Zeldzame en bijzondere kleurtjes: de theorie

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

Diane_Basje

Re: [KG]Zeldzame en bijzondere kleurtjes: de theorie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-15 21:19

Ja je kunt er het beste naast gaan staan dicteren als de schetser er is

nienke555

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-15 21:41

Is het eigenlijk paLOmino of paloMIno? De laatste toch?

Set_Elkol

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-15 21:44

Die laatste ja. palomíno.

de chipper/schetser die hier kwam is zelf ook dol op kleurtjes en ze heeft zelf ook wel valken gefokt, toen ik aan de telefoon vermeldde dat ik een DNA test had gedaan was ze gelijk bereid zilvervalk te noteren.

Fotsy

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-15 21:46

zo kreeg ik laatst een telefoon van mijn dierarts met de beschrijving van een kleur omdat hij niet wist welk kleur dat paard had en de eigenaar ook niet, zo heeft hij trouwens 9jr geleden mijn merrie opgeschreven als vos?? 8)7 , die is valk, ik zou zeggen, nog een bril nodig?

Diane_Basje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-15 23:31

Fotsy schreef:
zo kreeg ik laatst een telefoon van mijn dierarts met de beschrijving van een kleur omdat hij niet wist welk kleur dat paard had en de eigenaar ook niet, zo heeft hij trouwens 9jr geleden mijn merrie opgeschreven als vos?? 8)7 , die is valk, ik zou zeggen, nog een bril nodig?

:')

Peer12

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-15 14:48

Tja, zo hadden wij er eentje die "vos stekelharig panterbont" was met als aftekening "enkele witte haren voor op het hoofd". Dat is een hele mond vol voor zo'n ukkie, vooral als je weet dat ze gewoon vosroan was...

Of een (fewspot) veulen uit 2 gestipte ouders. De chipper vond het een schimmel "omdat ie zo wit was".
Ik was zo bijdehand om te zeggen dat het toch echt een fewspot was. Sinsdien gaat het arme beest door het leven als 'schimmel fewspot'. :P

nienke555

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-15 14:57

Peer12 schreef:
Tja, zo hadden wij er eentje die "vos stekelharig panterbont" was met als aftekening "enkele witte haren voor op het hoofd". Dat is een hele mond vol voor zo'n ukkie, vooral als je weet dat ze gewoon vosroan was...

Of een (fewspot) veulen uit 2 gestipte ouders. De chipper vond het een schimmel "omdat ie zo wit was".
Ik was zo bijdehand om te zeggen dat het toch echt een fewspot was. Sinsdien gaat het arme beest door het leven als 'schimmel fewspot'. :P

:')

Fotsy

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-15 16:36

_O- :')
als mijn veulen geboren wordt, zal het deze keer niet waar zijn, vul ik papier gewoon zelf in nadat ik ze heb laten testen op kleur :D

Jorex

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-15 14:17

Hoi. Even weer een vraag van mij.
Is het bij iemand bekend of pangare ook stekelharigheid kan veroorzaken?

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-15 14:19

Naar mijn weten niet. Mealy/pangeré en Rabicano zijn 2 verschillende dingen.

Set_Elkol

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-15 14:22

het zorgt voor lichte flanken maar niet stekelharigheid

Fotsy

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-15 14:24

Staan volgens mij volledig los van elkaar niet tegenstaande dat ze wel samen kunnen voorkomen.

Jorex

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-15 14:26

Mijn shetlander is wel mealy bij zijn flanken en stekelharig op de kont. Maar heeft geen rabicano of sabino ofzo. Dus ik dacht misschien veroorzaakt dat pangare ook wel stekelharigheid.
Andere vraag: Kan je bij flaxen nog de basiskleur in de manen en staart hebben? Want mijn shet heeft lichte manen en staart maar door countershading een vosse brede strook in zijn staart.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-15 14:30

Klinkt als een apart gekleurd dier :D

Fotsy

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-15 14:31

foto misschien :o nu zijn we echt benieuwd hoor :D

Jorex

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-15 14:35

De laatste keer schreven jullie hem af als een zweetvos. Zijn moeder is trouwens een standaard vos. Ik zal straks een foto plaatsen. (zit op mobiel)
Maar countershading is toch ook een kenmerk van pangare?

Peterina

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-15 14:40

Stekelharigheid wordt veroorzaakt door een 'White' gene, of een gen die verspreiding van witte haartjes veroorzaakt.

