbeeld van een buckskin met 'aalstreep'. 100% buckskin want dun komt niet voor bij Tekes en ze gaf oa perlino veulens. Het blijft interessant hoe iets fenotypisch er hetzelfde uit kan zien, maar toch genetisch heel ergens anders vandaan komt!
[ [url=m/HVimsU.png]Afbeelding[/url] ]

Behalve dan dat je redenering niet helemaal klopt...
Wildkleur komt namelijk ogenschijnlijk wel voor bij de AT blijkens bijvoorbeeld de ruin Melenur die alle kenmerken van grullo heeft en ook als dun staat ingeschreven en raszuiver is uit een op papier goudvalk vader en zwarte moeder... dat is echter een discussie die hier niet hoort, maar in het andere topic. Bij de AT speelt iets ingewikkelds namelijk. Ik heb nog geen verklaring voor het fenomeen Melenur, behalve dat wildkleur blijkbaar gemaskeerd wordt achter bijv. valk.

Een valk heeft echter geen aalstreep. Een wildkleur valk (= wildkleur bruin met crème) wel, omdat deze wildkleur is. Echter, countershading kán heel erg lijken op een aalstreep en sooty kán soortgelijke maskers en dergelijke geven.
Als wordt gezegd mijn paard is valk is dat in dit geval ook niet volledig als je paard daadwerkelijk ook wildkleur is. Je paard is dan of valk (dus met countershading) of wildkleur bruin of dunskin (voor mijn part wildkleur valk = wildkleur bruin met crème, waarbij bruin met crème dus valk is). Duidelijkheid wordt hier erg op prijs gesteld, zeker gezien kleuren gevoelig liggen omdat er nog enorm veel onwetendheid heerst. Dan is het fijn om in een topic als deze duidelijk en bovenal volledig te zijn en een aalstreep kán niet bij een valk, behalve als die valk geen valk is maar naast crème ook wildkleur heeft. Net zoals het paard van Set Elkol geen valk is maar een zilvervalk. Belangrijk detail. En dat heeft niets te maken met de les lezen. Als ik zeg mijn paard is bruin valt iedereen daarover want dat kán niet. Dat ze bruin met crème is, is dan ook een niet onbelangrijk detail. Zie je het verschil?

Afbeelding

Afbeelding
Mijn "bruine" merrie (zwart met agouti met crème - valk dus - met in haar geval ook nog wat kleine dingen als frosting, metallic e.d.)

Ja... ik kom ook even binnenvallen. :o

Piekosjj

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-16 11:03

Dacht ik eens even een keer wat nuttigs toe te voegen :+

alyel

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-16 11:06

Ja de streep loopt door tot aan de schoft.
Ik had het mss anders moeten verwoorden en het woord "valkkleurig" moete gebruike. Valk is idd valk zonder streep. Mijn paard is dunskin en niet bay dun, hoewel ik ook best getwijfeld heb.

Rennie89

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-16 12:04

Is je paard getest dan ? Vind het best interessant dat niet elk paard typisch gekleurd is voor de kleur die het paard wel is. Het is wel een ontzettend ruig dier!

edit: Ik heb even gezocht naar meer foto's van je paard en ik blijf echt twijfelen of hij wel wildkleur is en niet gewoon extreem sooty net als zijn vader. Hij heeft helemaal geen strakke aalstreep op zijn rug.

Set_Elkol

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-07-16 12:58

Hij zou ook valk kunnen zijn, zijn aalstreep liep als veulen niet extreem strak door hè?

Blue is getest en is echt cremello :P ze kan soms heel geel zijn inderdaad!

alyel

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-16 13:00

De vader zijn aalstreep is nog minder te zien en is effectief getest

Rennie89

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-16 13:01

maar dat zegt nog niks over jouw paard gezien jouw paard niet getest is. Hij heeft duidelijk sooty, dat is 1 ding dat zeker is. Daar valt niet op te testen. Als je nou je paard laat testen op het creme gen en dun dan weet je het zeker :)

Fenrir

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-16 14:19

Kunnen we niet gewoon alles aalstreep noemen behalve bij wildkleur, noemen we dat gewoon dunstreep oid. Scheelt vast een hoop verwarring :P

Tribunals

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-16 14:21

Interessante discussie. Ik ben benieuwd, zou hem zeker laten testen.

Mijn redhead:
Afbeelding
Afbeelding

Oh en Faline, wat een práchtig stel heb je <3

alyel

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-16 14:37

Maar hij hééft een aalstreep en is dus dun(skin) :p

Aangezien mijn pc het heeft begeven, kan ik enkel mijn oudere foto's van op fb delen, maar hij heeft hele lichte ogen, zeker als de zon erin schijnt valt het enorm op, en de zijkant van zijn buik is bijna getijgerd.

Afbeelding

Afbeelding

Fenrir

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-16 14:42

Dat is typisch sooty, dat op de schoft (hoeft dus niks met dun te maken te hebben). Of hij dunskin is en niet gewoon valk kun je alleen weten door te testen. Is hij dunskin, dan is het een aalstreep. Is hij gewoon valk, dan is de streep countershading.
Dat donkere is zo mooi <3