Pangaré of Mealy beinvloed alleen gekleurd haren en maakt deze lichter ... het geeft dus geen witte haartjes. Veelal wordt de zichtbaar uiting van mealy vaak verwart met de uiting van sooty ... iaw men 'denkt' dat het paard sooty is/heeft terwijl dat niet het geval is en in feit het Mealy is.

Peterina

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-15 14:42

Fennadev schreef:
Andere vraag: Kan je bij flaxen nog de basiskleur in de manen en staart hebben? Want mijn shet heeft lichte manen en staart maar door countershading een vosse brede strook in zijn staart.

Ja, Flaxen hoeft niet geheel witte of lichte manen en staart te geven.

Citaat:
Maar countershading is toch ook een kenmerk van pangare?

Nee, heeft niets er mee te maken.

Set_Elkol

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-15 15:06

Kan een moorkop zijn die hebben wel eens mealy en roan tegelijk.

Jorex

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-15 16:12

http://i1239.photobucket.com/albums/ff512/fennadev/IMG_0114.jpg
Beetje vanuit een vreemd perspectief, maar hier zie je zijn klein beetje mealy flank heel goed en de staart met countershading. In de winter heeft hij echt lange witte haren op zijn flank zitten en tussen zijn achterbenen.
http://i1239.photobucket.com/albums/ff512/fennadev/IMG_0110.jpg
Van de zijkant in draf, hier zie je ook heel vaag zijn drie witte vlekjes vlakbij de flank en weer de mealy flank.
http://i1239.photobucket.com/albums/ff512/fennadev/IMG_0109.jpg
Hier zie je zijn stekelharigheid op de kont, dit is inmiddels verergerd.
Hij is geen roan, want hij krijgt wel steeds meer witte haren en van roans weet ik dat ze in 1 keer best wel wit worden. Kan ook geen schimmel zijn, anders was ie wel helemaal wit geweest nu, hij is 7 jaar.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-15 16:57

De staart is in de aanzet behoorlijk wit dus het kan best Rabicano zijn samen met Flaxen.

Tinniie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-15 17:29

Ik heb toevallig ook pas over de stekelharigheid van mijn merrie een vraag op fb-kleurtjes-groep gesteld.

Afbeelding

Daar zijn ze het ook eens dat Jade waarschijnlijk dezelfde bontpatronen draagt als haar moeder en halfzusje, maar ze dus bijna niet toont. (Frame = positief getest + waarschijnlijk nog een 'white' patroon aangezien moeder negatief op sabino1 testte en al de rest tegenwoordig onder de white-genen valt.)

Afbeelding
Afbeelding

Ze hebben dus waarschijnlijk 3 keer zelfde genen, maar 3 keer een andere uiting.
Ze kan ze dus ook wel doorgeven en heel loud-coloured veulens gaan geven, zeker in combinatie met splash 2.

En laat me nu net een heel leuke SW2 Quarter hengst op het oog hebben om haar dit jaar te dekken :D

Jorex

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-15 18:20

Echt? Hij heeft de aanzet altijd voskleurig, is misschien niet duidelijk te zien, maar dat komt dus door de countershading. Wat vinden jullie van zijn lichte mealy dan?
Heeft hij dat ook of niet?
http://i1239.photobucket.com/albums/ff512/fennadev/WP_20141223_002_zps24ed9355.jpg
Wintervacht foto, duidelijkere moet nog komen, deze is helaas mobielkwaliteit, maar hier is wel duidelijker dat hij redelijk lichte flank haren heeft. Betere foto volgt nog hopelijk, we hadden vanmiddag even foto's gemaakt voor de fun.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-15 19:14

@Tinniie: ik vind dat Frosted altijd mooi om te zien.

Tinniie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-15 19:28

Ja ik ook! Ik hoop dat ze me er ook ooit eens zo eentje geeft :) Liefst ook nog in een speciaal kleurtje, buckskin of grullo ;)

Ze is nu terug drachtig van onze eigen dunskin QH hengst, uitgerekend 13 april. En dan laat ik haar dekken van een cremello splash hengst uit Duitsland. Hopelijk voor een merrieveulentje om aan te houden om nieuw bloed te krijgen. Of als het een bijzonder gekleurde en/of getekende hengst is moet ik die eigenlijk ook maar aanhouden he :D